Jak budować profesjonalny wizerunek w mediach społecznościowych? 5 wskazówek do zastosowania od zaraz

by Magda

jak-budowac-profesjonalny-wizerunek-w-mediach-społecznościowych

Media społecznościowe dają Ci możliwość docierania do klientów – możesz pokazać to, czym się zajmujesz, możesz budować swoją pozycję eksperta. Możesz nawiązywać nowe znajomości, relacje z partnerami biznesowymi. Możesz docierać do czytelników swojego bloga. Możesz tutaj bardzo wiele.

Pamiętaj jednak o bardzo ważnej rzeczy – to co publikujesz w sieci, w tym w mediach społecznościowych – zostaje. Pierwsze wrażenie. Wizerunek. Pozytywna opinia o Twojej osobie, o Twoim miejscu. Wygląd Twojego profilu, to co na nim publikujesz, ale i rozmowy w różnych miejscach (w otchłaniach mediów społecznościowych ;) ) mają wpływ na to, co będą o Tobie mówić czy pisać. I tak – masz dowolność, a ja jak zawsze niczego Ci nie narzucam (jeśli mnie czytasz to bardzo dobrze o tym wiesz, że daleko mi do oceniania). Chcę tylko zwrócić dziś Twoją uwagę na jeden element. To Ty kształtujesz swój wizerunek. Masz na niego wpływ. Masz wpływ na to, jak będziesz odbierana przez inne osoby.

W mediach społecznościowych spotkasz swoich klientów (którzy szukają opinii, rekomendacji), dotychczasowych klientów (którzy mogą wyrazić opinię, a ja życzę Ci, by była ona pozytywna!) , osoby, które będą Cię polecać, jak i takie, z którymi możesz nawiązać współpracę. Są czytelnicy Twojego bloga, którzy mogą polecać Twoje miejsce, ale i takie osoby, które jeszcze Cię nie znają i może szukają właśnie takiego miejsca jak Twoje.

Masz wpływ na to, jakie wrażenie wywołasz w odbiorcy. Proszę – nie zrozum mnie źle, nie chodzi o to, by coś sztucznie kreować. Nie chodzi o zatracenie autentyczności. Chodzi o to, że mamy wpływ na to, jak się zaprezentujemy, jak będziemy odebrane przez inne osoby.

W moim artykule znajdziesz informacje – jak zbudować profesjonalny wizerunek w mediach społecznościowych.

To 5 wskazówek, które możesz zastosować od zaraz. Z przykładami. Bez magicznych sztuczek – jak zawsze ;)


JAK BUDOWAĆ PROFESJONALNY WIZERUNEK W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH. 5 WSKAZÓWEK DO ZASTOSOWANIA OD ZARAZ

 

1. Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie, czyli uzupełnij informacje na profilu

Mówi się, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Nie do końca się z tym zgadzam, bo pierwsze wrażenie można też zmienić, ale … skoro ktoś wchodzi na Twój profil, odwiedza go to zadbaj o to, aby pozostawić pozytywny odbiór. Profili zajmujących się podobną lub taką samą tematyką jak Ty pewnie jest sporo (istnieje duże prawdopodobieństwo, że tak jest ;) ). Wykorzystaj zatem miejsca na swoich profilach i wywołaj pozytywne doświadczenia.
Czy po wejściu na Twój profil wiemy kim jesteś, czym się zajmujesz? Czy jest jasne, w czym możesz pomóc? (tudzież czy wiemy, że masz ofertę płatną, bo nie raz jest ona ukryta w czeluściach profilu, bo co się stanie, jeśli ktoś ją znajdzie :) ).
Niezależnie od tego, czy działasz na Facebooku, na Instagramie, LinkedIn czy w innym serwisie społecznościowym, uzupełnij dobrze swój profil, daj znać czym się zajmujesz.
Poniżej znajdziesz kilka przykładów. Nie podaję możliwości w różnych serwisach, bo nie wiem gdzie jesteś obecna. Ma to być dla Ciebie inspiracja. Przyjrzy się swoim profilom dokładnie i zdecyduj, czy jakaś funkcja/sekcja wymaga uzupełnienia czy modyfikacji.
♦  Uzupełnij dobrze opis na swoim profilu. Znajdziesz takie miejsce zarówno na Facebooku, Instagramie (bio), Twitterze czy LinkedIn (tutaj masz do dyspozycji zarówno nagłówek, jak i sekcję Podsumowanie). W swoim opisie przekaż kim jesteś, komu pomagasz, w czym, jaką wartość możesz zaoferować. Dlaczego mamy odwiedzić ponownie Twój profil? Pamiętaj o swoim odbiorcy. Opisy na swoich profilach stwórz z myślą o osobach, do których chcesz trafić.

 

♦  Zadbaj o profesjonalne zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle. Nie chowaj się za logo. Pokaż kim jesteś, czym się zajmujesz. Przykładem jest zdjęcie w tle na fanpage (cover photo). To darmowa powierzchnia reklamowa. W tym miejscu możesz poinformować zarówno o tym, czym się zajmujesz, w czym jesteś ekspertem czy o tym, jaką masz ofertę. Zadbaj o to, aby po wejściu na profil było jasne, co na nim znajdziemy.
cover-photo-fanpage

 

♦  Uzupełnij dobrze miejsca na profilu. Wypełnij istotne miejsca, np. sekcję Informacje na fanpage. Umieść linki, w których skierujesz w miejsca, które są dla Ciebie ważne (np. strona z zapisem na listę email, oferta). Od jakiegoś czasu masz także możliwość skorzystania z jednej ciekawej opcji – sekcji Our Story. W tym miejscu możesz napisać więcej o Tobie, o firmie czy blogu. Możesz umieścić zdjęcia, linki by skierować tam, gdzie chcesz. Możesz umieścić efekty swojej pracy, opinie klientek. Możesz wykorzystać to miejsce, aby budować pozytywny wizerunek. Jeśli nie masz uzupełnionej tej sekcji – zachęcam Cię do działania.
 
sekcja-historia-fanpage
 
Kolejna z funkcji na Facebooku warta wykorzystania – przypięty post. Możesz tutaj umieścić zarówno informacje o Twoim miejscu, jak i poinformować o kursie, możliwości współpracy czy Twojej grupie na Facebooku.
przypiety-post-fanpage

 

  Czy informujesz o możliwości współpracy z Tobą? Czasem, gdy tak „chodzę” po profilach muszę się nieźle naszukać, aby znaleźć ofertę. Pokaż, że jest taka możliwość. Możesz o tym poinformować na różne sposoby. Na profilu na Facebooku, masz możliwość umieszczenia sekcji Sklep i Usługi. W ten sposób osoba, która wejdzie na Twój profil może od razu zobaczyć, w czym pomagasz. Dodanie tych zakładek zajmie Ci kilka chwil,a uchroni Twoich odwiedzających przed szukaniem.
sekcja-uslugi-fanpage
♦  Profesjonalny wizerunek to także to, co mówią (i piszą) o Tobie inne osoby – Twoi klienci czy czytelnicy. Działa tutaj mechanizm społecznego dowodu słuszności. To potwierdzenie Twojej eksperckości, wiedzy którą posiadasz i umiejętności. Dwa przykłady: na fanpage możesz umieścić sekcję Recenzje, zaś na LinkedIn możesz umieścić Twoje kompetencje (które będą potwierdzać inne osoby) czy poprosić o rekomendacje.
likedin-umiejetnosci
♦  Pamiętaj o spójności na Twoich profilach. Zadbaj o spójność z identyfikacją wizualną – kolory, styl grafik. Czy łatwo możemy rozpoznać , że profile należą do tej samej osoby?

 

2. Treści, które budują Twój wizerunek, czyli pomyśl co umieścisz na swoich profilach

Masz też wpływ na to, co publikujesz na swoich profilach. Czy publikujesz treści, które są zgodne z tym, czym się zajmujesz? Tak, wiem – kotki, pieski, inne śmieszne historie wzbudzają zainteresowanie, ale czy takie treści są związane z tym, w czym jesteś ekspertem? Mam dużą wątpliwość :) Pamiętaj również o nich, to Ty masz wpływ na to, co publikujesz, gdzie skierujesz klienta i jak będziesz postrzegana.
Treści, które publikujesz powinny pokazywać, że znasz się na tym co robisz. To poprzez dostarczanie wartościowych, merytorycznych treści i edukację klientów, przyciągasz właściwe osoby. Pozycjonujesz siebie jako eksperta. Czasem otrzymuję pytanie: Czy jeśli będę dzielić się wartościowymi treściami to czy będą też osoby, które będą chciały zapłacić za moją wiedzę?
Zapewniam Cię, że tak! Oczywiście – część osób skorzysta z darmowych treści i to jest OK. Część osób będzie chciała współpracować z Tobą, widząc jak świetną ekspertką jesteś. Co więcej – Twoi odbiorcy widząc, że ‚znasz się na rzeczy” będą polecać Cię dalej – swoim znajomym czy osobom które szukają pomocy, wskazówek.
Wartościowe treści budują Twój wizerunek, ale i zaufanie do Ciebie.
No dobra.. tylko co publikować? Szczerze to możliwości masz mnóstwo, ale aby nie zostawić Cię bez inspiracji – poniżej znajdziesz kilka pomysłów.
♦  posty z poradami, wskazówkami w Twojej tematyce
  transmisje na żywo/ transmisje z gośćmi – transmisje na żywo są dodatkowo „nagradzane” przez Facebooka (wyższy zasięg postów), ale i pokazują Ciebie jako eksperta, zmniejszają dystans, pozwalają na interakcje ze społecznością
♦  nowości  – informacje o nowościach, ciekawostkach
♦  udostępnienia wartościowych artykułów, wydarzeń –  to pokazuje, że wiesz, co „dzieje się” w Twojej branży, masz także szansę na nawiązanie ciekawych współprac (poprzez udostępnienie treści, informacji z innych miejsc) 
  kulisy, etapy pracy – pokazujesz, jak Twoja praca wygląda „od środka”, jakie są jej etapy
  odpowiedzi na najczęstsze pytania – zobacz, jakie otrzymujesz pytania od swoich klientów, odbiorców, jakie pytania pojawiają się w internecie, na grupach na Facebooku

 

3. Opinie klientów o współpracy

Wspomniałam już wcześniej, że opinie klientów są ważne. Potwierdzają one Twoje umiejętności i wiedzę, którą posiadasz. Pisałam także o tym, że zanim zdecydujemy się na ofertę, współpracę – poszukujemy opinii. Tak – szukamy opinii w internecie, w tym w mediach społecznościowych. Przeglądamy profile, pytamy znajomych, poszukujemy informacji na grupach na Facebooku. Umieszczane opinie, efekty klientów potwierdzają Twoją skuteczność, budują wiarygodność.
Co możesz zrobić? Dziel się opiniami swoich klientów, np. publikuj posty na ten temat, dziel się screenami.
Opisuj efekty pracy z Tobą, case study, rezultaty klientów.
Pokazuj co było wyzwaniem i w jaki sposób pomogłaś swoim klientom czy czytelnikom.
♦ Czy chcesz pracować wspólnie nad Twoimi działaniami w mediach społecznościowych lub internecie? Zapoznaj się z możliwościami współpracy.

 

4. Buduj relacje na grupach na Facebooku, czyli uwaga na spam

Wiele razy pisałam, że obecność w mediach społecznościowych to nie tylko obecność na swoim profilu. „Nie zamykaj się w swoich wirtualnych czterech ścianach” – takie hasło kiedyś stworzyłam :) Wyjdź poza swój profil i postaw na aktywność. No właśnie… inne profile, grupy na Facebooku – to świetne miejsca dla Ciebie. Tam są Twoi klienci, czytelnicy bloga. Ale uważaj – to co publikujemy np. na grupach facebookowych zostaje. Bo wiesz… co z tego, że na swoim profilu pełen profesjonalizm, kultura, jeśli na grupie komentarze nie są miłe czy wręcz obrażają inne osoby. Nie piszę tu o Tobie, bo pewnie wcale nie należysz do takich osób, ale uwierz mi – widzę czasem na grupach niepotrzebne przepychanki czy niemiłe komentarze. W grupie zazwyczaj jest trochę osób i takie zachowanie widać. Komentarze zostają.
No więc co z tymi grupami? Znajdź grupy na Facebooku, w których możesz pokazać się jako ekspert. Rozmawiaj, dyskutuj, pomagaj. Wypowiadaj się na tematy, w których możesz wnieść coś wartościowego do dyskusji. Najlepiej znajdź takie związane z Twoją tematyką, gdzie poruszane są obszary z Twojej branży. Doradzaj, odpowiadaj na pytania. W ten sposób pokazujesz na czym się znasz, w czym się zajmujesz. Budujesz swój profesjonalny wizerunek. Inne osoby mogą trafić na Twój profil (pamiętaj, aby na profilu prywatnym umieścić link do swojego fanpage) , a stamtąd przejść na fanpage. Mogą zajrzeć do Twojego miejsca, zostać na dłużej , a wreszcie – skorzystać z Twojej oferty, dołączyć do newslettera.
Inne osoby z grup, widząc, czym się zajmujesz, mogą polecać Cię. Gdy ktoś ma problem z Twojej tematyki, mogą one skierować do Ciebie. To darmowa reklama (no prawie, bo wkładasz trochę czasu i pracy, aby odpowiadać na pytania, ale uwierz mi – warto!).
Przy okazji grup, mam jeszcze jedną uwagę. Nie spamuj. Nie umieszczaj tylko linku do oferty, strony. Nie promuj się nachalnie. To na prawdę widać. Zapoznaj się z regulaminem grupy, w wielu z nich znajdziesz osobne wątki na promocję.
Jeśli będziesz dawać dużo innym osobom, poprzez pomoc, doradzanie – wiele dobrych rzeczy wróci do Ciebie.

 

5. Miej rękę na pulsie

Buduj relacje ze swoimi odbiorcami. Rozmowa w mediach społecznościowych jest bardzo ważna. Dzięki niej możesz budować zaufanie, zmniejszać dystans.
Nie zostawiaj pytań, bez odpowiedzi. Reaguj na komentarze, pomagaj, odpowiadaj na pytania. Udzielaj odpowiedzi w wiadomościach prywatnych. Dzięki takim drobnym gestom, także budujesz swój wizerunek i pozytywne doświadczenie u swoich odbiorców.
Reaguj na wzmianki, na udostępnienia Twoich treści. Podziękuj, napisz coś od siebie, zostaw komentarz. W ten sposób doceniasz osoby, które napisały o Tobie, podzieliły się Twoją treścią. Pokaż, że jest to dla Ciebie ważne. Reaguj na oznaczenia. Nie potrzeba wiele :)
Możesz także pójść o krok dalej.
Sprawdzaj, co mówi się o Twojej marce w sieci, jakie umieszczane są wypowiedzi. Zabieraj głos w dyskusji, reaguj na umieszczane opinie (niezależnie od tego czy są one pozytywne czy negatywne). Zabieraj głos w dyskusji, gdy poruszane są tematy z Twojej branży, gdy zadawane są pytania na które znasz odpowiedź. Aby reagować na takie treści, wzmianki, pomocne będą narzędzia do monitoringu internetu. Osobiście korzystam z narzędzia Brand24, które pozwala mi na takie właśnie reagowanie. Nie, nie jest to post sponsorowany, po prostu używam tego narzędzia i je polecam :)
Rozmawiaj, odpowiadaj na pytania, pokaż się jako ekspert.

Wizerunek w mediach społecznościowych to coś, na co masz wpływ. Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Pokaż, że znasz się na tym, co robisz. Zawsze sprawdzi się autentyczność, ale i uprzejmość wobec drugiej osoby. Staram się często porównywać obecność w mediach społecznościowych do „świata offline” – tutaj także jest znacznie milej, gdy porozmawiamy z drugą osobą, pomożemy czy podziękujemy za dobre słowo. Tutaj także ważne jest wrażenie, jakie robimy na rozmówcy, zatem tak samo w mediach społecznościowych – zadbaj o miejsca, które tworzysz, aby wywołać pozytywne doświadczenie.

Czy dodasz coś do mojej listy?
Teraz Twoja kolej.

 

Jak budujesz swój wizerunek w mediach społecznościowych? Wkładam w każdy post dużo pracy, więc będzie mi po prostu miło, gdy podzielisz się w komentarzu swoją refleksją, opinią :)

 


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać