Biznes lokalny w mediach społecznościowych. 10 wskazówek, o których warto pamiętać

by Magda

biznes-lokalny-w-mediach-spolecznosciowych

Ostatnio otrzymałam zapytanie : jak korzystać z mediów społecznościowych, gdy prowadzimy lokalny biznes. Postanowiłam odpowiedzieć na to pytanie.

Szczerze mówiąc – sama zaczęłam zastanawiać się, jakie są różnice (musiałam ruszyć moje szare komórki !)  Informacje, które umieszczam na blogu można odnieść praktycznie do każdego biznesu lub bloga. Oczywiście – zawsze trzeba je dopasać do siebie i po prostu przetestować.

Tak samo ważne jest wcześniejsze przygotowanie, cele, znajomość swoich odbiorców (a raczej ciągłe ich poznawanie !). W każdym biznesie sprawdzi się także plan treści, harmonogram (mimo, że czasem jest to większe wyzwanie). W każdym biznesie czy blogu będzie tak samo liczyć się aktywność czy systematyczność.

Czym zatem będzie różnić się obecność w mediach społecznościowych, gdy prowadzisz biznes lokalny? Zebrałam kilka dodatkowych wskazówek i kroków, które warto wykonać. Zebrałam ich dokładnie 10. Zapoznaj się z artykułem i zobacz, o czym musisz pamiętać.


BIZNES LOKALNY W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH.

10 WSKAZÓWEK, O KTÓRYCH WARTO PAMIĘTAĆ.

1. Wybierz odpowiednią kategorię fanpage

Zacznij od wybrania dobrej kategorii na swojej stronie na Facebooku. Jeśli prowadzisz biznes lokalny, wybierz ” firma lokalna”. Dzięki temu uzyskasz dostęp do dodatkowych opcji, jak np. godziny otwarcia.

kategoria-fanpage

Dodatkowo możesz skorzystać z szablonów na fanpage. Szablony dadzą Ci możliwość dostosowania wyglądu fanpage i zaoszczędzą trochę czasu :) Ja osobiście z nich nie korzystam, bo zakładki dostosowuję sama, ale zobacz – czy Tobie posłużą.

Aby zmienić szablon, wybierz ścieżkę : Ustawienia -> Edytuj stronę , a następnie edytuj szablon i wybierz taki, który Ci odpowiada.

szablon-fanpage

Te, które możesz wybrać to np. Firma, Usługi, Restauracje i kawiarnie.

 

2.Wprowadź dokładny adres

Teraz to sobie o mnie pomyślisz. Adres? Przecież do oczywiste. Uwierz mi, że nie wszędzie go widzę :) Takie małe szczegóły mogą bardzo łatwo umknąć uwadze.

Zatem zajrzyj na swój fanpage i zobacz czy uzupełniłaś dokładny adres swojej firmy (tak, by łatwo można było ją znaleźć), umieść telefon kontaktowy.

Uzupełnij także godziny otwarcia, a także inne informacje w zakładce „Informacje”. Pamiętaj, że gdy dodasz wszystkie istotne informacje, nie tylko ułatwisz szybkie trafienie do swojego miejsca. Dobrze uzupełniona lokalizacja pozwoli Ci korzystać z dodatkowych opcji postów na fanpage. Przyda się także przy działaniach reklamowych, np. gdy będziesz chciała skierować odbiorców do Twojej firmy.

lokalizacja-fanpage

 

3.Wykorzystaj recenzje i opinie klientów

Wskazówka ta jest bardzo ważna niezależnie od branży, w jakiej działasz. Opinie i recenzje budują wiarygodność Twojej marki. Dlaczego są ważne? Podejmując decyzje zakupowe, bardzo często poszukujemy opinii o marce, świadczonych usługach czy produktach. Działa także społeczny dowód słuszności, więc warto go wykorzystać. Jest wiele badań mówiących o tym, że bardziej ufamy opiniom innych użytkowników niż komunikatom marki. Nie ignoruj tego.

Wykorzystaj je na swoją korzyść. Na swoim fanpage możesz włączyć opcję umieszczania recenzji. Wcześniej była ona „zarezerwowana” tylko dla niektórych kategorii fanpage. Aktualnie jest dostępna dla wszystkich.

Jak dodać recenzje na fanpage?

Jeśli nie masz włączonych recenzji na swojej stronie , przejdź do sekcji Ustawienia, a następnie Edytuj stronę.

Na samym dole znajdziesz zakładki. Wybierz „dodaj nową” i stamtąd dodaj recenzje.

recenzje-fanpage

 

Recencje na Twoi profilu to nie wszystko, co możesz zrobić. Wykorzystaj opinie swoich klientów na profilach – fanpage, Instagramie czy innych miejscach, w których jesteś aktywna. Możesz umieszczać posty tekstowe, video, możesz stworzyć osobny cykl grafik. Na Instagramie możesz stworzyć galerię zdjęć. Warto także zachęcić swoich odbiorców to umieszczania zdjęć z Twoim produktem. Wtedy informacje o Tobie niosą się dalej, zyskujesz bezpłatny zasięg i dotarcie do nowych osób. Dodatkowo, warto takie wzmianki, udostępnić na swoich profilach. Raz – zadziała społeczny dowód słuszności. Dwa – docenisz swoich klientów.

 

4. Umieść posty na fanpage, które zachęcą do kontaktu lub odwiedzin

Wykorzystaj posty, które oferuje Ci Facebook. Mam na myśli te z przyciskiem „Jak dojadę”, „Zadzwoń teraz”.  Oczywiście możesz wykorzystaj obie formy ;)

Użyj odpowiedniego tekstu, by zachęcić do kontaktu czy odwiedzin w firmie. Te rodzaje postów dobrze sprawdzają się na telefonie. Po kliknięciu – od razu zachęcają do wykonania akcji.

Post „zadzwoń teraz” po wybraniu przycisku, ułatwi kontakt z Tobą – Twój numer zostanie wprowadzony, wystarczy, że odbiorca naciśnie słuchawkę na swoim telefonie.

Drugi typ postu – „Jak dojechać” , po kliknięciu w przycisk spowoduje otwarcie mapy i wskaże drogę do Twojej firmy.

Posty te znajdziesz w miejscu, gdzie tworzysz post. Nazywają się one odpowiednio ” Zachęć do zadzwonienia” oraz „Ułatw innym znalezienie Twojej firmy”.

rodzaje-postow-fanpage

Pewnie domyślasz się co teraz napiszę. Taki post możesz promować płatną reklamą. Możesz zorganizować promocję w określonych godzinach czy dniach i ułatwić kontakt lub zaprowadzić pod drzwi Twojego lokalu.

Czy zastanawiasz się, jak stworzyć spójną komunikację w mediach społecznościowych, w internecie? Potrzebujesz jasnego planu działania i konkretnych wskazówek, aby wykorzystać możliwości mediów społecznościowych? Przejdź na stronę z ofertą i zobacz, co możemy zrobić razem.

 

5. Poinformuj o swojej ofercie w sekcji Sklep, Usługi

Po raz kolejny, warto skorzystać z tego, co oferuje Ci Facebook. Swoje produkty możesz umieścić w Faceboowym sklepie. Wystarczy, że dodasz swoje produkty, uzupełnisz je o zdjęcia, opis i wybierzesz, gdzie chcesz skierować klientów (do Messengera czy na stronę www).

O założeniu i możliwościach sekcji Sklep, napisałam w notatce na moim fanpage. Kliknij w grafikę, by zapoznać się z treścią.

notatka-fanpage-sklep

Druga opcja to sekcja Usługi. W prosty sposób możesz umieścić informacje o tym, co oferujesz. Dodaj opis, cenę, zdjęcie. Jeśli nie widzisz tej zakładki u siebie, wybierz Ustawienia- Edytuj stronę i przejdź do Kart. Następnie dodaj kartę z Usługami.

sekcja-uslugi-fanpage

 

6.Wykorzystaj hashtagi

Wykorzystaj moc hashtagów. Zarówno na Instagramie, jak i Twitterze możesz używać tych związanych z lokalizacją. Dodatkowo umieszczając zdjęcia na Instagramie, możesz oznaczyć lokalizację. Tak samo możesz korzystać z Instagram stories i umieszczać w nich hashtagi związane z konkretnym miejscem.

W ten sposób nowe osoby mogą zajrzeć na Twój profil i dołączyć do Twojej społeczności.

 

7. Utwórz wydarzenie

Na swoim fanpage możesz wykorzystać opcję wydarzenia. W ten sposób możesz poinformować o dniach wyprzedaży, specjalnych zniżkach, wydarzeniach, szkoleniach, akcjach, które będą miały miejsce w Twojej firmie. Możesz pomyśleć o ciekawych promocjach (jak zniżka ze znajomym, happy hours itp. ). To od Ciebie zależy co umieścisz.

Dlaczego wydarzenia na Facebooku to dobry pomysł ? Z prostej przyczyny. W momencie, gdy osoba wykona akcję, np. zaznaczy, że dołączyła do wydarzenia – zobaczą to osoby z kręgu jej znajomych (one też mogą dołączyć). W ten sposób otrzymujesz bezpłatny zasięg i informacja o Twoim wydarzeniu dociera do kolejnych osób. Wydarzenie na Facebooku możesz oczywiście promować płatną reklamą.

Jak utworzyć wydarzenie?

Wybierz opcję ustawienia wydarzenia. Zobaczysz okno do uzupełnienia danych. Wprowadź zdjęcie wydarzenia, dodaj nazwę, lokalizację oraz datę początkową i końcową (wydarzenia na FB można utworzyć na okres 2 tygodni).

Uzupełnij swoje wydarzenie o opis, słowa, a także podaj adres strony z biletami, stronę zapisu (możesz też po prostu wprowadzić adres swojej strony www, jeśli nie masz gdzie skierować). W dalszej części zaznaczasz kto może umieszczać informacje w Twoim wydarzeniu.

wydarzenie-fanpage

 

8. Wykorzystaj miejsca, by poinformować o swoich profilach

Informuj o swoich profilach w mediach społecznościowych. W ten sposób możesz być w kontakcie z odwiedzającymi Cię klientami – obecnymi lub przyszłymi.

Przykładowe miejsca, które możesz wykorzystać :

♦ wizytówki

♦ broszury, ulotki

♦ informacje, w różnych miejscach w lokalu (np. witryna, recepcja)

 

9. Aktywność w grupach na Facebooku

Na ten temat napisałam już sporo (nie tylko na blogu, ale i na moich profilach). W mediach społecznościowych warto postawić na aktywność i być tam, gdzie są Twoim klienci czy czytelnicy bloga. Tu uwaga : nie chodzi tylko  o umieszczanie linku do swojej oferty czy bloga, ale o faktyczną pomoc , rozmowę i pokazanie w jakim temacie jesteś ekspertem. Wypowiadaj się na temat Twojej branży. W ten sposób inne osoby zobaczą, czym się zajmujesz. Będą wiedzieć, że np. tworzysz strony internetowe czy identyfikacje wizualne. Właśnie dlatego, że pokażesz , że znasz się na tym.

Nie musisz być we wszystkich miejscach. Wybierz kilka grup i bądź w nich aktywna. Tutaj dobrze sprawdza się limit czasowy, by nie spędzisz w tych grupach większości dnia :)

Dodatkowo jeśli działasz lokalnie – zajrzyj także do lokalnych grup. W części z nich zapewne będzie możliwość umieszczenia ogłoszeń ( to też jest ok, ale nie koncentruj się tylko na tym). Po prostu rozmawiaj i pomagaj, pokazując w czym się zajmujesz. Zobaczysz, że takie działania zaprocentują i nie tylko zyskasz nowych klientów, ale i osoby, które będą Cię polecać.

 

10. Nawiązuj do Twojego regionu, okolicy

W swoich postach w mediach społecznościowych, możesz sprytnie nawiązywać do Twojej okolicy, ciekawych miejsc czy wydarzeń. Weź pod uwagę interesujące miejsca i zobacz, jak możesz to wykorzystać. Możesz zrobić kilka zdjęć w Twojej okolicy, nagrać video.  Odwołaj się do tradycji, regionalności, zwyczajów.

Zobacz, czy jest coś, co możesz przemycić w swoich postach i nawiązać do tego, podkreślając lokalizację, w której znajduje się Twoja firma.


Obecność w mediach społecznościowych to suma wielu elementów. Ważny jest zarówno plan, szersze spojrzenie, jak i drobne elementy, korzystanie z możliwości, które mamy. Tym wpisem chciałam pokazać, że można wykorzystać drobne opcje, funkcje na swoją korzyść. Warto także (jak zawsze) dodać pomysł i kreatywność.

 

Teraz Twoja kolej.

 

Jakie masz pomysły na wykorzystanie funkcji w mediach społecznościowych, gdy prowadzimy biznes lokalny? Co wykorzystujesz u siebie? Podziel się pomysłem , by zainspirować inne osoby.

 

wspolpraca_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać