Skuteczne infografiki – 5 zasad tworzenia i wykorzystywania infografik w komunikacji marki

by Magda

Post gościnny : Gosia Zimniak z bloga gosiazimniak.pl


 

Infografiki to świetny sposób na przedstawienie informacji w atrakcyjny, zapadający w pamięć, a zarazem czytelny sposób. Są bardzo popularne – na pewno widziałaś już niejedną . Jeśli nie, to zachęcam do zajrzenia do mojego portfolio → http://gosiazimniak.pl/portfolio/  A być może myślałaś o włączeniu infografik w komunikację swojej marki lub chciałabyś publikować infografiki na swoim blogu i za ich pośrednictwem promować swoje produkty, usługi. Mam dla Ciebie prosty, ale kompletny przewodnik po infografikach – wszystko co musisz wiedzieć, żeby zacząć wykorzystywać infografiki w swoim biznesie, w swoich działaniach marketingowych.

 

Czym się zajmuję?

Tworzenie infografik jest moją wielką pasją. Pierwszą zaprojektowałam mniej więcej 4 lata temu z myślą o moim blogu – chciałam po prostu urozmaicić publikowane na nim treści. Infografika „Zalety czytania książek” okazała się strzałem w dziesiątkę (do dzisiaj jest licznie udostępniana w internecie), a mnie spodobało się projektowanie infografik. Dzisiaj zajmuję się wyłącznie tym. Co miesiąc powstaje kilkanaście infografik dla moich klientów: firm, portali, blogów. Coraz częściej dzielę się też doświadczeniem związanym z projektowaniem infografik i wykorzystywaniem ich w biznesie.

Mój wpis przygotowałam w formie wskazówek – to kwestie, które warto wziąć pod uwagę przed zleceniem lub samodzielnym zaprojektowaniem infografiki.


Wskazówka 1: Określ cel i odbiorców infografiki

Dlaczego chcesz stworzyć infografikę? (odpowiedź: „bo infografiki są popularne” jest złą odpowiedzią). Świadomość celu wpłynie na powstawanie infografiki, jej wygląd, a także późniejsze wykorzystanie. Pozwoli też ocenić skuteczność infografiki.
Co może być celem infografiki? Budowanie zasięgu marki, wizerunku eksperta, edukowanie – promowanie jakiejś idei. Jeśli celem jest promocja Twojej marki/usługi/produktu – pamiętaj, że skuteczna infografika sama w sobie nie jest reklamą. Pomyśl, jakie przydatne informacje, nawiązujące do tego, co robisz możesz przedstawić na infografice. Jeśli zależy Tobie na poprawie SEO strony – wybierz temat na infografikę z kategorii tzw. green content – ponadczasowy i bardzo przydatny.
Na samym początku pomyśl też o osobach, do których kierujesz infografikę… Jak infografika może im pomóc? Oszczędzi czas? Dostarczy praktycznych informacji? Zainspiruje?

 

Wskazówka 2: Odpowiednio przygotuj treść do stworzenia infografiki

Warstwa merytoryczna jest bardzo ważna w infografice. Dlatego jej projektowanie warto zacząć od porządnego opracowania treści. Tak właśnie zaczynam każdą infografikę – opracowuję informacje, przygotowuję tekst, który ma się na niej znaleźć.

 

Skąd wziąć treść na infografikę?

Albo dzielisz się swoją wyjątkową wiedzą – możesz na początek zainspirować się jakimś wpisem na Twoim blogu (infografiki to świetne narzędzie do recyklingu treści – wybierz jednak jakiś popularny tekst – infografika niestety nie uratuje mało ciekawego tekstu) lub w wizualny sposób przedstawić własny artykuł ekspercki. Jeśli nie masz w zanadrzu własnych treści – możesz też zebrać informacje na dany temat. Pamiętaj tylko, aby podać źródła, z których korzystasz w stopce infografiki.
Jeśli masz już zebrany materiał, przed Tobą najtrudniejsza sprawa, czyli selekcja. Chodzi tu przede wszystkim o wyrzucenie wszystkich informacji, danych, które nie są ważne dla danego tematu, problemu. Na tym etapie należ wyrzucić wszelką watę słowną, a tekst zapisać w prosty sposób, najlepiej hasłowo czy punktowo.

skuteczne-infografiki-komunikacja-marki

Wskazówka 3: Opowiadanie obrazem

Najlepsze infografiki opowiadają jakąś historię. Jednak w tym przypadku należy jak najwięcej opowiadać obrazem. Infografika bowiem nie jest po prostu tekstem z doklejonymi rysunkami. Tekst i obraz w infografice współistnieją, przenikają się tworząc logiczną całość. Dlatego do stworzenia infografiki przydaje się wyczucie projektowe i pewne umiejętności.

Samo projektowanie infografiki polega na szukaniu kreatywnych sposób, żeby pokazać informacje poprzez obraz.

 

Jest kilka sposobów na wizualizowanie treści:

Poprzez grupowanie informacji. Zobacz infografikę o SEO (http://gosiazimniak.pl/popraw-seo-swojej-strony-dzieki-grafikom-infografika/) – tutaj poszczególne akapity e-booka, którego fragment przedstawiłam na infografice znajdują się w osobnych grupach.
 ♦ Szukanie metafory wizualnej – np. jeśli przedstawiasz jakiś proces – metaforą wizualną może być droga, jeśli mamy temat o czasie szukamy obrazów wizualnych związanych z czasem (zegar, klepsydra).
  Ilustrowanie zagadnień – przykładem jest infografika potwory z szafy (http://gosiazimniak.pl/portfolio-item/infografika-potwory-szafy/), gdzie dokładnie zilustrowałam to, o czym jest infografika.

Mamy do wyboru rozmaite formy przedstawiania danych: różnego rodzaju wykresy, linie czasu, ikonki i piktogramy, uproszczone mapy wzbogacone o rozmaite oznaczenia, ilustracje, zdjęcia. Jeśli samodzielnie projektujesz infografikę – pamiętaj, aby wszystkie elementy wizualne były w jednym stylu.

Wskazówka 4: Ma być jak najprościej

Ta zasada dotyczy wielu kwestii. Po pierwsze wspomnianego już wcześniej okrojenia ilości słów. Infografika powinna mieć jedną tezę, rozwiązywać jeden problem – jeśli zagadnienie jest szerokie – warto podzielić na ją większą ilość mniejszych infografik.
Również projektowanie powinno kierować się zasadą prostoty. Jednak nie chodzi o to, żeby tworzyć ascetyczne szaro-bure projekty, o nie! Prostota to w tym przypadku przejrzystość – przejrzysty layout: kierowanie wzrokiem odbiorcy, stosowanie hierarchii elementów (te najważniejsze powinny być największe, najbardziej rzucające się w oczy).

Zbyt wiele barw, elementów czy niewłaściwa gradacja treści (np. uznawanie każdego elementu za tak samo istotny, więc projektowanie go tak samo dużego), niepotrzebnie rozmyje przekaz i nasza infografika będzie nieczytelna. Profesjonalny, przejrzysty wygląd – wzbudzi zaufanie.

 

Wskazówka 5: Nie zapomnij o promocji infografiki

Samo zaprojektowanie infografiki czy odebranie jej od grafika to nie koniec. Sporo wysiłki/czasu lub pieniędzy kosztowało Cię przygotowanie infografiki… Postaraj się, aby trafiła ona do jak największej liczby osób, które mogą się nią zainteresować. Promuj infografikę – tak jak robisz to gdy np. publikujesz jakiś wpis na blogu.

Jest jednak kilka trików związanych z promocją infografik, które warto wziąć pod uwagę. Na przykład jeśli Twoim celem jest przekierowanie ruchu na stronę – nie ma sensu publikowanie infografiki całej na Facebooku (jeśli jest długa może też być nieczytelna). Wybierz i skadruj jej fragment, który zaciekawi i zachęci do kliknięcia po więcej. Ciekawą akcją promocyjną może być odsłanianie kolejnych części infografiki (tzw. teaser) przed docelową publikacją. Wszystko tak naprawdę zależy od celu, jaki chcesz uzyskać… Oczywiście, jeśli infografika będzie atrakcyjna i przydatna, dużą część promocji „załatwią” za Ciebie internauci, którzy będą ją lajkować i udostępniać.

 


Mam nadzieję, że moje wskazówki pomogą Tobie skutecznie wykorzystywać infografiki w komunikacji Twojej marki. Jeśli interesuje Ciebie temat wykorzystywania infografik w biznesie – zapraszam na moją nową stronę infografikart.pl

Znajdziesz tam nie tylko infografiki na różne tematy (coś dla osób, które lubią zdobywać wiedzę za pośrednictwem ładnych obrazków), ale i kulisy tworzenia oraz wiedzę na ich temat. I oczywiście zapraszam do współpracy!

A Ty, wykorzystywałaś już infografiki w komunikacji swojej marki? Może masz jeszcze jakieś pytania dotyczące infografik?

 

O autorce:

gosia_zimniakGosia Zimniak ilustratorka i projektantka infografik. Staram się tworzyć nie tylko piękne, ale i skuteczne (realizujące określone cele) grafiki na miarę potrzeb klientów. 

Mam okazję realizować ciekawe projekty oraz współpracować z interesującymi osobami. Wśród moich klientów znajdują się zarówno duże firmy, wydawnictwa, portale, jak i inni freelancerzy czy osoby prywatne.

gosiazimniak.pl infografikart.pl

Może Ci się spodobać