Jak docierać do klientów poprzez media społecznościowe? 7 sposobów, które warto wypróbować

by Magda

jak-docierac-do-klientow-media-spolecznosciowe

Jak docierać do klientów poprzez media społecznościowe? Często widzę takie pytanie, sama także otrzymuję je w wiadomościach. Serwisy społecznościowe są dobrym narzędziem do tego, aby docierać do klientów czy czytelników bloga. Celowo używam tutaj słowa „narzędzia”, bo to one mają Ci pomóc w realizacji tego celu. Nie jest jednak tak, że założysz konto w różnych serwisach i odbiorcy nagle (jakimś cudownym sposobem ) pojawią się. To tak nie działa.

Potrzebne jest szersze spojrzenie, dopasowanie do Twojego biznesu, bloga. Potrzebne jest także przygotowanie, poznanie swoich odbiorców, przygotowanie i sprawdzanie różnych możliwości. Wreszcie potrzebne są konkretne cele, jak i mierzenie rezultatów. Potrzeba jest praca i aktywność. Piszę o tym dlatego, aby kolejny raz podkreślić, że samo „bycie” to za mało.

W moim artykule przedstawię Ci 7 sposobów na to, w jaki sposób możesz docierać do swoich odbiorców. Post blogowy uzupełniam fragmentami z prezentacji użytej podczas jednej z prelekcji. Mam nadzieję, że taka forma podsumowania będzie pomocna. Ciekawa jestem, jakie Ty masz sposoby i co przynosi Ci najlepsze efekty. Czas na kilka podpowiedzi.


JAK DOCIERAĆ DO KLIENTÓW POPRZEZ MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE?

7 SPOSOBÓW, KTÓRE WARTO WYPRÓBOWAĆ

 

Czy istnieją magiczne sposoby?

Moim zdaniem nie. Tak – sama kiedyś poszukiwałam takich sztuczek. Do tej pory co jakiś czas widzę takie magiczne i w 100% działające sposoby. Idealne rozwiązanie jednak nie istnieje. Wszystkie działania musisz bowiem dopasować do swojego biznesu (lub bloga). Trzeba także poznać swoich odbiorców – ich potrzeby i to, co jest dla nich interesujące, ciekawe, inspirujące. Są także cele, które chcesz zrealizować poprzez działania w mediach społecznościowych. O nich także trzeba pamiętać. Nie ma zatem uniwersalnych sposobów. Jeśli nie wiesz czy jakieś rozwiązanie zadziała u Ciebie – sprawdź, przetestuj, daj szansę i wyciągnij wnioski. Nie bój się eksperymentować. Nic nie tracisz. Poprzez testowanie dowiadujesz się także jeszcze więcej o swoich odbiorcach. Podane poniżej wskazówki potraktuj jako takie sposoby do wypróbowania. Dopasuj je jednak do siebie. W myśl tego, o czym piszę kilka (a nawet kilkanaście)  zdań wcześniej.

W swoich działaniach w mediach społecznościowych pamiętaj o kilku elementach. Ważne z nich umieściłam poniżej.

jak docierać do klientów - prezentacja 1


Sposób 1 : Wartościowe treści

Zadbaj o dobre treści na Twoim profilu. W ten sposób przyciągniesz osoby, które są zainteresowane poruszaną przez Ciebie tematyką. Treści będą także budować i wzmacniać Twój wizerunek eksperta, a to sprawi, że osoby z Twojej społeczności zaufają Ci, polubią Cię. Zobaczą, że warto jest podjąć z Tobą współpracę, bo pokazałaś, w czym jesteś dobra. Nie – nie będą to wszystkie osoby z Twojej społeczności. To jest jak najbardziej normalne ;)

Gdy zadbasz o wartościowe treści, masz szansę osiągnąć znacznie więcej. Osoby z Twojej społeczności będą polecać Twoje miejsce. Będą polecać Ciebie jako eksperta z dziedziny … ( tutaj uzupełnij swoją specjalizację ;) ). Jeśli Twoje treści będą użyteczne, ciekawe to masz także szansę na dotarcie do  nowych osób (poprzez reakcje, komentarze, podzielenia się). Tworząc dobre przyciągasz właściwe osoby oraz zwiększasz zasięg swoich postów.

Tylko jak tworzyć dobre, wartościowe treści? Skąd wiedzieć, co jest ciekawe i interesujące?

Zacznij od researchu. Przyjrzyj się osobom, do których chcesz dotrzeć. Czego szukają? Jakie zadają pytania? Zobacz, z czym zwracają się do Ciebie? O co pytają w internecie, na grupach na Facebooku? Pod jakimi Twoimi postami pojawiają się zapytania (i jakie są to pytania). Poświęć na to trochę czasu, jednak nigdy nie będzie to czas stracony.

Poznawaj coraz lepiej swoich odbiorców. Rozmawiaj. Pytaj. Próbuj różnych form. Przyglądaj się – zamień się w obserwatora. Posłuchaj. Czym dłużej będziesz działać, tym będzie Ci łatwiej. Sprawdzaj i wyciągaj wnioski. Nawet jeśli jakiś Twój post okaże się nietrafiony – to nic. Nic złego się nie dzieje. Ty otrzymujesz cenną informacje zwrotną.

Miksuj swoje treści. Nie umieszczaj tylko treści związanych ze sprzedażą, Twoją ofertą. Zaoferuj coś więcej. Podziel się swoja wiedzą, doświadczeniem. Pokaż, na czym się znasz. Wpuść swoich odbiorców za kulisy, pokaż nad czym pracujesz. Podziel się historią. Zainspiruj, a czasem rozbaw. Pamiętaj, że chodzi o budowanie relacji  i zaufania.


jak docierać do klientów social media - prezentacja 2

Czy warto jest tworzyć wartościowe treści?

No dobra – tworzenie treści może zająć dużo czasu. A ja jeszcze piszę o przygotowaniu, researchu. Warto zdecydowanie. Natomiast jeśli chodzi o wskazówki, jak ułatwić sobie to zadanie to znajdziesz je w moich artykułach o tworzeniu planu treści, jak i przygotowaniu harmonogramu.

  • Jak stworzyć plan treści w mediach społecznościowych, by działać skuteczniej? (+ przykładowy plan treści)  – zajrzyj do artykułu.
  • Harmonogram treści w mediach społecznościowych. 5 etapów, by je okiełznać – zajrzyj do artykułu.

 

Tworząc wartościowe treści, zyskujesz szansę na udostępnienia Twoich treści. Osoby, które uznają Twoje miejsce za wartościowe i przydatne, mogą polecać je dalej. Trafiasz ze swoim przekazem do większej ilości osób.

jak docierać do klientów social media - prezentacja 3

Sposób 2 : Wykorzystaj miejsca i funkcje na swoim profilu

Wykorzystaj możliwości, które oferują Ci serwisy społecznościowe. Te, które otrzymujesz bezpłatnie. Zadbaj o dobre uzupełnienie swoich profili. Wykorzystaj miejsca, by poinformować o swojej ofercie i umieść linki w różnych miejscach. Dla przykładu – na fanpage możesz wykorzystać zdjęcie w tle (cover photo) by pokazać swoje produkty, kurs czy ofertę konsultacji. Dodatkowo możesz w opisie umieścić korzyści dla osoby odwiedzającej i koniecznie link, sposób w jaki można skontaktować się z Tobą. Na Instagramie wykorzystaj aktywny link w opisie (tzw. bio), aby skierować tam, gdzie chcesz.

Na fanpage możesz także skorzystać z opcji Sklepu czy Usług, by poinformować o swojej ofercie. Czasem słyszę zapytania czy warto korzystać z takich opcji, czy to się sprawdza. Moim zdaniem jest to kolejny sposób na to, aby pokazać, czym się zajmujesz. Osoba, która odwiedzi Twój profil od razu widzi, że posiadasz także płatne propozycje. Z racji tego, że zajmuję się mediami społecznościowymi, mam zwyczaj przyglądania się różnym profilom. Wcale nie tak rzadko zdarza się, że nie ma żadnej informacji o płatnej ofercie, nie ma linków do sklepu. Zero. Ułatw swoim odbiorcom dotarcie do swojej oferty, pokaż możliwości współpracy.

Korzystaj z różnych form treści, które masz dostępne w różnych serwisach. Swoje działania możesz przedstawić na wiele ciekawych sposobów. Nie mam na myśli tylko postów na Facebooku. Pomyśl o Instagram Stories. Napisz wyczerpujący i merytoryczny artykuł na platformie LinkedIn. Docieraj do swoich odbiorców różnymi kanałami i poprzez różne formy przekazu.

jak docierać do klientów social media - prezentacja 7

Sposób 3 : Stosuj różne formaty

Wykorzystaj różne rodzaje postów, aby dotrzeć do swoich odbiorców. Dlaczego to takie ważne? Treści konsumujemy w różny sposób. Jedne osoby wolą przeczytać długi post, inne – wręcz przeciwnie. Jeszcze inne – wolą obejrzeć video. Stosując różne formaty dostępne w mediach społecznościowych sprawiasz, że Twoje treści są zróżnicowane, nie są przewidywalne czy nudne. Baw się formą. Pamiętaj o recyklingu treści – ze swoim komunikatem możesz docierać do swoich odbiorców na różne sposoby i poprzez różne serwisy.

Przyciągaj uwagę swoich odbiorców i zainteresuj ich. Zadbaj o dobrze wyglądające grafiki, które są spójne z Twoją marką.

Jeśli czujesz się dobrze przed kamerą – wykorzystaj video oraz transmisje live. To formaty, które są na wspierane przez wiele serwisów i „na wstępie” otrzymujesz wyższe zasięgi swoich postów. Dodatkowo masz szansę na bliższy kontakt ze swoją społecznością – zwłaszcza wykorzystując transmisje na żywo. Osoby, które oglądają Twojego live’a mogą udostępnić treść dalej, a Ty docierasz w ten sposób do nowych osób. Pamiętaj, aby użyć jasnego wezwania do działania i poprosić o podzielenie się Twoją treścią.

Przyglądaj się nowościom i wykorzystuj je. To kolejny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Zobacz, jak możesz wykorzystać je u siebie. Staraj się zawsze spojrzeć szerzej, tworząc swoje treści. Pamiętaj o celach, które chcesz zrealizować.

jak docierać do klientów social media - prezentacja 4

 

Sposób 4: Postaw na aktywność

Bardzo lubię ten sposób. Wręcz nie myślę o nim, jako o sposobie na docieranie do nowych osób. Po prostu – fajnie jest pomagać. Wyjdź poza swój profil i pokaż, w czym jesteś dobra. Zajrzyj na inne profile, odwiedź grupy na Facebooku. Wybierając grupy, w których jesteś aktywna skoncentruj się na tych, gdzie znajdziesz swoich odbiorców – klientów czy czytelników. Nie musisz być wszędzie. Wybierz kilka grup, miejsc i pokaż to, na czym się znasz.

Tutaj moja uwaga – poprzez aktywność w grupach nie mam na myśli postów promocyjnych. Tak – one też mogą być sposobem na dotarcie do nowych osób. Skoncentruj się na pomocy, rozmowie. Odpowiadaj na pytania, wskazuj rozwiązania. To świetnie buduje Twoją pozycję eksperta. Na dodatek – inne osoby w grupach, na profilach widzą, czym się zajmujesz. Mogą zainteresować się Twoimi treściami i zajrzeć na Twój profil. W grupach na Facebooku komentujemy jako profil prywatny – koniecznie ustaw na nim link do swojego fanpage, by łatwo można było znaleźć Twoje miejsce. Poprzez pomoc i aktywność, inne osoby mogą polecać Cię jako specjalistę od …(tutaj ponownie uzupełnij ;) ). Znam wiele przykładów na to, gdzie poprzez aktywność , rozmowy można powiększać swoją społeczność i nawiązywać nowe owocne współprace.

Grupy znajdziesz także w serwie LinkedIn – tutaj także możesz wspierać radą i swoim doświadczeniem. Oprócz grup, postaw także na aktywność w różnych miejscach. Wykorzystaj serwisy, w których jesteś obecna, porozmawiaj. Buduj relacje. To czas, który nigdy nie będzie stracony, a możesz dużo zyskać.

Wcale nie musisz spędzać całego dnia w mediach społecznościowych. Absolutnie nie o to chodzi. Wyznacz sobie konkretny czas na taką aktywność, np. raz czy dwa razy dziennie. Zadbaj jednak o systematyczność. Niech to będzie jedno z zadań do wykonania :)

Czy chcesz zbudować ciekawą komunikację w mediach społecznościowych i internecie? Jeśli zastanawiasz się, jak połączyć elementy w całość, aby budować spójną markę , przejdź do strony z ofertą i zobacz, co możemy zrobić razem.

Sposób 5 : Współpracuj

Polecaj inne osoby na swoim profilu. Dziel się artykułami, wartościową treścią , wydarzeniami. Zadbaj jednak o to, by były to treści użyteczne i przydatne dla Twoich odbiorców. W ten sposób otwierasz się na innych. Możesz nawiązać ciekawe współprace (kto wie – może stworzycie jakiś wspólny projekt? ).

Gdy będziesz polecać inne osoby (koniecznie oznacz wtedy profil osoby, którą polecasz) to samo może zadziałać w drugą stronę. Inne osoby mogą polecać Twoje miejsce. Tutaj widzisz, jak ważne są wartościowe i użyteczne treści. W momencie, gdy Twoja treść, będzie udostępniona na innym profilu, docierasz do wielu nowych osób. Jeśli jest bardzo wartościowa – jeszcze lepiej, bo zwiększasz swoje szanse. Dbaj więc zawsze o jakość, jak i o dobre relacje.

jak docierać do klientów social media - prezentacja 5

Sposób 6 : Wykorzystaj treści odbiorców (treści pozyskane)

Prowadząc działania w mediach społecznościowych powinniśmy zadbać także o to, aby treści o nas były także tworzone przez odbiorców. Dla przykładu : gdy Twój klient podzieli się zdjęciem Twojego produktu – automatycznie docierasz do nowych osób. Gdy Czytelnik/Czytelniczka bloga podzieli się opinią na temat Twojego bloga na Twoim profilu – trafiasz do nowych osób.  Zadbaj więc o to, aby doświadczenia z Twoją marką były pozytywne, by były miłym i ekscytującym momentem.

Zachęcaj swoich odbiorców do dzielenia się zdjęciami, opiniami, np. do umieszczania zdjęć na Instagramie czy Facebooku. Możesz także wprowadzić swój własny hashtag, który zwiększy Twoją rozpoznawalność.

Koniecznie podziękuj za podzielenie się opinią, udostępnienie Twojego produktu czy materiałów. Porozmawiaj, napisz coś od siebie. Takie reakcje widać w internecie, zatem automatycznie budujesz pozytywny wizerunek. Aby znaleźć opinie na temat Twojej marki, skorzystaj z narzędzi. Pomocne mogą być te do monitoringu internetu, jak Brand24 czy SentiOne.

To jeszcze nie wszystko. Udostępniaj treści swoich fanów. W ten sposób doceniasz ich, pokazujesz, że takie gesty są dla Ciebie ważne. Z drugiej strony – działa społeczny dowód słuszności. Opinie, recenzje, zdjęcia zadowolonych klientów działają na plus i potwierdzają, jak dobrze jest skorzystać z Twoich usług, produktów.

Poniżej przykład : repost z Instagrama ze zdjęciem moich lekkich planerów.

lekki planer udostępnienie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak zachęcić odbiorców do dzielenia się treściami? Wystarczy, że poprosisz i zachęcisz. Dbaj także o relacje, dobrą obsługę klienta, przykładaj uwagę do szczegółów. Doceniaj klientów, którzy dzielą się opinią o współpracy z Tobą.

jak docierać do klientów social media - prezentacja 6

 

Sposób 7 : Reklama na Facebooku

Ten ostatni sposób zostawiłam na koniec. Dlaczego? Chciałam Ci pokazać, że wiele jest sposobów, które nie będą od Ciebie wymagać płatnych działań. Będą zaś wymagać Twojego czasu. Poprzez reklamę możesz dotrzeć do większego grona osób. Możesz budować świadomość swojej marki, zwiększać zasięgi, budować listę email czy sprzedawać.

Możesz docierać do osób, które już miały z Tobą kontakt, np. przeczytały Twój artykuł, obejrzały Twoje video czy zaangażowały się pod Twoimi postami.

Warto przyjrzeć się także grupom podobnych odbiorców. Facebook wie o nas bardzo dużo (nie chodzi tutaj tylko o dane demograficzne, ale i o nasze zachowania). Wykorzystując taką możliwość, możesz dotrzeć do osób, które są podobne do Twoich klientów czy osób, które były na Twojej stronie.

Wreszcie – możesz docierać do osób, które jeszcze Cię nie znają. Możesz pokazać im wartościowe treści, pokazując to, na czym się znasz najlepiej.

Samych możliwości w temacie reklamy na Facebooku jest bardzo dużo. To, o czym musisz pamiętać to wyznaczenie konkretnych celów , tego co chcesz osiągnąć. Wybierając grupy, do których chcesz skierować reklamę, weź pod uwagę jakie macie relacje (czy są to osoby, które nie znają Cię czy wręcz przeciwnie – miały już jakiś kontakt z Tobą). Nastaw się także na testowanie – grafik, tekstu czy grupy docelowej.

 


Czy to wszystkie sposoby? Nie, jednak tym artykułem chciałam pokazać Ci kilka możliwości. A teraz pytanie, które być może pojawiło się w Twojej głowie : ” Który sposób jest najważniejszy ?”. Nie ma dobrej i jednej odpowiedzi. Moim zdaniem wszystkie z nich są ważne i wszystkie mogą być bardzo skuteczne. To, co polecam to ustalenie proporcji. Zastanów się, po które rozwiązania sięgniesz teraz, a z których skorzystasz w przyszłości. Ustal ile czasu przeznaczysz na jedne działania, a ile na inne sposoby. W końcu – w jaki sposób ich użyjesz. Powodzenia !

 

Teraz Twoja kolej.

W jaki sposób docierasz do swoich odbiorców? Co sprawdza się u Ciebie?

Napisz w komentarzu.


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać