Jak stworzyć przyciągający newsletter w 6 krokach ?

by Magda

jak-stworzyc-newsletter

Budowanie listy mailingowej to jeden ze sposobów na rozwój Twojego miejsca w sieci – biznesu lub bloga. Poznając coraz bardziej zagadnienia marketingu internetowego, zrozumiałam jak ważny jest to element całej układanki. Powiem Ci w sekrecie, że jeszcze kilka miesięcy temu zadawałam sobie pytania: po co mam budować listę mailową, tworzyć newsletter? Był nawet czas, że w ogóle nie chciałam się tym zajmować, o zgrozo… Dobrze, że to się zmieniło. Szukałam argumentów, które mocno przekonają mnie do tego, że warto inwestować czas w rozwój tego kanału komunikacji. Znalazłam je i powiem więcej: moim zdaniem koncentrowanie działań na powiększaniu grona subskrybentów, budowanie z nimi relacji to jeden z obowiązkowych punktów na Twojej biznesowej liście, zwłaszcza jeśli jesteś obecna w internecie. To także ważny element w rozwoju bloga i utrzymywania kontaktu z Czytelnikami.

Jeśli zastanawiasz się, czy warto – zostań ze mną. Chcesz dowiedzieć się, jakie kroki wykonać, by stworzyć przyciągający newsletter – pomogę Ci. A może wysyłasz już wiadomości do swoich odbiorców, ale masz zapytania? Ten artykuł również jest dla Ciebie.

W moim artykule poruszę kilka spraw technicznych, a także zwrócę Twoją uwagę na istotne punkty. Pokażę Ci kilka etapów do stworzenia newslettera. Na dodatek chcę, by Twój newsletter był chętnie czytany. Podoba Ci się tak wizja? No to do dzieła!


6 kroków do stworzenia przyciągającego newslettera

1. Zaplanuj swoje działania

Aby stworzyć newsletter potrzebujesz trochę czasu, a także opanować sprawy techniczne. Ale na spokojnie – wszystko jest do zrobienia! Chcę podkreślić, że ważna jest koncepcja, wizja i cel. Aby efekt końcowy był dobry – najpierw przemyśl, przeanalizuj. Rozbij „projekt newsletter” na mniejsze zadania. Proszę Cię, nie pomijaj tego punktu.

Co warto ustalić?

  • Twój pomysł na newsletterzastanów się, jakie to ma być miejsce. Co chcesz podkreślić? Co będziesz wysyłać odbiorcom? Ją wartość przekażesz? Czy będziesz tworzyć dodatkowe materiały i ekskluzywne treści?
  • Jak często będziesz komunikować się? Nie ma złotej reguły. Dobrą praktyką jest wysyłanie wiadomości nie częściej niż raz na tydzień (chyba, że masz coś ważnego, jesteś w środku sprzedaży), nie rzadziej niż raz w miesiącu. Przypominaj czytelnikom o sobie i swoim miejscu w sieci. Ja nie określiłam „sztywnej” częstotliwości wysyłki. Kontaktuję się, gdy mam coś ciekawego do przekazania. Pilnuję jednak, by przerwy nie były długie.
  • Jaki system mailowy wybierzesz? Możesz zdecydować się na opcję bezpłatną lub płatną. Weź pod uwagę  funkcje, które są dla Ciebie istotne.
  • Formularz zapisu – weź pod uwagę umiejscowienie i wygląd. Ustal, jaki tekst umieścisz, by przykuwał uwagę.
  • Wygląd i treścizastanów się nad kolorami, grafikami. Rozważ, jakie programy będą Ci potrzebne. Określ (w głowie, narysuj) jak będą wyglądać strony zapisu, strona z potwierdzeniem, podziękowaniem, maile? Jakie treści umieścisz?
  • Jak będziesz mierzyć skuteczność?
  • Promocja – określ, w jaki sposób będziesz budować listę mailingową. Do tematu promocji wrócę w innym artykule. Dziś skupiamy się na ruszeniu z miejsca.

2. Prezent za zapis na newsletter

Jeśli chcesz skuteczniej budować swoją listę e-mail, koniecznie stwórz prezent za zapis. To element, który przyciągnie, tzw. lead magnet. Wcale nie musi być duży. Może być to coś drobnego, a z czasem możesz dodać inne bonusy.

To ważne, aby dopasować go do Twojej grupy docelowej.

Twój prezent powinien być:

  • praktyczny, przydatny,
  • odpowiadający na potrzeby,
  • gotowy do użycia „od zaraz”.

3. Wybierz potrzebne narzędzia

Dzięki nim stworzysz newsletter. Co jest Ci potrzebne „na start”?

System do obsługi e-mail marketingu

Wybierz go pośród propozycji płatnych i bezpłatnych. Zastanów się – co jest Ci potrzebne, jakie funkcje są dla Ciebie ważne. Poniżej kilka propozycji.

Stworzenie grafik

Zadbaj o grafiki w swoim newsletterze, jak i dodatkowe elementy graficzne – obrazki na stronie lub blogu, grafiki w mediach społecznościowych. Umieszczam kilka podpowiedzi.

  • Canva
  • Pinckomkey
  • Gimp
  • Photoshop
  • programy do tworzenie Mockupów: PlaceIt, Adazing

Integracja z zewnętrznymi programami

  • Dodatkowe formularze oraz popup’y możesz także stworzyć w programach zewnętrznych i zintegrować je z systemem. Dla przykładu: MailMunch, Privy.
  • Bazę mailową możesz także powiększać poprzez integrację systemu mailowego z fanpage na Facebooku (formularz widoczny w sekcji „aplikacje”).

Stworzenie Landing Page

Swój formularz zapisu możesz także umieścić na landing page. Na stronie nie ma dodatkowych rozpraszaczy. Osoba znajdująca się na niej może zapisać się do bazy lub opuścić stronę. Na taką stronę możesz także bezpośrednio skierować reklamę. Masz możliwości stworzenia jej płatnie lub bezpłatnie.

  • Bezpłatnie – np. Ontrapages (wadą jest to, że nie można „podpiąć” własnej domeny)  skorzystanie z systemu mailowego (niektóre systemy umożliwiają stworzenie takiej strony, np. MailerLite, Getresponse)).
  • Płatnie – Landingi, Leadpages, a także wtyczki: InstaBuilder, Optimizepress.

4. Stwórz formularze zapisu

Za pomocą formularza – Twoi czytelnicy, klienci mogą dołączyć do Twojej bazy. Stworzysz je i dostosujesz w systemie do wysyłki newsletterów lub w dodatkowych narzędziach (wymienione wyżej). Ja wszystkie swoje formularze, póki co, przygotowałam w systemie, z którego korzystam (MailerLite).

Jeśli chodzi o ilość pól to użyj ich jak najmniej, zgromadź to, co jest Ci potrzebne. Im mniej, tym lepiej. Pamiętaj o imieniu – to umożliwi Ci personalizację w wiadomościach. Umieść checkboxy, wymaganie zgody. Przy tej okazji pamiętaj o dostosowaniu się do polskiego prawa.

Potwierdzenia (double opt-in)

Dobrą praktyką jest też stosowanie tzw. double opt-in, czyli potwierdzenia. O co chodzi? Po wypełnieniu formularza, wysyłany jest mail do odbiorcy. W środku znajduje się link – kliknięcie w niego jest równoznaczne ze zgodą na dopisanie do listy mailingowej. Dlaczego to ważne? W ten sposób osoby zapisują się bardziej świadomie, wyrażają zgodę na dołączenie. Mówi się, że email marketing to permission marketing. Zadbaj o to, by w Twojej bazie były osoby, które chcą być z Tobą w kontakcie i interesują się poruszaną tematyką.

Gdzie umieścić formularz zapisu?

Zamieść formularze zapisu w ważnych i widocznych miejscach na Twojej stronie czy blogu. Możesz wykorzystać różne miejsca na blogu lub stronie:

  • boczna kolumna na blogu, pasek u góry lub na dole strony,
  • zakładka „O mnie”/„O nas”,
  • posty blogowe – jeśli Twój artykuł jest dłuższy, umieść dwa formularze zapisu lub/i przyciski,
  • strona statyczna lub landing page,
  • popup – tak wiem, wiele osób ich nie lubi, ale to jeden z najskuteczniejszych sposobów formularzy na stronie czy blogu. Jest to skuteczny sposób na budowanie bazy, ale decyzję pozostawiam Tobie. Przetestuj. Jeśli zdecydujesz się na tę formę, spraw by była mniej „inwazyjna” – najlepiej by pokazywał się przy zamykaniu strony, tylko raz jednej osobie.

Przede wszystkim sprawdzaj co działa u Ciebie.

5. Ustal ścieżkę zapisu do bazy mailingowej

Musisz poprowadzić klientów, czytelników tak, by dołączyli do listy. Masz już formularz. Teraz musisz przygotować dalsze kroki i przeprowadzić przez cały proces.

Co będzie Ci potrzebne?

  • Strona, na której umieścisz formularz to bardzo ważne miejsce. Na niej umieścisz także lead magnet. Wyjątek – gdy formularze masz umieszczone w innych miejscach – w kolumnie, używasz popup’u. Na stronie skoncentruj się na tym, by pokazać korzyści. Co osoba zyska, gdy skorzysta z Twojego prezentu, dołączy do newslettera? Wyeksponuj korzyści. Jeśli masz możliwość – możesz umieścić opinie. Wykorzystujesz społeczny dowód słuszności, by wzmocnić swój przekaz. Jeśli będziesz kierować reklamę na stronę zapisu zadbaj o to, by były wspólne elementy graficzne.
  • Strona lub okno z potwierdzeniem – zamieść tutaj kolejne kroki. Jeśli posiadasz double opt-in, poinformuj co konkretnie trzeba dalej zrobić, by zapisać się na listę.
  • Mail z potwierdzeniem – umieść w nim link, za pomocą którego odbiorca zgadza się na zapis do newslettera.
  • Strona z podziękowaniem – podziękuj za zapis. Na stronie możesz także umieścić prezent za zapis (dodatkowo najlepiej umieścić go w mailu). Warto poinformować o profilach w mediach społecznościowych. Uwaga – możesz także umieścić tutaj ofertę specjalną – promocyjną lub ograniczoną czasowo.
  • Mail powitalny – aby zautomatyzować ten proces, wykorzystaj autoresponder. W ten sposób, gdy osoba dołączy do listy, automatycznie otrzyma wiadomość. Przywitaj się, a także umieść obiecany prezent. W prosty sposób możesz umieścić prezent w chmurze – na Gogle Drive, Dropbox. W tym celu wygeneruj link i umieść go w wiadomości (najlepiej, gdy będzie to wyraźny przycisk).
  • Seria autoresponderów – to rozwiązanie opcjonalne. Wszystko zależy od tego jaki masz cel. Twoim celem może być pokierowanie klienta, stworzenie ścieżki, w której zaoferujesz płatny produkt lub usługę, zaoferujesz bonus. Zapoznasz czytelnika, klienta z dodatkowymi materiałami. Dla przykładu: możesz ustawić autorespondery tak, by 2 dni po zapisie klient otrzymał ciekawe artykuły, dodatkowe materiały, czy zaproponujesz ofertę specjalną. Autoresponderów może być kilka – w ten sposób tworzysz ścieżkę po której prowadzisz klienta.

6. Wysyłka pierwszego (i kolejnego) newslettera – kilka ważny zasad

Na koniec przedstawię Ci kilka ważnych i praktycznych zasad, jeśli chodzi o wysyłkę newslettera.

O czym pamiętać?

  • Nadawca – już na samym wstępie buduj relacje. Lubimy wiedzieć od kogo dostajemy wiadomość.  Dodatkowo skuteczniej działają formuły „imię/imię i nazwisko + nazwa firmy/bloga” lub „imię i nazwisko” niż nazwa firmy. Przetestuj.
  • Temat wiadomości – chwytliwy, przyciągający uwagę, interesujący. Bardzo dobrze jest  wykorzystać personalizację i zwrócić się po imieniu. Uzupełnij dodatkowy pasek u góry, tzw. preheader. Może być uzupełnieniem tytułu wiadomości. Twoja wiadomość z pewnością nie będzie jedyną. Wyróżnij się. Dobrze wykorzystane pole nadawcy oraz nagłówek zwiększają otwieralność maili. O to chodzi!
  • Pisz po ludzku – rozmawiaj, jak z dobrym znajomym. Dziel się wiedzą, pomagaj, zachęć do kontaktu.
  • Określ jeden główny cel – nie określaj ich zbyt wiele. Określ ten główny – co odbiorca wiadomości ma zrobić? Kliknąć w link? Pobrać materiały? Przejść na profil na Facebooku?
  • Wykorzystaj przycisk i CTA – ważne, aby przycisk wyróżniał się. Zastosuj wezwanie do działania.
  • Umożliwienie łatwego wypisu – pozwól ludziom wypisać się z listy.
  • Zbieraj opinie – zarówno o prezencie za zapis, newsletterze czy reakcji na Twój produkt, usługę. To bardzo cenne informacje. Możesz je wykorzystać w przyszłości.

Budowanie bazy mailingowej i regularne wysyłki newslettera pozwolą Ci budować relacje z klientami i czytelnikami bloga. To ważny kanał komunikacji, w którym możesz informować o nowościach, ofercie, dzielić się ekskluzywnymi treściami, materiałami. Dodatkowo – możesz tworzyć ścieżkę sprzedaży. Spraw, by Twój newsletter był przyciągający i wyczekiwany przez czytelników. Wiem, że dasz radę!

A teraz Twoja kolej: Jakie są Twoje doświadczenia?  Czy wysyłasz newslettery? A może wszystko przed Tobą? Czy dodasz coś do listy? Podziel się z nami w komentarzu.

 

Ps. Życzę Ci miłego dnia, Magda


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać