4 rodzaje postów, które warto wykorzystać na Facebooku

by Magda

4-rodzaje-postow-na-facebooku

Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem jeśli napiszę, że w mediach społecznościowych mamy dużo treści. Praktycznie codziennie, scrollujemy Facebooka patrząc, co ciekawego się dzieje. Na niektóre posty praktycznie w ogóle nie zwracamy uwagi. Inne sprawiają, że zatrzymujemy się na nich.

Tak samo robią Twoi klienci czy osoby czytające Twój blog. Dobra wiadomość jest taka, że to właśnie Twoje posty mogą przyciągąć uwagę.

Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, jeśli napiszę, że ważne jest zaangażowanie. To nie tylko procenty, które widać w statystykach czy raportach. Zaangażowana społeczność poleca dalej Twoje miejsce  i Ciebie.

Nie będzie dla Ciebie zaskoczeniem, jeśli napiszę, że warto jest zadbać o różnorodność w mediach społecznościowych. To sprawia, że osoby z Twojej społeczności, wracają do Ciebie. Możesz także przyciągnąć do siebie nowe osoby – czytelników, klientów.

Facebook obcina zasięgi – to też nie jest zaskoczeniem. Jednak zamiast zastanawiać się nad tym, warto jest przejść do działania. Warto zobaczyć, co możesz z tym zrobić i jak wykorzystać narzędzia, które posiadasz. Jednym z narzędzi na Facebooku są różne rodzaje postów. To one pomogą Ci w stworzeniu ciekawej komunikacji i przyciągnięciu wzroku, gdy Twoi odbiorcy będą przeglądać swoją tablicę. W dzisiejszym artykule skoncentruję się właśnie na postach. Przeczytasz o 4 rodzajach postów, które warto wykorzystać na swojej stronie. Pokażę Ci także inspiracje do tworzenia treści.

 


4 RODZAJE POSTÓW, KTÓRE WARTO WYKORZYSTAĆ NA FACEBOOKU

 

O algorytmie słów kilka

Zanim przejdziemy do rodzajów postów, pozwól, że jeszcze na chwilę zatrzymam się przy algorytmach. Niestety nie ma tak różowo. Twój post po opublikowaniu dociera zaledwie do kilku procent Twoich fanów (kilkanaście procent to już całkiem niezły wynik). Dopiero, gdy Twoja społeczność zaczyna reagować na post, może on trafić do większej ilości osób. Nie napiszę Ci, że znam magiczne sposoby na “walkę z algorytmami”. Natomiast wiem, że można docierać do znacznie większej ilości niż kilka procent. Duża część moich postów trafia do większości osób z mojej społeczności lub do większej ilości. To jednak praca. Praca nad zaangażowaniem. Testowanie i sprawdzanie.

Czy wykorzystujesz różne możliwości?

Oprócz tego, że jestem pasjonatką mediów społecznościowych, jestem też typem obserwatora. Często zaglądam na inne profile, by poobserwować. Czasem widzę dwa, trzy rodzaje postów, które są publikowane. Jak się domyślasz – zaangażowanie raczej nie jest duże. Co by nie powiedzieć o Facebooku (algorytmy, zachęcanie do korzystania z reklam, zmiany nie zawsze na lepsze, błędy) – daje nam sporo możliwości ku temu, by w ciekawy sposób pokazać swoją firmę czy blog. To tylko od nas zależy, co z tymi możliwościami zrobimy.

Różnorodne treści pozwolą na:

  na pokazanie marki w ciekawy sposób

przyciągnięcie uwagi

recykling treści

realizację celów

zaangażowanie społeczności

Dziś mam jedną prośbę. Przyjrzyj się swoim treściom i zobacz, jakich formatów możesz użyć, by pokazać je w ciekawy sposób. Zobacz, jakich formatów jeszcze nie próbowałaś. Być może wiele razy powiedziałaś sobie “Kiedyś muszę spróbować”. Poniżej znajdziesz 4 rodzaje postów, dzięki którym możesz wyróżnić się wśród innych treści.

 

1.Post z rozwijalną grafiką

Post z rozwijalną grafiką pozwoli Ci zaangażować Twoją społeczność. Jego fenomen polega na tym, że widzimy tylko górę posta, a po kliknięciu pokazuje się dalsza część. Zobacz poniżej, jak wygląda taki post (po rozwinięciu)

Jak stworzyć taki post?

Spotkałam się z różnymi rekomendowanymi rozmiarami. Ja swój post stworzyłam w formacie 500 x 1130 px. Przy tworzeniu posta trzeba pamiętać o tym, by w górnej części umieścić jeden fragment tekstu, a resztę – dopiero na dole. Możesz także umieścić strzałkę, by jasno wskazać, że warto jest kliknąć na grafikę. Przy tego rodzaju poście dobrze jest opisać w treści posta, o co chodzi. Opisz jasno, czego oczekujesz.

 

Inspiracje

Post z rozwijalną grafiką daje Ci dużo możliwości. Poniżej znajdziesz kilka z nich:

umieść rabat dla swoich klientów

zadaj pytanie

podziel się swoją wskazówką

umieść link do materiałów, strony, informacji o wyprzedaży

wykorzystaj zabawną treść

pokaż detale swojego  produktu

zachęć do kontaktu

 

2. Post typu Kanwa

Ten post wciąż nie jest często wykorzystywanym formatem. A przynajmniej ja nie trafiam na niego często. Post typu kanwa “działa” tylko na telefonach. Na komputerze nie zobaczymy go w całości. Nie jest to jednak zła informacja. Biorąc pod uwagę to, że średnio 70-80 % odbiorców przegląda Facebooka na telefonie, jest to kolejny rodzaj, który warto jest wykorzystać na swoim profilu.

Post Kanwa umożliwia nam umieszczenie wielu informacji, w ciekawy sposób dla oglądającego. Możesz umieścić zdjęcia, filmy, karuzelę czy przyciski. Możesz pozwolić sobie na kreatywność! Wbrew pozorom – stworzenie takiego posta wcale nie jest trudne. Facebook udostępnia nam konfigurator, dzięki któremu dosłownie budujemy taki post z dostępnych bloków.

Poniżej możesz zobaczyć, jak wygląda taki post. Wykorzystałam go, by pokazać moje autorskie narzędzia do mediów społecznościowych – lekkie materiały. Chciałam też zaisnpirować do stworzenia takiego postu :) Na poniższej grafice, zobaczysz post w “kawałkach”, jednak w rzeczywistości jest to baaardzo długi post. W miejscu, gdzie widzisz kółka – można przesuwać obrazki w bok. Umieszczam także link do tego posta, ale pamiętaj – obejrzyj koniecznie z telefonu!

Zobacz post typu Kanwa.

 

post-kanwapost-typu-kanwa

Jak stworzyć post Kanwa?

w oknie tworzenia posta wybierz “Utwórz Kanwę”

przejdziesz do kreatora, w którym po prostu możesz wybrać bloki i dostosować ich wygląd

post-kanwa-tworzenietworzenie-post-kanwa na bieżąco widzisz podgląd posta

stworzoną kanwę wystarczy zapisać, a następnie wybrać “zakończ”

teraz wystarczy przejść do okna tworzenia posta, ponownie wybrać “Utwórz kanwę” i z listy wybrać tę, którą chcesz opublikować

 

Inspiracje

Post typu Kanwa pomoże w kreatywny, ciekawy sposób pokazać  produkty, usługi czy zaprezentować posty blogowe. Poniżej kilka możliwości :

pokaż swój produkt/ produkty

promuj zapis na listę email

umieść  video, grafiki, by zaciekawić odbiorców

kieruj na stronę internetową

pokaż podsumowanie postów blogowych

 

 

3.Notatka na fanpage

Notatki są świetnym sposobem na to, by przekazać większą ilość informacji, tworzyć podsumowania. Dłuższa forma sprawia, że możesz pokazać się jako ekspert, dzieląc się swoją wiedzą.

Notatki znajdziesz po lewej stronie (w zakładkach pod zdjęciem profilowym). Jeśli nie jest widoczna, wystarczy przejść do ustawień profilu, a następnie wybrać “Edytuj stronę”. Na dole znajdziesz karty. Wystarczy, że dodasz zakładkę “Notatki”.
W notatce można dodać baner,tytuł, wpisać tekst. Do wyboru jest wielkość nagłówków, wypunktowanie czy blok z cytatem. Można dodać zdjęcie czy wstawić treść ( z Facebooka, Gimphy, Twittera, SoundCloud, YouTube’a, Vimeo, Vine ) za pomocą linku.
To taka forma posta blogowego :)
magda-bek-notatka-fanpage
notatka-fanpage

Inspiracje

Dłuższa forma notatki daje sporo możliwości. Poniżej kilka przykładów:

tworzenie podsumowań

streszczenie postów blogowych

zbiór narzędzi/ linków w jednym miejscu

tworzenie instrukcji, tutoriali

odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania

podzielenie się wiedzą – w dłuższej formie

recykling treści

 

Czy zastanawiasz się, co publikować w mediach społecznościowych, aby budować zaangażowaną społeczność? Dołącz do Czytelniczek mojego newslettera i odbierz PDF – 19 pomysłów na posty w social media.

grafika_pdf_pomysly_posty_socialmedia

4. Post w formie karuzeli

Ten rodzaj postu składa się z “kafelków”. Dużą zaletą jest to, że zdjęcia można podlinkować, kierując na swoją stronę, np. do posta blogowego, sklepu czy prezentu za zapis na listę email.

Wykorzystując tą formę możesz w ciekawy sposób pokazać swój produkt lub ofertę. Taki post daje możliwość pokazania kilku produktów, kolekcji. Innym sposobem jest pokazanie jednego produkt w ciekawy sposób.

Na każdym “kafelku” adres URL może być taki sam lub różny.

post karuzela

 

Jak stworzyć taki post?

W oknie tworzenia postu, wybierz ” Utwórz karuzelę zdjęć”, następnie podaj adres swojej strony internetowej. Kolejny etap to wybranie zdjęć. Opisy pod zdjęciami możecie modyfikować. Ostatni etap to edycja adresów URL. Do takiego postu standardowo możecie umieścić treść :)

 

Inspiracje

pokazanie detali produktu

pokazanie kolekcji/serii

skierowanie do różnych produktów/usług

podsumowanie postów na blogu

promocja kursu,oferty

promocja prezentu /prezentów za zapis na listę email

 

Bonusowa wskazówka

Na koniec bonusowa wskazówka i piąty rodzaj posta :) Jeśli masz możliwość i ochotę – wykorzystaj format video oraz transmisje live. To format, który jest promowany przez Facebooka, a co za tym idzie – otrzymasz na “wstępie” wyższy zasięg organiczny. Transmisje live są świetne do dzielenia się wiedzą, wzmocnienia wizerunku eksperta. Można  zorganizować sesję pytań i odpowiedzi, przeprowadzić szkolenie czy pokazać swój produkt. Dodatkowo warto jest pokazać życie zza kulis, pracę, obecność na spotkaniach czy konferencjach. Forma live pozwala na budowanie bliższych relacji ze swoją społecznością.

 


Zadbanie o różnorodność na swoim profilu jest elementem, który często podkreślam. Ważne jest publikowanie ciekawych treści, ale i stosowanie formatów, które przyciągną uwagę i zainteresują. Oczywiście sama publikacja kreatywnych postów to nie wszystko. Ważna jest znajomość swoich odbiorców, ich potrzeb. Mocno wierzę, że ten etap masz już za sobą :) Mam nadzieję, że moim wpisem, zainspirowałam Cię do wypróbowania różnych rodzajów postów na Facebooku.

 

Teraz Twoja kolej.

 

Który format jest Twoim ulubionym? Czy są rodzaje postów, które chcesz wypróbować?


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać