7 pytań do Ciebie zanim opublikujesz post w mediach społecznościowych

by Magda

7pytan-publikacja-posta-social-media

Czy istnieje przepis na post idealny w mediach społecznościowych ? Pewnie nie, bo gdyby tak było – zarówno Ty, jak i ja miałybyśmy same posty, które są genialne. Dzisiejszy post będzie zawierał mnóstwo pytań, więc uprzedzam Cię już teraz. Postaram się jednak, by był ciekawy, ale i skłonił Cię do kilku przemyśleń.

Zobacz… dlaczego jest tak, że ciężko o taki uniwersalny przepis? Jest kilka powodów. Każdy z nas jest inny, co innego nas interesuje (nawet, gdy nasze zainteresowania są zbliżone), różnie odbieramy treści. Posiadamy swoje preferowane formy – jedne z nas wolą video, inne – dłuższy wpis. Mamy różne potrzeby i różne oczekiwania. Wreszcie- jesteśmy zajęci – mamy swoje sprawy, zadania do wykonania, mamy firmy, blogi, rodziny, najbliższych. Brakuje nam czasu. W mediach społecznościowych jest bardzo dużo treści, które chcą nas „złapać” i zawalczyć o to, by zatrzymać się na nich na dłużej.

Skoro nie jest łatwo to czy warto budować społeczność, pokazywać markę, publikować wartościowe treści ? Ja powiem Ci, że tak (pewnie wcale Cię to nie zdziwi). Może być przecież tak, że inne osoby wejdą właśnie na Twojego bloga, stronę, kupią Twój produkt, polecą Ciebie. Dlaczego? Mieli okazję Cię poznać, zbudować z  Tobą relację. Mieli okazję zobaczyć, kim jesteś, co potrafisz, w czym jesteś ekspertem. Mogli otrzymać od Ciebie coś, co sprawi, że powiedzą sobie w myślach ” ona wie, czego potrzebuję, chcę z nią pracować”, „wiem, że ona jest ekspertem i pomoże rozwiązać mi mój problem”, lub po prostu „czuję, że będzie nam się dobrze współpracować”, „lubię jej miejsce w sieci”. Relacje, budowanie społeczności, pokazanie siebie jako eksperta (czy po prostu fajnej osoby) są niezwykle istotne. A w tym pomagają treści. Dalej mamy prostą drogę do postów, które publikujemy w mediach społecznościowych. Na tym obszarze chcę się skoncentrować.

Nie podam Ci gotowej recepty. Zadam Ci jednak kilka pytań. To 7 pytań do Ciebie – zanim opublikujesz post w social media. Potraktuj go jak listę kontrolną, sprawdzenie czy wszystko jest dobrze, czy może warto zmienić jakiś element.

W artykule znajdziesz także listę, którą możesz pobrać, by tworzyć jeszcze lepsze (i skuteczniejsze) treści.

Z góry uprzedzam, że pytania mogą nie pasować do wszystkich serwisów społecznościowych. Każdy z nich ma swój klimat, styl i specyfikę. Zamieszczam ogólne zasady. Pamiętaj jednak, by przefiltrować je przez pryzmat miejsca, w którym jesteś obecna.

Przed Tobą mała mapa działań, ale i sporo pytań.


Pytanie 1 : Jaki jest cel posta?

To jedno z ważniejszych pytań. Gdy tworzysz treści w mediach społecznościowych, pomyśl o celu. Czy Twój post ma jasno określony cel ? Czego oczekujesz ?

Cele mogą być różne. Określ czy Twój post ma angażować społeczność. A może ma kierować ruch na stronę, blog , do Twojej oferty. Może chcesz pokazać swój prezent i skierować na stronę, z której można go pobrać, by później być w kontakcie i budować relacje ? A może chcesz, by Twój post poinformował o czymś istotnym ? Być może chcesz budować swój wizerunek, pokazać , że jesteś ekspertem? A może ma rozśmieszyć czy skłoni do refleksji? Twoje pytania mogą być oczywiście inne. To, co ważne to określenie – jaki cel ma realizować konkretny post ? Nie musisz oczywiście przed każdym postem robić dużej analizy. To, co polecam to stworzenie wcześniej planu treści i określenie proporcji. W ten sposób dużo łatwiej będzie tworzyć konkretne treści. Przynajmniej u mnie to działa. Jednak Ty zrób po swojemu :)

To także spore ułatwienie (oprócz kwestii skuteczności i rezultatu na którym nam zależy). Gdy wiesz, jaki cel ma realizować post – postaraj się, by tak właśnie było. Co mam na myśli ? Jeśli post ma angażować, budować relacje – możesz poprosić o dokonanie wyboru, pomoc w podjęciu decyzji. Jeśli Twój post ma skierować na stronę www/blog – zwiększ swoje szanse – nie umieszczaj linku w treści, bo niewiele osób może w niego kliknąć. Zamiast tego możesz umieścić link z bloga/ strony (po kliknięciu – od razu trafimy w odpowiednie miejsce) lub stwórz post, który po kliknięciu w zdjęcie skieruje do strony (możesz to zrobić poprzez zakładkę „Posty strony” z narzędzia Power Editor).

