Jak korzystać z Instagrama – 7 ważnych wskazówek

by Magda

jak-korzystać-z-instagrama-7-wskazowek

Instagram jest dla mnie serwisem społecznościowym, w którym widzę duży potencjał. To dobre miejsce do pokazania Twojego produktu, usługi, działalności, bloga. W poprzednim artykule opisałam charakterystykę, funkcje i możliwości  Instagrama. Myślę, że warto mieć dobre podstawy po to, by działać skuteczniej. Zamieszczam link, byś mogła łatwo do niego trafić → Profil na Instagramie – krok po kroku.

Dziś zrobimy kolejny krok w instagramowym świecie. Jak wiesz , każdy serwis społecznościowy ma swój klimat i zasady. W moim artykule skupiłam się na kilku elementach, które moim zdaniem są ważne. To zasady, którymi się kieruję. Przed Tobą 7 zasad na Instagramie, o których warto pamiętać.


JAK KORZYSTAĆ Z INSTAGRAMA – 7 WAŻNYCH WSKAZÓWEK

 

1. Hashtagi na Instagramie

Na Instagramie dobrze funkcjonują hashtagi. Możesz użyć maksymalnie 30 hashtagów. Innym stanowiskiem, z którym się spotkasz jest używanie 9- 11 hashtagów. Ja zalecam stosowanie większej ilości hashtagów.

Do czego służą hashtagi?

Hashtagi pozwolą grupować treści wokół danego tematu. Przykładowo pod #motywacja znajdziesz wszystkie posty oznaczone tą nazwą. Dzięki hashtagom  zwiększysz zasięg postów. Nowe osoby mogą w ten sposób dotrzeć do Twojego profilu. Ty również możesz szukać interesujących Cię treści korzystając z wyszukiwarki. Hasthagów możesz używać przy konkursach, akcjach promocyjnych, wydarzeniach, eventach. W takiej sytuacji – poinformuj osoby obserwujące Cię, aby korzystały z charakterystycznego hashtagu i używały go w swoich postach.

Hashtagi możesz także wykorzystać w Instagram Stories.

 

Jak używać hashtagów?

Spotkasz się z różnymi stanowiskami. Przedstawię Ci możliwości.  Możesz używać tych bardzo popularnych – w celu zwiększenia zasięgu postów. Moim zdaniem warto to dobrze przemyśleć – używając bardzo popularnych hashtagów Twoje treści mogą znikąć w tłumie. Drugą kwestią jest to, do jakiej grupy będziemy w ten sposób docierać. Rekomenduję używanie hashtagów związanych z branżą, poruszaną tematyką – stosuj zarówno te bardziej ogólne, jak i węższe. Dodatkowo przyjrzyj się jakich hashtagów używają profile działające w Twojej branży. Przyjrzyj się jakie hashtagi używają osoby, do których chcesz dotrzeć. Sprawdź zawsze jakie zdjęcia znajdują się pod konkretnych hashtagiem.

Jeśli działasz lokalnie – pokaż to w hashtagach i docieraj również do lokalnej społeczności.

Ułatwieniem dla Ciebie będzie lista hashtagów. Jeśli na Twoim profilu poruszasz różne tematy- możesz stworzyć sobie grupy. Zapisz je np. w telefonie, wtedy będziesz mieć do nich szybki dostęp. Miksuj hashtagi, sprawdzaj i testuj.

Pewnie zastanawiasz się w jakim języku używać hashtagów. Czy stosować angielskie słowa? To kolejna decyzja do podjęcia. Dzięki angielskim # z pewnością zwiększysz zasięg swoich postów. Weź pod uwagę do kogo chcesz dotrzeć, czyli kto jest Twoją grupą docelową i na jakim rynku działasz. Jeśli jednak zależy Ci na dotarciu do polskich odbioców – używaj głównie tych w naszym języku. Ja w większości używam polskich hashtagów.

 

Jak sprawdzić popularność hashtagów?

Metoda 1 : wyszukiwarka Instagrama – w tym celu wystarczy, że użyjesz na swoim profilu lupki i wpiszesz # w wyszukiwarkę. Pojawi Ci się ilość postów z popularnym znakiem. W wyszukiwarce znajdziesz także powiązane hashtagi. Możesz uzupełnić nimi swoją listę. Poniżej przykład z wyszukiwarki dla # z polskimi znakami, a także propozycje powiązanych hashtagów.

instagram-hashtagi

Metoda 2 :programy zewnętrzne, dzięki którym sprawdzisz popularne hashtagi oraz liczbę postów, w których zostały wykorzystane. Część z nich posiada hashtagi w języku angielskim. Mogą jednak być dla Ciebie inspiracją do stworzenia listy.

