Tworzenie treści w mediach społecznościowych – 14 wskazówek, na które warto postawić (+ narzędzie)

by Magda

tworzenie-tresci-media-spolecznosciowe-14-wskazowekZdjęcie: Agnieszka Werecha

Jednym z często pojawiających się wyzwań w temacie mediów społecznościowych jest tworzenie treści. To chyba druga pozycja, zaraz po tym, jak docierać do klientów. Tak – tworzenie dobrych, przyciągających, atrakcyjnych treści jest wyzwaniem. Dlaczego? Nie wystarczy tylko opublikować kilka postów i czekać, aż coś będzie się działo. Czekać, aż zwiększy się ruch na stronie, aż zbudujesz świadomość swojej marki czy zaangażowaną społeczność. Musisz spojrzeć znacznie szerzej – poznać swoich odbiorców, publikować zróżnicowane treści i testować. Sprawdzać reakcje, rezultaty i zmieniać. Tak – czas też jest potrzebny :) Jednak wcale nie musisz poświęcać kilku godzin na obecność w mediach społecznościowych (chyba, że jesteś tutaj dla rozrywki, relaksu).

W dzisiejszym artykule przygotowałam zestaw 14 wskazówek, na które warto postawić przy tworzeniu treści.  Wskazówki będą krótkie i niech Cię to nie zwiedzie – wcale nie znaczy, że są proste. Poświęć na każdą z nich trochę czasu, a zobaczysz efekty. Możesz je zapamiętać lub wydrukować (na końcu artykułu znajdziesz listę do pobrania). Przygotowałam także narzędzie, które może ułatwić Ci pracę.


TWORZENIE TREŚCI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH

– 14 WSKAZÓWEK NA KTÓRE WARTO POSTAWIĆ.

1.Przyjrzyj się potrzebom swoich odbiorców.

Pamiętaj, że swoje treści tworzysz dla odbiorców. W ten sposób pokażesz się jako ekspert. Pokażesz, że można Ci zaufać. Kupujemy od ludzi, których lubimy i którym ufamy – pewnie znasz tą zależność. Zacznij od researchu. Przyjrzyj się czego szukają Twoi odbiorcy, przyszli lub obecni klienci. Co jest dla nich ciekawe? Jakie mają zapytania? Co jest dla nich ważne? Bez tej wiedzy ciężko będzie Ci tworzyć atrakcyjne i interesujące treści. Stwórz plik, dokument i zapisuj tam pytania, które otrzymujesz od klientów, zapytania, które widzisz w internecie, na grupach na FB, blogach. Poznawaj osoby ze swojej społeczności – pytaj, obserwuj.

 

2.Nie umieszczaj tylko treści związanych z ofertą

Publikując posty w mediach społecznościowych, nie koncentruj się tylko na tym, jak świetna jest Twoja oferta. Tak – z pewnością tak jest, ale nie pokazuj tego w każdym poście. To sprawi, że Twój profil nie będzie ciekawy. Daj coś więcej. Pokaż kulisy, efekty, umieść opinie zadowolonych klientów, pokaż zmianę. Umieszczaj także treści związane z Twoją marką, pokazuj nad czym pracujesz, dlaczego robisz to, co robisz. Podziel się swoją wiedzą, doświadczeniem, odpowiadaj na pytania i obiekcje swoich klientów. W ten sposób pokazujesz, że znasz rozwiązania, że możesz pomóc swoim odbiorcom. Gdy zadbasz o różnorodność treści, stworzysz miejsce, które jest ciekawe i polecane. Zobacz, co możesz zrobić inaczej. Znajdź pomysł.

 

3.Publikuj kulisy

Daj się poznać swojej społeczności. Pokaż, jak wygląda praca z Tobą, jakie masz plany. Wpuść swoich odbiorców do środka. Zaprezentuj etapy pracy, pokaż swoje biuro, pracowników. Takie treści są niesamowicie ciekawe, ale i sprawiają, że jesteś bliższa.

 

4.Wykorzystaj różne formaty postów

Rozejrzyj się wśród funkcji na swoich profilach. Zobacz, jakie masz możliwości. Wykorzystuj różne formaty postów. Możesz przeprowadzać zarówno transmisje live, jak i umieszczać grafiki, które będą budować rozpoznawalność Twojej marki. Twórz video ze wskazówkami czy prezentacją Twojego produktu. Każdy serwis daje Ci kilka rodzajów postów, które możesz wykorzystać. Skorzystaj z tej możliwości.

Zajrzyj do mojego artykułu o 4 rodzajach postów na Facebooku → 4 rodzaje postów, które warto wykorzystać na Facebooku. 

 

5.Uwzględnij cele, które chcesz osiągnąć

To punkt, od którego powinnam zacząć ;) Podczas wielu rozmów z moimi odbiorcami, ale i klientami słyszę wypowiedzi, że co prawda działają w mediach społecznościowych, umieszczają posty, ale nie wiedzą jak działać. Tutaj jednym z powodów jest brak jasno określonych celów. Zatem pytania do Ciebie: co chcesz osiągnąć poprzez swoje działania? Na czym Ci zależy? Wypisz swoje cele na kartce, zajrzyj do aktualnych wyników, a następnie wyznacz konkretne liczby i okres czasu. W kolejnym kroku zastanów się, co zrobisz aby osiągnąć swoje cele.

Treści, które publikujesz powinny odzwierciedlać Twoje cele. Postaw na formaty i treści, które będą odpowiednie. Jeśli masz kilka celów (a jestem prawie pewna, że tak jest) to miksuj swoje treści. Nie twórz treści tylko po to, aby były, bo wtedy możesz nie widzieć rezultatów. Właśnie dlatego zachęcam Cię do określenia celów, które uwzględnisz w publikowanych przez siebie treściach.

Czy chcesz stworzyć spójną komunikację w mediach społecznościowych lub w internecie? Przejdź do strony z ofertą i zobacz, co możemy razem zrobić. 

6.Korzystaj z nowości

Co jakiś czas pojawiają się nowe formaty w serwisach społecznościowych. Nowości przyciągają uwagę i zainteresowanie. Wykorzystaj to ! Śledź to, co się dzieje. Pomyśl, jak możesz wykorzystać nowe funkcje u siebie. W ten sposób zyskujesz przewagę nad osobami, które z nich nie korzystają.

 

7. Nawiązuj do dat, bieżących wydarzeń

Zajrzyj do kalendarza ;) W swoich treściach możesz uwzględniać sezonowość, ale i okresy promocji, wyprzedaży. Zobacz czy możesz nawiązać treściami do uroczystości, wydarzeń. Przyjrzyj się także nietypowym świętom – to dobra okazja, aby umieścić ciekawe treści i zaangażować swoją społeczność. Może w Twojej firmie są wydarzenia, które warto świętować?

 

8.Stwórz listę tematów, które warto poruszyć

Wcześniej już zachęcałam Cię do poznawania potrzeb swoich odbiorców. Przyglądaj się pytaniom, zarówno w internecie i mediach społecznościowych. Uwzględniaj pytania, które sama otrzymujesz od swojej społeczności, obecnych i przyszłych klientów. Nasza pamięć bywa zawodna, dlatego przygotuj plik, dokument, w którym będziesz je zapisywać ! Gdy zabraknie Ci pomysłów lub gdy będziesz tworzyć harmonogram – wróć do swojej listy. Dodatkowo zapisuj pomysły, inspiracje, które przyjdą Ci do głowy, nawet jeśli nie planujesz teraz ich publikować. Przydadzą się na później.

Czasem jest tak, że pomysły przychodzą w najmniej spodziewanych momentach, dlatego miej przy sobie kartkę i długopis lub skorzystaj z notatnika w telefonie (lub innej aplikacji ;) ). Wiem, co piszę!

 

9.Przygotuj harmonogram treści

Myśl, jak wydawca. Pamiętaj, że treści mają realizować Twoje cele, ale i być ciekawe. Harmonogram treści sprawi, że Twoje posty będą bardziej przemyślane i różnorodne. Zyskasz także szersze spojrzenie. Jeśli wiesz, że za dwa miesiące planujesz sprzedaż swojego kursu to stwórz treści, które będą naprowadzać na Twój program (ale nie publikuj tylko na ten temat!). Wplataj różne treści – zarówno eksperckie, jak i pokazujące kulisy czy efekty Twoich klientów. Mieszaj je z inspiracjami, kulisami. Zobacz, jak możesz powiązać ze sobą posty, by np. zapowiedzieć nowy post na blogu czy przypomnieć o pobraniu Twoich super wartościowych materiałów w zamian na zapis na listę email.

Stworzenie harmonogramu oszczędzi także Twój czas, bo nie będziesz musiała zastanawiać się, co opublikujesz jutro czy za trzy dni.

Oczywiście harmonogram nie musi być „sztywny”, zostaw sobie miejsce na spontaniczność czy umieszczanie postów pod wpływem chwili.

Do stworzenia harmonogramu, możesz wykorzystać program Asana, Trello, dokument w Google Sheets. Możesz także skorzystać z kartki i długopisu.

Szukasz pomysłów na posty w mediach społecznościowych? Odbierz PDF – 19 pomysłów na angażujące posty.

grafika_pdf_pomysly_posty_socialmedia

10.Stwórz przyciągające grafiki (i szablony)

Przygotuj grafiki, które będą budować Twoją markę. Zadbaj o spójność i konsekwencję. Poświęć trochę czasu i stwórz szablony grafik do cyklicznych postów. W ten sposób zyskasz czas, bo to co wystarczy zrobić później to zmienić zdjęcie i tekst. Pomyśl o treściach, które powtarzają się u Ciebie – cykle, serie postów – dla nich takie szablony będą idealne. Zadbaj o to, aby były spójne z identyfikacją wizualną marki. Programy, w których możesz stworzyć szablony grafik to np. Canva, Spark Adobe, Pixlr, youCreo.

11.Zaplanuj swoje treści

Część postów możesz zaprogramować za pomocą narzędzi. W ten sposób będziesz mieć pewność, że Twoje posty pojawią się na profilu. Gdy nie zawsze masz czas, aby być przy komputerze/ telefonie, takie rozwiązanie sprawdzi się bardzo dobrze. Dbasz także o systematyczne publikowanie treści. U mnie sprawdza się następująca metoda: raz na tydzień przygotowuję grafiki, jak i programuję bardziej „stałe” posty, które pojawią się w następnym tygodniu. Dzięki temu w ciągu tygodnia mogę przeznaczyć swój czas na inne zadania.

Programów do programowania postów jest sporo. Te z których ja korzystam to Buffer, Hootsuite, eClincher, SocialPilot, zaś do Instagrama: Planoly i Later.

Poniżej znajdziesz mały tutorial, jak korzystać z narzędzia SocialPilot.

 

12. Sprawdzaj rezultaty

Publikacja treści to nie wszystko. Sprawdzaj efekty, rezultaty i wyciągaj wnioski. Co jakiś czas zrób przegląd swoich postów i zobacz, które z nich sprawdzają się, a które nie. Czasem wystarczy tylko zmienić format czy zmodyfikować treść. Przyglądaj się statystykom i danym. Weź także pod uwagę swoje cele i zastanów się, co jeszcze możesz zrobić.

 

13. Wykorzystaj ponownie swoje treści, czyli recykling

Zrób przegląd treści i zobacz, czy możesz ponownie je umieścić w mediach społecznościowych – w innej formie. Podam Ci kilka przykładów : z artykułu blogowego możesz stworzyć posty na fanpage (lub cykl postów), ważną myśl ( z artykułu, posta) możesz umieścić w formie cytatu. Informacje o poście blogowym czy nowych treściach możesz pokazać w Instagram
Stories. Możesz także pokazać treść z innej perspektywy. Z treści, które cieszą się zainteresowaniem możesz stworzyć ebook lub mini kurs. W ten sposób oszczędzasz czas, ale i docierasz ze swoimi treściami do nowych osób lub przypominasz o tym, co ważne. Wykorzystując różne formaty i kanały komunikacji sprawiasz, że Twoja treść dociera do większej ilości osób.

 

14. Eksperymentuj

Nie bój się testować. Sprawdzaj nowe rozwiązania, czasem zaryzykuj. To, że coś sprawdza się na innych profilach, nie znaczy, że sprawdzi się u Ciebie. Ta zasada działa też na odwrót ;) Jeśli wpadnie Ci do głowy jakiś pomysł i nie wiesz czy wypali – sprawdź to, tylko wtedy przekonasz się. Jeśli nie – nic złego się nie dzieje, to znak, że może warto poszukać innej formy czy dokonać modyfikacji. Jeśli post „chwyci” –  tylko się cieszyć :) Czasem spróbuj czegoś nowego, innego.

 

Na koniec mam dla Ciebie prezent – odbierz listę z 14 wskazówkami opisywanymi w artykule. Możesz do niej wracać co jakiś czas i oczywiście stosować :) Kliknij w grafikę poniżej, aby odebrać swoją listę.

Teraz Twoja kolej.

Jakie masz sposoby na publikowanie atrakcyjnych treści w mediach społecznościowych? Co sprawdza się u Ciebie? Napisz w komentarzu.

 


oferta_Magdalena_Bek

 

 

Może Ci się spodobać