Profil na Instagramie – krok po kroku

by Magda

profil-na-instagramie-krok-po-kroku

Jak prowadzić profil na Instagramie? W jaki sposób korzystać z serwisu? Jak wykorzystać go do pokazania swojej marki i przyciągnięcia odbiorców?  W tym poście dowiesz się, jak rozpocząć swoją przygodę z Instagramem.

Moim celem jest wprowadzenie Cię w instagramowy świat. Chcę pokazać Ci możliwości tego serwisu. Zobaczysz, jak go używać. We wpisie znajdziesz także linki do moich innych artykułów na temat tego serwisu, a także przydatne instrukcje.

Potraktuj ten artykuł jako wprowadzenie do Instagrama, post „na start”.  Przed Tobą profil na Instagramie krok po kroku.


PROFIL NA INSTAGRAMIE – KROK PO KROKU

 

1.Charakterystyka Instagrama

Instagram posiada zupełnie inny klimat, niż np. Facebook czy Twitter. Jak zauważyłaś – każdy serwis społecznościowy ma swoje charakaterystyczne cechy. Instagram to świat obrazów, zdjęć, ale i video (możliwość publikacji video do 60 sekund, Instagram Stories, aplikacja IGTV). To także dobre miejsce na to, aby w ciekawy sposób pokazać swoją markę, dotrzeć do obecnych i potencjalnych klientów, czytelników.

Instagram jest aplikacją mobilną. Posiada także wersję na komputer.

Na Instagramie także działa algorytm. Treści w aktualnościach nie pokazują się chronologiczne, ale dopasowane są m.in. do naszych zainteresowań, ale i zachowań w obrębie serwisu, aktywności, ilości spędzanego czasu.

 

2. Czy warto założyć profil na Instagramie?

Z pewnością warto docierać do odbiorców różnymi kanałami i nie skupiać się tylko na jednym miejscu. Jeśli chodzi o obecność w mediach w społecznościowych to moim zdaniem na początku warto skupić się na 1-2 serwisach i prowadzić je dobrze, ciekawie, pokazywać wartość dla odbiorców. Warto wziąć także pod uwagę czas.

Zanim założysz konto – warto zadać sobie kilka pytań. Jaki jest cel Twojej obecności na Instagramie? Ustal zarówno główny cel, jak i te mniejsze – szczegółowe. Czy znajduje się tutaj Twoja grupa docelowa? Jaki masz pomysł na prowadzenie swojego profilu? Jakie treści będziesz zamieszczać?

Ważne pytania zebrałam i rozwinęłam w jednym z artykułów. Zajrzyj, aby zobaczyć jak możesz działać efektywniej Jak działać efektywniej w mediach społecznościowych? 6 pytań

Pokażę Ci teraz kilka funkcji Instagrama. Dodam jeszcze istotną informację – ja korzystam z  Instagrama na systemie Android. Jeśli masz systemu iOS – wygląd będzie się nieznacznie różnił.

 

3. Kilka funkcji Instagrama

Na Instagramie masz do wyboru 4 rodzaje kont.

Rodzaje kont na Instagramie

  • Konto prywatne – Twoje posty będą widoczne dla zatwierdzonych osób obserwujących. Inne osoby zobaczą kłódkę Jeśli ktoś chce Cię obserwować, wysyła prośbę – możesz ją zatwierdzić bądź odrzucić.  Domyślnie Twoje konto ustawione jest jako publiczne, możesz to zmienić w ustawieniach.
  • Konto publiczne – Twoje posty są widoczne. Każda osoba może Cię obserwować, nie jest wymagana akceptacja.
  • Konto biznesowe –daje Ci dostęp do statystyk, pojawia się przycisk kontaktowy (możesz podać mail, telefon, adres ). Jest także możliwość promocji postów z poziomu Instagrama. Konto biznesowe daje także możliwość korzystania z funkcji Sklepu na Instagramie.
  • Konto twórcy – w tej opcji znajdziesz dodatkowe etykiety do wykorzystania, a także dostęp do dodatkowych statystyk. Będziesz mieć dostęp do skrzynki odbiorczej z podziałem na Główną i Ogólną.

