Sposoby na budowanie listy mailingowej

by Magda

sposoby-na-budowanie-listy-mailingowej

Budowanie listy mailingowej i regularna wysyłka newsletterów to moim zdaniem (i nie tylko moim) ważny punkt na liście biznesowej lub blogowej. W ten sposób możesz być w kontakcie z klientami, czytelnikami, przypominać o sobie, dostarczać wartościowe treści, informować o nowościach, a także oferować swoje produkty. Decyzja zawsze należy do Ciebie, jednak ja będę gorąco i mocno zachęcać Cię do budowania i rozwijania własnej listy. Najlepiej jak najszybciej !

Posiadanie formularza, stron, prezentu, działającego systemu to jedno. Jest jeszcze druga sprawa- trzeba poinformować, że warto dołączyć do Twojego grona. Z pewnością oferujesz świetne treści i informacje. Musisz mieć jednak osoby, z którymi będziesz rozmawiać, budować relacje, informować czy oferować. Istotne jest powiększanie  listy i docieranie do osób, które są zainteresowane poruszaną przez Ciebie tematyką. Pomyśl o tym, jak o jednym z celów. Teraz wystarczy ułożyć plan, dobrać narzędzia, próbować, modyfikować.

Jestem zwolennikiem aktywności i działania. Dziś, chcę abyś zastanowiła się, w jaki sposób będziesz powiększać swoją listę mailingową? Jak będziesz docierać do czytelników czy klientów?

Przedstawię Ci kilka sposobów, a Ty odnieś je do swojej sytuacji, ale przede wszystkim ułóż plan, działaj, próbuj.


Posłuchaj, zanim przejdziemy do sposobów, chcę jeszcze zwrócić uwagę na dwa istotne elementy. Dobrze mieć je z tyłu głowy, gdy prowadzisz swoje działania lub przygotowujesz się do nich.

Poznaj swoich odbiorców

Wybierając metody promocji – uwzględnij osoby, do których chcesz dotrzeć. Poznaj je. Zobacz, czego szukają. Dowiedz się, jakie są to osoby. Jest to ważne na etapie budowania lead magnet, gdy tworzysz pierwszy lub kolejny bonus za zapis. O prezencie za zapis pisałam więcej w artykule o stworzeniu newslettera, znajdziesz w nim również pomysły na taki  bonus  → Jak stworzyć przyciągający newsletter w 6 krokach ?

Znajomość odbiorców jest istotna w kontekście treści, jakie dostarczasz. To także ważny punkt na etapie komunikacji, pokazania korzyści. Będziesz wiedzieć, gdzie szukać swoich czytelników (np. gdy wykorzystujesz płatną reklamę).

 

Pokaż korzyść

W swoich treściach, zarówno, gdy piszesz o prezencie za zapis, jak i gdy pokazujesz, dlaczego warto dołączysz do Twojego grona – pokazuj korzyści. Daj powód. Pomyśl, że nie jesteś sama. Być może osoba odwiedzająca Twoją stronę czy blog, otrzymuje już kilka newsletterów (może nawet z podobnej tematyki). Dlaczego miałaby otrzymywać wiadomości od Ciebie ? Odpowiedz sobie na to pytanie, a następnie pokaż, że warto.


SPOSOBY NA BUDOWANIE LISTY MAILINGOWEJ

BUDUJ ATMOSFERĘ

Zainteresuj i zaciekaw swoich odbiorców. To bardzo dobry sposób , zanim oficjalnie umożliwisz dołączenie do grona czytelników. Jeśli wprowadzasz nowy bonus, prezent za zapis – ten sposób również może się świetnie sprawdzić.

Co mam na myśli ?

Zobacz, możesz po prostu poinformować : „hej, możesz już zapisać się na mój newsletter” lub dać znać, że pojawił się nowy ebook czy materiały. Ale … możesz też to zrobić inaczej.

Informuj swoją społeczność, że przygotowujesz coś nowego, uchyl rąbka tajemnicy. Daj znać, że pracujesz nad czymś wyjątkowym. Nie zdradzaj zbyt wiele – chodzi o zapowiedź, budowanie atmosfery.

Ja informowałam o moim newsletterze jeszcze długi czas przed tym, zanim pojawiła się możliwość zapisu. Pojawiały się informacje i zapowiedzi w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Facebooku i Instagramie. Byłam bardzo pozytywnie zaskoczona reakcjami, jak i ilością osób, które na samym początku zapisały się na mój newsletter.

W ten sposób przygotowujesz swoich odbiorców. Dodatkowo pokazujesz kulisy, co jest ciekawe i fajnie buduje relacje. Pokaż, że warto czekać na Twój newsletter czy kolejny bonus. Buduj napięcie, a na koniec zrób dobry start!  Ten sposób można wykorzystać również w przypadku newslettera, bo czemu by nie ?

 

WYKORZYSTAJ STRONĘ, BLOG

Twoja strona lub blog dają Ci  możliwości do powiększania swojej listy mailingowej. Dobrze wykorzystaj miejsca.  O rozmieszczeniu formularzy na stronie, wspominałam krótko w pierwszym artykule o tworzeniu newslettera. Dziś rozwinę temat, by pokazać Ci możliwości, jakie masz.

W jaki sposób pozyskiwać kontakty na stronie, blogu ?

1.Sekcja na stronie głównej

O możliwości zapisu możesz poinformować na stronie głównej, umieszczając formularz zapisu. Może to być pasek u góry, na dole czy taki pojawiający się w rogu strony. Możesz także umieścić formularz w widocznej sekcji na stronie. Widzisz, że na tej jednej stronie masz już kilka opcji. Niezależnie od miejsca – poinformuj o korzyściach i prezencie za zapis. Stosuj przyciągający tekst, wyraźny przycisk i wezwanie do działania. Jeśli masz się czym pochwalić – wzmocnij przekaz liczbami.

Do stworzenia formularzy możesz wykorzystać opcje w systemie do obsługi email marketingu, a także skorzystać z dodatkowych narzędzi. W tym celu możesz się przyjrzeć następującym : Mailmunch, Privy, Hello Bar.

2.Strona o mnie

To często odwiedzana strona. Chcemy wiedzieć kto stoi za marką, kto jest właścicielem bloga. Wykorzystaj to miejsce, by umożliwić osobom zainteresowanym dołączenie do Twojego grona.

3.Boczna kolumna

Jeśli posiadasz kolumnę boczną – możesz w niej umieścić ważne informacje. Co powinno być jedną z nich ? Zapis na newsletter. Nie umieszczaj go na samym dole kolumny. Niech taka informacja będzie widoczna.

Jeśli to możliwe – o możliwości dołączenia do newslettera,informuj także na podstronach, najlepiej na każdej. Dlaczego to ważne? Nie zawsze trafiamy na stronę główną. Jeśli umieszczasz link z artykułem do bloga – Twój czytelnik znajdzie się na stronie z wpisem. Jeśli zainteresuje go Twój artykuł jest szansa , że zechce pozostać z Tobą w kontakcie. Nie każ Twojemu odbiorcy szukać. Ułatw dołączenie do Twojego grona czytelników.

W bocznej kolumnie możesz umieścić formularz lub odnośnik do strony, na której można się zapisać do newslettera. Umieść wyraźny przycisk i wezwanie do działania, tak by informacja była zauważona. Jeśli umieszczasz grafikę, dobrze by ona także kierowała do miejsca z zapisem.

4.Artykuły blogowe i content upgrade

Artykuły na Twoim blogu to dobre miejsce, by umożliwić zapis na Twoją listę. Gdy zainteresujesz tematem i swoją osobą – czytelnik może chcieć pozostać z Tobą w kontakcie. Możesz umieścić sam formularz, jak i przycisk. Dobrym pomysłem jest nawiązanie do tematu artykułu.

To jednak nie wszystko !

Pamiętasz, jak mówiłam o korzyściach ? Możesz uzupełnić  swój artykuł dodatkowymi materiałami. Wykorzystaj content upgrade. Jeśli brzmi trochę tajemniczo – już wyjaśniam. To dodatkowe materiały powiązane z artykułem, niosące wartość dla odbiorcy.  Mogą to być checklisty, pdfy, zadania, listy kontrolne.  Ważne jest to, aby były powiązane z artykułem. Ich zadaniem jest rozwinięcie, uzupełnienie, a przez to dodatkowa korzyść. Materiały będą dostępne po zapisie na listę mailingową.

Możesz wykorzystać to rozwiązanie , dodatkowo wspierając je płatną reklamą na Facebooku. To może być zarówno promocja posta, który umieściłaś na Facebooku (ze zdjęciem i linkiem kierującym do artykułu) lub stworzenie nowej reklamy. Tworzysz komunikat, grafikę i kierujesz reklamę do artykułu z bonusem. Następnie wystarczy dobrze ustawić grupę docelową reklamy, by dotrzeć do osób, które są zainteresowane poruszoną tematyką.

Wartością dla osoby, która trafia na Twoją stronę jest artykuł , jak i dodatkowe materiały. Widzisz teraz, że ważne jest szersze spojrzenie i plan, o którym nie raz już pisałam ?

Poniżej przykład content upgrade z mojego bloga w formie PDF z pomysłami na posty. 

grafika_pdf_pomysly_posty_socialmedia

5. Popup

Domyślam się, jakie masz zdanie na temat popupów. Wiele osób ich nie lubi. Dlaczego więc o nich piszę ? Są jednym z dobrych sposobów na budowanie listy mailingowej. Są nawet do 43 razy bardziej skuteczne niż inne formularze zapisu. Oczywiście ich skuteczność będzie zależeć od wielu czynników – grafiki, tekstu, przycisku CTA. Przetestuj.

Na blogu korzystałam z popup’a , niedawno wprowadzałam kilka zmian, dlatego go nie zobaczysz. Decyzję i ewentualnie przetestowanie , modyfikację pozostawiam Tobie.

Jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie, pamiętaj o kilku zasadach. Dzięki nim popup będzie mniej inwazyjny.

O czym warto pamiętać ?

  • pojawienie się w odpowiednim momencie – nie atakuj popupem od razu po wejściu na stronę czy przejściu na podstrony. Możesz ustawić czas, np. popup ma się pokazać po konkretnym czasie spędzonym na stronie. Innym rozwiązaniem jest ustawienie go w taki sposób, by pojawiał się przy zamykaniu strony.
  • Ustaw częstotliwość – najlepiej, aby popup pokazał się tylko raz jednej osobie. Może też pojawić się po dłuższej nieobecności na stronie. Nie atakuj przy każdej wizycie.
  • nie przerywaj procesu zakupowego
  • dostosuj wygląd – ustaw wygląd w programie do wysyłki newsletterów lub skorzystaj z dodatkowych narzędzi, np. Hello Bar, MailMunch, Privy.

 

SIŁA MEDIÓW SPOŁECZNOŚCIOWYCH

Social media to świetne narzędzie do rozwijania Twojej listy mailingowej. Twoje profile to dobre miejsce do informowania Twojej społeczności (ale i dopiero dołączających osób) o możliwości dołączenia do grona Twoich czytelniczek. Możesz także dotrzeć do nowych osób. Możliwości jest przynajmniej kilka, zarówno tych bezpłatnych, jak i płatnych.

Wykorzystaj przestrzeń, które dają Ci Twoje profile.

Facebook

1.Post na Facebooku

Poinformuj co jakiś czas o Twoim newsletterze czy prezencie za zapis na listę, pokazując korzyści. Możesz to zrobić w formie postu ze zdjęciem (oraz koniecznie umieszczeniem linku ! ) , opisem z linkiem, postu w formie karuzeli czy videopostu.

2.Przypięty post

Uwierz mi, że to świetne miejsce ! Widzę, że wciąż niewiele osób z niego korzysta. Dlaczego warto go stosować? Osoba, która zajrzy na Twój profil, od razu go zobaczy. Znajduje się on u góry, jest widoczny. Możesz w nim poinformować o tym, co ważne – zapisie na newsletter, webinarze, kursie.

Przygotuj wcześniej dobry post i opisz korzyści. Następnie przypnij go na górze . Aby to zrobić kliknij w ikonę przy poście i wybierz „przypnij post na górze strony”. Gotowe !

PDF-przypiety-post

3.Zdjęcie w tle

To kolejne miejsce na fanpage, które jest warte wykorzystania. Na grafice możesz poinformować o możliwości odebrania prezentu. W opisie umieść link do formularza zapisu. Dodatkowo wykorzystaj przycisk CTA, by skierować do strony.

4.Aplikacja

Swój system mailowy możesz także dodatkowo zintegrować z fanpage za pomocą aplikacji. W systemie , którym używam (MailerLite) mam taką możliwość.Zobacz, jak to wygląda u Ciebie.

aplikacja-fanpage

5.Grupy na Facebooku

Z pewnością należysz do grup, w których oprócz dzielenia się wiedzą, można także uczestniczyć w tzw. linkparty, czyli umieszczeniu linka do swojego miejsca w sieci. Wśród nich możesz trafić także na te, które umożliwią Ci pozostawienie informacji o swoim newsletterze. Jednak pamiętaj – zanim umieścisz jakikolwiek link – zapoznaj się z regulaminem grupy i samego linkparty. Nie umieszczaj linków nachalnie. Zobacz, czy możesz taką informację umieścić. Jeśli tak – koniecznie napisz kilka słów i pokaż korzyści – dlaczego warto dołączyć do Twojego newslettera, co oferujesz wartościowego.

 

6.Reklama na Facebooku

Aby budować swoją listę mailingową, możesz wykorzystać płatną reklamę na Facebooku. Wiem, że różne są opinie na temat reklamy. Jednak ustawiona w dobry sposób, skierowana do odpowiedniej grupy i mająca przyciągającą grafikę i tekst – może przynieść bardzo dobre rezultaty ! Jest też świetnym narzędziem do budowania swojej listy email. Osobiście korzystam z niej również w tym celu.

Mam dla Ciebie 3 propozycje:

  • reklamowanie prezentu za zapis – wtedy ruch kierujesz na stronę z zapisem (strona statyczna lub landing page) ,
  • promocja postów blogowych (tych umieszczonych na fanpage lub stworzenie osobnej reklamy), w których jest umieszczona informacja o prezencie za zapis, a tym samym możliwość dołączenia do listy,
  • skorzystanie z formularza kontaktowego –  skieruj reklamę do określonej grupy i zaoferuj  wartość w zamian za przekazanie swoich danych Wszystko odbywa się na Facebooku. Po kliknięciu w przycisk – otwiera się formularz z danymi, wystarczy, że odbiorca reklamy potwierdzi chęć pozostawienia danych . Kontakty zapisują się na Twoim fanpage ( w zakładce „Narzędzia do publikowania” ),wystarczy, że później wgrasz je do bazy mailowej. Możesz w ten sposób oferować zarówno prezent, jak i wykorzystać tę formę przy dodatkowych „akcjach”, np. serii video, nagrania, dodatkowych materiałów.

 

Instagram

1.Tematyczne posty

Co jakiś czas ( uważaj, by nie przesadzić ) możesz nawiązywać w postach do Twojego prezentu za zapis.  Dobrze, jeśli powiążesz bonus z poruszanym przez Ciebie tematem. Wtedy będzie to dobre uzupełnienie, a nie propozycja wyrwana z kontekstu. Przy takim poście – koniecznie umieść w opisie (bio) link do strony z zapisem, a w samym poście użyj wyraźnego wezwania do działania (CTA).

Ja w ten sposób co jakiś czas informuję o lekkim planerze.

 

 

2. Udostępnianie z innych profili

Jeśli Twoim lead magnet jest jakiś materiał – możesz pokazać go w użyciu przez osoby, które z niego korzystają. U mnie takie rozwiązanie sprawdza się przy planerze,  który można wydrukować. Jeśli moje czytelniczki umieszczą zdjęcie planera na Instagramie – zamieszczam taką informację na swoim profilu.

Twitter

1.Przypięty post

Możesz wykorzystać opcję przypiętego posta. Osoba, która zajrzy na Twój profil – od razu zobaczy taką możliwość. Zamieść link przekierowujący do strony z zapisem.

Jeśli chodzi o media społecznościowe to możesz oczywiście informować także na innych profilach.  Sama widzisz, że liczy się dobre wykorzystanie miejsca i pomysł.

WARTOŚCIOWE TREŚCI

Ostatnimi sposobami, które opiszę są wartościowe treści. Jeśli są faktycznie dobre i przydatne dla Twojej grupy docelowej – możesz w szybki sposób rozbudować swoją bazę mailową. Ważna jest znajomość Twoich odbiorców, o czym pisałam wyżej.

Z pewnością treści będą Cię kosztować trochę więcej czasu i być może nie zrealizujesz ich od razu, ale warto uwzględnić je w swoim planie. One bowiem mogą sprawić, że Twoja lista urośnie bardzo szybko. Pamiętaj także o promocji Twoich treści, tak by dotarły do dużej ilości osób. 

 

1.Ebook

Stwórz wartościowy ebook. Taki, który rozwiązuje problemy, ułatwia działania Twoich odbiorców. Zadbaj zarówno o treść, jak i oprawę graficzną. To również bardzo ważne. Możesz promować go praktycznie wszystkimi wyżej opisanymi sposobami. Jego zaletą jest to, że możesz go promować co jakiś czas. To może być Twój „główny” prezent za zapis. Jeśli jest bardzo dobry – warto także przeznaczyć niewielki budżet reklamowy ,a wcześniej stworzyć dobrą stronę zapisu.

Jeśli Twój materiał jest dobry, wartościowy – może być podany dalej, choćby za pomocą mediów społecznościowych. Dzięki czemu trafi on do większej ilości osób.

2.Darmowy minikurs

Rozważ ofertę darmowego kursu. Taki kurs może być także „wprowadzeniem” do Twojego produktu płatnego. Pokażesz  próbkę Twoich umiejętności. Minikurs możesz przeprowadzić w formie kursu email . Ciekawym rozwiazaniem jest też seria video.Przygotowanie z pewnością wymaga poświęcenia Twojego czasu, ale jeśli tylko trafisz w punkt potrzeb Twoich odbiorców i dobrze o nim poinformujesz – sukces gwarantowany !

 

3.Wyzwanie

Wyzwania na Facebooku mają dużą moc. Oprócz dawki informacji, w wyzwaniach panuje też świetna atmosfera, udziela się energia grupy.  Ja sama bardzo lubię wyzwania. To świetny sposób na poznanie nowych osób. To także dobra formę zdobywania wiedzy, a o czym pisałam w artykule →  14 sposobów na zdobywanie wiedzy.

Wyzwanie to kolejny sposób na budowanie bazy Twojej listy. Jest ono bezpłatne, może do niego dołączyć każdy. Może być wstępem do Twojego płatnego produktu, ale niekoniecznie tak musi być. Zastanów się – co wartościowego i ciekawego możesz zaoferować. Metamorfoza? Sposoby, rozwiązania?

To czego będziesz potrzebować do wyzwania to strona zapisu , oczywiście system mailowy , a także grupa na Facebooku. Osoby mogą dołączyć do wyzwania po zapisie na listę email. Grupa – ważne by była zamknięta, dostępna dla uczestników wyzwania. Jeśli masz już grupę na FB – możesz ją wykorzystać lub stworzyć osobną (decyzję pozostawiam Tobie ).Gdy zdecydujesz się na wyzwanie i utworzysz je – koniecznie mów o nim głośno !

4. Webinar

Do rozbudowywania Twojej listy mailingowej możesz także wykorzystać spotkanie na żywo w zamkniętej grupie, czyli webinar. Aby dołączyć do webinaru – osoba zapisuje się do Twojej bazy. Najlepiej utworzyć w tym celu osobną stronę lądowania. Wybierz także platformę, którą wykorzystasz do poprowadzenia webinaru. Może to być YouTube Live, Clickmeeting, WebinarJam.

Ja nie przeprowadzałam jeszcze webinaru, ani wyzwania, ale kto wie co będzie w przyszłości ? Z pewnością wtedy poinformuję Cię o tym !


To oczywiście nie wszystkie sposoby na budowanie listy mailingowej. Przedstawiłam Ci te, które mi są bliskie. Z części z nich korzystam sama, inne mam w planach – bliższych lub dalszych. Myślę, że przy budowaniu bazy ważny jest dobry plan, rozplanowanie zadań, a także korzystanie z wielu sposobów dotarcia. Warto dopasować go do swojej sytuacji, możliwości i zasobów. To, o czym trzeba pamiętać to także próbowanie, wyciąganie wniosków i ewentualna modyfikacja.

 

Teraz Twoja kolej.

Jakie masz sposoby na budowanie listy mailingowej ? W jaki sposób pozyskujesz swoich czytelników? Podziel się w komentarzu.

 

 

 


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać