Harmonogram treści w mediach społecznościowych. 5 etapów, aby go stworzyć

by Magda

harmonogram-social-media-jak-stworzyc

Zdania na temat tworzenia harmonogramu treści są różne. Jedne osoby stawiają na spontaniczność, inne na konkretny plan. Ja należę do tej drugiej grupy ;) Nie zamierzam Cię przekonywać, co jest lepsze. Pokazuję Ci tylko moją perspektywę i spojrzenie. Dzielę się wskazówkami, które mi pomagają. Może stwierdzisz : ” to nie jest dla mnie” i to jest ok. A może powiesz ” wow – tego właśnie szukałam” i to też jest ok (wtedy będę się cieszyć dodatkowo z tego, że mój wpis przydał się ! ).

Po co tworzyć harmonogram treści ? Dla mnie  to duża oszczędność czasu. Nie muszę zastanawiać się, co umieszczę jutro czy za 3 dni. Posty pojawiają się regularnie (wiesz, że to ważne). Dodatkowo mam szersze spojrzenie – widzę, co było umieszczone wcześniej, co przede mną. Mogę dzięki temu ułożyć treści tak, by łączyły się w większą całość. Czy to wszystko ? Nie. Teraz najlepsza rzecz ! Treści mogą wpierać realizację wyznaczonych celów. Przykładowo : wiesz, że za jakiś czas otwierasz zapisy na swój kurs, planujesz promocję czy wprowadzasz nowy prezent za zapis na listę email. Twoje treści mogą nawiązywać do tych wydarzeń i w ten sposób wspierać realizację tego, co jest dla Ciebie istotne.

Zanim zaczniesz czytać o etapach, jeszcze jedna uwaga. Nie planuję wszystkich treści. Zostawiam miejsce na spontaniczność , podzielenie się chwilą czy myślą, która wpadnie mi do głowy. To też jest ważne. Teraz już jestem spokojna, że wszystko jest jasne ;)

W moim artykule znajdziesz 5 etapów. Przeprowadzę Cię przez proces harmonogramu treści. Ciekawa jestem Twoich doświadczeń i sposobów. Będzie mi miło, jeśli się nimi podzielisz.


Etap 1 : Określ, na czym chcesz się skoncentrować

Zanim przystąpisz do określenia konkretnych tematów, pomyśl, co jest dla Ciebie istotne. Jakie masz cele na najbliższy czas? Zastanów się, czy jest coś, co chcesz promować (nowy kurs, nadchodzącą wyprzedaż, tematykę na blogu, wyzwanie). Wybierz to, co jest dla Ciebie istotne. Nawiążesz do tego w swoich treściach. Dodatkowo możesz budować atmosferę przed ważnymi momentami.

Weź pod uwagę także cele związane z Twoją obecnością w mediach społecznościowych. Przyjrzyj się obecnej sytuacji, zajrzyj w statystyki. Określ do czego dążysz. Dobrze jest zapisać konkretne liczby. Oprócz nich, pomyśl także, czy jest coś na czym chcesz skoncentrować szczególnie, np. wzrost zaangażowania, zwiększenie zapisów na listę email, wprowadzenie nowych formatów, nowy cykl postów do przetestowania. Wypisz swoje ustalenia. W ten sposób będziesz mieć konkretny punkt odniesienia. Twoje treści i działania powinny odpowiadać na to, co ustaliłaś.

Ja wyznaczam cele na 3 miesiące (cele ogólne), natomiast cele miesięczne są bardziej konkretne. Ty ustal tak, jak Ci wygodnie.

 

Etap 2 : Uwzględnij kalendarz, święta, sezonowość

Zanim ustalisz swoje świetne treści, zajrzyj do kalendarza. Uwzględnij Święta, ciekawe wydarzenia, ale i święta nietypowe. Może jest coś do czego będziesz mogła nawiązać. Nietypowe święta to ciekawa okazja ku temu, by zaangażować swoją społeczność. Uwzględniłam je w lekkim planerze miesięcznym, byś miała wszystko pod ręką.

