[WYWIAD] Jak budować markę w internecie? Wywiad z Patrycją Bukowską

by Magda
Seria wywiadów z przedsiębiorczymi kobietami

Ten post jest częścią serii wywiadów z kobiecymi markami. Chcę pokazać marki, które działają w internecie. Dowiedzieć się, w jaki sposób budują marki, relacje z odbiorcami, co się u nich sprawdza, a co je zaskoczyło. Dlaczego? Moim celem jest zainspirowanie, zachęcenie do próbowania nowych sposobów, testowanie.

1 marka na miesiąc. Łącznie pokazanie 12 wspaniałych marek.

W dziesiątym poście z serii moim gościem jest Patrycja Bukowska, która opowie jak buduje swoją markę w internecie i jak buduje relacje ze swoją społecznością.


1. Opowiedz o swojej marce – czym się zajmujesz, w jaki sposób pomagasz innym osobom?

Mam na imię Patrycja. Jestem korektorką. Od prawie dwudziestu lat wspieram małe i duże firmy, którym zależy na poprawnych językowo tekstach i estetycznie wydanych publikacjach.

Pomagam też kobietom zdobyć nowy zawód, dzięki któremu będą mogły zarabiać na czytaniu.

2.Jak wyglądały Twoje początki, jeśli chodzi o działania w internecie. Od czego rozpoczęłaś i dlaczego?

Mój biznes od początku był biznesem wyłącznie online. I teraz może to nikogo nie dziwi, ale w 2006 roku taka forma prowadzenia działalności była jeszcze bardzo rzadka. Internet w Polsce istniał od 15 lat, a Facebook dopiero raczkował w Stanach Zjednoczonych.

Skąd w takim razie wpadłam na pomysł, by założyć firmę korektorską online?

Jeszcze w czasie studiów dziennikarskich w 2002 roku nawiązałam współpracę z krakowskimi redakcjami różnych czasopism jako freelancer. Robiłam wywiady i ich transkrypcje, pisałam i redagowałam artykuły oraz reportaże.

W 2005 roku urodziłam córkę i chciałam jej poświęcić czas. Gdy miała 9 miesięcy, stanęłam na rozdrożu. Chciałam jeszcze być z nią w domu, a jednocześnie marzyłam o tym, by już wrócić do pracy. Wiedziałam jednak, że znalezienie etatu nie będzie proste. Kto by chciał zatrudnić dziennikarkę, młodą mamę bez większego doświadczenia?

W moim TOP 5 talentów Gallupa na drugim miejscu mam Stratega, a na trzecim Odkrywcę. Stojąc na skrzyżowaniu, jako Strateg próbuję zdecydować, która droga będzie dla mnie najlepsza. I gdy mam problem, bo żadna nie wydaje się optymalna, wtedy do akcji wkracza Odkrywca i rodzą się nowe pomysły. I u mnie właśnie tak było. Któregoś wieczoru pomyślałam, że skoro od zawsze lubiłam pracować ze słowami i wszystkim poprawiałam teksty, to dlaczego nie miałabym zacząć na tym zarabiać. Nie miałam pojęcia, jak to robić profesjonalnie, ale stwierdziłam, że wszystkiego można się nauczyć. Nie było wtedy oczywiście kursów online, blogów prowadzonych przez korektorów. W tamtych czasach korektorzy pracowali wyłącznie na etatach.

Wpadłam na pomysł, że nie będę się ograniczać do mojego rodzinnego Krakowa, mimo że akurat w tym mieście było sporo wydawnictw. Stwierdziłam, że zacznę pracować online. Nie mam pojęcia, jak wpadłam na taki pomysł. Na rynku nie było takich firm. Zdobyłam dotację i 3 listopada 2006 roku zarejestrowałam działalność gospodarczą.

Stworzyłam stronę internetową i dodawałam ją do katalogów (tak wtedy wyglądało pozycjonowanie). I tak trafili do mnie pierwsi klienci. Dlaczego zaczęłam od strony? Bo wtedy nie było innych możliwości.

W 2010 roku pojawiłam się na Facebooku. Trzy lata później zaczęłam prowadzić blog, w 2016 zorganizowałam mój pierwszy webinar, zaczęłam pisać newsletter i powstał kurs online o poprawnym pisaniu. W 2017 przeniosłam do sieci moje stacjonarne szkolenie dla korektorów i zaczęłam je prowadzić jako kurs Zostań korektorką (właśnie trwa nabór do 10. edycji). W 2018 roku nagrałam pierwszy odcinek podcastu. Każdy rok przynosi coś nowego.

3.Z jakich działań zrezygnowałaś i dlaczego? Co się u Ciebie nie sprawdziło?

Uwielbiam próbować nowości. Bez testowania nie dowiem się przecież, czy coś u mnie działa. Dlatego wiem już, że nie sprawdza się u mnie Twitter, bo nie ma tam moich klientów, a ograniczenia liczby znaków mnie frustruje. Nie polubiłam się też z TikTokiem – montowanie filmików jest dla mnie zbyt czasochłonne. Zresztą od 2020 roku mam Rolki na Instagramie (mieszkam w Hiszpanii).

Powoli ograniczam również aktywność na Facebooku, choć trzyma mnie tam jeszcze moja grupa Zapanuj nad słowami. Facebook stał się niestabilny – częste awarie, szalejące algorytmy, bezpodstawne blokady kont. Doświadczyłam tego na własnej skórze podczas kampanii kursu korekty.

Wycofałam się też na razie z prowadzenia webinarów otwartych, mimo że lubię tę formę dzielenia się wiedzą. Uważam, że w tym momencie rynek jest nimi przesycony. Może kiedyś wrócę do tego, a na razie webinary prowadzę regularnie tylko w Klubie Korektorów i w kursie korekty.

4.W jaki sposób prowadzisz swoją komunikację w internecie? Co sprawdza się u Ciebie najlepiej?

Moja ulubione kanały to blog, podcast, newsletter i Instagram. Blog i podcast są tylko merytoryczne – opowiadam o pracy korektora, poprawności językowej, pisaniu i wydawaniu książek. Natomiast na Instagramie i w newsletterze oprócz edukowania dzielę się też tym, co się dzieje za kulisami. Często pojawiam się na InstaStory i pokazuję kawałek swojego życia, głównie zawodowego, ale czasem są też prywatne wstawki. Dużą popularnością cieszą się migawki z Walencji i relacje dotyczące życia w Hiszpanii.

5.Co było Twoim najważniejszym odkryciem, jeśli chodzi o budowanie marki w internecie?

Moim odkryciem jest Discord. Od roku spotykam się tam z moimi klubowiczkami. Odpowiadam na ich pytania, rozmawiamy o nurtujących nas problemach, organizujemy spotkania na żywo. To miejsce tętni życiem. Nigdzie indziej nie widziałam tak zaangażowanej społeczności. Planuję stworzyć podobną grupę na Discordzie również dla innych osób pracujących ze słowami i zainteresowanych poprawnością językową.

6.Co było największym wyzwaniem dla Ciebie, jeśli chodzi o działania w internecie? Jak sobie poradziłaś?

Najtrudniejsze jest dla mnie delegowanie zadań. I choć od lat firmę prowadzę wspólnie z mężem, a korektę zlecam właściwie od początku prowadzenia działalności, to trudno mi było to robić. Po wszystkich sprawdzałam. Poza tym wiele rzeczy robiłam spontanicznie. Teraz mam kilkuosobowy zespół pracowników i wielu współpracowników. Nie mam wyjścia – firma jest już za duża, bym mogła wszystko ogarniać samodzielnie. Uczę się bycia szefem. Muszę planować, koordynować pracę wszystkich osób, decydować o kierunku rozwoju firmy. Ale mam w zespole naprawdę fantastyczne osoby. Zaangażowane, kreatywne i niesamowicie samodzielne. To mi ułatwia pracę.

7.W jaki sposób budujesz relacje ze swoją społecznością?

Dla mnie relacje są bardzo ważne. Według testu Gallupa mam Bliskość na pierwszym miejscu. Najlepiej sprawdzają się newsletter, Instagram i Discord. Staram się przez te kanały budować relacje. A najchętniej przenoszę je na grunt osobisty. Gdy tylko jestem w Polsce, organizuję spotkania w różnych miastach. W ostatnie wakacje byłam w Krakowie, Warszawie, Lublinie, Poznaniu i Wrocławiu.

8.Na jakie działania postawiłaś w 2021 roku?

W 2021 roku zaplanowałam reaktywację jednego z moich projektów – Klubu Korektorów. To był strzał w dziesiątkę. Klub jest najlepszym miejscem w sieci dla korektorów, którzy chcą się rozwijać. Tak przynajmniej twierdzą klubowiczki. I ja przyznaję im rację.

Ten projekt niesamowicie mnie angażuje, ale też daje ogromnie dużo satysfakcji.

Na prośbę moich kursantek wprowadziłam też program mentoringowy dla korektorów. To produkt szyty na miarę. Miałam przyjemność poprowadzić kilka osób i to było niesamowite doświadczenie.

Po wielu latach nadszedł też czas na zmiany wizerunkowe. Nowe logo, nowa szata graficzna materiałów marketingowych, nowa strona internetowa. Od dwóch lat się za to zabierałam, ale wciąż brakowało mi na to czasu i nie mogłam znaleźć odpowiednich wykonawców. Cieszę się, że ten etap mam już za sobą.

9.Jakie działania w internecie chcesz wypróbować w roku 2022?

Będę wchodzić z moimi produktami i usługami na nowe rynki. Mamy w zespole takie poczucie, że jesteśmy w zamkniętej bańce. Dlatego zmieniamy strategię działań. Pojawią się w związku z tym nowe produkty.

Planujemy też rozwój sklepu internetowego.

10.Podziel się 3 wskazówkami dla innych osób – w jaki sposób budować swoją markę w internecie? Co jest według Ciebie istotne?

Dbaj o swoje zdrowie, spędzaj czas z najbliższymi.

Szanuj swój czas. Nie bój się delegować zadań.

Bądź uparta i wytrwała w dążeniu do celu. Nie poddawaj się, nie mów, że się nie da.

Goethe powiedział kiedyś: „Potykając się, można zajść daleko; nie wolno tylko upaść i nie podnieść się”.


Zajrzyj do miejsc w sieci Patrycji:


Patrycja Bukowska (w sieci znana jako Bookowska) – poprawia teksty, pomaga wydawać książki i udowadnia, że można zapanować nad słowami. Szkoli też kobiety, które chcą się nauczyć zawodu korektora. Pomaga im tworzyć marki, dzięki którym mogą zyskać niezależność — mniej pracować, a więcej żyć.

Z wykształcenia dziennikarka, z pasji — korektorką. Mieszka w Walencji. Ma obsesję na punkcie kawy cortado, uwielbia koty, squasha, spacery po plaży i jazdę na rowerze. 

Głowę ma zawsze pełną pomysłów. Obecnie prawdopodobnie popija kawę albo świeżo wyciskany sok pomarańczowy i zastanawia się nad tym, w jaki jeszcze sposób może pomóc moim klientom zadbać o teksty, pięknie wydać książki lub uczynić z korekty sposób na życie.

Może Ci się spodobać