Kilka ważnych funkcji na Instagramie

 

  • Filtry – możesz korzystać z filtrów Instagrama. Dzięki nim upiększysz swoje zdjęcie/film. Nie przesadzaj z ilością. Najlepiej zdecydować się na jeden filtr i stosować go konsekwentnie.
  • Edycja – posty przed zamieszczeniem możesz edytować. Do wyboru masz sporo opcji -możesz dopasować m.in. jasność, kontrast, strukturę, nasycenie kolorów, cienie , wyostrzenie.
  • Lokalizacja – w poście oznaczysz swoją lokalizację.
  • Oznaczanie profili – osoby możesz oznaczyć w poście, ale także w komentarzu, opisie czy w funkcji Instagram Stories. Możesz oznaczać znajomych, ale i marki.
  • Wiadomości prywatne – oprócz rozmów i aktywności pod postami, możesz także kontaktować się za pomocą wiadomości (direct message). W wiadomości możesz wysłać zarówno tekst, jak i zdjęcie, film, inny profil a nawet hashtag. Wiadomość możesz wysłać do jednej osoby lub utworzyć grupę (maksymalnie do 15 osób).

 

4. Jakie treści można zamieścić na Instagramie?

  • zdjęcie – możesz zrobić je z poziomu aplikacji lub wybrać je z galerii telefonu. Na Instagramie dobrze wygląda zdjęcie w kwadracie (rekomendowany rozmiar to 1080 x 1080px, dobrze wygląda także 800 x 800 px), możesz także zamieścić zdjęcie prostokątne. Poniżej pokażę po kolei , jak wygląda dodanie zdjęcia na Instagramie.

Jak dodać post na Instagramie

  • film – tak, jak w przypadku zdjęcia- możesz dodać filtry, możesz go przyciąć i dodać okładkę. Film możesz nagrać z poziomu aplikacji lub wgrać z telefonu. Czas trwania filmu to aktualnie do 60 sekund.
  • galeria zdjęć – A gdyby umieścić więcej treści w jednym poście? Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu funkcji galerii zdjęć. Możesz pokazać więcej i zaciekawić swoją marką. Post w formie albumu posiada dodatkową ikonę na zdjęciu. Po wybraniu takiego posta, wystarczy przesunąć w bok, by zobaczyć więcej. W albumie umieścisz do 10 zdjęć lub filmów. Każde z nich możesz edytować i wybrać filtry.Możesz po prostu pokazać  więcej, nie zarzucając obserwujących dużą ilością zdjęć. W ciekawy sposób możesz pokazać swój produkt, detale czy kulisy. Możesz przygotować ciekawe zestawienie czy kolekcję.
  • Instagram Stories – inaczej relacje – to zdjęcia lub filmy, które są widoczne na Twoim profilu przez 24 godziny, potem znikają. Możesz je utworzyć z poziomu aplikacji (zrobisz to na trzy sposoby : w aktualnościach wybierz „+” przy „Twoje zdarzenie”, kliknij ikonę aparatu lub przesuń ekran w prawo). Do relacji możesz dodać tekst, narysować coś, użyć kolorów. Stworzoną relację możesz zapisać na telefonie, usunąć, przesłać. Widzą ją osoby, które Cię obserwują, a także odwiedzający Twój profil. Swoje Insta story możesz udostępnić jako post. Możesz także oglądać relacje osób, które obserwujesz. W zakładce „Eksploruj” znajdziesz zaproponowane przez Instagram relacje, dobrane na podstawie Twoich zainteresowań. Relacje to treści publikowane „tu i teraz” – pokaż swoją firmę, to czym się zajmujesz, zamieszczaj krótkie instrukcje, daj się poznać. Buduj relacje z Twoimi odbiorcami.  Więcej informacji o sekcji Stories znajdziesz w dalszej części artykułu.
  •  Video live –  transmisja może trwać maksymalnie do 60 minut, po jej zakończeniu zniknie z naszego profilu. W trakcie video live będzie można komentować, wysyłać emoticony czy serduszka. Osoby, które nas obserwują dostaną powiadomienie. Live video będzie widoczne w miejscu, gdzie znajdują się relacje z dodatkowym napisem „Live”. Najlepsze transmisje będą mogły znaleźć się w zakładce „Eksploruj” w sekcji „Top video”.
  • aplikacja IGTV – możesz założyć swój kanał w aplikacji instagramowej i umieszczać dłuższe video (od 15 sekund do 10 minut). Dodatkowo w swoim Instagram Stories możesz umieścić link do konkretnego z Twojego kanału. Więcej o aplikacji IGTV przeczytasz w moim artykule o nowościach → Sklep na Instagramie, IGTV, udostępnianie postów, czyli 4 ostatnie nowości w social media 

5. Jak założyć konto na Instagramie?

Znasz już kilka funkcji Instagrama. Dobrze wiedzieć, w jaki sposób założyć konto. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • komputer – wystarczy, że wejdziesz na stronę www.instagram.com i uzupełnisz dane
  • telefon – pobierz bezpłatną aplikację : App Store  dla systemu Android ze sklepu Google Play lub dla systemu Windows Phone ze sklepu Windows Phone Store.

6. Co zobaczysz na swoim koncie?

Tak będzie wyglądać Twoje konto. Musisz jeszcze uzupełnić informacje. Ja mam konto biznesowe, więc jest więcej przycisków – u góry mam dostęp do statystyk, jest także przycisk kontaktowy.

Na swoim profilu znajdziesz informacje o ilości postów, ilość Obserwujących, a także liczbę Obserwowanych przez Ciebie kont. Pod zdjęciem znajduje się opis, tzw. bio. Zamieść w nim link kierujący poza Instagram. Poniżej opiszę, co oznaczają poszczególne ikony.

Konto na Instagramie

Do czego służą ikony na Twoim koncie?

Domek -tu znajdziesz aktualności.  U góry jest ikona aparatu do zrobienia zdjęcia. W prawym górnym rogu – ikona samolocika- to wspomniane wcześniej direct message. Poniżej znajdziesz Instagram Stories osób , które obserwujesz. W aktualnościach zobaczysz zdjęcia osób, które obserwujesz (pamiętaj o algorytmie), reklamy ( z napisem sponsorowane), będą także pojawiać się propozycje innych kont.

Post możesz z tej pozycji polubić (ikona serduszka lub dwukrotne uderzenie w zdjęcie), skomentować lub przesłać w wiadomości prywatnej lub udostępnić w swojej relacji.

Lupkazakładka eksploruj – znajdziesz w niej propozycje zdjęć, filmów, relacji, które Instagram dobiera na podstawie Twoich zainteresowań (m.in. biorąc pod uwagę Twoją aktywność). U góry znajdziesz wyszukiwarkę- ogólną, według profili, # i lokalizacji.

Plus :  tutaj zrobisz zdjęcie/film lub wybierzesz z galerii, dokonasz edycji, dodasz filtry. Z tej pozycji zamieścisz post na Instagramie.

Serduszko – znajdziesz tutaj aktywności wykonywane na Twoim profilu (np. powiadomienie o polubieniu czy skomentowaniu przez inną osobę).

Ludzik – przejdziesz do swojego profilu.

 

wspolpraca_Magdalena_Bek

7. Co dalej po założeniu konta na Instagramie?

Krok 1 :Uzupełnij informacje na profilu

  • zdjęcie profilowe
  • nazwa profilu, nazwa w opisie
  • opis (tzw. bio) – masz do wykorzystania 150 znaków. Opisz to,co znajdziemy na Twoim profilu. To ma być esencja, pierwsze wrażenie. Opis i to co zobaczymy na profilu powinny zachęcać do kliknięcia „follow” Wzbogać bio emoticonami.
  • Link – będzie widoczny w  opisie. To jedyny klikalny link na Instagramie, który przeniesie na zewnątrz. Możesz go zmieniać dowolną ilość razy. Umieszczaj w nim to, co istotne, np. link do artykułu blogowego, zapisu na newsletter, kurs, stronę www. Aby wyglądał lepiej , możesz użyć narzędzia bit.ly, które skóci długi link. Dzięki temu narzędziu sprawdzisz także ilość kliknięć.
  • Kilka postów na początek, tak by Twój profil nie świecił pustkami. Ważne jest, aby Twoje zdjęcia, grafiki były spójne ze sobą. Nadal charakterystyczny styl Twojemu profilowi.

Krok 2 : Przejdź do ustawień

Warto od początku zadbać o ustawienia na Twoim profilu. Dzięki temu nie będziesz tracić na to czasu wcześniej. Co warto możesz ustawić?

  • Połączenie z innymi profilami w mediach społecznościowych – możesz powiązać swój profil np. z Facebookiem czy Twitterem. Będziesz mogła zamieszczać posty z Instagrama w innych miejscach. Ja osobiście nie robię tego zbyt często. Decyzja należy do Ciebie. Połączenie Instagrama z Facebookiem umożliwi Ci także umieszczanie reklam na Instagramie. Ścieżka, jaką musisz przebyć : Ustawienia – Powiązane konta.
  • Powiadomienia push – ustal o jakich aktywnościach Instagram ma wysyłać Ci powiadomienie.
  • Propozycje obserwowanych kont – ta opcja dla odmiany jest dostępna tylko z poziomu komputera. Gdy ją zaznaczysz Instagram będzie informował Cię o propozycjach kont do obserwowania. Twój profil również będzie polecany innym użytkownikom. Gdy wyłączysz tę opcję – Twoje konto nie będzie pokazywać się w propozycjach do obserwowania.
  • Prywatność –  w tym miejscu możesz określić m.in. kto może komentować Twoje posty, relacje, możesz ustawić filtry komentarzy.

 

Krok 3 : Poinformuj o swoim profilu na Instagramie

Skoro już masz konto i wszystko jest gotowe – czas na małą promocję Twojego profilu. Musisz o nim poinformować. W jaki sposób?

  • obserwowanie znajomych – możesz zacząć od obserwowania znajomych. W Ustawieniach dodatkowo znajdziesz także opcję „Obserwuj użytkowników ” oraz „Zaproś znajomych”. Jeśli nie masz takiego zamiaru, możesz pominąć ten krok.
  • poinformuj na innych profilach w mediach społecznościowych – daj znać, że założyłaś konto na Instagramie, poinformuj co można tam znaleźć. Skoro masz już swoją społeczność – wykorzystaj to! Jeśli prowadzisz fanpage na Facebooku możesz to zrobić w różny sposób : w poście ( możesz go wesprzeć reklamą ), na banerze.
  • informacja na stronie www/blogu – dodaj linki do Instagrama na swojej stronie. Masz kilka miejsc do wyboru : górne menu, dolne menu, prawa kolumna – wykorzystaj wtyczki. Możesz także zamieszczać informację we wpisach blogowych.
  • informacja w newsletterze – jeśli prowadzisz
  • informacja w stopce maila
  • możesz poinformować mnie – chętnie zajrzę do Ciebie :)

8. Jak korzystać z  Instagram Stories?

Instagramowe relacje to zdjęcia lub filmy. Są widoczne dla Twoich obserwujących (lub osób, które wejdą na Twój profil) przez 24 godziny, po czym znikają. Możesz do nich dodać naklejki, tekst, napisać coś.

Dodatkowo możesz skorzystać z funkcji tzw. Wyróżnionych relacji i zapisać swoją relację na profilu. Relacje możesz pogrupować tematycznie, nazwać je i stworzyć okładki.

TIP: Możesz umieścić kilka relacji i stworzyć historię lub umieścić instrukcję. Nagraj relację i zapisz ją na telefonie. Następnie wgraj jedną po drugiej !

Masz także możliwość dodania do swojej relacji większej ilości zdjęć/filmów za pomocą jednego kliknięcia. 

W sekcji Stories pojawia się coraz więcej funkcji, m.in. możliwość dodania ankiety, opcja zadania pytania, obserwuj więc wprowadzane nowości i wykorzystaj je.

Instagram Stories jest genialną okazją ku temu, by dać się poznać, budować społeczność, wzbudzać zainteresowanie.To kolejne miejsce, które możesz wykorzystać ku temu, by zapadać w pamięć i pokazać to, co jest dla Ciebie istotne. To genialne miejsce, by budować relacje ze swoją społecznością, ale i… promować swoją ofertę, produkty czy blog.

Możesz pokazać siebie jako eksperta, dzieląc się wskazówkami i poradami. To dobre miejsce, by pokazać kulisy. W świetny sposób możesz pokazać to, nad czym pracujesz i zapowiedzieć to, co za chwilę ujrzy światło dzienne (wydarzenie, oferta, post, kurs itp.). Gorąco zachęcam Cię do tego, by włączyć Instagram stories do Twojej strategii obecności w tym serwisie.

Jak wykorzystać Instagram Stories?

To, co pokażesz w relacjach zależy tylko od Ciebie. Uwierz mi, że masz bardzo dużo możliwości (może więcej niż teraz myślisz). Czasem widzę pytania : „Co mam tutaj zamieszczać? „. Poniżej znajdziesz kilka podpowiedzi.

♦ Pokaż kulisy Twojej pracy – nad czym pracujesz, jak wygląda Twój dzień, w jakim miejscu pracujesz i co tworzysz

♦ Umieść krótkie instrukcje, tutoriale.

♦ Podziel się wskazówką, ulubionym narzędziem.

♦ Pokaż swój zespół, współpracowników.

♦ Zaprezentuj swój post blogowy, zaproś na inne profile.

♦ Pokaż swój produkt w użyciu, zaprezentuj ofertę specjalną.

♦ Umieść zapowiedź tego, co niedługo się pojawi – kurs, post, oferta, produkt.

♦ Pokaż swoją codzienność i daj się poznać !

♦ Pokaż materiały, bonusy.

♦ Umieszczaj kulisy – uchyl rąbka tajemnicy.

 

Jak stworzyć Instagram Stories?

Wiesz już, w jaki sposób możesz wykorzystać instagramowe relacje. Przed Tobą krótka cześć techniczna. Stwórz krok po kroku swoje story  !

Krok 1 : Przejdź do ekranu tworzenia relacji

Wybierz „+” przy ikonie Relacji. Możesz także nacisnąć na znak aparatu. Zostaniesz przeniesiona do miejsca, w którym możesz stworzyć relację.

Krok 2: Określ, co chcesz umieścić.

Na dole znajdziesz kilka możliwości :

Type – możliwość dodania tekstu, do wyboru masz różne style pisma

Na żywo – możesz przeprowadzić transmisję na żywo na Instagramie. Transmisja trwa maksymalnie do 60 minut. Po zakończeniu – znika z relacji. Masz możliwość jej zapisu.

√ Normalny – tutaj możesz zrobić zdjęcie lub nagrać krótki film. Możesz także umieścić zdjęcie/film z Twojego telefonu (tylko te, które powstały w ciągu ostatnich 24 godzin). W tym celu przesuń palcem w dół po ekranie, by mieć do nich dostęp. Aby nagrać film przytrzymaj dłużej na znaku kółka :)

√ Boomerang – możesz nagrać krótki film, który będzie się zapętlał.

Superzoom – kolejne kreatywne narzędzie od Instagrama, zobacz jak wygląda

Cofnij

Układ

√ Bez użycia rąk – możesz nagrać film, bez konieczności przytrzymywania przycisku.

 

Aby obrócić kamerę na przednią, użyj ikony ze strzałkami.

 

Krok 3 : Dodaj swojej relacji ciekawego wyglądu !

Możesz ozdobić swoją relację. U góry masz dostępne naklejki – możesz dodać coś ciekawego, umieścić godzinę, dodać lokalizację. Dzięki ikonie pisaka – możesz napisać coś, narysować. Ikona z literami da Ci możliwość napisania tekstu.

Do swojej relacji możesz także dodać filtry.

 

Krok 4 : Zdecyduj, co zrobisz z relacją.

Swoją relację możesz usunąć, zapisać lub umieścić w relacji. Jeśli nie chcesz jej umieszczać wybierz „Anuluj” lub opuść ekran relacji. Możesz także ją zapisać poprzez przycisk „Zapisz” lub wgrać do relacji – wybierając „+” z napisem „Twoja relacja”.

Sama widzisz, że to nic trudnego :) Teraz pozostaje tylko dobrze wykorzystać tę funkcję i fajnie się bawić :)

 

Prowadzenie Instagrama może zająć trochę czasu. Zobacz artykuł z listą przydatnych narzędzi → Przydatne narzędzia do prowadzenia konta na Instagramie

Mam dla Ciebie prezent.

Wykorzystaj dobrze możliwości profilu na Instagramie. Odbierz mini audyt – Instagram, ulepszaj swoje działania.

[mailerlite_form form_id=29]


Instagram to kolejny serwis, w którym możesz pokazać swoją markę, budować pozycję eksperta i angażować społeczność. Od Ciebie zależy, jak go wykorzystasz.

Jak to wygląda u Ciebie? Czy korzystasz z Instagrama? Jeśli tak – podziel się, jeśli nie -to czy zamierzasz założyć swój profil? Możesz także zadawać pytania pod wpisem.

 

Przy tej okazji chcę zaprosić Cię na moje konto na Instagramie.

 

 


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać