[WYWIAD] Jak budować markę w internecie? Wywiad z Katarzyną Gruszą

by Magda
Seria wywiadów z przedsiębiorczymi kobietami

Ten post jest częścią serii wywiadów z kobiecymi markami. Chcę pokazać marki, które działają w internecie. Dowiedzieć się, w jaki sposób budują marki, relacje z odbiorcami, co się u nich sprawdza, a co je zaskoczyło. Dlaczego? Moim celem jest zainspirowanie, zachęcenie do próbowania nowych sposobów, testowanie.

1 marka na miesiąc. Łącznie w 2021 roku pokazanie 12 wspaniałych marek.

W szóstym poście z serii moim gościem jest Katarzyna Grusza, która opowiedziała zaraża swoją pasją inne osoby oraz jak ważne jest pokazanie, kto stoi za marką.


1.Opowiedz o swojej marce – czym się zajmujesz, w jaki sposób pomagasz innym osobom?

Nazywam się Kasia Grusza ale w sieci znajdziecie mnie pod pseudonimem Scrapkate. Zajmuję się szeroko pojętym rękodziełem, ale moją miłością od 13 lat jest scrapbooking. Jest to sztuka tworzenia ręcznie robionych albumów na zdjęcia i pamiątki.

Na początku tworzyłam w domowym zaciszu, ale po kilku latach postanowiłam założyć kanał na YouTube i tak naprawdę to był początek wszystkiego. Wtedy to dopiero dowiedziałam się, że to co dla mnie jest hobby i sposobem na przyjemnie spędzenie czasu, dla innych może być terapią niejednokrotnie ratującą życie.

Scrapbooking w Polsce jest jeszcze bardzo mało znany, ale z dnia na dzień coraz bardziej się rozwija i mam nadzieję, że dzięki moim warsztatom zarażę nim jeszcze wiele, wiele osób.

2.Jak wyglądały Twoje początki, jeśli chodzi o działania w internecie. Od czego rozpoczęłaś i dlaczego?

Pierwszy album w metodzie scrapbooking stworzyłam, jak moja starsza córka miała roczek. Pomyślałam sobie, że w dzisiejszych czasach robimy tysiące zdjęć, ale nikt ich nie wywołuje. Leżą gdzieś w internetowych chmurach czy na kartach naszych telefonów, niejednokrotnie w ogóle nie oglądane.

Zapragnęłam stworzyć własnoręcznie wykonany album z pierwszego roku życia mojej Hani. Przez zupełny przypadek dowiedziałam się o tej technice i bardzo szybko przepadłam.

Moim głównym źródłem, z którego czerpałam inspirację był YouTube, na którym mogłam znaleźć mnóstwo filmików o tej tematyce i technice jednak tylko w języku angielskim.

Pomyślałam wtedy, że na pewno takich Polek jak ja jest więcej. Polek, które również tworzą i mogłyby pomóc mi choćby znaleźć w polskich sklepach te produkty, których używały Amerykanki z filmów. Próbowałam znaleźć filmy o tworzeniu albumów w języku polskim, ale z marnym skutkiem.

Wtedy właśnie pomyślałam, że może jeśli ja założę swój kanał to w ślad za mną pójdą inne osoby. I tak też się stało :) Dziś, na polskim YouTube, jest mnóstwo polskich kanałów z ogromną ilością filmów i inspiracji. Tworzymy wielką scraptubową społeczność i od lat dzielimy się miedzy sobą swoimi doświadczeniami.

3.Z jakich działań zrezygnowałaś i dlaczego? Co się u Ciebie nie sprawdziło?

Na własnym przykładzie dowiedziałam się, że żeby istnieć w sieci trzeba być w niej stałe.

Życie poukładało mi się tak, że musiałam na prawie rok wyjechać z kraju co oczywiście spowodowało, że zniknęłam na jakiś czas z sieci.

Po powrocie było mi bardzo trudno na nowo zaistnieć i tak naprawdę musiałam budować swoją społeczność od początku.

Myślę, że kolejną bardzo ważną rzeczą, jeśli jest się żoną i mamą jak ja ;) i nie ma się na to całej doby, jest skupienie się na jednym miejscu w sieci, a pozostałe traktować jako dodatkowe źródło reklamy.

Ja przez chwilę starałam się być wszędzie na tą samą skalę co bardzo szybko spowodowało frustracje i potworne zmęczenie.

Dziś, kiedy zajmuję się już tylko swoją marką i nie pracuję na etacie, mam więcej czasu na publikowanie treści na kilku źródłach jednocześnie.

4.W jaki sposób prowadzisz swoją komunikację w internecie? Co sprawdza się u Ciebie najlepiej?

Na początku mojej działalności głównym medium, którym komunikowałam się z odbiorcami, był YouTube. Ponieważ byłam pierwszym polskim kanałem regularnie prezentującym swoje prace, ilość subskrybentów bardzo szybko rosła. Pojawiały się nowe kanały, które bardzo często kierowały widzów na mój.

Potem pojawił się Facebook, a na końcu Instagram.

Dzisiaj, jako instruktorka i osoba prowadząca warsztaty internetowe, korzystam z tych trzech social mediów, ale każde służy mi do innych celów.

Na YouTube prezentuje prace warsztatowe i prowadzę darmowe warsztaty.

Na Facebook-u prowadzę stworzone przez siebie grupy: warsztatową i inspiracyjną, które gromadzą wszystkie osoby kochające scrapbooking, natomiast na Instagramie pokazuje kulisy mojej pracy i kawałek mojego prywatnego życia.

5.Co było Twoim najważniejszym odkryciem, jeśli chodzi o budowanie marki w internecie?

Moim największym odkryciem było to jak pokazanie siebie, a nie tylko swojej pracy, wpływa na budowanie zaangażowanej społeczności oraz jak bardzo doceniana jest autentyczność i szczerość.

6.Co było największym wyzwaniem dla Ciebie, jeśli chodzi o działania w internecie? Jak sobie poradziłaś?

Największym wyzwaniem był „powrót do internetu” po powrocie z zza granicy.

Najważniejsza wtedy jest systematyczność działania i częstotliwość.

Im częściej pokazujesz siebie i swoją markę w sieci, im częściej prowadzić dialog ze swoimi widzami tym większą społeczność przyciągasz.

7.W jaki sposób budujesz relacje ze swoją społecznością?

Często pojawiam się na InstaStories i pokazuje kawałek swojego, nie tylko zawodowego, życia.

Opowiadam co się u mnie dzieje, jak wygląda zwyczajne życie Scrapkate :)

Zapraszam również widzów do mojej pracowni, gdzie pokazuje etapy tworzenie kolejnych prac czy scrapowe zakupy.

W każdą pierwszą środę miesiąca, na grupie inspiracyjnej na Facebooku robię live, na którym rozmawiam ze swoimi widzami i potencjalnymi klientami, a w każdą trzecią środę tworze live na kanale Youtube.

Staram się być zawsze szczera i naturalna.

8.Jakie działania w internecie chcesz wypróbować w 2021 roku?

Bardzo zależy mi na założeniu sklepu internetowego.

Do tej pory sprzedaje swoje warsztaty za pomocą YouTube oraz Facebooka.

To jest mój cel na ten rok.

9.Podziel się 3 wskazówkami dla innych osób – w jaki sposób budować swoją markę w internecie? Co jest według Ciebie istotne?

Praca w internecie nie należy do najłatwiejszych.

Po pierwsze żeby być zauważonym trzeba cały czas BYĆ. Wystarczy dłuższy urlop i już oczy Twoich widzów kierują się na konkurencje.

Po drugie bardzo ważna jest systematyczność i częstotliwość pojawiania się w sieci. Bardzo pomaga stały plan publikowania postów czy filmów na YouTube.

Po trzecie pokaż swoim widzom kim jesteś, jaką osobą jesteś. Że za towarem czy usługą, którą sprzedajesz, stoi prawdziwy człowiek z krwi i kości.


Zajrzyj do miejsc w sieci Kasi:


Katarzyna Grusza – Jestem Scrapkate i od prawie 13 lat dziele swój czas pomiędzy rodzinę i pasję. Jest nią scrapbooking czyli sztuka tworzenia albumów na zdjęcia. Zaczynałam od tworzenia w domowym zaciszu ale od 6 lat dzielę się tym cudownym hobby z innymi poprzez kanał na YouTube oraz inne social media. Dziś prowadzę warsztaty stacjonarne oraz online, a moim celem jest dotrzeć ze scrapbookingiem do każdego, więc trochę mam do zrobienia :) Rękodzieło to nie tylko tworzenie, ale również cudowna terapia i odskocznia, więc jeśli jeszcze nie wiesz o czym mówię musisz zerknąć na moje social media. Tylko uprzedzam, jak raz zaczniesz to przepadniesz ;) 

Może Ci się spodobać