Pewność siebie – czym jest i jak ją wzmocnić? (post gościnny)

by Magda

post gościnny – Jolanta Kopeć, Pracownia rozwoju –  jolantakopec.pl


Jak to się zaczęło?

Czy zdarzało Ci się w szkole nie zgłaszać do odpowiedzi, mimo, że znałaś wynik zadania? Mnie tak. Ktoś inny podnosił rękę, mówił dokładnie to co myślałam i dostawał piątkę. Tak wyglądało moje pierwsze spotkanie z brakiem pewności siebie. Inni zbierali dobre oceny a ja byłam na siebie wściekła nie tylko z powodu braku upragnionej piątki, ale głównie dlatego, że nie dawałam sobie prawa do istnienia. Wtedy nie rozumiałam jeszcze tego w ten sposób, ale tchórzliwe nie wyrażanie siebie budziło moją dziecięcą frustrację.

Skąd wzięły się moje dziecięce obawy? Zgodzicie się chyba, że nie zawsze szkoła i rodzina pomagały nam budować poczucie własnej wartości. Kto z nas nie słyszał: nie mądrzyj się, dzieci i ryby głosu nie mają, siedź w kącie, a znajdą cię.

Dlaczego to takie ważne?

W dorosłym życiu brak pewności siebie może zrujnować każdy obszar życia. W pracy nie prosimy o awans, podwyżkę, nie zgłaszamy swojego pomysłu, nie zabieramy głosu na spotkaniu. Prywatnie – nie wychodzimy do świata ze swoim talentem, pasją, marzeniami. Nie umiemy przyjąć komplementu. Nie inicjujemy relacji, tkwimy w złych, krzyczymy żeby uprzedzić czyjś krzyk. Nie dajemy sobie prawa do szczęścia.

W zasadzie można tak żyć i nic nikomu do tego. Do czasu aż któregoś dnia stwierdzamy(o ile stwierdzamy), że takie życie to nie jest wybór a jedynie strach, który nie pozwala nam działać i spycha do nieistnienia. Nieobecność we własnym życiu wypełniamy realizowaniem cudzych poleceń i planów. Strach przed porażką wypełniamy bohaterskim zmaganiem się i poświęcaniem dla innych. Na dłuższą metę prowadzi to do rozczarowania i poczucia braku sensu.

 

Czym jest a czym nie jest pewność siebie?

Pewność siebie jest wiarą, że jesteś dobrym, wartościowym człowiekiem, zasługujesz na szacunek i szczęście. Jest przekonaniem, że umiesz stawić czoła wyzwaniom, rozwiązywać problemy w oparciu o własne zasoby i działać pomimo strachu. Pewność siebie to samoakceptacja i duma z bycia autentyczną. To śmiałość, która nie ignoruje rzeczywistości. W żaden sposób nie zastępuje wiedzy i umiejętności, ale je uruchamia. Nie promuje metody „na rympał”. Pewność siebie to nie arogancja, pycha czy bezczelność.

 

Czy jest dla mnie jakiś ratunek?

Dobra wiadomość jest taka, że pewność siebie nie jest darem, a ciągłym staraniem, procesem i można ją ćwiczyć. Jak? Metodą małych działań, zmian, sukcesów, które posuwają Cię do przodu. Pigułka na pewność siebie składa się właśnie z Twoich małych realnych zwycięstw. Nie pragnień, nadziei, marzeń. Gdzie ich szukać? Wyłącznie w Twoim życiu. W tym czego dokonałaś i co planujesz zrobić w najbliższym czasie. Pewność siebie to postawa, stan umysłu oparty na faktach, które musisz sobie uświadomić, odkurzyć, docenić. To przekonanie, że gdy będziesz musiała stawić czoła trudnościom i wyzwaniom, dasz sobie radę, ponieważ zawsze do tej sobie pory sobie dawałaś. Może w innej roli, w innym zadaniu, innej sytuacji, ale dawałaś. Nie porównuj się do innych, którzy są dalej niż Ty. Gdybyś poznała ich drogę, może wcale nie chciałabyś się zamienić. Codziennie porównuj się do siebie sprzed tygodnia, miesiąca, roku.

 

W zależności od stopnia zaawansowania i indywidualnej gotowości wybierz ćwiczenia dla siebie.

  1. Przypomnij sobie momenty, w których zabrakło Ci pewności siebie i te kiedy się nią wykazałaś. Co wtedy czułaś? Co zyskałaś, co straciłaś? Jak zareagowało Twoje otoczenie?
  2. Wypisz swoje mocne strony. Zapytaj o nie znajomych. Nie wymyślaj sama. Czy w codziennym życiu, pracy bazujesz na nich, czy mordujesz się szlifując słabe strony?
  3. Zabierz głos na najbliższym spotkaniu, szkoleniu, konferencji. Przygotuj się. Nie myśl o sobie. Myśl o tym, co chcesz przekazać innym, jak chcesz im pomóc?
  4. Wyciągnij z szuflady swój projekt i idź z nim do szefa, albo pokaż grupie przyjaciół. Co czujesz opowiadając o nim, czy umiesz przedstawić jego zalety?
  5. Zamiast relacjonować koleżance, przyjaciółce, rodzinie przebieg koncertu, filmu, spotkania, opowiedz co czułaś, jakie emocje Ci towarzyszyły, co zrozumiałaś, odkryłaś. Odważ się powiedzieć o swoich emocjach.

Jeśli w powyższym tekście odnalazłaś jakiś kawałek siebie, to przede wszystkim przyznaj się przed sobą , że brakuje Ci pewności siebie i postanawiasz to zmienić. Potem szukaj jej w zakamarkach własnego, a nie cudzego życia. Inspiruj się różnymi przykładami, ale w żadnym wypadku nie porównuj nie naśladuj, bo jesteś wyjątkowa! Stosuj metodę małych kroków. Codziennie coś. Czerp radość z odkrywania siebie, a potem pokaż się światu. Jedni będą Ci kibicować. Tych będzie mniej. Inni zniechęcać, dziwić, odchodzić. Nie zrażaj się tym. W końcu chodzi o najważniejszą osobę w TWOIM życiu.

 

Jolanta Kopeć

Jestem trenerką rozwoju osobistego. Wspieram kobiety w budowaniu pewności siebie. Pomagam im ruszyć z miejsca, odkryć swój potencjał i pokazać go światu. Towarzyszę w podróży do życia na swoich zasadach. Przeprowadzam od niepewności do poczucia własnej wartości, które pozwala żyć odważnie i realizować najśmielsze plany.

Prowadzę warsztaty rozwojowe dla kobiet. Wspieram te, które chcą wziąć odpowiedzialność za swoje życie i nadać mu własny sens.

jolantakopec.pl

Może Ci się spodobać