Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem jeśli napiszę, że w mediach społecznościowych mamy dużo treści. Praktycznie codziennie, scrollujemy Facebooka patrząc, co ciekawego się dzieje. Na niektóre posty praktycznie w ogóle nie zwracamy uwagi. Inne sprawiają, że zatrzymujemy się na nich.
Tak samo robią Twoi klienci czy osoby czytające Twój blog. Dobra wiadomość jest taka, że to właśnie Twoje posty mogą przyciągąć uwagę.
Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, jeśli napiszę, że ważne jest zaangażowanie. To nie tylko procenty, które widać w statystykach czy raportach. Zaangażowana społeczność poleca dalej Twoje miejsce i Ciebie.
Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, jeśli napiszę, że warto jest zadbać o różnorodność w mediach społecznościowych. To sprawia, że osoby z Twojej społeczności, wracają do Ciebie. Możesz także przyciągnąć do siebie nowe osoby – czytelników, klientów.
Facebook obcina zasięgi – to też nie jest zaskoczeniem. Jednak zamiast zastanawiać się nad tym, warto jest przejść do działania. Warto zobaczyć, co możesz z tym zrobić i jak wykorzystać narzędzia, które posiadasz. Jednym z narzędzi na Facebooku są różne rodzaje postów. To one pomogą Ci w stworzeniu ciekawej komunikacji i przyciągnięciu wzroku, gdy Twoi odbiorcy będą przeglądać swoją tablicę. W dzisiejszym artykule skoncentruję się właśnie na postach. Przeczytasz o 4 rodzajach postów, które warto wykorzystać na swojej stronie. Pokażę Ci także inspiracje do tworzenia treści.
4 RODZAJE POSTÓW, KTÓRE WARTO WYKORZYSTAĆ NA FACEBOOKU
O algorytmie słów kilka
Zanim przejdziemy do rodzajów postów, pozwól, że jeszcze na chwilę zatrzymam się przy algorytmach. Niestety nie ma tak różowo. Twój post po opublikowaniu dociera zaledwie do kilku procent Twoich fanów (kilkanaście procent to już całkiem niezły wynik). Dopiero, gdy Twoja społeczność zaczyna reagować na post, może on trafić do większej ilości osób. Nie napiszę Ci, że znam magiczne sposoby na “walkę z algorytmami”. Natomiast wiem, że można docierać do znacznie większej ilości niż kilka procent. Duża część moich postów trafia do większości osób z mojej społeczności lub do większej ilości. To jednak praca. Praca nad zaangażowaniem. Testowanie i sprawdzanie.
Czy wykorzystujesz różne możliwości?
Oprócz tego, że jestem pasjonatką mediów społecznościowych, jestem też typem obserwatora. Często zaglądam na inne profile, by poobserwować. Czasem widzę dwa, trzy rodzaje postów, które są publikowane. Jak się domyślasz – zaangażowanie raczej nie jest duże. Co by nie powiedzieć o Facebooku (algorytmy, zachęcanie do korzystania z reklam, zmiany nie zawsze na lepsze, błędy) – daje nam sporo możliwości ku temu, by w ciekawy sposób pokazać swoją firmę czy blog. To tylko od nas zależy, co z tymi możliwościami zrobimy.
Różnorodne treści pozwolą na:
♦ na pokazanie marki w ciekawy sposób
♦ przyciągnięcie uwagi
♦ recykling treści
♦ realizację celów
♦ zaangażowanie społeczności
Dziś mam jedną prośbę. Przyjrzyj się swoim treściom i zobacz, jakich formatów możesz użyć, by pokazać je w ciekawy sposób. Zobacz, jakich formatów jeszcze nie próbowałaś. Być może wiele razy powiedziałaś sobie “Kiedyś muszę spróbować”. Poniżej znajdziesz 4 rodzaje postów, dzięki którym możesz wyróżnić się wśród innych treści.
1.Post z rozwijalną grafiką
Post z rozwijalną grafiką pozwoli Ci zaangażować Twoją społeczność. Jego fenomen polega na tym, że widzimy tylko górę posta, a po kliknięciu pokazuje się dalsza część. Zobacz poniżej, jak wygląda taki post (po rozwinięciu)
Jak stworzyć taki post?
Spotkałam się z różnymi rekomendowanymi rozmiarami. Ja swój post stworzyłam w formacie 500 x 1130 px. Przy tworzeniu posta trzeba pamiętać o tym, by w górnej części umieścić jeden fragment tekstu, a resztę – dopiero na dole. Możesz także umieścić strzałkę, by jasno wskazać, że warto jest kliknąć na grafikę. Przy tego rodzaju poście dobrze jest opisać w treści posta, o co chodzi. Opisz jasno, czego oczekujesz.
Inspiracje
Post z rozwijalną grafiką daje Ci dużo możliwości. Poniżej znajdziesz kilka z nich:
♦ umieść rabat dla swoich klientów
♦ zadaj pytanie
♦ podziel się swoją wskazówką
♦ umieść link do materiałów, strony, informacji o wyprzedaży
♦ wykorzystaj zabawną treść
♦ pokaż detale swojego produktu
♦ zachęć do kontaktu
2. Post typu Kanwa
Ten post wciąż nie jest często wykorzystywanym formatem. A przynajmniej ja nie trafiam na niego często. Post typu kanwa “działa” tylko na telefonach. Na komputerze nie zobaczymy go w całości. Nie jest to jednak zła informacja. Biorąc pod uwagę to, że średnio 70-80 % odbiorców przegląda Facebooka na telefonie, jest to kolejny rodzaj, który warto jest wykorzystać na swoim profilu.
Post Kanwa umożliwia nam umieszczenie wielu informacji, w ciekawy sposób dla oglądającego. Możesz umieścić zdjęcia, filmy, karuzelę czy przyciski. Możesz pozwolić sobie na kreatywność! Wbrew pozorom – stworzenie takiego posta wcale nie jest trudne. Facebook udostępnia nam konfigurator, dzięki któremu dosłownie budujemy taki post z dostępnych bloków.
Poniżej możesz zobaczyć, jak wygląda taki post. Wykorzystałam go, by pokazać moje autorskie narzędzia do mediów społecznościowych – lekkie materiały. Chciałam też zaisnpirować do stworzenia takiego postu :) Na poniższej grafice, zobaczysz post w “kawałkach”, jednak w rzeczywistości jest to baaardzo długi post. W miejscu, gdzie widzisz kółka – można przesuwać obrazki w bok. Umieszczam także link do tego posta, ale pamiętaj – obejrzyj koniecznie z telefonu!
Zobacz post typu Kanwa.
Jak stworzyć post Kanwa?
♦ w oknie tworzenia posta wybierz “Utwórz Kanwę”
♦ przejdziesz do kreatora, w którym po prostu możesz wybrać bloki i dostosować ich wygląd
♦ na bieżąco widzisz podgląd posta
♦ stworzoną kanwę wystarczy zapisać, a następnie wybrać “zakończ”
♦ teraz wystarczy przejść do okna tworzenia posta, ponownie wybrać “Utwórz kanwę” i z listy wybrać tę, którą chcesz opublikować
Inspiracje
Post typu Kanwa pomoże w kreatywny, ciekawy sposób pokazać produkty, usługi czy zaprezentować posty blogowe. Poniżej kilka możliwości :
♦ pokaż swój produkt/ produkty
♦ promuj zapis na listę email
♦ umieść video, grafiki, by zaciekawić odbiorców
♦ kieruj na stronę internetową
♦ pokaż podsumowanie postów blogowych
3.Notatka na fanpage
Notatki są świetnym sposobem na to, by przekazać większą ilość informacji, tworzyć podsumowania. Dłuższa forma sprawia, że możesz pokazać się jako ekspert, dzieląc się swoją wiedzą.
Inspiracje
Dłuższa forma notatki daje sporo możliwości. Poniżej kilka przykładów:
♦ tworzenie podsumowań
♦ streszczenie postów blogowych
♦ zbiór narzędzi/ linków w jednym miejscu
♦ tworzenie instrukcji, tutoriali
♦ odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania
♦ podzielenie się wiedzą – w dłuższej formie
♦ recykling treści
Czy zastanawiasz się, co publikować w mediach społecznościowych, aby budować zaangażowaną społeczność? Dołącz do Czytelniczek mojego newslettera i odbierz PDF – 19 pomysłów na posty w social media.
4. Post w formie karuzeli
Ten rodzaj postu składa się z “kafelków”. Dużą zaletą jest to, że zdjęcia można podlinkować, kierując na swoją stronę, np. do posta blogowego, sklepu czy prezentu za zapis na listę email.
Wykorzystując tą formę możesz w ciekawy sposób pokazać swój produkt lub ofertę. Taki post daje możliwość pokazania kilku produktów, kolekcji. Innym sposobem jest pokazanie jednego produkt w ciekawy sposób.
Na każdym “kafelku” adres URL może być taki sam lub różny.
Jak stworzyć taki post?
W oknie tworzenia postu, wybierz ” Utwórz karuzelę zdjęć”, następnie podaj adres swojej strony internetowej. Kolejny etap to wybranie zdjęć. Opisy pod zdjęciami możecie modyfikować. Ostatni etap to edycja adresów URL. Do takiego postu standardowo możecie umieścić treść :)
Inspiracje
♦ pokazanie detali produktu
♦ pokazanie kolekcji/serii
♦ skierowanie do różnych produktów/usług
♦ podsumowanie postów na blogu
♦ promocja kursu,oferty
♦ promocja prezentu /prezentów za zapis na listę email
Bonusowa wskazówka
Na koniec bonusowa wskazówka i piąty rodzaj posta :) Jeśli masz możliwość i ochotę – wykorzystaj format video oraz transmisje live. To format, który jest promowany przez Facebooka, a co za tym idzie – otrzymasz na “wstępie” wyższy zasięg organiczny. Transmisje live są świetne do dzielenia się wiedzą, wzmocnienia wizerunku eksperta. Można zorganizować sesję pytań i odpowiedzi, przeprowadzić szkolenie czy pokazać swój produkt. Dodatkowo warto jest pokazać życie zza kulis, pracę, obecność na spotkaniach czy konferencjach. Forma live pozwala na budowanie bliższych relacji ze swoją społecznością.
Zadbanie o różnorodność na swoim profilu jest elementem, który często podkreślam. Ważne jest publikowanie ciekawych treści, ale i stosowanie formatów, które przyciągną uwagę i zainteresują. Oczywiście sama publikacja kreatywnych postów to nie wszystko. Ważna jest znajomość swoich odbiorców, ich potrzeb. Mocno wierzę, że ten etap masz już za sobą :) Mam nadzieję, że moim wpisem, zainspirowałam Cię do wypróbowania różnych rodzajów postów na Facebooku.
Teraz Twoja kolej.
25 komentarzy
Ja już nieco testowałam. Karuzela się jakoś nie sprawdziła. Ale za to pamiętam jak dodałaś post o tej rozwijanej grafice. Sama miałam z tym ubaw :-) Przypomniałaś dziś, muszę wreszcie u siebie spróbować :-)
Ja z kolei o karuzeli wciąż zapominam :)) I wstyd, że jeszcze jej nie stosowałam, za to polecam innym :) Te posty z rozwijalną grafiką są super, można bardzo fajnie je wykorzystać :))
Przy tworzeniu posta nie mam ani opcji “utwórz kanwę” ani “utwórz karuzelę”… Dlaczego?
Paulina najlepiej wybrać taki rodzaj postu z tej “belki” , która jest pod oknem pisania posta. Są tam różne opcje i na pierwszej pozycji jest ” Udostępnij zdjęcie lub film” i tutaj powinnaś mieć możliwość wyboru różnych rodzajów postów. Jeśli nie będzie to przejdź na swoim profilu w zakładkę “Narzędzia do publikowania” i możesz utworzyć post z tamtego miejsca :)
Dziękuję za odpowiedź! ;)
Świetne rady, spróbuję wykorzystać u siebie :)
Klaudyna bardzo Ci dziękuję za komentarz i odwiedziny :)) Próbuj koniecznie, ja sobie będę obserwować :))))
Dzięki za ten post ? testowałem już nieco u siebie i teraz myślę wlasnie nad postem który mam nadzieje wywola wieksze reakcje i te zasięg podskoczą. Muszę też o tej rozwijanej grafice pomyśleć, ale właśnie nie jestem pewna czy u mnie się sprawdzi. ?
Gosiu bardzo fajnie, że testujesz różne rodzaje postów. Myślę, że co jakiś czas warto ponownie do nich wracać, by nasz profil był bardziej różnorodny. Jeśli chodzi o post z długą grafiką to na wielu profilach z tego, co widziałam sprawdza się bardzo fajnie :)) Ciekawa jestem czy masz już jakiś pomysł :)
Na tą rozwijaną grafikę pomysłu jeszcze nie mam, bo tu muszę dłużej się nad nią zastanowić ;)
Trzymam kciuki zatem za świetne pomysły ! :) Najważniejsze to wiedzieć, jakie są możliwości i wtedy gdy pojawi się pomysł to po prostu można wykorzystać konkretny format :)
O karuzeli trochę zapomniałam, muszę do niej wrócić. Najbardziej podoba mi się post z rozwijalną grafiką, ale zaintrygowała mnie canva i notatka. Dużo jeszcze pracy przede mną :)
O tak post z rozwijalną grafiką jest bardzo fajną formą :)) Przynajmniej mi bardzo się spodobał, widziałam też kilka ciekawych postów w tym formacie. Ja się przyznam, że o karuzeli zapominam nagminnie :D
Mam już pomysł na wykorzystanie tego posta z rozwijalną grafiką :) A inne też zamierzam wprowadzić :) Jeszcze raz dzięki za podpowiedzi :)
Bardzo się cieszę Aniu, że pojawiły się nowe pomysły :))
Ale to musi być trudne….zastanawiam się, czy ja w ogóle dałabym radę stworzyć którykolwiek z tych postów….
Monika mam nadzieję, że nie będzie tak trudno. Właśnie dlatego stworzyłam ten post, by pokazać, jak takie posty stworzyć. W razie pytań, pisz śmiało :)
Mnie ostatnio miło zaskoczyła właśnie karuzela :)) Bardzo fajne wyniki mi przyniosła.
Super, gratulacje :) W jaki sposób ją wykorzystałaś? Mnie zawsze ciekawią te sposoby wykorzystania :))
Umieściłam wpis o plannerze do pobrania i na karuzeli były widoczne różne jego ujęcia.
Ooo super pomysł :))
To jest właśnie fajne, że można także pozytywnie się zaskoczyć :)) Gratulacje :)
wybierz ” Utwórz karuzelę zdjęć” wbija na profil na kompie i nie widze takiej opcji??? gdzie to wyświetla? jakis scr można prosić?
Patryk zamiast opcji na fanpage ” Napisz coś”, wybierz proszę opcję tworzenia posta z menu zaraz pod spodem (umieszczam screen), wybierając “udostępnij zdjęcie lub film”. Wtedy będziesz miał możliwość utworzenia postu w formie karuzeli. https://uploads.disquscdn.com/images/629b2d8d040b1971dfec7345d8f6a8583566e45eb1ba4eb6d731db28bccd82b1.png
Serdzecznie dziekuję Tobie za ten post i za dzielenie się interesującą wiedzą! :)