Pory roku, ważne wydarzenia także dają Ci szansę , by stworzyć coś ciekawego. Mnie zainspirowała wiosna i stworzyłam na blogu, a także na moich profilach h cały cykl o wiosennych porządkach w mediach społecznościowych. Pojawiły się zarówno posty ze wskazówkami, jak i dodatkowe materiały. Mimo, że wiosna zakończyła się to informacje są aktualne, wciąż możesz z nich skorzystać :) Jeśli chcesz przeprowadzić trochę porządków to możesz zajrzeć specjalną stronę z materiałami.

To jeszcze nie wszystko. Zobacz, co dzieje się w Twojej branży. Może są jakieś ciekawe wydarzenia, spotkania i warto o nich napisać. Przyjrzyj się swojej działalności. Może są jakieś okazje do świętowania? Te nietypowe także dobrze się sprawdzają :)

 

Etap 3 : Przyjrzyj się Twoim treściom

To dobry moment na analizę i wyciąganie wniosków. Zrób przegląd Twoich postów. Przyjrzyj się treściom w mediach społecznościowych, na blogu. Zobacz jakie są reakcje i odzew. Być może jest coś co nie działa. Jeśli pewne treści nie sprawdzają się to uwierz mi – pewnie już to się nie zmieni. Za to Ty możesz wprowadzić nowe treści lub dokonać modyfikacji. Nie bój się eksperymentować, zmieniać. Nie raz wydawało mi się, że jakiś mój pomysł będzie hitem, po czym…wcale tak nie było. Bo to, co podoba się mi , niekoniecznie spodoba się moim odbiorcom. Poznaję Was coraz lepiej i jest mi łatwiej, ale to proces, a co za tym idzie modyfikacje, testowanie.

Przyglądaj się, co działa, a co nie. Wypisz najlepsze treści. Te warto kontynuować. Zobacz, co można ulepszyć, zmienić, zastąpić. Zaglądaj do statystyk.

Śledź nowości, nowe formaty, które pojawiają się. Wiem, że czasem ciężko jest być na bieżąco. Gdy zauważysz coś ciekawe – po prostu spróbuj. Pewnie zauważyłaś, że coraz więcej pojawia się botów. Może warto wykorzystać je w swojej komunikacji ? (jeśli chcesz zobaczyć,jak działa jeden z nich, możesz zajrzeć do posta).

Przykład posta z botem, który rozdaje prezenty :)

 

Wiesz, że popularnością cieszą się transmisje live – może taka forma jest dla Ciebie ? Wpadł Ci ciekawy pomysł – spróbuj i zobacz, co się będzie działo :)

Przegląd treści daje Ci jeszcze jedną możliwość – możesz wykorzystać je ponownie. Część z nich możesz po prostu odświeżyć. Możesz także pójść o krok dalej i umieścić swoje treści, ale w innej formie. Ważne wskazówki z bloga mogą posłużyć Ci jako posty na Facebooku czy Instagramie. Z cyklu postów możesz stworzyć video z podsumowaniem czy umieścić informacje w notatce. Popularne tematy mogą stać się inspiracją do przeprowadzania transmisji live. Zobacz, co możesz zrobić z tym, co masz.

Czy zastanawiasz się co publikować w mediach społecznościowych? Dołącz do Czytelniczek mojego newslettera i odbierz PDF – 19 pomysłów na posty w social media.

grafika_pdf_pomysly_posty_socialmedia

Etap 4 : Sprawdzaj potrzeby na bieżąco

Przyjrzyj się pytaniom, zagadnieniom, które pojawiają się w poruszanej przez Ciebie tematyce. Obserwuj. Zobacz, jakie pojawiają się pytania, czego szukają Twoi odbiorcy. Może jest potencjał na konkretne zagadnienie? Wykorzystaj to.

Poznawaj coraz bardziej swoich odbiorców. Zadawaj sama pytania. Przygotuj sobie listę czy plik w komputerze i zapisuj pytania, które pojawiają się. To inspiracje do Twoich treści w mediach społecznościowych.

Zobacz także, czy warto wprowadzić coś nowego – pomysł na serię postów czy cykl.

Etap 5 : Stwórz harmonogram treści w mediach społecznościowych

Teraz pozostaje już tylko ustalenie treści – stwórz plan tego, co umieścisz w poszczególnych serwisach. Tworząc harmonogam treści warto zadbać o właściwe proporcje. Media społecznościowe nie powstały po to, by tylko pisać o ofertach, sprzedawać. Ważne są także relacje, budowanie społeczności, wizerunku eksperta, docieranie do nowych osób. Zaoferuj coś więcej. Edukuj, dostarcz użytecznych treści, poinformuj, zainspiruj. Promocja także jest ważna, ale
nie koncentruj się tylko na niej. Wybierz odpowiednie formaty treści, zadbaj o różnorodność. Miksuj treści. Układając harmonogram treści pamiętaj również o tym, jakie cele mają one realizować.

Wybierz okres, który jest dla Ciebie wygodny. Ja tworzę taki harmonogram na miesiąc. Sprawdź, jak Tobie jest lepiej. Wystarczy, że wpiszesz kategorie tematów, główne hasła. U mnie tak właśnie wygląda tworzenie harmonogramu. Następnie raz na tydzień ustalam konkretne treści (szczegółowe posty) i tworzę grafiki (mam szablony, więc jest dużo łatwiej).

Swoje posty  możesz także zaprogramować w programach (np. Hootsuite, Buffer, Socialpilot).

Gdzie stworzyć taki harmonogram treści?

Możliwości masz kilka.

♦ Kalendarz, notes

♦ Program Asana, Trello

♦ Excel, Google Sheets

 

 

 


Tworząc harmonogram treści pamiętaj o celach, które wyznaczyłaś, jak i o Twoich odbiorcach. Zadbaj o to, by Twoje miejsce było ciekawe, interesujące. Jeśli postawisz na dobre, wartościowe treści to wieść o Twoim miejscu poniesie się dalej. Oby tak było :)

Teraz Twoja kolej.

Co Tobie pomaga przy tworzeniu treści w mediach społecznościowych ? Stawiasz na spontaniczność czy planujesz? Podziel się swoimi wskazówkami. 

 

Ps. Udanego tygodnia, Magda

oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać

22 komentarze

Ozdoby Leszno 11 lipca, 2017 - 11:03 pm

Cześć Magda… Przeczytałam super wpis na Twoim blogu, jest bardzo motywujący ale raczej nie do wykorzystania przeze mnie…a dlaczego, dlatego że mam fp na którym zamieszczam tylko swoje cudeńka które zrobię…a zajmuję się rękodziełem…i tak po dłuższym przemyśleniu nie wiem jak miałabym ten harmonogram wcielić w życie…
Pozdrawiam
Wiola

Esencjalistka 12 lipca, 2017 - 8:35 am

Wiola oczywiście, że możesz ! Na pewno swoje ozdoby robisz również pod święta, mozesz umieszczać ciekawostki , jak one powstaja, umieścić kawałek twojego cuda i rzucić hasło -jak myślicie co teraz powstaje? ;) Sposób jest mnóstwo, ale już czasu na realizację mniej. Buziaczki :*

Magda Bek (Lekka Zmiana Mamy) 12 lipca, 2017 - 9:56 am

Bardzo mi się podobają Twoje pomysły i dziękuję za podpowiedzi :*

Magda Bek (Lekka Zmiana Mamy) 12 lipca, 2017 - 9:56 am

Ja też się nie zgadzam, że nie można wykorzystać :)) Możesz umieścić daty promocji, nawiązać do pór roku czy wydarzeń :) Myślę, że możesz pokazać znacznie więcej , np. to , jak tworzysz swoje produkty, z czego je tworzysz, podzielić się opiniami klientów, umieścić ich zdjęcia. Możesz także pokazać kulisy swojej pracy, pokazać jak wysyłasz/pakujesz produkty. Można pokazać je w użyciu, umieścić detale, nagrać video czy stworzyć pokaz slajdów :) Jeszcze pewnie coś by się znalazło :))

Zacisze Lenki 12 lipca, 2017 - 7:21 pm

Bardzo ciekawy wpis, jednak nie wszystko da się rozplanować. Dużo zależy od kategorii bloga. Ja zamieszczam głównie recenzje książek, a życie weryfikuje czas na czytanie, nie da się zaplanować.

Magda Bek (Lekka Zmiana Mamy) 13 lipca, 2017 - 11:01 am

Dziękuję za Twój komentarz. Zdecydowanie nie wszystko da się zaplanować :) Ja też nie planuję wszystkiego, a i pomysł zmienia się w trakcie, bo np. jest więcej zapytań w danym temacie, więc warto go poruszyć :)
Oczywiście , że wszystko trzeba dopasować do sytuacji, choć myślę, że jakiś zarys jest możliwy do zrobienia :))

Iwona Kmita 13 lipca, 2017 - 9:28 pm

Planowanie to rzeczywiście fajna rzecz. Spróbuje wprowadzić u siebie, choć moja tematyka jest dośc szeroka, a może raczej – słabo określona. Ale przemyślę:)

Magda Bek (Lekka Zmiana Mamy) 15 lipca, 2017 - 1:25 pm

Iwona ciekawa jestem Twoich wrażeń :) U mnie to spore ułatwienie, ale też przez to, że mam ustalony plan , mogę analizować wyniki i powiązać tematy czy pracować nad urozmaiceniem treści :)

Monika Juniewicz 14 lipca, 2017 - 6:56 pm

Ja niedawno założyłam sobie bullet journal i między innymi wykorzystuję go właśnie do robienia harmonogramów wpisów na blogu i FB. Taki harmonogram daje mi ogromną ulgę – mogę zrzucić swoje pomysły w jedno miejsce i bardziej sensownie zaplanować treści. Dodatkowo teraz w bujo mam wszystko – harmonogramy, plany i sprawy związane z pracą, nowe pomysły, podsumowania. Lepiej się czuję, gdy mam zaplanowane najważniejsze rzeczy – na spontaniczność zawsze znajdzie się przecież miejsce ;)

Magda Bek (Lekka Zmiana Mamy) 15 lipca, 2017 - 1:26 pm

Monika mam bardzo podobnie, tylko inne narzędzie :) Dokładnie – planowanie nie wyklucza spontaniczności, na to i tak znajdzie się miejsce :))

Ja z kolei nie mogę przekonać się do bujo, ale jak widzę jak pięknie są uzupełniane to aż czasem korci :)) Kto wie – może kiedyś i ja dołączę :))

Pokularna 17 lipca, 2017 - 12:09 pm

Oj muszę zdecydowanie bardziej się zorganizować, bo jak na razie jest to jedna wielka improwizacja – długo tak się nie da :)

Magda Bek (Lekka Zmiana Mamy) 24 lipca, 2017 - 12:13 am

W takim razie trzymam kciuki za Twoje postanowienie :) Jak już się ruszy to dalej już idzie, później tylko konsekwencja i jest dobrze :))

Natalia Bednarczyk 27 lipca, 2017 - 9:52 pm

ŚWIETNY POST MAGDA! Ja dopiero powoli zaczynam oswajać się z tym, że harmonogram treści w social mediach to bardzo przydatna rzecz. Do tej pory szłam na żywioł i miało to wiele wad, bo często po kilku intensywniejszych dniach przychodziły dni “eeeee ale co ja mam wrzucić?”, a za tym szło wybicie się z rytmu codziennych publikacji. Jestem pełna nadziei, że z Twoimi wskazówkami tworzenie harmonogramu pójdzie mi bezboleśnie :D

Magda Bek (Lekka Zmiana Mamy) 31 lipca, 2017 - 10:24 am

Dziękuję Ci bardzo Natalia za komentarz i miłe słowa :)) Spontaniczność jest fajna, ale z planem można działać skuteczniej , np. dostosować treści pod to, co promujemy, na czym nam zależy. A dodatkowo , tak jak piszesz : regularność :)) Mi też się zdarzy w jakimś szalonym tygodniu, że nie uda mi się stworzyć harmonogramu i faktycznie od razu widzę, że dużo gorzej jest i z pomysłem i z systematycznością.
A tak – wszystko jest gotowe i można zająć się innymi sprawami :)
Cieszę się, że post jest dla Ciebie pomocny. Gdybyś miała zapytania to pytaj śmiało :)

Lifestylerka 6 sierpnia, 2017 - 5:14 pm

Myślę, że prawdopodobnie już w tym tygodniu czeka mnie właśnie okiełznanie mojego Facebooka po wakacyjnej przerwie i zacznę te działania od stworzenia harmonogramu. Do tej pory często publikowałam spontanicznie, ale myślę, że dobrze jest ułożyć sobie przynajmniej miesięczna strategię i przygotowywać materiały do publikacji z tygodniowym wyprzedzeniem. Jeszcze tylko pomyślę jakby tu dobę rozciągnąć i będzie idealnie ;).

Magda Bek (magdabek.pl) 6 sierpnia, 2017 - 10:50 pm

Powiem Ci, że dzięki tworzeniu harmonogramu mam więcej czasu :) Oprócz planowania na dłuższy czas, co tydzień planuję szczegółowo posty i grafiki i dzięki temu mam więcej czasu na inne zadania w tygodniu , a posty pojawiają się regularnie. Pewnie – też zdarzyło mi się tego nie trzymać i od razu widziałam różnicę. O tak – z tą dobą ogólnie jest ciężka sprawa, ale damy radę wszystko okiełznać :))

Lifestylerka 6 sierpnia, 2017 - 11:06 pm

NO właśnie, kiedy się coś zaplanuje z wyprzedzeniem, wszystko jedno czy jest to harmonogram publikacji na Facebooku, plan postów na dany tydzień/miesiąc, czy nawet promocja bloga, to rzeczywiście praca idzie sprawniej i zyskuje się więcej czasu na dodatkowe działania lub po prostu wypoczynek :). Powiem Ci, że od czasu do czasu mam takie zrywy, że piszę hurtem posty na cały miesiąc. Pod koniec czerwca napisałam większość lipcowych postów, żeby mieć na zapas. Wakacje, to zawsze dość trudny okres dla mnie jeśli chodzi o blogowanie, więc wole być przygotowana ;).

Magda Bek (magdabek.pl) 10 sierpnia, 2017 - 10:43 am

Gratulacje – ja też sobie obiecuję posty na blog na zapas i jakoś trudno to mi idzie :)) Jak startowałam z blogiem to tak było i to było bardzo duże ułatwienie i komfort :) Raz na jakiś czas mam coś na zapas (1-2 wpisy) i to już sporo. Może i mi uda się na miesiąc napisać posty na blog :)) Tak, w wakacje trochę trudniej :)))

Lifestylerka 10 sierpnia, 2017 - 11:03 am

Takie sytuacje od września do czerwca kiedy bardzo intensywnie pracuję również nie zdarzają mi się zbyt często :).

Magda Bek (magdabek.pl) 14 sierpnia, 2017 - 3:51 pm

Musimy zrobić sobie jakieś postanowienie i znaleźć trochę czasu :))

Ewelina | OptionArgentina 30 stycznia, 2018 - 3:05 am

Dzięki Magda za świetne wskazówki! Onecnie szukam plannera/aplikacji, w której mogłabym rozpisać etapy nauczania języka (prowadzę kurs online j. Hiszpańskiego) a później aplikacja będzie wysyłała powiadomienia najlepiej na telefon jako notyfikacje co należy dzisiaj zrobić. Szukam takiego cuda I nie mogę znaleźć. Czy coś takiego istnieje? ;) Saludos!

Magda Bek (magdabek.pl) 9 lutego, 2018 - 9:46 pm

Cześć Ewelina, bardzo dziękuję :) Stworzenie aplikacji to jest droga sprawa. Czy nie lepiej wysyłać przypomnienia na maila lub stworzyć do kursu zamkniętą grupę na Facebooku dla kursantów? :)

Comments are closed.