4 błędy przez które Twoje social media nie działają

by Magda

4-bledy-social-media

Jak działać w mediach społecznościowych? Bardzo często sama obecność nie wystarczy. Coraz bardziej liczy się to, jak działamy. Nie jest tak, że założymy konto w jednym bądź kilku serwisach społecznościowych i klienci sami przyjdą. Sami się dowiedzą. Nie, to tak nie działa. Działania w social mediach to proces. Jeśli robisz to dobrze, mogą wspierać Twoje inne działania, realizować Twoje cele.

Jak robić to dobrze? Spotykam się ze stwierdzeniami „że social media nie działają”. Nie działają, jeśli skoncentujesz się tylko na nich. Jeśli nie łączysz ich z innymi swoimi działaniami. Jeśli nie wyznaczysz, jakie cele chcesz osiągnąć i co chcesz mierzyć (skąd masz wiedzieć czy działa, skoro nie wiesz jakie są Twoje cele i co chcesz sprawdzać?!). Nie działają jeśli nie masz dobrego planu treści.

Przypadkowe umieszczanie postów nie będzie działać w wielu przypadkach (tak, czasem się to sprawdza, jednak nie jestem zwolennikiem liczenia na takie „prezenty”), za o przemyślany plan, szersze spojrzenie, działanie, wyciąganie wniosków i modyfikacja już tak.

Dziś będzie o błędach. 4 błędach, które sprawiają, że działania w social mediach nie działają.

Przeczytaj post, aby dowiedzieć się, co możesz zrobić lepiej, inaczej. Zobacz też co robisz świetnie!


4 BŁĘDY PRZEZ KTÓRE TWOJE SOCIAL MEDIA NIE DZIAŁAJĄ

Błąd 1: Stawiasz wszystko na jedną kartę

Nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę – nie docieraj do swojego klienta tylko przez jedno miejsce, jeden kanał komunikacji. I nie mam na myśli tego, że masz teraz rzucać się i zakładać bloga czy nagrywać podcast. Nie. Pomyśl jednak czy są jeszcze inne kanały, którymi możesz dotrzeć do swoich klientów. Jeśli już jesteś aktywna w kilku miejscach to zastanów się czy wykorzystujesz ich potencjał.
 
Pomyśl, w jaki sposób trafiają do Ciebie klienci.
W jaki sposób jeszcze mogą do Ciebie trafić?
Nie opierałabym swojego działania w internecie tylko na jednym kanale komunikacji, np. profil firmowy na Facebooku.
Stwórz system i w różny sposób docieraj do swoich klientów.
Twoje kanały komunikacji powinny kierować odbiorców w miejsc, które są dla Ciebie istotne, jak Twoja strona internetowa, blog, lista email, oferta. Media społecznościowe nie istnieją w próżni, nie możesz oderwać ich od Twoich innych kanałów komunikacji. Mają one być wsparciem – dobrym i solidnym wsparciem. Nie oderwanym tworem, który działa niezależnie.

Poniżej kilka moich wskazówek:

docieraj do swoich klientów różnymi kanałami komunikacji – masz dużo opcji do wyboru, np. profile w mediach społecznościowych, własna strona internetowa, blog, lista email, podcast, wywiady, posty gościnne, działania lokalne, networking, udział w konferencjach;

wybierz te kanały komunikacji, w których znajdziesz swoich klientów, ale i takie, w których będziesz czuć się dobrze (nie rób nic na siłę!)

poznaj „zasady” w różnych serwisach czy kanałach komunikacji

znajdź pomysł na komunikację w różnych miejscach (po co powielać wszędzie te same treści?)

wykorzystaj recykling treści – pomyśl jak możesz pokazać jedną treść na różne sposoby, np. z posta blogowego możesz stworzyć serię grafik, możesz przeprowadzić transmisję video czy podzielić się najważniejszymi wskazówkami na Instagram Stories, możesz stworzyć dodatkowe materiały za zapis na listę email… (sama widzisz, że opcji jest sporo!)

Błąd 2: Brak spójnego planu działania

Nie masz spójnego planu działania. To sytuacja, kiedy działania nie łączą się w jedną całość. Trochę działasz tutaj, trochę tam, opublikujemy coś tutaj, później tam i… no właśnie – bywa różnie.
Potrzebujesz określić gdzie konkretnie będziesz działać w mediach społecznościowych. Gdzie będziesz w internecie? Jakimi kanałami będziesz komunikować się ze swoimi odbiorcami, dlaczego i jak?
Jak Twoja obecność w internecie będzie realizować Twoje cele?
 
Przy tym punkcie bardzo ważnym elementem jest sama znajomość swoich odbiorców. Musisz wiedzieć do kogo chcesz dotrzeć, konkretnie. Nie mam tutaj na myśli samych danych demograficznych. Istotne jest to jakie pytania i potrzeby ma Twój klient. Czego szuka, w czym możesz mu pomóc? Jakie ma wątpliwości, jakie ma marzenia? Jak Twoje informacje, wiedza mogą mu pomóc?
Gdzie Twoi odbiorcy są obecni w internecie (i poza nim)? Co ich przyciąga a co ich odpycha?
Do pytań o odbiorców będziesz wracać często, bowiem poznanie ich to proces. Nie da się tego zrobić w jeden dzień.
 
Twoje działania w mediach społecznościowych muszą być „częścią większego planu”, są to bowiem tylko narzędzia, które prowadzą w ważne dla Ciebie miejsca, np. lista email, oferta, portfolio. Informują o tym, co jest dla Ciebie istotne. Pozwalają na kontakt, na komunikację z Twoją społecznością. Muszą wiązać się z działaniami, które prowadzisz w internecie, a także poza nim. Muszą łączyć się z Twoimi celami biznesowymi, komunikacyjnymi.

Czy chcesz porozmawiać o Twoich działaniach w mediach społecznościowych i/lub komunikacji w internecie? Umów się na darmową 15-minutową rozmowę.

W swoich działaniach nie zapominaj także o etapach, które są ważne i istotne, których nie warto pomijać, jak analiza, ocena aktualnej sytuacji, znajomość odbiorców, research, wyciąganie wniosków, określenie celów, przyjrzenie się co dzieje się w Twojej branży, określenie sposobu komunikacji i wyróżnika. Dopiero później przechodzimy do elementów bardziej kreatywnych, jak burza mózgów, wypisywanie pomysłów na posty, tworzenie harmonogramu treści.
 
Jeśli nie spojrzysz na prowadzenie swoich działań z dużo szerszej perspektywy, będzie po prostu trudniej. Działania w mediach społecznościowych to proces, ale też sprawdzanie, testowanie, ulepszanie działań. Czym bardziej poznajesz swoich odbiorców, jej potrzeby, jest Ci łatwiej. Czym dłużej prowadzisz działania, tym dochodzisz do większej wprawy. Widzisz coraz więcej zależności.
Spójrz jednak na swoje działania online, na swoja komunikację z szerszej perspektywy, a następnie dobierz konkretne działania i taktyki.
 
Wróćmy jeszcze do celów.
Cele w mediach społecznościowych to jeden z pierwszych etapów, gdy rozpoczynamy swoje działania. To także etap do którego wracamy, sprawdzając rezultaty, ustalając nowe cele i sposoby na ich osiągnięcie.

Wyznaczone cele pozwolą nam ocenić skuteczność naszych działań, będziemy mieć jasny obraz sytuacji. Widzimy też, co warto zmodyfikować i gdzie. Pozwalają nam także rozwijać swoje miejsca w sieci. Ten etap może wydawać się mniej ciekawy niż kreatywne tworzenie postów, jednak to cele powinny być początkiem, bazą do innych działań.

Twoje cele powinny być konkretne, ale i realne :) Wyraź je w liczbach. Jeśli chcesz zwiększyć ruch na blogu z mediów społecznościowych to określ liczby. Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie na swoim profilu – zapisz to.

Cele możesz wyznaczyć na krótszy, jak i dłuższy czas – miesiąc, 3 , 6 miesięcy (lub dłużej).

Pamiętaj, że działania w mediach społecznościowych są mierzalne. Sprawdzaj swoje wyniki i oceniaj sytuację ( a w razie potrzeby modyfikuj działania).

 

Błąd 3: Brak pomysłu, brak różnorodności

Wchodzę często na różne profile, przeprowadzam audyty w mediach społecznościowych i jestem czasem zdziwiona, tym co znajduję :)
„Tutaj moja oferta”, „Zapoznaj się z moją super ofertą”, „Nowa oferta już dostępna”. Wiesz już chyba, co mam na myśli?
Twój profil nie jest słupem ogłoszeniowym. Nie publikuj tylko treści związanych z Twoją ofertą albo tylko linków do Twojego bloga.
Media społecznościowe to Twoje kanały komunikacji z odbiorcami, a nie miejsca, gdzie będziesz zalewać odbiorców swoją „super-hiper-ofertą”.
Teraz uwaga – tak, piszemy o swojej ofercie, pokazujemy na różne sposoby możliwość współpracy z nami, ale nie są to jedyne posty, które publikujemy:)
Jeśli jesteśmy przy temacie oferty to widzę też drugi błąd – nie ma praktycznie w ogóle informacji o ofercie płatnej. Albo jest ona tak mocno ukryta, że dotrą do niej Ci najbardziej wytrwali :)
Wykorzystaj miejsca na profilach, aby poinformować o swojej ofercie, o tym, że można z Tobą współpracować, że możesz pomóc osobom, które tego potrzebują. Przykładowo na profilu firmowym na Facebooku możesz wykorzystać sekcję Sklep czy Usługi. Możesz opisać swoją misję, wartości, możliwości współpracy i przypiąć taki post na profilu (opcja przypiętego posta). Możesz umieścić taką informację w opisie przy cover photo (zdjęcie w tle) czy przy zdjęciu profilowym. Możesz publikować historie swoich klientów, case study, opinie, kulisy swojej pracy.
Weźmy Instagrama – możesz opisać w bio czym się zajmujesz. Możesz umieścić link do swojej oferty w bio. Możesz umieścić produkty, opinie swoich klientów w wyróżnionych relacjach. Możesz opowiadać o możliwościach współpracy, kulisach w Instagram Stories.
Przejdź do posta → Jak stworzyć wyróżnione relacje na Instagramie
fanpage- sekcja- uslugiopis-bio-instagram
Możliwości masz sporo. I nie – nie jesteś nachalna. Nic nie wciskasz. Informujesz i pokazujesz możliwości osobom, które potrzebują wsparcia, pomocy, które są gotowe na to, aby zrealizować swoje cele z Twoją pomocą.
Myślę, że temat oferty mamy już omówiony. Idziemy dalej – pomysł, różnorodność.
O czym pisać w mediach społecznościowych? Już odpowiadam – o tym, co jest ciekawe, interesujące, wartościowe dla Twojej społeczności, odbiorców. Proste? I tak i nie. Bo wiąże się z tym znajomość swojej grupy docelowej i jej potrzeb, pytań. Wymaga to od Ciebie pracy, czasu, ale uwierz mi – warto.
Skąd wziąć pomysł? Poszukaj inspiracji, w swojej branży, w innych branżach. Zobacz, co Ci się podoba, co możesz zrobić lepiej, inaczej. Nie kopiuj, ale pomyśl, co możesz podkreślić w swojej komunikacji z odbiorcami,czym możesz ich zaskoczyć.
Nie publikuj tylko treści na jeden temat. Spraw, by Twoje profile były ciekawe. Usiądź z kartką i wypisz – co możesz publikować na swoim profilu. Pomagają w tym też dobrze określone cele, bo wtedy wiesz co chcesz osiągnąć i treści możesz dostosować do Twoich celów.
Oprócz treści merytorycznych, wskazówek, dobrze mogą sprawdzić się kulisy, posty z informacji, ciekawostkami, proste pytania, posty z historią.
Więcej o pomysłach na treści przeczytasz w moim poście blogowym → Skąd brać pomysły na treści w mediach społecznościowych? 4 sprawdzone sposoby 
Pomocne w działach społecznościowych jest stworzenie planu treści. Najpierw jednak określasz, jakie masz cele i co jest dla Ciebie istotne. Następnie poprzez swoje treści naprowadzasz na to, co chcesz, np. publikujesz posty powiązane tematycznie z nadchodzącym kursem online, pokazujesz case study klientów aby pokazać rezultaty pracy z Tobą i nawiązać do oferty współpracy.
Tak, wiem, że ten etap tworzenia treści zajmuję trochę czasu. Wiem, bo tworzę go dla siebie i dla swoich klientek.
Musisz zacząć od fundamentów, analizy, grupy odbiorców, Twoich celów, researchu, a dopiero później włączyć swoją kreatywność i zrobić burzę mózgów. Jeśli przejdziesz od razu do burzy mózgów, pomijając wcześniejsze elementy, będzie trudniej. Możesz trafiać kulą w płot nie znając swoich odbiorców, nie wiedząc czego potrzebują. Bez znajomości celów czy Twojego wyróżnika.
Twoja komunikacja na profilach w mediach społecznościowych musi być spójna, musi łączyć się w całość. Dlatego przypadkowo umieszczane posty raczej nie zadziałają. Będzie po prostu dużo trudniej. Jeśli jednak masz gotowy plan, oparty na solidnych fundamentach – dużo łatwiej jest działać Ci w mediach społecznościowych, w internecie.

 

Błąd 4: Brak aktywności w mediach społecznościowych

W mediach społecznościowych budujesz pozycję eksperta, relacje, ale nie należy też zapominać o budowaniu społeczności, dotarciu do swoich klientów czy czytelników.

Nie wystarczy założyć konta w serwisach społecznościowych i …czekać, aż inni trafią do Ciebie. Oczywiście – odbiorcy mogą trafić do Ciebie poprzez wartościowe treści, poprzez polecenia. Jednak warto też dać się zauważyć. Jeśli „wychodzisz poza swój profil”, więcej osób może zobaczyć, jak świetną ekspertką i specjalistką jesteś.

Przy tym punkcie mam jedną uwagę: nie musisz być wszędzie. A wręcz: nie możesz być wszędzie. Aktywność w mediach społecznościowych to tylko jedno z zadań na Twojej liście, gdy rozwijasz biznes lub bloga. Skoncentruj się na tym, aby dotrzeć do właściwych osób. Pomaga tutaj niesamowicie znajomość swoich klientów, bo wtedy wiesz, gdzie ich znajdziesz.

 

Poniżej znajdziesz kilka moich dotarcie do większej ilości osób:

aktywność na grupach na Facebooku – tam, gdzie są Twoi odbiorcy i gdzie możesz pokazać, że znasz się na tym, co robisz. Rozmawiaj, pomagaj, dziel się radą i doświadczeniem

aktywność na innych profilach w mediach społecznościowych – tam, gdzie są Twoi odbiorcy. Nie ograniczaj się tylko do Facebooka. Możesz dzielić się swoim zdaniem, opinią także na Instagramie czy LinkedIn.

wspólne transmisje live – możesz zarówno zapraszać gości do siebie, jak i „występować” na innych profilach

posty blogowe, współprace, wywiady, udział w podcastach

płatna reklama na Facebooku

Poprzez swoją aktywność pokazujesz, że jesteś ekspertem w swojej branży. Dzielisz się doświadczeniem, pomagasz i budujesz relacje. Nie chodzi o to, abyś tylko zachwalała swoją usługę i pisała „zapraszam na priv”. To Ty masz wpływ na to, jak budujesz swój wizerunek. Buduj go mądrze.

 


Media społecznościowe mogą wspierać Twój biznes. Za ich pomocą możesz budować pozycję eksperta, wzmacniać wizerunek. Możesz docierać do nowych klientów, ale i budować relacje z osobami, które już są w Twojej społeczności. W Twoich działaniach pomoże Ci plan, szersze spojrzenie i połączenie działań w spójną całość.

Czy to wszystko jest trudne?

Nie ma różdżek, magicznych sposobów. Potrzeba jest praca i konsekwencja. Jednak jeśli nie będziesz gotowa działać – nic się nie zmieni. Postaraj się spojrzeć na różne narzędzia jak na możliwości. Od Ciebie zależy, jak je wykorzystasz.

Teraz Twoja kolej.

 

Jakie masz wyzwania jeśli chodzi o działania w mediach społecznościowych?

 


wspolpraca_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać