Własne wideo – krok po kroku

by Magda

wideo-krok-po-kroku

Wpis gościnny – lavideo.pl

Wideo jest coraz bardziej popularne w internecie – według niektórych badań już 80% internautów preferuje taką formę przekazu. Dlaczego odbiorcy lubią treści wideo? Bo mogą zobaczyć to, czego nie da się opisać słowami – a wtedy chętniej się angażują i łatwiej jest im podjąć np. decyzje zakupowe.

Co to oznacza dla Ciebie?

Wideo to doskonała forma, którą możesz wykorzystać w działalności swojej firmy lub bloga.

Dzięki wideo w internecie możesz:

  • budować swoją markę i zaufanie do niej,
  • zwiększać sprzedaż,
  • zwiększać zaangażowanie i zasięgi,
  • wyróżnić się wśród konkurencji i zdobywać nowych klientów,
  • uczyć i pomagać rozwiązywać problemy,
  • poprawić statystyki strony.

Nie stać mnie na to

Być może wydaje Ci się, że to nie dla Ciebie – bo Cię na to nie stać. I owszem, jeśli myśląc „wideo” widzisz reklamę swojej firmy w telewizji, to potwierdzam – żadnej małej firmy na to nie stać. Koszty takich produkcji to dziesiątki lub nawet setki tysięcy złotych. Ba, nawet gdy myślisz tylko o swojej wideowizytówce i zadzwonisz do kilku firm zajmujących się produkcją filmów, to wycena prawdopodobnie nie będzie niższa niż kilka tysięcy.

Czy więc można mieć swoje wideo bez inwestycji lub za niewielkie pieniądze? Oczywiście, że tak.

Po pierwsze – możesz znaleźć firmę, która nie zatrudnia dużych ekip do każdej, nawet małej produkcji, a przede wszystkim – która weźmie pod uwagę Twój budżet i doradzi, co w jego ramach możesz zrobić.

Po drugie – możesz część pracy zlecić, a resztę zrobić samodzielnie. Na przykład – sama nakręcisz film, a zlecisz montaż i oprawę graficzną. Możliwości jest mnóstwo. Ale uwaga! – w obu przypadkach bardzo ważne jest wybranie odpowiednich osób do współpracy. Jeśli chcesz komuś zapłacić – poszukaj kogoś z doświadczeniem, sprawdź portfolio i podpisz dobrą umowę.

Jest jeszcze trzecia opcja – możesz swoje wideo zrobić samodzielnie. Oczywiście, że przynajmniej na początku Twoje filmy nie będą wyglądały tak, jak te zrobione przez profesjonalistów. Nie mogę Ci też obiecać, że zajmie to tylko chwilę, albo że nie będzie wymagało żadnych inwestycji finansowych. Na pewno jednak nie są to duże kwoty – przynajmniej na początku, kiedy będziesz przygotowywała proste formy wideo.

Jak zacząć?

Swoją przygodę z internetowym wideo możesz zacząć od najprostszych form, takich jak:

  • filmy niewymagające montażu (jedynie przycięcia początku i końca),
  • wideoposty, czyli krótkie filmy przygotowane specjalnie na potrzeby platform społecznościowych; to może być np. zapowiedź wydarzenia, promocja wpisu na blogu, czy cytat motywacyjny:

 

  • live’y czyli transmisje na żywo – coraz bardziej popularne np. na Facebooku; możesz je jednocześnie nagrywać i później publikować jako dodatkowy materiał,
  • pokazy slajdów – zdjęcia (fotografie) pojawiające się po kolei, możesz do nich dodać grafikę, napisy, podkład dźwiękowy, np.:

 

  • animacje poklatkowe – czasochłonne, ale łatwe w przygotowaniu (wystarczy aparat fotograficzny i prosty program do obróbki wideo), doskonałe do pokazania np. jak coś zrobić krok po kroku,
  • gify – krótkie kilkusekundowe klipy stworzone ze zdjęć, grafiki lub wideo.

Wideo krok po kroku

Podpowiem Ci, jak przygotować film z punktu pierwszego – czyli taki, który nie wymaga praktycznie żadnej obróbki. Możesz w nim pokazać siebie, ale jeśli masz przed tym opory – także swój produkt, miejsce ważne dla Twojej działalności, możesz też np.wyjaśnić, jak coś zrobić.

1. Cel

Przede wszystkim musisz zastanowić się, po co chcesz nagrać swoje wideo i dla kogo. Pamiętaj, Twój przekaz ma dać odbiorcy korzyści. Jeśli nie masz konkretnego pomysłu – zastanów się, czego ludzie u Ciebie (na Twoim blogu, fanpage’u) szukają – konkretnego produktu, wiedzy, a może uśmiechu?

 

2. Treść przekazu

Zapisz – przynajmniej w punktach – to, co chcesz powiedzieć i pokazać. Pamiętaj – im krótsze wideo, tym lepsze (co nie znaczy, że dobre wideo ma z góry określoną długość, ale jeśli ma być obejrzane w całości – Twój przekaz powinien być konkretny i wciągający).

 

3. Sprzęt

Wybór sprzętu nagrywającego jest istotny, bo jakość nagrania ma duże znaczenie dla odbiorcy. To ważne, ale na szczęście nie najważniejsze :-). Interesująca i intrygująca treść nagrana średniej jakości sprzętem zawsze będzie chętniej oglądana niż nudny filmik nagrany w 4K.

Zacznij od zastanowienia się, jakim sprzętem dysponujesz – to może być kamera, telefon, aparat fotograficzny z opcją nagrywania filmów, czy kamera internetowa.

Nagraj próbne filmiki każdym z dostępnych urządzeń.

Jeśli planujesz wideo z dźwiękiem – koniecznie sprawdź, jak nagrywa go Twój sprzęt. To, co mówisz, musi być dobrej jakości, bo nikt nie będzie chciał oglądać wideo ze zniekształconym głosem i drażniącym, niezrozumiałym szumem w tle.

 

4. Miejsce nagrania

Wybór miejsca, w którym nagrasz swoje wideo nie jest łatwy. Musisz podjąć decyzję biorąc pod uwagę przede wszystkim dwa kryteria:

  • jakość oświetlenia,
  • Twój komfort.

Kwestia światła jest bardzo ważna, a jednocześnie często pomijana w planowaniu nagrania. To duży błąd, bo od światła zależy jakość nagranego obrazu (kiepska może nie być wyłącznie winą sprzętu nagrywającego) oraz ogólny odbiór materiału.

Jeśli na początku nie chcesz inwestować, to szukaj miejsca dobrze doświetlonego światłem dziennym. Naturalnym wyborem jest oczywiście plener. Ale musisz też pamiętać o drugim kryterium – Twoim komforcie. Nagranie dobrego wideo, szczególnie na początku, wymaga przygotowań i wielu prób – a to najlepiej robić w znanym sobie miejscu, gdzie możesz mieć spokój i nie musisz się spieszyć. Może się więc okazać, że wnętrze będzie jednak lepszym wyborem.

Szukając najlepszego miejsca nagrywaj testowe filmiki i sprawdzaj ich jakość. Jeśli nagrywasz siebie – ustawiaj się zawsze w stronę źródła światła (np. okna). Możesz też sprawdzić, jakie efekty da doświetlanie planu różnymi domowymi lampami, ewentualnie zainwestuj w półprofesjonalny zestaw oświetleniowy.

Po wybraniu miejsca musisz zaplanować swój kadr – czyli obraz, który utrwalisz w swoim wideo. Testuj różne kadry – najlepiej rób zdjęcia i analizuj szczegóły. Zacznij od jak najczystszego i stopniowo dokładaj elementy, które dodadzą mu charakteru, ale go nie zabałaganią i nie będą rozpraszały odbiorcy.

Jeśli masz problem ze znalezieniem dobrego miejsca – zastanów się, gdzie mogłabyś stworzyć swoje mobilne „studio”. Czasem wystarczy zawieszenie zasłony, kawałka tkaniny, czy niedrogiego tła fotograficznego.

Poniżej możesz zobaczyć, jak odpowiedni kadr i światło może zmienić nagrany materiał.

 

art_kadry

 

Jeśli chcesz wystąpić w swoim wideo – testując sprzęt i oświetlenie przetestuj też siebie. W jakim ubraniu czujesz się najlepiej, w jakim ujęciu podobasz się sobie najbardziej? Czasem np. niewielka zmiana kąta filmowania może sprawić, że na ekranie będziesz wyglądała zupełnie inaczej. Pamiętaj, im więcej próbnych filmów nagrasz, tym pewniej będziesz się czuła nagrywając ten właściwy :-)

 

5. Nagranie

Upewnij się, że masz swoje notatki z treścią, którą chcesz przekazać.

Sprawdź, czy Twój sprzęt nagrywający ma naładowane baterie, a na karcie pamięci masz dość miejsca.

Koniecznie ustabilizuj aparat / kamerę / telefon – najlepiej użyć statywu, ale tak naprawdę każdy sposób jest dobry (postaw, oprzyj, jeśli już musisz trzymać w ręce – podeprzyj ją).

Rozgrzej się – wykonaj kilka ćwiczeń logopedycznych, a potem powtórz kilka razy to, co chcesz powiedzieć.

Bądź naturalna – wyobraź sobie, że mówisz do konkretnej osoby.

Pamiętaj o patrzeniu w obiektyw (a nie na ekran czy wyświetlacz telefonu), jeśli zwracasz się bezpośrednio do odbiorców.

 

6. Obróbka nagranego wideo

Prawdopodobnie Twoje wideo będzie wymagało przycięcia początku i końca.

Możesz to zrobić w prostym edytorze wideo YouTube: www.youtube.com/editor lub w jednej z aplikacji mobilnych (np. iMovie).

W większości nawet dość prostych edytorów wideo możesz dodać jeszcze inne elementy, np. podkład muzyczny, logo czy napisy – mogą wzmocnić Twój przekaz i go wzbogacić.

 

7. Publikacja

Swój film możesz opublikować na stronie internetowej i na portalach społecznościowych (Facebook, YouTube, Instagram itd.). Wybierz oczywiście przede wszystkim te miejsca, do których chętnie zagląda Twoja grupa docelowa.

Ponieważ prawdopodobnie masz swój profil na Facebooku, napiszę więcej o publikacji wideo właśnie na nim.

Wideo na Facebooku dodaje się prawie tak samo jak zdjęcie:

  •  klikasz „DODAJ ZDJĘCIA/FILMY” i wybierasz odpowiedni plik,
  •  wpisujesz tytuł i znaczniki, pozwalające odnaleźć Twój film,
  •  wybierasz (lub dodajesz niestandardową) miniaturkę,
  • wpisujesz treść posta (pamiętaj o linku do strony, wpisu itd.),
  • klikasz „OPUBLIKUJ” – i już :-)

Wideo na Facebooku (przynajmniej na razie, bo możliwe, że wkrótce to się zmieni) odtwarza się w aktualnościach automatycznie i bez dźwięku, dlatego warto w treści posta zachęcić do świadomego obejrzenia Twojego wideo (czyli z dźwiękiem, jeśli jest istotny :-) ).

Jeśli nagrałaś dłuższe wideo i opublikowałaś je już na YouTube’ie – nie linkuj! Wgraj film lub jego krótszą wersję bezpośrednio na Facebooka, bo linkowanie z YT = znacznie mniejsze zasięgi.


Jeśli zaczynasz przygodę z internetowym wideo stawiaj na prostotę (formy, kadru, przekazu) i zadbaj o komfort odbioru Twojego wideo (stabilizuj sprzęt, zwróć uwagę na jakość dźwięku i oświetlenia).

Postaw na naturalność i autentyczność :-)

 

Jakie masz doświadczenia w tworzeniu wideo? Czy korzystasz z tej formy? Czy masz do mnie zapytania? Podziel się lub zadaj pytania w komentarzu.


Magda z lavideo.pl

Filmuję i montuję, a ostatnio coraz częściej doradzam i uczę – jak samodzielnie zrobić dobre wideo i jak dzięki niemu skutecznie promować swoją działalność.

Strona: www.lavideo.pl

Facebook: https://www.facebook.com/lavideopl/

 

 

Może Ci się spodobać