Moje sposoby na prowadzenie bloga – wskazówki 8 kobiet

by Magda

sposoby-na-prowadzenie-bloga

Czy istnieją dobre sposoby na prowadzenie bloga? Istnieje wiele wskazówek, zasad, których warto przestrzegać, miejsc, z których warto czerpać informacje.

Z pewnością – dobrze jest również znaleźć swój sposób. Dopasować go do sytuacji.

Do mojego artykułu zaprosiłam 8  Kobiet, które zechciały podzielić się swoimi sposobami i wskazówkami. Każda z nich ma swoje zadania do wykonania – nie narzekają na nadmiar wolnego czasu. To kobiety, które prowadzą swój biznes, rozwijają firmę, zdobywają wiedzę lub są mamami na pełen etat. Czasem… wszystko razem !

Posiadają także swoje miejsca w sieci. Dzielą się swoją wiedzą, doświadczeniem, uczą, inspirują, pomagają. Robią dobrą robotę ! Nieistotne było dla mnie to ile czasu są aktywne w internecie , jaką mają wizję, cel czy na jakim są etapie. Ważne było natomiast ich spojrzenie na blogowanie i to, co im pomaga, a co jest trudne. Każda z nich ma swój sposób na prowadzenie bloga, obecność w sieci.

Zaprosiłam te cudowne Kobiety po to, by podzieliły się swoimi sposobami  i wskazówkami. To bardzo miłe gościć je na blogu.  Niech będą inspiracją, kopalnią pomysłów. Zobaczcie, jakie miejsca tworzą i jakie mają “patenty”. Oddaję im głos.


MOJE SPOSOBY NA PROWADZENIE BLOGA – WSKAZÓWKI 8 KOBIET

Zuzanna Antecka – Szpinak robi bleee

Jestem psychologiem i dietetykiem, pomagam rodzicom zamienić ich dzieci w Małych Smakoszy. Na blogu Szpinak Robi Bleee dzielę się sprawdzonymi sposobami na ukształtowanie pozytywnych nawyków żywieniowych u dzieci oraz prostymi przepisami na smaczne i zdrowe dania dla całej rodziny.

Szpinakowego bloga założyłam 1,5 roku temu, choć w moich marzeniach istniał od  dawna. Zdecydowanie nie jestem idealną blogerką! Zdarza mi się zapominać zaplanować posty na Facebooku, nie publikować żadnego tekstu na blogu przez tydzień a nawet dwa, czy spędzić 3 godziny na doborze odpowiedniego zdjęcia do artykułu. Ale najważniejsze jest to, że ciągle się uczę i z perspektywy czasu widzę, że idzie mi coraz lepiej. Choć nadal mam problem z wcieleniem w życie zasady “Zrobione jest lepsze od idealnego”.

 

Blog i macierzyństwo nauczyło mnie z pewnością dobrego planowania. Staram się ustalić sobie cele do osiągnięcia  w danym miesiącu a następnie dzielę je na konkretne tygodnie i dni. W ten sposób mam pogląd na moje plany w najbliższej przyszłości i widzę dokąd zmierzam. Na ścianie w gabinecie wiszą również moje pomysły do osiągnięcia w ciągu najbliższego roku.

 

Jakie narzędzia pomagają mi w prowadzeniu bloga?

Na pewno Canva! Wybawienie dla wszystkich, którzy nie mają talentu lub czasu do obsługiwania bardziej zaawansowanych programów graficznych. Najważniejsze notatki i informacje
przechowuję w Evernote (trzymam tam też wszystkie przepisy kulinarne!), a artykuły piszę przy pomocy Google Docs. To proste i sprawdzone narzędzia, ale bardzo ułatwiają pracę, bo wszystkie grafiki i materiały mam przy sobie nawet, gdy nie mam komputera.

 

Najważniejszy w blogu jest dla mnie kontakt z moimi czytelnikami. To dla nich tworzę artykuły, im mają pomóc rozwiązać problemy związane z żywieniem dzieci. Staram się swoją wiedzą dzielić również na grupach na Facebooku, gdzie młode mamy szukają dietetycznych porad. W ten sposób staję się bardziej rozpoznawalna jako specjalista właśnie od żywienia dzieci. To zdecydowanie mój najlepszy sposób na zdobywanie czytelników!
Za to największym problemem jest oczywiście brak czasu… Ale uczę się nim jakoś zarządzać i planować także to, co miłe i przyjemne np. czytanie książki czy wyjście na fitness.

Zuzanna – autorka bloga Szpinak Robi Bleee  szpinakrobibleee.pl

 

Paulina Błaszkiewicz – Careta

Careta to miejsce stworzone z myślą o kobietach za kierownicą, które chcą czerpać przyjemność z jazdy i czuć się wyjątkowo w swoim aucie.

Blog Careta powstał w sierpniu 2016 roku. Prowadzenie bloga stanowi jedną z wielu aktywności jakimi się zajmuję. Połączenie ich wymaga dobrej organizacji czasu, tym bardziej, że zajmuję się też 1,5-roczną córeczką. Poza organizacją, ważna jest również umiejętność odpuszczania sobie i unikanie tworzenia nierealnych planów. Dlatego w grudniu postanowiłam zrobić przerwę w publikowaniu nowych wpisów. Chciałam się wtedy w 100% skupić nad pracą nad moim sklepem internetowym z kobiecymi akcesoriami samochodowymi. Jednak w styczniu na blogu na pewno pojawią się nowe posty :)
Wpisy na bloga planuję z wyprzedzeniem. Wszystkie pomysły zapisuję w jednym miejscu – używam do tego programu Evernote, do którego mam dostęp zarówno z komputera, jak i z telefonu. Inspiracji do nowych postów szukam we własnym życiu, ale nie tylko. Staram się czerpać jak najwięcej z komentarzy i pytań pojawiających się na blogu czy w mediach społecznościowych. Większość treści na bloga powstaje w nocy, kiedy moja córeczka pójdzie spać. Często notuję pojedyncze akapity w telefonie, gdy tylko znajdę chwilę czasu. Następnie na komputerze redaguję i poprawiam tekst oraz dobieram zdjęcia. 
Jeśli chodzi o promocję Carety, to wykorzystuję do tego głownie Facebook oraz Instagram . Czasami biorę udział w wymianie linków w grupach facebookowych. Jednak był taki okres czasu, kiedy media społecznościowe stały się dla mnie pułapką. Z jednej strony jest to świetne miejsce żeby promować swoją działalność, ale z drugiej – trzeba być bardzo zdyscyplinowanym, żeby zwyczajnie nie zmarnować tam czasu. Dlatego staram się z wyprzedzeniem planować czas, który przeznaczam na media społecznościowe, uwzględniając inne moje zajęcia.
Paulina – autorka bloga Careta  careta.pl

Monika Jabłońska – Akademia Pozytywnej Kobiety (blog Monia Zmienia)

Mój blog Monia Zmienia jest dopełnieniem działalności Akademii Pozytywnej Kobiety. Znajdziecie na nim przede wszystkim posty poświęcone pozytywnemu rozwojowi osobistemu Kobiet. Jednym słowem: motywuję i inspiruę do dobrej zmiany.

Nie mam w tym temacie jeszcze póki co ogromnego doświadczenia. Mój blog nie miał jeszcze nawet pierwszych urodzin, więc póki co, jestem stale na etapie nauki, wypróbowywania i testowania różnych narzędzi, metod. Przede wszystkim na samym wstępie muszę się przyznać lub nawet pochwalić, że mój blog stworzyłam sama. Od pierwszej do ostatnie linijki. Wiem, że dziś nie jest jeszcze idealny, ale jestem z niego ogromnie dumna, bo wszystkiego uczyłam się sama.

 

Jak prowadzę swojego bloga? Mimo, iż lubię planować, przekonałam się już, że u mnie planowanie postów nie wychodzi. Dlaczego ? Otóż, staram się swojego bloga pisać na bieżąco, odpowiadając w postach na pytania lub problemy moich czytelniczek. Nie raz było tak, że miałam zaplanowany jakiś post, a na fanpage czy grupie rozpoczęła się dyskusja na zupełnie inny temat i okazało się, że jest potrzeba rozmowy na konkretny problem. Chcę by mój blog był spójny z innymi moimi działaniami i z tym co robię, a obecnie najwięcej czasu i swojej aktywności spędzam na naszej cudownej grupie na Facebooku i blog jest niejako dopełnieniem do tej grupy. 

 

Jeśli chodzi o narzędzia, to też jestem na etapie bardziej nauki i testowania, niż stałego ich użytkowania. Używam kilku wtyczek, między innymi do udostępniania moich postów, czy możliwości ich polubienia. Oczywiście wtyczki do tworzenia kopii zapasowych, czy te umożliwiające pozostawienie komentarza pod postem blogowym. Te trzy uważam na najważniejsze.
Jeśli chodzi o promowanie postów, czy udostępnianie ich światu, to zawsze udostępniam posta na swoim fanpage, czy na grupie. Tak jak napisałam wyżej, są w nich zawsze odpowiedzi i wskazówki do problemów moich czytelniczek.

Monika, autorka bloga Monia Zmienia moniazmienia.pl

Agnieszka Karakurd – Kobieta i Firma

Kobieta i Firma to miejsce, które tworzymy dla Kobiecych Biznesów, w którym dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem, by mogły działać skuteczniej, osiągać więcej i zarabiać naprawdę dobre pieniądze.

Mój blog Kobieta i Firma prowadzę razem z moim Tatą, a jednocześnie partnerem biznesowym – Markiem Olszewskim, więc nakład pracy się rozkłada na dwie osoby. Muszę powiedzieć, że podziwiam osoby, które same się z tym mierzą i regularnie prowadzą bloga, bo mnie z pewnością takiego samozaparcia i systematyczności brakuje. Dobrze, że jest w tym wszystkim ze mną Tato, który jest bardziej regularny w pisaniu. Ja zajmuję się korektą jego tekstów i reklamowaniem wpisów, bo uważam, że promocja jest niesamowicie ważnym elementem blogowania.

 

Staram się także używać różnych innych form utrzymywania kontaktu z naszymi czytelniczkami, takimi jak transmisje live na fanpage’u czy webinary. Kusi mnie także rozpoczecie przygody z podcastem, więc jak widzicie jestem pełna pomysłów, chociaż czasem po prostu brak mi czasu, jak chociażby teraz, kiedy prowadzę sprzedaż swojego pierwszego kursu online “Przejmij kontrolę nad finansami w swoim biznesie”. Powiem Wam, że blogowanie nie jest aż tak łatwe jak się wydaje, ale to wspaniała przygoda i coraz bardziej mnie się podoba.

Agnieszka, autorka bloga Kobieta i Firma – kobietaifirma.pl

 

Paulina Pamuła – blog Paulina Pamuła PL

PaulinaPamula.pl to mój blog o edukacji online (ze szczyptą kreatywności w tle). Znajdziesz na nim wskazówki, jak skutecznie dzielić się swoją wiedzą w sieci poprzez webinary czy kursy online.

Do zarządzania moimi zadaniami używam aplikacji Remember The Milkto właśnie tam na bieżąco spisuję różne pomysły na posty oraz „kiedysie” blogowe (kiedysiami nazywam inspiracje lub zadania z bliżej nieokreślonym terminem realizacji).

 

Wybierając tematy postów na najbliższy czas biorę pod uwagę to, jakie webinary czy e-kursy będę prowadzić  – staram się tworzyć spójny „ekosystem” działań w sieci. To mnie chroni przed organizacyjnym chaosem.

Od początku istnienia bloga wychodziłam poza moją strefę komfortu i próbowałam niestandardowych sposobów jego promocji. Nie było to łatwe, ponieważ musiałam niejednokrotnie przełamywać wielki strach, np. przed nagraniem pierwszego filmiku i wrzuceniem go do sieci. Jednak wychodząc z ukrycia, pokazując twarz i tworząc (nieperfekcyjne, lecz autentyczne i moje) filmiki, łatwiej mi było budować relacje z moją publiką i przyciągnąć czytelników na dłużej. Ja sama niesamowicie się rozwinęłam dzięki takim działaniom.

 

Dziś ważnym elementem komunikowania tego, co robię w sieci są webinary, transmisje na żywo, organizowane przede mnie bezpłatne mini-kursy czy wyzwania. Wybieram tylko te media społecznościowe, których prowadzenie sprawia mi radość. Uwielbiam Instagram, zrezygnowałam natomiast np. z Twittera.

 

Stawiam na relacje i buduję zaangażowaną społeczność wokół mojego bloga. Dziś moja grupa „Wszystkiego kreatywnego!” liczy ponad 3000 członków. Zaczęłam ją budować już po miesiącu od założenia bloga. Wówczas zorganizowałam tygodniowy bezpłatny e-kurs kreatywności. Dzięki temu w krótkim czasie wiele osób dowiedziało się o istnieniu mojego bloga, uczestnicy otrzymali ode mnie konkretny impuls do działania, zaraziłam ich ideą, która jest dla mnie ważna. Od wyzwania minęły już blisko dwa lata, a wielu z nich jest ze mną do dziś!

Paulina – autorka bloga Paulina Pamuła PL paulinapamula.pl

 

Marlena Puchalska – Zaguła – Bogate Myśli

W przyjazny dla czytelnika sposób piszę o finansach osobistych, edukacji finansowej i dążeniu do wolności finansowej.

Mój blog powstał w sierpniu 2015 roku – miesiąc po obronie :) Początkowo zajmowałam się pisaniem artykułów czy poprawkami na blogu jedynie w czasie kiedy synek spał – albo wcześnie rano, albo późnym wieczorem. Teraz w tej kwestii jest już trochę lepiej – Jaś od poniedziałku do piątku spędza 3 godziny w przedszkolu – to mój czas na pracę. Oczywiście nadal pracuję też w ciągu dnia – gdy synek jest z mężem, ewentualnie wstaję w okolicy godziny 5 i pracuję, gdy synek jeszcze śpi.

 

W planowaniu, pisaniu i ogarnianiu wszystkiego pomaga mi kilka narzędzi. Oczywiście blog powstał na WordPressie, więc tego narzędzia używam najczęściej. Wszystkie moje plany, listy tematów, kalendarze postów powstają najczęściej na papierze. Lubię je przeglądać, nanosić poprawki i przede wszystkim mieć wszystko dostępne na mojej tablicy. Tam przypinam poszczególne plany działań i wiem co muszę zrobić, a co już zostało zrobione. W tej kwestii nie sprawdza się planowanie przy użyciu narzędzi elektronicznych – nie mogę zobaczyć wszystkiego w jednym czasie na ekranie komputera, tylko muszę przeskakiwać pomiędzy okienkami, co zajmuje mi czas i wprowadza zamieszanie.

 

Nie znaczy to też, że nie używam narzędzi elektronicznych. Wszystkie moje artykuły powstają w Evernote – tam je piszę, edytuję tekst, nie zajmuję się za bardzo wyglądem artykułów, tych ostatnich poprawek dokonuję już w edytorze WordPress’a. Evernote jest moim ulubionym elektronicznym narzędziem do planowania – tam też powstaje część moich dłuższych planów do realizacji. Rozpisuję sobie cały projekt, po czym zadania na najbliższe dwa tygodnie przenoszę na papier i tablicę – aby były zawsze widoczne. Do większych projektów używam też Nozbe. Uwielbiam ten program, choć nie zawsze widzę sens przenoszenia do niego kolejnych zadań – dlatego w jego przypadku skupiam się na projektach związanych nie z blogiem, ale rozwojem firmy.

Marlena – autorka bloga Bogate Myśli –  bogatemysli.com

 

Izabela Trela- Kobieca Strona Mamy

Kobieca Strona Mamy to blog poświęcony kobiecie zakręconej w temacie macierzyństwa. To miejsce, w którym wypowiada się mama – nie stereotypowa matka-polka, ale świadoma siebie kobieta. Motywuje, śmieje się, pociesza, ale też płacze, żali się i narzeka. To miejsce, gdzie pokazuję wszystkie twarze kobiety będącej mamą.

Moje początki w prowadzeniu bloga były dość… chaotyczne. Właściwie liczyłam na to, że wszystko samo się zrobi. W końcu wzięłam sprawy w swoje ręce.

Zaczęłam planować. Nie mam do tego żadnych wirtualnych narzędzi, kocham i zawsze kochałam zwykły papierowy organizer/kalendarz książkowy, w którym wszystko zapisuję swoim ulubionym różowym długopisem. W tym roku dostałam Lady Planer i z czystym sumieniem mogę wszystkim polecić.

Zaraz po planowaniu przyszła umiejętność odpuszczania. Córka nie raz weryfikuje wszystkie moje plany, a wtedy nie trudno o maskę sfrustrowanej zabieganej matki. Odpuszczam. Tak żyje się łatwiej.

 

Jak to wszystko ogarniam?

Dokładnie planuję każdy tydzień: kiedy będę pisać wpisy, kiedy zajmę się promocją boga, kiedy zajrzę do innych blogów, ale także kiedy będę sprzątać, prać i gotować;)  Dzięki temu łatwiej mi się zorganizować i wiem, jak się nastawić na kolejny dzień.

Zawsze kiedy moja córka śpi, siadam na kanapie z kawą w ręku, laptopem na kolanach i zajmuję się sprawami blogowymi. Promuję wpisy, udzielam się na grupach wsparcia blogerów, odwiedzam inne blogi i fanpage, a także robię krótkie posty na swoim Facebooku. Popołudniowa drzemka to zawsze czas na pisanie wpisów. A raczej szkicowanie :) Wieczorami robię to, czego nie udało się skończyć w ciągu dnia. Instagramowe posty powstają przeważnie podczas wieczornego usypiania Zosi. Obowiązki domowe wykonuję razem z dzieckiem. Kiedy nie chce współpracować – ląduje w chuście na moich plecach i znowu mam dwie ręce wolne do pracy. 

 

Nie jest łatwo wykonać to, co sobie zaplanowałam, kiedy nie wszystko zależy ode mnie ;) I nie ukrywam, że praktycznie codziennie śmigam na wysokich obrotach od rana do wieczora. Dlatego niedziele i święta to dla mnie czas offline. Czas dla rodziny. Dzięki temu ładuję baterię i mam siłę na kolejne wypełnione pracą tygodnie :)

Izabela – autorka bloga Kobieca Strona Mamy kobiecastronamamy.pl

Aneta Wierzbicka – Inside Story

Zajmuję się aranżacją wnętrz i home stagingiem. Od projektu po ostatnie wykończenia i dodatki. Wykonuję też sesje zdjęciowe mieszkań na wynajem i na sprzedaż. Swoje usługi kieruję do osób prywatnych i klientów biznesowych.

Podstawą moich wpisów są zdjęcia, które powstają na długo przed publikacją wpisu. Staram się zawsze dokumentować stan pomieszczeń przed zmianami, aby później można było pokazać różnicę. Robię też zdjęcia narzędzi i innych rzeczy, które wydają mi się istotne. Mam kilka filmów nagranych w gotowych pomieszczeniach, ale jeszcze ich nie publikowałam. Biblioteka moich materiałów stale rośnie. Jeśli nie mam własnego zdjęcia dla zobrazowania jakiegoś tematu, korzystam z www.kaboompics.com lub www.pixabay.com .

 

Nie mam problemu z wyborem tematu, ponieważ na bieżąco prowadzę listę pomysłów na wpis. Niestety pomysłów jest więcej, niż czasu na pisanie i to jest w zasadzie jedyny problem w prowadzeniu bloga. Pracuję głównie off-line, a stronę internetową, blog i fanpage na Facebooku prowadzę jako platformę dla mojego portfolio oraz miejsce, w którym można mnie bliżej poznać.  Moje działania mają charakter wizerunkowy, a reklama odbywa się „przy okazji”. Nie płacę za reklamę wpisów.

 

Pisanie zaczynam w Wordzie. Od razu planuję jakie zdjęcie w którym miejscu się pojawi. Potem przerzucam wybrane zdjęcia do programu Canva. Tam je kadruję i wklejam swoje logo. Potem w Photoshopie łączę dwa zdjęcia w jedno (stan „przed i po”), jeśli jest taka potrzeba. Gotowe zdjęcia zamieszczam w bibliotece mediów na swojej stronie na WordPressie. Potem pozostaje już tylko przerzucenie treści i zdjęć do kreatora wpisów. Publikuję wpis od razu, lub planuję jego publikację na później. Następnie informuję odbiorców newslettera (poprzez Mailchimp) oraz fanów na FB o nowościach na stronie (na blogu lub w portfolio). Dalej działa poczta pantoflowa i to mi w zupełności wystarcza.

Aneta – autorka bloga Inside Story insidestory.com.pl

Można powiedzieć, że prowadzenie bloga to mały biznes. Myślę, że ważne jest to, by wśród swoich zadań, obowiązków, planów – szukać rozwiązań, próbować, udoskonalać. Znaleźć swój sposób. Jeszcze raz dziękuję moim wspaniałym gościom za to, że podzieliły się swoimi wskazówkami. Może znajdziesz podpowiedź dla siebie ?

A Ty – jaki masz sposób na prowadzenie bloga? Co jest dla Ciebie ułatwieniem ? Podziel się w komentarzu i daj swoją wskazówkę innym :)

 

Ps. Pamiętaj o docenieniu siebie, Magda

[mailerlite_form form_id=7]

 

 

 

Może Ci się spodobać