 

2. Interakcje i aktywność

Wiesz, że w mediach społecznościowych ważne są interakcje, Twoja aktywność. Na Instagramie nie jest inaczej.Skoncentruj się na budowaniu społeczności. Pamiętaj o relacjach. Liczy się człowiek. Według mnie liczby nie są najważniejsze. Zgadzam się z tym, że chcemy dotrzeć do nowych klientów, czytelników bloga. Chcemy, by jak najwięcej osób poznało naszą markę. Co do tego nie mam wątpliwości. Jednak budowanie relacji to moim zdaniem element, którego nie może zabraknąć, niezależnie od tego, czy masz biznes czy blog (który de facto też może stać się Twoim biznesem).

Z tym punktem powiązany jest jeszcze jeden element- Twoja aktywność. Nie czekaj tylko aż nowe osoby przyjdą do Ciebie. Oczywiście – Twoje treści grupują się według używanych hashtagów. Warto jednak przejąć inicjatywę i docierać do nowych osób. Jakiś czas temu użyłam stwierdzenia, które dobrze oddaje co, co mam teraz na myśli.

Nie zamykaj się w swoich wirtualnych czterech ścianach.

Bądź aktywna, docieraj do nowych osób z Twojej grupy docelowej. Wtedy masz większy wpływ na rozwój Twojego profilu na Instagramie.

 

Jakie mam dla Ciebie wskazówki ?

  •  Obserwuj inne profile – szukaj osób ze swojej grupy docelowej.
  • Komentuj na innych profilach, rozmawiaj.
  • Zadawaj pytania w opisie postu – angażuj swoich followersów.
  • Oznaczaj inne profile – zarówno te mniejsze, jak i większe marki. Oznaczać możesz w opisie posta, na zdjęciu, w komentarzu, a także w Instagram Stories. Osoba, którą oznaczysz – dostanie powiadomienie. Gdy ktoś oznaczy Ciebie – podziękuj, skomentuj, rozmawiaj :)

Bądź częścią społeczności. Rozmawiaj. Jeśli będziesz aktywna i konksekwentna – zobaczysz rezultaty swoich działań. Nie kupuj folllowersów. Lepiej mieć mniejszą społeczność, ale bardziej zaangażowaną niż „pustych” obserwujących. Bądź ludzka i otwarta :)

 

3. Treści na Instagramie

Treści, które umieszczasz na Instagramie będą też zależeć od Twojego celu obecności na Instagramie. Twój profil może być bardziej prywatny, codzienny, pełnić rolę pamiętnika, dokumentowania chwil. Ja spojrzę jednak na treści zamieszczane na tym serwisie bardziej z punktu widzenia marki, działalności – biznesowej czy blogowej.

Gdy tworzysz content na Instagram,weź pod uwagę to,co będzie ciekawe dla Twoich odbiorców, jak pokażesz swoją markę? Jaką wartość dasz swoim obserwującym? Czym zaciekawisz?

 

Co publikować na Instagramie?

Jeśli jesteś marką – nie zamieszczaj tylko treści sprzedażowych typu promocja czy „kup teraz”.

Gdy masz produkt – możesz pokazać go inaczej, np. w użyciu, konktekście, uchwycić efekt, dać rozwiązanie. Możesz pokazać także jego detale czy ciekawe wykorzystanie. Podejdź do tego kreatywnie. Instagram możesz wykorzystać jako pokazanie tego, co jest związane z Twoją marką – porady, inspiracje, wskazówki. Pozwól obserwującym od czasu do czasu wejść za kulisy – pokaż, co robisz, nad czym pracujesz.

Jeżeli chcesz budować na Instagramie swoją markę, zastanów się nad rodzajem zamieszczanych treści. Weź pod uwagę proporcje. Jeśli masz biznes czy blog – nie bazuj tylko na prywatnych zdjęciach. Oczywiście możesz je zamieszczać od czasu do czasu, by dać się poznać. Staraj się jednak trzymać tematu i powiązać zamieszczane treści z tym, czym się zajmujesz. Alternatywą jest założenie dwóch kont – jedno jest bardziej prywatne (dla rodziny, znajomych), a drugie biznesowe.

Opracuj swoją strategię,  pomyśl o harmonogramie treści i planowaniu. Instagram może być dla Ciebie kolejnym kanałem dotarcia do obecnych i nowych klientów czy czytelników. Jeśli mnie czytasz to wiesz, że treści w mediach społecznościowych powinny być wartościowe, odpowiadać na zapytania i potrzeby, ale także dostarczać rozrywki, angażować, skłaniać do rozmowy. Zadbaj o dobrą proporcję. Określ temat przewodni swojego profilu na Instagramie.

4. Zadbaj o dobry wygląd profilu

Na Instagramie szukamy piękna, inspiracji. To serwis, w którym króluje content wizualny, dlatego ważne jest, aby Twój profil wyglądał dobrze i zachęcał do obserwowania. Poniżej przedstawię Ci kilka elementów, o które warto zadbać.

  • Dobry opis profilu – wykorzystaj opis (bio).Nie twórz długiego opisu, rozbij tekst, dodaj emoticony. W tym celu możesz pobrać aplikację emoji (jest ich duży wybór :) ). Opis powinien być czytelny, wyraźny, przyciągający. Przekaż w nim wartość dla osoby, która Cię odwiedza. Pokaż, jakie treści znajdują się na Twoim profilu. Dobrze wykorzystaj 150 znaków. Odświeżaj i uaktualniaj swoje bio. Możesz podać kontakt do Ciebie.Uzupełnij link, który znajdzie się w Twoim opisie.  Proszę Cię – dobrze wykorzystaj to miejsce. Zamieszczaj to, co istotne. Aby Twój link wyglądał lepiej – skróć go. Możesz użyć programu bit.ly. Twój opis będzie wyglądał lepiej, a dodatkowo dzięki programowi – sprawdzisz ilość kliknięć.
  • Spójność – spójrz całościowo na swój profil. Postaraj się, aby były na nim elementy łączące. Zadbaj o dobre zdjęcia – pomyśl zarówno o ich stylu, jak i kolorach. To samo dotyczy grafik. Rozważ, co mają przedstawiać zdjęcia, czy mają być jasne,ciemne, a może w konkretnych kolorach? Dzięki spójności, konsekwencji zadbasz o unikalny charakter Twojego profilu na Instagramie. Nie oznacza to jednak , że nie możesz pozwolić sobie na spontaniczność czy inny rodzaj zdjęć, grafik.  Postaraj się„trzymać” określonego stylu.
  • Dobre zdjęcia/grafiki – zadbaj o to, by Twoje zdjęcia, grafiki przyciągały oko, były ciekawe, dobrze wykonane. Poczuj instagramowy klimat :) Jest wiele aplikacji, które pozwolą Ci urozmaicić i upiększyć Twoje zdjęcia. Możesz wykorzystać funkcje, które oferuje Ci Instagram. To filtry i edycja zdjęć. Zachowaj konsekwencję w tych elementach. Jeśli zamieszczasz na Instagramie także grafiki, może być pomocny dla Ciebie artykuł, w którym spisałam zasady tworzenia grafik w social media  → Moje zasady tworzenia grafik do mediów społecznościowych.

Moja rada: Wybierz swoje ulubione filtry. Opcja ta jest dostępna, gdy chcesz umieścić post na profilu w zakładce „Filtry” – przytrzymaj filtr i przeciągnij go w wybrane miejsce.

 

5. Liczy się pomysł

Znajdź swój pomysł na profil na Instagramie. Zainspiruj się, obserwuj. Pomyśl, jak możesz przedstawić swoje treści, markę. Weź pod uwagę swoich odbiorców – co będzie dla nich ciekawe, interesujące, jakie treści ich przyciągną. Następnie – zrób to po swojemu ! Wyróżnij się. Zadbaj o to, by Twój profil był unikalny.

 

6. Regularność

Niech Twój profil na Instagramie „żyje”. Publikuj regularnie swoje treści. W ten sposób sprawdzisz, że Twoje miejsce będzie ciekawe i atrakcyjne.

Jak często publikować na Instagramie?

Nie ma złotej zasady. Testuj ilość zamieszczanych postów, sprawdzaj, jak reagują Twoi odbiorcy, przyglądaj się zaangażowaniu. Ja na swoim profilu umieszczam posty 1-2 razy dziennie, od poniedziałku do piątku. W weekend dodaję mniej treści.

Sprawdzaj także pory publikacji na Instagramie. Zobacz, co najlepiej sprawdza się u Ciebie.

 

7.Stosuj wezwanie do działania

Używaj wyraźnego wezwania do działania (call to action, tzw. CTA). Powiedz swoim odbiorcom, czego od nich oczekujesz, na jakiej akcji Ci zależy. Jeśli zamieszczasz link do wpisu w bio – użyj jasnego przekazu, by skierować w odpowiednie miejsce. Nie bój się używać zwrotów : „jeśli zgadzasz się z tym, co piszę – zostaw serduszko/komentarz”, „kliknij w link w bio” . CTA stosuj w w opisie profilu,a także w opisie posta. Daj znać obserwującym na czym Ci zależy, jakiej oczekujesz „akcji”.

 


Instagram daje Ci możliwości kontaktu z Twoimi odbiorcami. To także kolejny serwis, w którym możesz docierać do swoich odbiorców. Poznałaś kilka zasad, które moim zdaniem są ważne. Od Ciebie zależy, jak będziesz prowadzić swoje konto na Instagramie. Masz wpływ na zamieszczane treści, a także na wygląd profilu. Masz wpływ na to, jak zbudujesz relacje. Masz wpływ na to, jak wykorzystasz możliwości i potencjał. Sprawdzaj, testuj, eksperymentuj. Inspiruj się i wybierz to, co dla Ciebie jest najlepsze. Powodzenia :)

 

Czy masz zapytania? Czy dodasz wskazówkę od siebie?

 


oferta_Magdalena_Bek

 

 

 

 

 


 

Może Ci się spodobać