Piksel Facebooka, czyli przydatny fragment kodu

by Magda

piksel-facebooka-czym-jest

Jakiś czas temu słowo „Piksel Facebooka” niemal nie dawało mi spać. Przekopałam się przez mnóstwo informacji, poszerzałam swoją wiedzę na kursach z tematu reklamy na FB i zadawałam mnóstwo pytań (jestem bardzo dociekliwa !).
Wiem, że sama możesz mieć dużo pytań. Właśnie dlatego postanowiłam napisać ten artykuł, by pokazać Ci w kilku krokach, że to, co może wydawać się skomplikowane, możesz stworzyć w kilka chwil. Uwierz mi, że dużo bym dała za to, by zdobyć tych kilka informacji w znacznie krótszym czasie.
Jeśli pytasz siebie : po co jest piksel Facebooka, jakie daje on możliwości, jak umieścić go na stronie i wreszcie jak go wykorzystać – jesteś w dobrym miejscu. Za chwilę dowiesz się, jak przejść przez ten temat… prosto i z lekkością.


Piksel Facebooka – dlaczego jest przydatny?

Co to takiego ? Piksel jest kawałkiem kodu, który umieszczasz w swojej witrynie (na stronie, blogu). Pobierzesz go z systemu reklamowego Facebooka. Posłuży Ci w tworzeniu kampanii reklamowych na Facebooku.

Piksel Facebooka pozwoli Ci :

tworzyć grupy odbiorców (tzw. grupy niestandardowych odbiorców) , do których będziesz mogła skierować reklamę.
mierzyć rezultaty i optymalizować kampanię – dowiesz się, ile osób dokonało konwersji (np. zakupiło Twój produkt czy zapisało się na Twoją listę email). Będziesz mogła wykorzystać algorytmy Facebooka na swoją korzyść i tworzyć coraz to skuteczniejsze kampanie ( na podstawie osób, które dokonały konwersji, Facebook wybierze osoby podobne, które z większym prawdopodobieństwem wykonają określoną przez Ciebie akcję).

W moim artykule nie będę omawiać drugiego punktu. Zajmiemy się natomiast tym, w jaki sposób umieścić piksel na stronie i jak stworzyć grupy osób, które już kojarzą Twoją markę. Dzięki kierowaniu swoich reklam do tego typu odbiorców, masz szansę w znaczny sposób obniżyć koszty swoich reklam. Dotrzesz także do osób, którym nie jesteś obca. Nie lubimy przecież, gdy otrzymujemy ofertę od osoby, której w ogóle nie znamy. W obecności na Facebooku, jak i kampaniach reklamowych, ważne są relacje.

 

Piksel Facebooka – możliwości

Enigmatycznie brzmiące hasło „piksel Facebooka”, pozwoli Ci kierować reklamę do osób, które miały już styczność z Twoją marką. Mogły przeczytać Twój post na blogu, przeglądać produkty na stronie. Może są to osoby, które dodały produkt do koszyka, ale nie zakupiły Twojego produktu. To, co możesz zrobić to skierować do tych grup swoją reklamę.
W ten sposób nie docierasz do osób, które nigdy o Tobie nie słyszały (tzw. cold audience). Dzięki kawałkowi kodu masz możliwość dotrzeć do osób, które w mniejszym lub większym stopniu słyszały o Tobie (tzw. warm audience). Jednym z błędów, które popełniają osoby reklamujące się na FB jest kierowanie reklam z ofertą do osób, które pierwszy raz o nas słyszą.
Czy Ty jesteś w stanie zaufać od razu osobie, o której istnieniu dopiero się dowiedziałeś?  Ważne jest to, by najpierw dać się poznać i zbudować relacje. Reklama na Facebooku powinna zatem być dobrze przemyślaną kampanią, a nie jednorazową akcją , w której liczysz, że może się uda. Pamiętaj, że inwestujesz swoje pieniądze, ale i czas.
Kierowanie reklam do osób, które nie znają Ciebie może sprawdzić się przy tańszych produktach, jednak w wielu przypadkach, by Twoja reklama była bardziej skuteczna ( i tańsza) , warto jest wykorzystać grupy osób, które już miały z Tobą styczność. Jednymi z takich grup (jednymi, bo na Facebooku masz więcej możliwości) są osoby, które były na Twojej stronie czy blogu.
Wykorzystując Piksel Facebooka możesz stworzyć kilka grup.

 

Grupy, które możesz stworzyć to :

♦osoby, które były na Twojej stronie
♦osoby, które były na konkretnych podstronach (możesz skierować do nich reklamę lub przeciwnie – wykluczyć taką grupę, np. gdy chcesz wykluczyć osoby, które już zakupiły Twój produkt czy zapisały się na listę email)
♦osoby, które były na konkretnej stronie, a nie były na innej ( np. dodały produkt do koszyka, ale nie kupiły go)
♦osoby, które nie odwiedziły Twojej strony przez określony czas

Czy widzisz już o co chodzi? Wykorzystując kawałek kodu możesz docierać do różnych grup, by im o sobie przypomnieć. O sobie i swojej ofercie. Możesz nawiązać do przeczytanego artykułu i zaproponować powiązany produkt. Możesz skierować reklamę do osób, które oglądały stronę kursu, ale nie zapisały się – teraz możesz przypomnieć im  tym, że Twoja oferta za chwilę znika. Osoby, którym dostarczyłaś wartości poprzez swoje posty blogowe , darmowe artykuły – wiedzą kim jesteś, czym się zajmujesz. Kierując reklamę do osób, które wiedzą kim jesteś, zwiększasz swoje szanse (i obniżasz koszty reklamy nawet o połowę).
Swoje działania reklamowe, możesz podzielić na kilka etapów – najpierw możesz dać się poznać, oferując wartościowe treści, pokazując, że jesteś ekspertem. Możesz także pozostać w kontakcie z osobami, które odwiedzają Twoją stronę , oferując zapis na listę email (by w kolejnych krokach zaproponować płatną ofertę). Dopiero później, gdy zbudujesz relacje, dostarczysz wartościowych treści, rozwiązań problemów swoich odbiorców – warto przypomnieć o sobie, pokazując swoją ofertę.

Do stworzenia grup posłuży Ci piksel Facebooka, który będzie zbierał dane o osobach odwiedzających Twoją stronę od momentu jego instalacji. Następnie stworzysz grupy (określając reguły, czas) w systemie reklamowym Facebooka. I to wszystko. Zobaczysz, że to kilka minut. Później pozostanie już tylko tworzenie i testowanie reklam.

 

Potrzebujesz dwóch rzeczy :

♦instalacja piksela w obrębie Twojej witryny
♦stworzenie grup niestandardowych odbiorców

Jeśli to, co piszę, nadal pozostaje magią – nie martw się. Za chwilę dowiesz się, jak przejść przez ten proces.

 

Jak umieścić piksel Facebooka na stronie?

Aby stworzyć grupy odbiorców ze swojej strony, potrzebny będzie Ci podstawowy piksel Facebooka. Piszę o tym dlatego, gdyż spotkasz się także z tym, że możesz go modyfikować, dodając linijkę kodu (tzw. standardowe zdarzenia). Nie będę omawiać tego w tym artykule. Teraz najważniejsze jest to, byś zainstalowała na swojej stronie, blogu kod podstawowy po to, byś mogła stworzyć grupy osób, które miały już kontakt z Tobą. Do nich będziesz mogła skierować swoją reklamę (tzw. remarketing).

Sam piksel znajdziesz w systemie reklamowym Facebooka (Menedżer reklam lub Power Editor).
Z menu rozwijalnego wybierasz sekcję „Piksele”. Jeśli nie posiadasz jeszcze piksela, wtedy znajdziesz zielony przycisk z informacją o konfiguracji. Postępuj wtedy zgodnie z instrukcją.
Ja już posiadam piksel na swoim blogu. Jeśli przeszłaś już proces konfiguracji, wtedy znajdziesz go w sekcji „Działania” – „Pokaż kod piksela”.

gdzie-znalezc-kod-pikselakopiowanie-kodu

Teraz wystarczy, że ten podstawowy kod skopiujesz i umieścisz na stronie. Instalację piksela opiszę dla platformy WordPress org. Jeśli korzystasz z innego systemu, zajrzyj do lub skontaktuj się ze swoim supportem.
Wracając do piksela… musi on znaleźć się pomiędzy znacznikami. Musi on śledzić dane z całej Twojej witryny.  Ale, ale – miało być prosto – powiesz. Zapewniam Cię, że będzie. Nie musisz być mistrzynią kodowania. Aby umieścić kod na WordPressie, pomocne będą wtyczki. Za pomocą wtyczek, umieścisz kod w kilka minut (albo i sekund). Ja do umieszczania kodów na stronie , używam wtyczki Header Footer Code Manager.

umieszczenie-kodu-strona

 

Twój piksel jest już na stronie ! Mówiłam, że nie jest to trudne. To, co możesz zrobić to odświeżyć stronę. Jeśli chcesz upewnić się, że kod działa prawidłowo, możesz sprawdzić to za pomocą rozszerzenia do Chrome – Pixel Helper.
Teraz zajmiemy się utworzeniem grup niestandardowych odbiorców.

 

Jak stworzyć grupy niestandardowych odbiorców?

Sam piksel na stronie to jeszcze nie wszystko. Teraz ważny etap – stworzymy grupy osób, które odwiedzają Twoją stronę. Możesz stworzyć ich kilka (to rekomenduję). Twoim zadaniem jest teraz wskazać w systemie reklamowym z jakich miejsc na Twojej stronie grupa ma się tworzyć, ustalasz także okres (max 180 dni), nazywasz ją i gotowe. Grupy automatycznie odnawiają się, nie będziesz musiała nic dodatkowo robić.
Stwórz ich więcej. Uwzględnij także różne podstrony, np. stronę z podziękowaniem (wtedy będziesz mogła wykluczyć w swojej reklamie osoby, które już skorzystały z oferty lub zapisały się na listę email).

Co ważne – na podstawie takich grup będziesz mogła tworzyć grupy podobnych odbiorców (tzw. Lookalike). Wystarczy, że wskażesz źródeło (np. osoby, które zakupiły Twoje produkty, odwiedziły Twojego bloga) – Facebook dobierze podobną grupę osób. W ten sposób dotrzesz niemal do sobowtórów osób, które wskażesz ! Brzmi świetnie, prawda?
Zostańmy jednak przy grupach niestandardowych odbiorców. Poniżej pokażę Ci, gdzie i w jaki sposób je utworzysz.

Opcję stworzenia grup znajdziesz w menu, w sekcji „Odbiorcy”. Następnie wybierasz „Grupy odbiorców” – Utwórz grupę odbiorców” – „Grupy niestandardowych odbiorców” – „Ruch w witrynie internetowej”.

grupy-niestandardowych-odbiorcow

grupy-odbiorcow-witryna

 

W tym miejscu stworzysz grupy. Możesz stworzyć osoby, które odwiedziły Twoją stronę lub konkretne podstrony. W tym miejscu możesz także stworzyć grupę osób, które były na jednej stronie, ale nie były na innej. Zastanów się, jak możesz to wykorzystać u siebie. Stwórz takie grupy, jakie będą Ci potrzebne – teraz lub w przyszłości. Nawet jeśli nie planujesz teraz inwestować w reklamy na Facebooku – warto stworzyć takie grupy, by dane już się gromadziły.
W dalszym kroku określasz czas (tutaj też warto stworzyć grupy z różnymi przedziałami czasowymi) i nazywasz swoją grupę. Facebook rozpocznie zbieranie danych. Gdy grupa będzie już gotowa, wtedy na liście twoich grup, lampa zapali się na zielono. To oznacza, że możesz skierować swoją reklamę do takiej grupy.

tworzenie-grup-niestandardowych-odbiorcow

 

Instalacja piksela i stworzenie grup niestandardowych odbiorców zajmie Ci kilka chwil. Zyskasz jednak sporo – wartościowe grupy, które znają Twoją markę i Ciebie. Wystarczy kilka kroków ku temu, by Twoje działania reklamowe na Facebooku były skuteczniejsze i … tańsze.

Mam nadzieję, że piksel Facebooka nie będzie już dla Ciebie czarną magią !

 

Teraz Twoja kolej.

Jakie masz doświadczenia, jeśli chodzi o reklamy na Facebooku? Czy jest coś, czego chcesz się dowiedzieć?

oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać