Jak robić to dobrze? Spotykam się ze stwierdzeniami „że social media nie działają”. Nie działają, jeśli skoncentujesz się tylko na nich. Jeśli nie łączysz ich z innymi swoimi działaniami. Jeśli nie wyznaczysz, jakie cele chcesz osiągnąć i co chcesz mierzyć (skąd masz wiedzieć czy działa, skoro nie wiesz jakie są Twoje cele i co chcesz sprawdzać?!). Nie działają jeśli nie masz dobrego planu treści.
Przypadkowe umieszczanie postów nie będzie działać w wielu przypadkach (tak, czasem się to sprawdza, jednak nie jestem zwolennikiem liczenia na takie „prezenty”), za o przemyślany plan, szersze spojrzenie, działanie, wyciąganie wniosków i modyfikacja już tak.
Dziś będzie o błędach. 4 błędach, które sprawiają, że działania w social mediach nie działają.
Przeczytaj post, aby dowiedzieć się, co możesz zrobić lepiej, inaczej. Zobacz też co robisz świetnie!
4 BŁĘDY PRZEZ KTÓRE TWOJE SOCIAL MEDIA NIE DZIAŁAJĄ
Błąd 1: Stawiasz wszystko na jedną kartę
Poniżej kilka moich wskazówek:
♦ docieraj do swoich klientów różnymi kanałami komunikacji – masz dużo opcji do wyboru, np. profile w mediach społecznościowych, własna strona internetowa, blog, lista email, podcast, wywiady, posty gościnne, działania lokalne, networking, udział w konferencjach;
♦ wybierz te kanały komunikacji, w których znajdziesz swoich klientów, ale i takie, w których będziesz czuć się dobrze (nie rób nic na siłę!)
♦ poznaj „zasady” w różnych serwisach czy kanałach komunikacji
♦ znajdź pomysł na komunikację w różnych miejscach (po co powielać wszędzie te same treści?)
♦ wykorzystaj recykling treści – pomyśl jak możesz pokazać jedną treść na różne sposoby, np. z posta blogowego możesz stworzyć serię grafik, możesz przeprowadzić transmisję video czy podzielić się najważniejszymi wskazówkami na Instagram Stories, możesz stworzyć dodatkowe materiały za zapis na listę email… (sama widzisz, że opcji jest sporo!)
Błąd 2: Brak spójnego planu działania
◊ Czy chcesz porozmawiać o Twoich działaniach w mediach społecznościowych i/lub komunikacji w internecie? Umów się na darmową 15-minutową rozmowę.
Wyznaczone cele pozwolą nam ocenić skuteczność naszych działań, będziemy mieć jasny obraz sytuacji. Widzimy też, co warto zmodyfikować i gdzie. Pozwalają nam także rozwijać swoje miejsca w sieci. Ten etap może wydawać się mniej ciekawy niż kreatywne tworzenie postów, jednak to cele powinny być początkiem, bazą do innych działań.
Twoje cele powinny być konkretne, ale i realne :) Wyraź je w liczbach. Jeśli chcesz zwiększyć ruch na blogu z mediów społecznościowych to określ liczby. Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie na swoim profilu – zapisz to.
Cele możesz wyznaczyć na krótszy, jak i dłuższy czas – miesiąc, 3 , 6 miesięcy (lub dłużej).
Pamiętaj, że działania w mediach społecznościowych są mierzalne. Sprawdzaj swoje wyniki i oceniaj sytuację ( a w razie potrzeby modyfikuj działania).
Błąd 3: Brak pomysłu, brak różnorodności
◊ Przejdź do posta → Jak stworzyć wyróżnione relacje na Instagramie
◊ Więcej o pomysłach na treści przeczytasz w moim poście blogowym → Skąd brać pomysły na treści w mediach społecznościowych? 4 sprawdzone sposoby
Błąd 4: Brak aktywności w mediach społecznościowych
W mediach społecznościowych budujesz pozycję eksperta, relacje, ale nie należy też zapominać o budowaniu społeczności, dotarciu do swoich klientów czy czytelników.
Nie wystarczy założyć konta w serwisach społecznościowych i …czekać, aż inni trafią do Ciebie. Oczywiście – odbiorcy mogą trafić do Ciebie poprzez wartościowe treści, poprzez polecenia. Jednak warto też dać się zauważyć. Jeśli „wychodzisz poza swój profil”, więcej osób może zobaczyć, jak świetną ekspertką i specjalistką jesteś.
Przy tym punkcie mam jedną uwagę: nie musisz być wszędzie. A wręcz: nie możesz być wszędzie. Aktywność w mediach społecznościowych to tylko jedno z zadań na Twojej liście, gdy rozwijasz biznes lub bloga. Skoncentruj się na tym, aby dotrzeć do właściwych osób. Pomaga tutaj niesamowicie znajomość swoich klientów, bo wtedy wiesz, gdzie ich znajdziesz.
Poniżej znajdziesz kilka moich dotarcie do większej ilości osób:
♦ aktywność na grupach na Facebooku – tam, gdzie są Twoi odbiorcy i gdzie możesz pokazać, że znasz się na tym, co robisz. Rozmawiaj, pomagaj, dziel się radą i doświadczeniem
♦ aktywność na innych profilach w mediach społecznościowych – tam, gdzie są Twoi odbiorcy. Nie ograniczaj się tylko do Facebooka. Możesz dzielić się swoim zdaniem, opinią także na Instagramie czy LinkedIn.
♦ wspólne transmisje live – możesz zarówno zapraszać gości do siebie, jak i „występować” na innych profilach
♦ posty blogowe, współprace, wywiady, udział w podcastach
♦ płatna reklama na Facebooku
Poprzez swoją aktywność pokazujesz, że jesteś ekspertem w swojej branży. Dzielisz się doświadczeniem, pomagasz i budujesz relacje. Nie chodzi o to, abyś tylko zachwalała swoją usługę i pisała „zapraszam na priv”. To Ty masz wpływ na to, jak budujesz swój wizerunek. Buduj go mądrze.
Media społecznościowe mogą wspierać Twój biznes. Za ich pomocą możesz budować pozycję eksperta, wzmacniać wizerunek. Możesz docierać do nowych klientów, ale i budować relacje z osobami, które już są w Twojej społeczności. W Twoich działaniach pomoże Ci plan, szersze spojrzenie i połączenie działań w spójną całość.
Czy to wszystko jest trudne?
Nie ma różdżek, magicznych sposobów. Potrzeba jest praca i konsekwencja. Jednak jeśli nie będziesz gotowa działać – nic się nie zmieni. Postaraj się spojrzeć na różne narzędzia jak na możliwości. Od Ciebie zależy, jak je wykorzystasz.
Teraz Twoja kolej.
Jakie masz wyzwania jeśli chodzi o działania w mediach społecznościowych?