Postaraj się , by post realizował jeden, jasno określony cel.

 

Pytanie 2 : Czy post jest wartościowy dla odbiorców?

Dobre treści to mały sekret i przepustka do Twojego sukcesu. Dobre treści mogą przyciągać niczym magnes i sprawić, że zbudujesz społeczność osób, które wracają do Ciebie i polecają Cię dalej. Budujesz relacje, zaufanie, dajesz się poznać, wskazujesz rozwiązania. Postaraj się, by Twoje treści były związane z tematyką, którą poruszasz. Pewnie – czasem możesz „zejść” z głównego tematu. Fajnie jednak, gdy uda Ci się znaleźć jakiś wspólny element.

Postaraj się zaoferować to, czego szukają Twoi odbiorcy. Czy dajesz to, czego potrzebuje Twoja społeczność? To niezwykle trudne pytanie. Bardzo ważnym elementem jest poznanie swoich odbiorców, ich potrzeb, marzeń. Pewnie – nigdy nie jest to 100% – pisałam o tym na początku.

To, co możesz zrobić to poznawać lepiej swoich odbiorców, obserwować i zadawać pytania. Przyglądaj się pytaniom i reakcjom. Testuj. Następnie możesz zaoferować to, co jest cenne i potrzebne. Zastanów się, jak możesz pokazać rozwiązanie problemów, wskazać możliwości , odpowiedzieć na pytania. Uprzedzaj pytania , zainteresuj , zaciekaw. Daj powód, by zostać z Tobą na dłużej i polecać Twoje miejsce dalej. Postaraj się znaleźć równowagę między tym, czego oczekują Twoi obserwujący,a  tym – co Ty możesz zaoferować.

 

Pytanie 3 : Jakie emocje chcesz wywołać? Jaką potrzebę ma zaspokoić Twój post?

Zanim opublikujesz post, zastanów się czy wywołuje on emocje i jakie one są. Na czym Ci  zależy ? Czy Twój post ma poinformować, przekazać ważną informację? A może ma rozbawić, dostarczyć rozrywki ? Być może celem jest inspiracja, motywacja, pokazanie, że można osiągnąć coś więcej, skłonienie do działania?

Twój post może także edukować, pokazać Ciebie jako eksperta, wskazywać rozwiązanie , pokazać jak pozbyć się problemu w kilku prostych krokach. Twoje treści mogą być także użyteczne, mogą pokazywać funkcje, działanie Twoich produktów.

Jak widzisz – potrzeb może być sporo. Od rozrywki poprzez potrzebę zdobycia nowej wiedzy, podzielenia się ze znajomymi czy rodziną. Twój post może sprawić, że inna osoba zatrzyma się, zastanowi nad konkretnym działaniem. Może sprawisz, że coś ulepszy ? Możesz także wywołać dobre emocje – uśmiech na twarzy, wzruszenie, dodać energii do działania. Treść, którą opublikujesz może zaspokajać potrzebę typowo społeczną – bycia razem, poczucia wspólnoty. Może też być impulsem do wykonania konkretnej akcji. Wreszcie – może sprawić, że Twoi odbiorcy pomyślą – chcę z nią pracować, chcę zobaczyć, co możemy zrobić razem.

Postaraj się wywoływać emocje. W ten sposób Twoje posty zapadną w pamięć. Twoje miejsce zapadnie w pamięć. Ty sprawdzisz, że Twoje profile będą przyciągające i ciekawe.

 

Pytanie 4 : Czy post przyciąga uwagę ? 

W mediach społecznościowych  liczą się sekundy. Scrollujemy tablicę (np. na Facebooku) i nagle jakiś post nas zatrzyma na dłużej. Przyciągnie uwagę. Dopiero wtedy poświęcamy swój czas, by się z nim zapoznać. Zadbaj o to, by Twój post wyglądał dobrze. Zrób dobre wrażenie i zainteresuj. To zadanie numer jeden – złapać uwagę, wzbudzić zainteresowanie.

Spójrz na swój post i zadaj sobie to pytanie : Czy przyciąga uwagę? Czy wygląda dobrze? Jest także kolejne pytanie : czy jest spójny z marką, stroną, blogiem, innymi profilami? Czy łatwo i szybko można stwierdzić, że post „pochodzi” z Twojego profilu ? To sprawia, że przypominamy się odbiorcom i zapadamy w pamięć.

Zanim opublikujesz swój post, sprawdź, czy przyciąga uwagę.

O czym pamiętać?

w postach używaj rekomendowanych rozmiarów grafik/ video

jeśli umieszczasz post z bloga na Facebooku, zadbaj by zdjęcie nie było miniaturką ( możesz w tym celu wykorzystać wtyczkę SEO by Yoast i wybrać zdjęcie o rekomendowanym rozmiarze 1200 x 628  px)

zastanów się, jaki format będzie najlepszy – czy lepiej stworzyć grafikę, dodać jedno lub więcej zdjęć, a może przygotować pokaz slajdów czy video?

zadbaj o spójny wygląd grafik – weź pod uwagę styl marki, stronę www/ blog, inne profile

pamiętaj o umieszczeniu na grafikach/video logo marki lub nazwy bloga

 

Więcej o zasadach grafik w mediach społecznościowych, napisałam w osobnym poście. Jeśli ten temat Cię interesuje,zapraszam Cię, by zapoznać się z artykułem → Moje zasady tworzenia grafik do mediów społecznościowych.

 

Pytanie 5 : Czy jasno dajesz znać, czego oczekujesz?

Publikując post, daj jasno znać na czym Ci zależy. To tak zwane wezwanie do działania, czyli call to action (CTA). Postaraj się wskazywać kolejne kroki. Jeśli chcesz poznać opinię, napisz o tym wprost. Istotne jest dla Ciebie przejście na stronę, by zapoznać się z Twoją ofertą – zachęć do działania.

Twoja informacja powinna być jasna i konkretna. Oczywiście nie popadamy w skrajność i swoje działania trzeba dopasować do swojej społeczności. Pewnie dobrze o tym wiesz :)

Pytanie 6 : Czy post zachęca do rozmowy?

Media społecznościowe nie są po to, by tylko pokazywać swoją ofertę , produkt. To nie tylko przekazanie informacji i umieszczenie posta, by „coś się działo”. Nie. To także rozmowa i relacje. Budowanie społeczności. Czy Twoje posty zachęcają do rozmowy, dyskusji? Czy możesz poznać zdanie swoich odbiorców, ich opinię ?

Możesz to zrobić w prosty sposób – zadaj pytanie, zaangażuj. Okaż szczere zainteresowanie i zaproś do rozmowy. Dodaj przyjazną atmosferę na Twoim profilu. Prowadź dialog.

 

 

Pytanie 7 : Jak możesz ponownie wykorzystać post ?

Tak, wiem – miało być o krokach przed opublikowaniem posta , ja piszę co dalej. Wszystko po to, by skłonić Cię do krótkiej refleksji – co dalej z treścią, którą umieścisz ? Zachęcam Cię do jednej rzeczy – zanim opublikujesz post na Twoim profilu, zapisz sobie  – co możesz zrobić, by dotarł do większej ilości osób. Jak możesz go ponownie wykorzystać? Może stworzysz nowy cykl? Być może to dobry pomysł na rozszerzenie w formie ebooka? A może świetnym pomysłem będzie nagranie video na ten temat i umieszczenie go na blogu czy kanale YouTube?

W ten sposób poprzez różne formaty i „typy” treści możesz dotrzeć do większego grona osób i zainteresować tym, co masz do przekazania. Warto zrobić to zanim post pójdzie w świat, by o tym zwyczajnie nie zapomnieć :)

Czy potrzebujesz inspiracji jeśli chodzi o tworzenie postów? Jeśli szukasz pomysłów na angażujące treści to poniżej możesz pobrać PDF z 19 pomysłami na angażujące treści.

grafika_pdf_pomysly_posty_socialmedia

[mailerlite_form form_id=28]

Klikając w przycisk wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych w celu otrzymania praktycznych emaili i informacji handlowych.

 


Powrócę jeszcze na chwilę do tematu posta idealnego. Jaki jest  post idealny? Według mnie to post, które realizuje wcześniej ustalony cel. Nie ma jednej złotej rady, ale jest kilka wskazówek ( u mnie 7 :) ), które warto sprawdzić, zanim post ruszy w świat.

Teraz Twoja kolej.

Czy dodasz coś do mojej listy? Jaki masz sposób na skuteczne posty w mediach społecznościowych ?

 

Ps. Udanego dnia dla Ciebie, Magda


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać