Jak budować zaangażowaną społeczność na Facebooku ? (+ 19 pomysłów na posty)

by Magda

jak-budowac-zaangazowana-spolecznosc-na-facebooku-przyklady-postyzdjęcie : Agnieszka Werecha-Osińska

Jednym z elementów, na którym warto skoncentrować się w mediach społecznościowych jest budowanie zaangażowanej społeczności. Zaraz, zaraz…. ale może powiesz mi – chcę sprzedawać moje produkty, docierać do nowych osób, promować. Świetnie, że masz takie cele! Zgodzę się, że media społecznościowe są do tego świetnym narzędziem. Jednak pamiętaj, że powstały one przede wszystkim do budowania relacji, dostarczania rozrywki, informacji. To dobre miejsce do prowadzenia rozmowy, budowania zaufania. Nie chcemy z każdej strony  być atakowani reklamami, dostawać informacje o świetnych produktach. Trzeba zachować proporcje.

Gdy będziesz dbać o swoją społeczność, angażować ją, budować relacje, zyskasz dużo więcej. Pozycję eksperta, zaufanie. Dasz się poznać. Poznasz także swoich obecnych i przyszłych klientów i czytelników bloga. Ludzie polubią Cię, będą chcieli do Ciebie wracać.

Zapytasz mnie może – po co angażować?

Po pierwsze po to, że posty na Facebooku naturalnie docierają tylko do kilku, kilkunastu procent Twoich fanów (zasięg organiczny). Reszta osób w ogóle ich nie widzi. Możesz docierać płatną reklamą – oczywiście. Ja również czasem z niej korzystam. Jednak to na czym warto się skupić to właśnie zaangażowanie fanów. Gdy Twoi odbiorcy są aktywni – lajkują, komentują, udostępniają Twoje posty – trafiasz do większej ilości osób, a tym samym zwiększasz zasięg. Więcej osób ma szansę dowiedzieć się o Tobie i o tym, co robisz. Powiesz… Facebook i tak tnie zasięgi. Mnie też to dotyczy. Jednak moje posty docierają do większości fanów lub nawet do większej liczby osób. Dlaczego? Pracuję nad zaangażowaniem. Praktycznie codziennie.

Jest jeszcze drugi powód. Liczby i zasięgi to jedno. Jest coś więcej – budowa społeczności, relacji i zaufania. Twój profil na Facebooku to miejsce dla ludzi, z którymi będziesz rozmawiać. Twoje miejsce dla innych – dla klientów, czytelników. Ważne jest, by dotrzeć z informacją do dużej liczby osób. Jednak jest jeszcze „jakość” Twojego miejsca – to, co w nim się dzieje.

Zanim jeszcze założyłam profile w mediach społecznościowych wiedziałam, że na tym mi zależy – na budowaniu społeczności wokół tego, co przekazuję. Na ludziach, z którymi będę rozmawiać. W internecie, na forach, grupach pojawia się wiele pytań – jak angażować fanów? Jest to możliwe. Możesz zobaczyć, jak to wygląda u mnie. Podczas kilku miesięcy zbudowałam społeczność, która jest aktywna. Toczy się rozmowa, dyskusja, wymiana doświadczeń, wspólne inspiracje. To przygotowanie, praca, ale i modyfikacja.

We wpisie chcę podzielić się z Tobą sposobami na budowanie zaangażowanej społeczności na Facebooku. Pokażę Ci przykłady – pomysły na angażujące posty. Zaczniemy od kilku ważnych elementów. Proszę – nie pomijaj ich. W dalszej części artykułu – znajdziesz kilkanaście przykładów oraz materiały do pobrania, byś miała drobną „ściągawkę”.

Czy chcesz, by Twój fanpage był ciekawym miejscem, do którego ludzie chcą wracać? Zobacz, na co warto zwrócić uwagę, a później… działaj!


1. Do kogo mówisz?

Zatrzymaj się na chwilę i zastanów się – do kogo chcesz dotrzeć? Do jakich osób kierujesz swój komunikat? Dla kogo tworzysz swoje miejsce? Jeśli dobrze wiesz, co to są za osoby – uff, możesz iść dalej!

Wiedza o Twoich odbiorcach to nie tylko dane demograficzne: kobieta, lat 35, mieszkająca w dużym mieście. To trochę za mało. Zrób kilka kroków dalej. Poznaj swoich odbiorców. Dowiedz się, jakie są to osoby, co lubią, czego nie lubią. Możesz wyobrazić sobie taką osobę, zwizualizować ją. Odpowiedz sobie na pytania: co jest dla niej ważne, jakie ma ambicje, potrzeby, czym się zajmuje. Dowiedz się, czego szuka u Ciebie, jak możesz pomóc. W jaki sposób rozwiążesz problem, pokażesz rozwiązanie, zainspirujesz do działania. Jakie informacje będą przydatne, użyteczne w tematyce, którą poruszasz? Dlaczego ma zainteresować się Twoim miejscem i zostać w nim na dłużej, budować relacje?

Od czego możesz zacząć?

Obserwuj. Zobacz, jakie tematy poruszane są na forach, blogach, w mediach społecznościowych, na profilach osób, które poruszają podobną tematykę. Przyjrzyj się reakcjom. Zobacz, jakie tematy są poruszane w grupach Facebookowych.

Przyjrzyj się. O co fani, klienci, czytelnicy pytają Ciebie? Jakie zgłaszają propozycje. Sprawdzaj, jak reagują na umieszczane przez Ciebie treści. Jakie otrzymujesz zapytania w mailach? Możesz także zapytać wprost. A może masz swoją grupę? Świetnie – to bardzo dobre miejsce na poznawanie swoich klientów, czytelników.

Pamiętaj o tym, by cały czas poznawać swoich odbiorców. Rozmawiaj.

 

2. Przyciągnij świetnymi treściami

Twoją siłą będzie treść. Twórz treści, które będą przydatne, ciekawe dla Twoich odbiorców. To posty, które odpowiadają na zapytania, rozwiązują problemy, są użyteczne. Pamiętaj także o treściach, które bawią, motywują, inspirują. Postaraj się jednak trzymać tematu. Pewnie – możesz przecież czasem napisać o czymś nie związanym z Twoją tematyką, dziedziną, ale uważaj, by nie przesadzić. Twój profil to rodzaj obietnicy.

W mediach społecznościowych nie szukamy ofert i nachalnej sprzedaży (mimo, że o produktach dowiadujemy się także z Facebooka). Poszukujemy rozrywki, chcemy rozmawiać, zdobywać informacje, dzielić się nimi. Pewnie słyszałaś, że treści sprzedażowe powinny stanowić około 20% wszystkich treści, zaś 80% to inne treści związane z Twoją tematyką. Osobiście zgadzam się z tym podziałem. Nie chodzi o sztywne liczby, ale o to, by nie zarzucać tylko ofertami.

W tym wszystkim ważne jest to, by Twoje treści były ciekawe, interesujące. Konkurujemy z innymi treściami – z ogromem treści! Walczymy o uwagę. Gdy Twoje posty  będą dopasowane do odbiorców – będą je lajkować, komentować, udostępniać. Twórz treści, które zachęcają do rozmowy.

Facebook stawia na treści dopasowane do odbiorców. Jeśli dostarczysz dobrych treści, które angażują, nie będziesz musiała obawiać się o algorytmy (przynajmniej nie tak bardzo!). Treści tworzysz dla innych. Nie dla siebie.

 

3. Urozmaicaj swoje posty

Przyciągaj treściami, ale i formą. Wzbudzaj zainteresowanie grafikami, video i tym, co masz dostępne na swoim profilu.

Grafiki powinny być przemyślane, mieć swój styl i być spójne. Tematowi grafik poświęciłam osobny post. Zobaczysz w nim czym ja kieruję się przy ich tworzeniu → Moje zasady tworzenia grafik do mediów społecznościowych.

Wykorzystaj dostępne formaty. Z jednej strony o nich wiemy, a jednak często widzę, jak niewiele z nich korzystamy. Do dyspozycji masz przynajmniej kilka możliwości. Miksuj treści. Baw się formą. Urozmaicaj swoje miejsce. Będzie ono bardziej ciekawe i wartościowe. Testuj i sprawdzaj reakcje. Zaskakuj, angażuj.

Przy tej okazji, jedna wskazówka. Treści, z których korzystasz – mogą posłużyć Ci na przyszłość. Jak? Pokaż je w innej formie. Z cyklu postów, możesz stworzyć video z podsumowaniem ważnych zasad. Podsumowanie możesz zamieścić wykorzystując infografikę. Cykl postów może Ci posłużyć jako artykuł na blogu. Większą ilość informacji możesz umieścić w notatce. Z ważnych wypowiedzi możesz tworzyć cytaty. Działaj sprytnie!

Jakie formaty masz do wyboru?

Post z tekstem, post z linkiem, grafika, zdjęcie, post w formie karuzeli, video, live video, notatka czy pokaz slajdów. Urozmaicaj swoje treści.

Na moim fanpage tworzyłam notatkę na temat rodzajów postów na fanpage. Znajdziesz w niej instrukcje – krok po kroku. Na końcu artykułu znajdziesz listę do pobrania.

4. Prowadź dialog

Twoi odbiorcy – chcą prowadzić dialog, dyskutować. Właśnie w ten sposób tworzysz społeczność. Gdy liczysz się z opinią, zdaniem osób, które są po drugiej stronie. Nie umieszczaj treści po to, by były. Bądź otwarta, zachęcaj do dyskusji. Zrezygnuj z jednostronnego komunikatu. Prowadź dialog.

O czym warto pamiętać ?

  • Zadawaj pytania w postach;
  • stosuj wezwanie do działania (call to action) – daj znać, czego oczekujesz. Nie bój się o to poprosić. Oczywiście nie rób tego przy każdym poście;
  • wywołuj emocje;
  • odpowiadaj na pytania, komentarze, wiadomości prywatne;
  • oznaczaj profile, fanów w postach;
  • dyskutuj, nie zamykaj się.

Ja wyobrażam sobie czasem, że wcale nie „dzieli” mnie z odbiorcami ekran komputera, telefonu (czy innego urządzenia). Wyobrażam sobie rozmowę na żywo. Czy w rozmowie na żywo nie odpowiadasz na czyjeś zapytanie? Nie udzielasz odpowiedzi? Myślę, że nie. W mediach społecznościowych to się czasem zdarza. Zastanawiam się tylko dlaczego. A Ty?

 

5. Eksperymentuj

Testuj. To, że post sprawdzi się u jednej osoby, nie znaczy, że tak będzie u Ciebie. Masz inną grupę odbiorców. Czy chcesz przekonać się, co lubią Twoi fani? Sprawdzaj. Nie bój się nowości. Nie raz było tak, że według mnie coś było świetnym pomysłem, po czym okazało się, że to się nie sprawdziło. Trudno. To też informacja dla mnie. Wiem, że trzeba treść zmodyfikować, wypróbować w innej formie. Przez testowanie – dowiadujesz się, co lubią Twoi fajni.

 


Pomysły na angażujące posty na fanpage

1. Poproś o podjęcie decyzji

Zaangażuj fanów w tworzenie fanpage, pytaj o decyzje. Możesz także zapytać o wybór związany z Twoją firmą czy prowadzonym blogiem. To sprawia, że odbiorcy mają realny wpływ na decyzje. To buduje poczucie „bycia razem”. Pokaż, że zdanie Twoich klientów, czytelników jest dla Ciebie ważne. Podkreśl, że od informacji, zależy decyzja. Licz się ze zdaniem Twoich odbiorców.

Kilka przykładów:

  • wybór nazwy,
  • kolejny temat na blog / webinar / podcast,
  • wybór miejsca szkolenia, tematyki,
  • decyzja co do formy przedstawienia wiedzy,
  • decyzja odnośnie cyklu, ebooka, kursu,
  • interesująca odbiorców tematyka,
  • wybór grafiki.

post-zaangazowanie5

2. Wybór

Poproś o prosty wybór. Możesz w tym celu użyć grafiki. Czasem wystarczy proste pytanie i wybór. Dla przykładu: „Co wybieracie A czy B?”, „Tak lub nie”.

3. Ocenianie, informacja zwrotna

Możesz przeprowadzić akcję oceniania np. grafik, napisanego krótkiego tekstu, stworzonej oferty, strony www.  Weź pod uwagę swój czas. Pomyśl, jakie pytania zadają Ci fani, jakich szukają odpowiedzi. Może możesz w łatwy sposób coś podpowiedzieć. Możesz odpowiadać na bieżąco lub poprosić o pozostawienie linków i informację zwrotną w późniejszym (ustalonym) czasie.

4. Poproś o opinię, poradę

Zapytaj o zdanie, poradę. To mogą być sprawy techniczne. Może to być opinia na określony temat.

5. Zadaj konkretne pytanie

Zachęć fanów do dyskusji. Zadaj pytanie, a pod nim niech toczy się dyskusja. Pamiętaj o tym, by odpowiedź na pytanie była szybka i prosta. Nie zadawaj skomplikowanych pytań – informacje przeglądamy szybko. Często się spieszymy.

post-zaangazowanie4

6. Pokaż kulisy

Lubimy zaglądać za kulisy. Pokaż, co robisz, nad czym pracujesz. Możesz pokazać proces tworzenia, wydarzenia z życia firmy, wprowadzane zmiany na blogu. Jeśli pracujesz w zespole – możesz go przedstawić. W firmie jest jakieś wydarzenie – pokaż to! Dzieje się coś ciekawego? To dobra okazja, by uchylić rąbka tajemnicy. Uwierz mi, że to dobry sposób na zaangażowanie.

7. Ludzka twarz

Skoro jesteśmy przy kulisach… pokaż siebie. W codziennych sytuacjach. Opisz, co u Ciebie. Pokaż, jak wyglądasz. Ale także przedstaw siebie jako osobę z krwi i kości. Bądź ludzka. Nie chowaj się za marką. Pokaż, kto stoi za firmą czy blogiem. Zmniejszaj dystans. Nie buduj bariery.

8. Sesja pytań i odpowiedzi

To może być jednorazowy post lub cykl postów. Dobrze sprawdzi się grafika lub video. Możecie ustalić temat do dyskusji, a następnie fani zadają Ci pytanie – Ty odpowiadasz. To także dobra forma na uzyskanie informacji, czego szukają Twoi odbiorcy. To mogą być także zapowiedziane konsultacje na jakiś temat lub cykl takich konsultacji. Wcześniej możesz ustalić z Twoimi fanami interesującą ich tematykę.

9. Dodatkowe materiały

Stwórz coś dodatkowego dla swoich odbiorców. Coś ekstra. Mały bonus. To nie musi być nic dużego.

Ja już kilka razy stworzyłam dodatkowe materiały do pobrania  – checklisty, podsumowania. Doceń swoją społeczność.

post-zaangazowanie1

10. Link party / poznajmy się

Ta forma aktywności nie wszędzie się sprawdzi. Link party, czyli linkowanie do swoich miejsc, forma promocji. Jest to też świetna okazja na odkrycie ciekawych blogów, profili w mediach społecznościowych czy nawiązanie współpracy. Jeśli organizujesz u siebie link party, pamiętaj o określeniu zasad – krótkiego regulaminu.

Jeśli link party nie pasuje do poruszanej przez Ciebie tematyki, możesz stworzyć post w stylu „poznajmy się”. Poproś fanów o kilka słów o sobie – skąd są, co robią. To dobry sposób na ich poznanie i budowanie relacji.

11. Zaskocz

Zaskakuj. Stwórz coś nowego. Spełniaj życzenia. Świetnym przykładem jest fanpage Marioli z „Rysunkowo Mi”. Autorka profilu rysuje sketchnotki. W jeden dzień spełnia życzenia fanów – dosłownie. Prosi ich o podanie propozycji – co ma narysować. Następnie wybierana jest jedna propozycja i tworzony jest rysunek na życzenie. Świetny pomysł!

post-zaangazowanie8

12. Postaw na video

Format video jest wspierany przez samego Facebooka. To także sposób na przyciągnięcie uwagi i zaoferowanie czegoś ciekawego. Video to mogą być porady, wskazówki. Możesz także nagrać tutorial, instrukcje czy odpowiadać na zapytania fanów. Inną formą jest video live – świetna forma na wejście w interakcję z fanami i pokazanie ludzkiej twarzy. Możesz określić także live, które będą pojawiać się cyklicznie, np. co tydzień. Ta forma jeszcze przede mną. Dodatkowym atutem transmisji live jest to, że Twoi fani dostają powiadomienie o tym, że prowadzisz transmisję (chyba, że wyłączą taką możliwość).

13. Celebruj

Pokaż, że doceniasz obecność Twoich fanów. Podziękuj za to, że są z Tobą. Nie wstydź się okazać entuzjazmu z tego powodu, że jest Was 100, 200, 500 czy więcej. Możesz także pomyśleć o dodatkowym upominku dla „okrągłego” fana :)

14. Poproś o dokończenie zdania

To chyba nie wymaga wyjaśnienia :) Możesz też iść o krok dalej. Z wypowiedzi możesz stworzyć podsumowujący filmik lub wykorzystać odpowiedzi swoich odbiorców w artykule na blogu (oczywiście za ich zgodą).

#socialmedia(14)

15. Posty osobiste, wspomnienia

Opowiadaj swoją historię, dziel się wspomnieniami, przemyśleniami czy nawet swoimi błędami. Bądź sobą. Nie udawaj. Takie posty pokazują Ciebie jako człowieka, jesteś bliższa swoim odbiorcom. Takie posty wywołują bardzo duże zaangażowanie. Ale przede wszystkim budują też relację. Pokazują Ciebie taką, jaka jesteś. Nie chodzi o to, by zdradzać jakieś szczegóły z Twojego życia czy tajemnice. Ale pamiętaj, że po drugiej stronie też są ludzie, którzy chcą Cię poznać.

16. Dziel się doświadczeniem

Doradzaj, pokazuj co działa u Ciebie. Co się sprawdza , jeśli chodzi o poruszaną przez Ciebie tematykę

17. Narzędzia

Pokazuj rozwiązania problemów, ułatwienia. Pomyśl, co może być pomocne dla Twoich odbiorców w Twojej tematyce. Czy jest coś co ułatwi ich działanie? Pokazuj rozwiązania, zanim odbiorcy zapytają Cię o to.

18. Rezultaty przed – po

Pokazuj metamorfozę, rezultaty. Takie posty sprawdzą się zarówno w branży związanej z ćwiczeniami, dietą, gdy możesz pokazać swoją przemianę lub klientów. To także fajne rozwiązanie, gdy tworzysz produkty. Możesz pokazać, jak one powstają, opisać i dokumentować etapy.

19. Cytaty

Nie może zabraknąć cytatów. Nie stosuj ich zbyt często. Postaraj się by wzbudzały emocje, skłaniały do refleksji. Przede wszystkim pomyśl o tym, by pasowały do twoich odbiorców. To mogą być zarówno wypowiedzi innych osób lub Twoje.

Przygotowałam dla Ciebie dodatkowe materiały – PDF z 19 pomysłami na posty w mediach społecznościowych.  Inspiruj się i wykorzystuj możliwości. Kliknij w przycisk i pobierz swoje listy.

grafika_pdf_pomysly_posty_socialmedia

[mailerlite_form form_id=28]

 


Dzięki budowaniu zaangażowanej społeczności poznasz bardziej swoich odbiorców, będziesz mogła z nimi rozmawiać. Poprzez dialog – Ty także dasz się lepiej poznać, zbudujesz relacje, zaufanie. Jeśli dobrze się przygotujesz, a Twoje treści będą użyteczne, ciekawe, pomocne – nie straszne Ci będą algorytmy. Przynajmniej nie tak bardzo! Zachęcam Cię także do sprawdzania, testowania, próbowania nowych rzeczy. Wyciągaj wnioski. Rozmawiaj.

Jakie masz sposoby na budowanie zaangażowanej społeczności?

Czy potrzebujesz inspiracji, wskazówek ? Możesz napisać je w komentarzu.

 

 

Zapraszam Cię także do dołączenia do mojej społeczności w mediach społecznościowych. Będzie mi miło Cię tam gościć.

Jestem na Facebooku, Instagramie, Twitterze. Porozmawiamy? :)

 

Ps. Życzę Ci realizacji zadań, Magda


wspolpraca_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać