Jak stworzyć przyciągający lead magnet, czyli prezent za zapis?

by Magda

jak-stworzyc-przyciagajacy-lead-magnet

Jeśli chcesz budować swoją listę email – koniecznie zainteresuj się tematem lead magnet, czyli prezentem za zapis. Dlaczego? To skuteczny sposób na budowanie Twojej bazy. To  także nagroda za to, że klient czy czytelnik zostawi Ci cenną rzecz – swój adres email. Twój prezent powinien więc być bardzo wartościowy i pomocny.

Oczywiście – możesz budować swoją listę email bez niego, ale jestem mocno przekonana ( a wręcz pewna), że potrwa to dłużej. Przyciągający lead magnet sprawi, że Twoja lista będzie rosła w znacznie szybszym tempie. Od Ciebie tylko zależy jak szybko. Ważne jest to, jak wartościowy prezent stworzysz, jak będziesz o nim mówić i w jaki sposób będziesz go promować.

W dzisiejszym artykule przybliżę Ci temat prezentu za zapis i przekażę Ci kilka wskazówek, jak sprawić, by przyciągał jak magnes. Zostań ze mną.


PREZENT IDEALNY ?

Czy istnieje idealny prezent za zapis? Jeśli liczysz na to, że powiem Ci, co najlepiej zadziała u Ciebie to muszę Cię rozczarować. Wszystko bowiem musisz dostosować do swoich odbiorców (klientów, czytelników), ale także do swojej marki i swoich zasobów, jak i mocnych stron. Mogę Ci napisać, że świetną formą może być wyzwanie lub seria video, ale przecież nie każda z nas dobrze czuje się w tej formie. Ja dla przykładu – jeszcze oswajam się z kamerą :) Może też być tak, że Twoi odbiorcy wolą otrzymać od Ciebie coś szybkiego, co w kilka minut rozwiąże ich problem.

Zanim zaczniesz tworzyć swój prezent (pierwszy lub kolejny) przejdź proszę ze mną przez kilka wskazówek, które wybrałam i dostosuj je do swojej sytuacji. Pamiętaj też o testowaniu, bo czasem to, co nam wydaje się super rozwiązaniem, niekoniecznie może cieszyć się pozytywnym odbiorem.

 

Wskazówka 1 : Określ swój cel

Lubię zaczynać działania od celu. Mimo, że może korcić Cię, by ominąć ten etap – nie rób tego ! Zatrzymaj się na chwilę i pomyśl : dlaczego chcesz budować swoją listę email? Jeśli chcesz tylko zaoferować prezent i nie odzywać się przez kilka miesięcy to chyba sama przyznasz, że nie jest to najlepszy pomysł :) Jeśli chcesz oferować tylko i wyłącznie swoją ofertę to też myślę, że warto przemyśleć jeszcze formę kontaktu ze swoimi odbiorcami.

Pamiętaj, że Twój prezent to początek budowania relacji. To zaproszenie do kontaktu, szansa na lepsze poznanie Ciebie, jak i Twoich klientów czy czytelników. Poprzez wysyłane wiadomości (oczywiście z wartościową treścią) możesz pokazać, że jesteś ekspertem. Możesz także pytać o opinię, zadawać pytania, a przez to jeszcze bardziej poznawać swoich odbiorców. Możesz oczywiście też proponować swoją ofertę. Zadbaj jednak o to, by zaoferować coś więcej.

Prezent to tylko pierwszy etap w budowaniu dalszej relacji.

Weź pod uwagę swój cel. Jeśli chcesz być w dalszym kontakcie ze swoimi czytelnikami czy klientami, pomyśl o sekwencji email. Możesz zaoferować dodatkowe wartościowe treści lub skierować na swój blog.

Jeśli chcesz zaproponować swoją ofertę – pomyśl o dalszej ścieżce klienta. Ustaw sekwencję email (pomoże w tym automatyzacja) , w której zaproponujesz oprócz wartości, opinii, rekomendacji, swoją płatną ofertę. Najlepiej sięgnij po kartkę papieru i rozrysuj taką ścieżkę. Co klient otrzyma w pierwszym mailu, co w kolejnym, a co w trzecim i czwartym? Na jakim etapie zaproponujesz ofertę? Kiedy zaproponujesz dodatkowe wartościowe treści? Zaplanuj.

Jeśli Twoim celem jest zbadanie potrzeb (np. przed wypuszczeniem płatnego kursu) to określ – jaka ilość pobrań prezentu będzie dla Ciebie sygnałem, że warto tworzyć płatny produkt?

Jeśli chcesz być w kontakcie ze swoimi czytelnikami to pomyśl (stwórz chociaż zarys) , co będziesz wysyłać. Czy będziesz także kierować na blog do nowych postów? Jakie dodatkowe treści zaoferujesz?

 

Myślę, że tych kilka spraw, lepiej określić na początku.

Wskazówka 2 : Dostosuj prezent do odbiorcy

Przygotowując swój prezent za zapis – cały czas pamiętaj o swoim odbiorcy. Mam wielką nadzieję, że wiesz konkretnie do kogo chcesz dotrzeć, kim są te osoby i czego potrzebują. To powinno być Twoim głównym drogowskazem – potrzeby Twoich odbiorców.

Zobacz, z czym się zmagają, jakich rozwiązań potrzebują, jakie mają pytania i problemy. Twój produkt powinien być odpowiedzią na nie. Powinien pomagać rozwiązać problem i zaspokoić potrzebę.

 

Świetny lead magnet:

odpowiada na potrzeby odbiorców,

rozwiązuje ich problemy

daje szybki efekt

jest łatwy do zastosowania

posiada formę dostosowaną do odbiorców

jest powiązany z Twoją tematyką

pokazuje, że jesteś ekspertem

 

Swoim prezentem pokazujesz, że znasz się na tym, co robisz. Pozycjonujesz swoją markę. Być może masz w głowie mnóstwo pomysłów, ale zatrzymaj się jeszcze na chwilę (już drugi raz ! ). Pomyśl o swoich odbiorcach. Co dla nich będzie przydatne? Z czym się zmagają? Jakie mają problemy ? Jakie tematy są potrzebne.

Jak przetestować swój pomysł na prezent?

Na szczęście są na to proste sposoby ! Zobacz, jakie Twoje dotychczasowe treści (w mediach społecznościowych, na blogu) cieszą się największym zainteresowaniem. Przyjrzyj się, pod którymi z nich pojawiają się zapytania. Zobacz, jakie zapytania otrzymujesz od swoich czytelników czy klientów. Jakie mają wątpliwości? Co jest dla nich trudne?

Możesz także zapytać wprost – co jest potrzebne lub przedstawić swoje propozycje i zapytać o opinię. Następnie zbierz wszystkie pomysły, potrzeby w całość i stwórz świetny lead magnet !

 

Wskazówka 3 : Zadbaj o spójność z Twoją marką

Prezent za zapis powinien subtelnie prezentować Twoją markę. Zadbaj o spójność. Zastosuj styl Twojej marki. Użyj tych samych kolorów, fontów. Umieść logo na swoim prezencie. Dzięki temu zapadasz w pamięć. Jest jeszcze jeden „mocny” argument – pomyśl, że Twoi odbiorcy zaczynają udostępniać informację o Twoim prezencie, np. w mediach społecznościowych pokazując go na zdjęciach. Zyskujesz dodatkową promocję ! Pamiętaj zatem o tych drobnych elementach.

Na każdym etapie prezentuj swoją markę. Zarówno Twoja strona zapisu, jak i kolejne strony powinny być spójne. Zadbaj o stronę z potwierdzeniem i podziękowaniem. Niech nie będą standardowe. Dodaj coś od siebie. Tak samo niech będzie w mailach, które otrzyma osoba zapisana na Twoją listę. Możesz przecież napisać coś więcej niż „dziękuję za zapis”, prawda? :)

Wskazówka 4 : Wybierz odpowiednią formę

Jaką formę prezentu wybrać? To trudne pytanie ! Jest jednak kilka podpowiedzi :) Weź pod uwagę propozycje od swoich odbiorców i ich oczekiwania. Pomyśl też o formie, która będzie dla Ciebie wygodna, w której Ty czujesz się dobrze (wcześniejszy przykład z video). W końcu : przetestuj ! Możesz stworzyć więcej prezentów za zapis i zobaczyć, jaki jest odzew, ile osób zapisuje się. Powiem Ci, że można nieźle się zdziwić. Dla przykładu mój lekki planer cieszy się większą popularnością niż mini ebooki (choć myślałam, że będzie odwrotnie). Zobacz, jak będzie u Ciebie.

Poniżej znajdziesz listę z pomysłami.

 

Lead magnet – pomysły :

kalendarz

planer

checklista

tapety, grafiki, zdjęcia

dostęp do Bazy Wiedzy

kalkulator, arkusz kalkulacyjny

listy zadań

video /seria video

lista narzędzi

zniżka, rabat

mini kurs

dostęp do wyzwania, webinaru

ebook

Poniżej możesz pobrać darmową listę z pomysłami na prezent za zapis na listę email. Korzystaj śmiało!

lead-magnet-pomysly

Wskazówka 5 : Zapewnij łatwy (i przyjemny)  odbiór prezentu

Ostatnia wskazówka będzie zawierać także elementy techniczne. Często dostaję o nie zapytania, więc tutaj znajdziecie odpowiedzi. Ale nie tylko o nich będzie.

Pamiętaj o pozytywnych doświadczeniach swoich klientów czy czytelników. Zadbaj o każdy szczegół. Stwórz dobrze wyglądające strony potwierdzenia i podziękowania. Takie drobne elementy również mają znaczenie. Dodaj kilka słów od siebie – podziękuj, ale pomyśl o zaoferowaniu czegoś dodatkowego – kolejnego drobnego upominku czy specjalnej oferty. O szczegółach pamiętaj także w emailu powitalnym (czy sekwencji email). Pamiętaj, że email marketing jest świetnym kanałem komunikacji do budowania relacji.

Spraw, by Twój prezent był łatwy w odbiorze. Tu przejdziemy do krótkich wskazówek technicznych.

 

W jaki sposób dostarczyć prezent ?

Obiecany prezent możesz umieścić już na stronie z podziękowaniem. Dobrze sprawdzi się umieszczenie grafiki (lub mockupu) oraz linku do prezentu lub przycisku z linkiem.

Sam prezent możesz umieścić w chmurze, np. PDF możesz umieścić na Google Drive i pobrać link do udostępnienia. By mierzyć ilość kliknięć możesz skorzystać z serwisu bit.ly.

Prezent umieść także w wiadomości powiatalnej po zapisie. Wtedy nawet, gdy Twój odbiorca zamknie stronę z podziękowaniem – będzie mieć wciąż dostęp do maila. W swoim systemie mailowym stwórz autoresponder z regułą, że osoba, która dołącza do listy – otrzymuje wiadomość powitalną. W  wiadomości powitalnej napisz kilka słów od siebie, a także umieść swój prezent, a konkretnie link do prezentu. Tu przyda się wspomniany wcześniej Google Drive. Wystarczy, że pobierzesz link i umieścisz go w wiadomości lub jeszcze lepiej- podlinkujesz przycisk. Przyciski w emailach bardziej przyciągają uwagę, więc jeśli masz taką możliwość to wykorzystaj go w tym celu :)


Mam nadzieję, że stworzysz (lub już posiadasz) świetny prezent za zapis na listę email. Czy to już wszystko?  Ah… jeszcze przecież ważny element, czyli promocja. Zadbaj o to, by o Twoim prezencie dowiedziało się, jak najwięcej osób, czego Ci życzę.

 

Teraz Twoja kolej.

 

Czy masz pomysł na lead magnet? A może masz już taki prezent? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu.

 

Ps. Udanego tygodnia, Magda


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać