O tym jak mój model biznesowy przenika się z social mediami! (post gościnny)

by Magda

Kasia-Pszonicka-zdjęcie

post gościnny : Kasia Pszonicka – autorka bloga The Owner&Co.


Kiedy zaczynałam działalność online (a było to jakieś 5 lat temu!) moje pojęcie o nich kończyło się na etapie, że jest Facebook i skoro używam go prywatnie to z prowadzeniem fanpage też sobie dam radę. Czyli było to pojęcie blade. Szybko okazało się, że korzystanie z mediów społecznościowych do promocji swojego przedsięwzięcia to codzienna walka o zasięgi i zaangażowanie. Oczywiście możecie się domyślać, że na początku byłam w tym beznadziejna. I dopiero ostatnio, z pomocą Magdy, zaczęłam „łączyć kropki” i tworzyć sensowna komunikację. Pomoc Magdy jednak na nic by się zdała gdybym wcześniej nie skupiła się na… moim modelu biznesowym.

Brzmi to może odrobinę zagadkowo, ale prawda jest taka, że każdy biznes ma model biznesowy – pytanie tylko czy odpowiednio zadbany. A przez zadbany rozumiem spójny, taki który wyciąga jak najwięcej z Twoich działań, żadna praca się nie marnuje, który sprawia, że biznes jest dla Ciebie jednocześnie idealną pracą.

Sama na budowaniu spójnego modelu skupiłam się dość późno, bo dopiero rok temu, ale od tamtego czasu widzę różnicę w komforcie prowadzenia własnego biznesu! I dziś chciałabym Wam opowiedzieć o tym jaką rolę odegrały w tym social media!

 

Czym jest model biznesowy?

Zacznijmy od tego czym jest model biznesowy. Źródło nad źródła (:)) czyli wikipedia mówi dość skomplikowanie, że… „[model biznesowy to przyjęta przez firmę długookresowa metoda na powiększenie i wykorzystanie zasobów w celu przedstawienia klientom oferty przewyższającej ofertę konkurencji, przy jednoczesnym zapewnieniu organizacji dochodowości.”

Osterwalder I Pigneur, autorzy ksiązki „Tworzenie modeli biznesowych”, mówią że… „[model biznesowy] opisuje przesłanki stojące za sposobem, w jaki organizacja tworzy wartość oraz zapewnia i czerpie zyski z tej wytworzonej wartości.”

Ja mówię, że to bardzo fajne definicje, ale model biznesowy to po prostu… sposób i zebrane (najlepiej w jednym miejscu) informacje o tym jak działa Twoja firma.

I uważam, że bardzo istotne jest zastanowienie się jaką rolę mają w nim social media!

Kasia Pszonicka- zdjęcie 2

9 punktów modelu biznesowego

Zgodnie z koncepcją Business Model Canvas, model biznesowy można uporządkować zadając sobie 9 podstawowych pytań, a odpowiedzi najlepiej ubrać w zgrabny szablon.

9 punktów Modelu Biznesowego (wg. metody canvas)

  • Kto jest Twoim klientem? – Segmenty klientów – ludzie i organizacje, dla których tworzysz wartość
  • Jaką wartość mu dajesz? – Propozycje wartości – dla poszczególnych segmentów klientów (produkty i usługi)
  • Jakimi kanałami do niego docierasz? – Kanały – przez które docierasz do klientów i dostarczasz im produkty i usługi
  • Skąd Twoja działalność czerpie przychody? – Relacje z klientami – jak będziesz je utrzymywać?
  • Skąd Twoja działalność czerpie przychody? – Strumienie przychodów – jak i przy pomocy jakich mechanizmów cenowych będziesz osiągać przychody
  • Jakie są Twoje kluczowe zasoby, które pozwalają Ci działać? – Kluczowe zasoby – czego potrzebujesz by tworzyć i dostarczać wartości (produkty i usługi)
  • Co robisz, by Twój biznes działał? – Kluczowe działania – co musisz robić, by Twój biznes działał
  • Kto jest Twoim partnerem? – Kluczowi partnerzy – kto może pomóc Ci wyciągnąć jak najwięcej z Twojego modelu biznesowego
  • Jakie są twoje koszty? – Struktura kosztów – gdy już wiesz jaka jest struktura Twojego modelu biznesowego, możesz wyobrazić sobie jakie mogą być jego koszty.

Modelowy BiznesNiezależnie od tego czy Ci się to podoba czy nie, masz jakiś model biznesowy. Pytanie tylko czy odpowiednio spójny i zadbany? Dobry model biznesowy to taki, który zarabia odpowiednio i jest zgodny z Twoim stylem życia. Taki który tworzy Ci idealną pracę.
Chcesz popracować nad swoim modelem biznesowym? Dołącz do Modelowej Akademii! 5-dniowej szkoły projektowania modeli biznesowych, które zarabiają i są zgodne z Twoim stylem życia. Brzmi idealnie? Wpadaj, to nic nie kosztuje!
I edycja startuje już 21.02.2018r.

Dołącz do Modelowej Akademii

 

 

Jaką rolę odgrywają social media?

Co jest bardzo ciekawe w biznesie obecnym w Internecie to to, że social media przewijają się właściwie w każdym z tych punktów.

Moimi idealnymi klientami są osoby przedsiębiorcze, które działają lub chcą działać w sieci. Gdzie je znajduję? Głównie na Facebooku! Wartości jakie dla nich tworzę, głównie te darmowe, które powstają by przyciągnąć ich do mojej marki, ubieram w taką formę, by na tym medium dobrze się prezentowały.

Kanały to oczywistość w przypadku social mediów – to właśnie w tym punkcie uwzględnisz je jeśli zajmiesz się tym ćwiczeniem jedynie pobieżnie. Moimi głównymi kanałami, oprócz Facebooka, są newsletter i blog. Relacje z klientami utrzymuję na dwa główne sposoby, znów Facebookiem albo mailem (albo innymi mediami społecznościowymi, ale działają one u mnie już tak spektakularnie).

Jeśli chodzi o przychody to te nie pochodzą bezpośrednio z social mediów, ale mają one tak dużą rolę w reklamie, że bez nich właściwie mogłabym nie zarobić nic, szczególnie jeśli chodzi o reklamę na Facebooku! Ona robi gigantyczną różnicę, dlatego znów – nie mogę pominąć tej kwestii w tym punkcie. Wiedząc to co wiem, muszę uwzględnić rolę mediów społecznościowych w moich kluczowych zasobach. Czego potrzebuję, by prowadzić taki biznes? Oprócz komputera i internetu, również regularnych dawek wiedzy! Muszę to w tym punkcie uwzględnić!

Kluczowe działania to dla mnie właściwie najbardziej rozbudowany punkt. Oprócz zwyczajnych biznesowych kroków, jakie wykonuję codziennie, muszę planować działania w social mediach tak, by wspierały pozostałe punkty! Tworzę strategie, plany publikacji, wreszcie poszczególne posty. Pamiętam by w poszczególnych mediach „reklamować” pozostałe. Przy tworzeniu treści zwracam uwagę, by wspierały one inne punkty mojego modelu biznesowe – by były zgodne z profilem klienta idealnego, by dawały mu wartość jakiej on oczekuje, by podtrzymywały relacje z klientami tak jak oni tego oczekują, by w końcu generowały przychody! Strategiczne ogarnięcie tego byłoby niemożliwe gdyby nie to, że wcześniej opracowałam mój model biznesowy!

Kończąc już muszę też wspomnieć o ostatnich dwóch punktach. O partnerach i tym jaką ogromną rolę mają dla mnie w tej dziedzinie social media – to dzięki nim nawiązuję i podtrzymuję kontakty np. z innymi blogerami! Nie do pominięcia jest też w punkcie o strukturze kosztów cena jaką płacę za to wszystko.

 

Bardzo lubię koncepcję Business Model Canvas ponieważ pozwala mi ona uporządkować i ułożyć w ramy całą moją działalność! Jeśli chcesz spróbować jak zadziała ona u Ciebie mam dla Ciebie szablon modelu biznesowego do pobrania! (odbierz szablon modelu).  Przy okazji zapraszam Cię na mój bezpłatny event – Modelową Akademię, czyli 5-dniową szkołę projektowania modli biznesowych, które zarabiają i są zgodne z Twoim stylem życia! Brzmi idealnie? Wpadaj do nas, zapisanych jest już prawie 500 osób, więc szykuje się super grupa :)

 

Modelowy Biznes


Kasia Pszonicka

Z wykształcenia prawniczka z zamiłowaniem do prawa międzynarodowego, szczególnie podatkowego. Po krótkiej przygodzie z korporacją uznała, że jest dużo fajniejszych rzeczy w życiu niż siedzenie w biurze, więc zaczęła działalność na własny rachunek. I to taką dzięki której może mieszkać w dowolnym miejscu na świecie – aktualnie w Abu Dhabi, do którego przeprowadziła się z Londynu (za którym tęskni!)

Od 5 lat w ramach bloga pomaga przedsiębiorczym osobom realizować ich marzenia o własnym biznesie, uczy jak rozkręcić sensowny biznes w sieci i poza nią. W jej najnowszym projekcie Modelowy Biznes będzie pracować z grupą nad spójnym modelem biznesowym, który zarabia tyle ile chcesz i oczywiście jest zgodny z Twoim stylem życia.

blog The Owner&Co.

Może Ci się spodobać