Twoje profile w mediach społecznościowych to świetne miejsca, by pokazać markę, budować zaufanie, zaprezentować swoją ofertę, podzielić się pasją. Pozwolą Ci dotrzeć do nowych osób, jak i utrzymać i rozwijać relacje z obecnymi klientami czy czytelnikami bloga. Brzmi nieźle, prawda? Z pewnością. Tu pojawia się pytanie : skoro tak jest to dlaczego wciąż napotykamy na problemy? Dlaczego istnieją profile, na których niewiele się dzieje, a w grupach facebookowych pojawia się mnóstwo pytań w tym temacie ? Czynników jest wiele. Dziś chcę uczulić Cię na jeden z nich. Możliwości. Czy dobrze je wykorzystujesz? Liczy się także to czy i w jaki sposób działasz. Nie odpowiem w jednym artykule na wszystkie Twoje zapytania (choć bardzo bym chciała). Dziś proponuję Ci jedną, konkretną rzecz – audyt profili.
Chcę, byś dobrze wykorzystała miejsca i skoncentrowała się na kilku elementach. Odpowiedz sobie, jak to wygląda u Ciebie. Na końcu artykułu czeka na Ciebie lista do pobrania – mini audyt Instagrama.
Zanim do niego przejdziesz – zabieram Cię w podróż po to, by Twoje profile przyciągały i zapadały w pamięć. Podam Ci kilka sposobów na zachwycenie swoimi miejscami. Uwaga – wszystko działa tylko po wdrożeniu, ale i analizie sytuacji. Uprzedzam – żeby nie było :) A teraz – działamy.
1.Pierwsze wrażenie – przyciągnij uwagę
Zachwyć i przyciągnij uwagę już na samym początku. Powiedzenie „Jak Cię widzą tak Cię piszą” jest wciąż aktualne. Zaprezentuj się dobrze i zrób dobre, pierwsze wrażenie. Oceniamy w ciągu kilku pierwszych sekund. Zwiększ swoje szanse.
Profile w mediach społecznościowych są Twoją wizytówką. Zadbaj o to, by już na samym początku odbiór Ciebie, Twojej marki był pozytywny.
Oprócz kwestii estetycznej – już na samym wstępie – daj znać czym się zajmujesz, co znajdziemy na profilu. Na zdjęciu w tle możesz umieścić ważne informacje – promować swoją ofertę, kurs, zaproszenie na webinar, warsztaty, prezent. To także dobry sposób na budowanie rozpoznawalności marki. Daj się poznać – pokaż, kto stoi za marką.
Zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, opisy są bardzo ważne. To je widzimy jako pierwsze po wejściu na profil. Zadbaj o ich czytelność. Postaw się w sytuacji osoby, która nie zna Ciebie. Czy po wejściu na Twój profil , będzie dla niej jasne i oczywiste czym się zajmujesz, jakie treści znajdzie? Czy będzie potrafiła podjąć decyzję – czy Twoje miejsce jest dla niej ciekawe czy może nie tego szuka? Pamiętaj, że decydują sekundy. Zadbaj o to, by przekazywane przez Ciebie informacje były jasne i czytelne.
Kilka wskazówek
♦ Zadbaj o to, by zdjęcie w tle posiadało dobre wymiary (rekomendowane przez serwisy).
♦ Sprawdź, jak zdjęcie w tle prezentuje się na urządzeniach mobilnych.
♦ Wykorzystaj cover photo, by przekazać – czym się zajmujesz, w czym pomagasz, co znajdziemy na profilu ( zdjęcie możesz umieścić na Facebooku, Twitterze, LinkedIn).
♦ Zadbaj o czytelność, dobry wygląd zdjęcia profilowego i/lub zdjęcia w tle.
♦ Jeśli to możliwe – na zdjęciu pokaż siebie – chcemy wiedzieć, kto stoi za marką.
♦ Wykorzystaj zdjęcie w tle, by poinformować o ważnych rzeczach – firmie, promocji, wydarzeniu, prezencie. Dodatkowo umieść link w opisie zdjęć (Facebook).
♦ Postaw się w pozycji osoby, która Cię odwiedza – czy jest jasne, czym się zajmujesz, czy komunikujesz to w prosty sposób ?
♦ Zadbaj o „porządek” na profilu – to, co ważne umieść w wyraźnym miejscu, usuń to, co zbędne. Uzupełnij informacje i wykorzystaj miejsca na opis i przedstawienie (więcej znajdziesz w punkcie 3)
2. Jaki komunikat wysyłasz? Czy Twoja marka jest spójna?
To może być trudny punkt. Dlaczego? Czasem ciężko nam obiektywnie ocenić, czy to co pokazujemy jest jasne i zrozumiałe. Jak pokazujesz swoją markę, pasję, to, co robisz?
Osoba, która wejdzie na Twój profil, powinna w szybki sposób ocenisz – jaką poruszasz tematykę, w czym jesteś ekspertem, co Cię fascynuje i zajmuje Twoją uwagę. Ty wiesz to doskonale, ale czy jasno to komunikujesz?
Powiem Ci szczerze, że lubię odwiedzać różne profile i przyglądać się. Czasem trafiam na profil i mam jeden wielki znak zapytania. Nie wiem, jaka jest poruszana tematyka, nie wiem czego się spodziewać. Treści mówią jedno, opis co innego, a po zdjęciu w tle niewiele można się domyślić. Jestem dociekliwa i sprawdzę informacje. Ale… czy Twój odwiedzający będzie miał na to czas? Czy po prostu opuści Twój profil i pójdzie dalej ? Weź to pod uwagę.
Zadbaj o to, by to, co pokazujesz w mediach społecznościowych było zgodne z Twoją marką, blogiem. Pamiętaj, że to Ty tworzysz wizerunek i odbiór wśród innych osób. Pokaż historię, wartości, styl, trzymaj się tematu. woje profile w mediach społecznościowych powinny być zgodne i spójne z Twoją marką tak, by odwiedzający mogli szybko skojarzyć je z Twoim biznesem lub blogiem. Buduj spójny wizerunek na różnych kanałach.
Jeśli masz problem z obiektywną oceną – zapytaj kilku osób. Czy łatwo mogą stwierdzić czym się zajmujesz? Czy widzą podobieństwo na Twoich profilach i stronie www? Czy jasno komunikujesz to, na czym Ci zależy?
Pamiętaj, że nie chodzi tylko o aspekt wizualny. Ważny jest także ( a nawet ogromnie ważny ) komunikat, który wysyłasz – czy odpowiada wartościom marki, czy podkreślasz to, co istotne. Zadbaj o to, by po wejściu na Twoje profile – łatwo można było stwierdzić czym się zajmujesz, co Cię wyróżnia.
Kilka wskazówek
♦ Zadbaj o to, by na odwiedzający Twój profil mogli go skojarzyć z Tobą, z Twoją marką – zaprezentuj spójny styl, komunikat.
♦ Pamiętaj o zgodności z identyfikacją wizualną, stwórz szablony grafik, używaj na nich logo, sygnetu lub adresu strony/bloga.
♦Zadbaj o spójność na różnych Twoich profilach – w ten sposób odbiorcy nie będą się zastawiać czy dobrze trafiki, a Ty będziesz budować większą rozpoznawalność.
3.Optymalizacja profilu , czyli kolejna część audytu w mediach społecznościowych
W tym punkcie przejdziemy do różnych miejsc, które warto jest dobrze wykorzystać. Czasem o nich zapominamy (bez obaw – mi też się zdarza ! ). To punkt, w którym zarówno udzielasz informacji o sobie, jak i szansa na mini promocję i skierowanie tam, gdzie Ci zależy. Zadbaj o jasne opisy, uzupełnij dane kontaktowe, sprawdź czy umieściłaś linki do Twoich miejsc w sieci. Przedstaw się tak, by pokazać wartość obserwującym. Pokaż, w czym pomagasz.
Poniżej znajdziesz kilka wskazówek i zakamarków, które sprawią, że zaprezentujesz się skuteczniej. Wykorzystaj kilka miejsc i zobacz, czy coś wymaga uzupełnienia lub zmiany.
Kilka wskazówek:
♦ Nazwa profilu – zadbaj o to, by łatwo było Cię odszukać w różnych serwisach. Możesz użyć nazwy firmy lub użyć dodatkowego opisu (jak na fanpage). Pamiętaj o tym, że nazwy profili w mediach społecznościowych pozycjonują się w Google, więc warto zastanowić się nad wykorzystaniem nazwy Twojego biznesu/bloga. Sprawdź, czy Twoja nazwa zawiera przyjazny adres URL.
♦Przedstaw się – wykorzystaj opis na profilu, by pokazać kim jesteś, czym się zajmujesz, jaki rozwiązujesz problem , w czym pomagasz. Przedstaw, co znajdziemy ba profilu. Przekaż wartość obserwującym (a także osobom, które odwiedzają Cię po raz pierwszy). W opisach na profilu z reguły mamy ograniczoną ilość znaków, więc wykorzystaj je dobrze.
Jeśli masz dodatkowe miejsce na szerszy opis – wykorzystaj je (tak jest np. na fanpage, LinkedIn – podsumowanie).
TIP : Na Instagramie w opisie profilu umieść klikalny link,a przed nim wezwanie do działania.
♦ Dane kontaktowe – wypełnij pola z danymi, ułatw kontakt z Tobą. Umieść lokalizację, mapę, adres, mail, telefon (jeśli to istotne). Koniecznie umieść adres do strony www lub bloga. Jeśli promujesz ofertę – umieść link prosto do niej.
♦ Skieruj tam, gdzie jest to dla Ciebie istotne – umieść linki w ważnych miejscach na profilu. Na Twitterze – link umieścisz w opisie, na Instagramie – w bio, LinkedIn – także możesz umieścić link do strony.
Linki możesz także umieszczać w postach. Wykorzystaj opcję przypiętego posta (Facebook, Twitter).
Na Facebooku umieść możesz dodatkowo umieścić link w opisie przy zdjęciu profilowym i zdjęciu w tle.
4. Treści w mediach społecznościowych
Tak wiem – dużo już czytałaś lub słyszałaś o treściach. Sama piszę o tym często. To, co umieszczasz na swoich profilach jest bardzo ważne. Pisałam wyżej, że lubię się przyglądać i obserwować. Jednym z elementów są właśnie treści.
Zadbaj o to, by były wartościowe i ciekawe dla Twoich odbiorców. W ten sposób możesz pokazać, że jesteś ekspertem i budować społeczność. Posty, które umieszczasz mogą także realizować Twoje cele. Nie umieszczaj słynnych kotków – tak są śmieszne, ale co mówią o Twojej marce czy blogu? W sumie nic. Dobrymi treściami możesz budować przewagę. Możesz pomagać swoim klientom, czytelnikom i przyciągać właściwe osoby. Pokazujesz czym się zajmujesz, co na nim się znajdzie – w ten sposób Twoi obserwujący mogą polecać Twoje miejsce, gdy ktoś zapyta.
Postaw na dobre treści. Dziel się swoją wiedzą, doświadczeniem, zachęcaj do rozmowy, pokazuj kulisy. Czasem zainspiruj, zmotywuj. Innym razem – postaw na luźniejsze, rozrywkowe treści. Zadbaj jednak o właściwe proporcje i trzymaj się tematu. To Ty tworzysz swój wizerunek i to, w jaki sposób inne osoby mówią, piszą o Tobie.
Nie stawiaj tylko na promocję, pisanie o ofercie. Nie tego szukamy w mediach społecznościowych. Chcemy także rozmawiać, dyskutować. Daj powód do tego, by z Tobą zostać.
Zadawaj, pytania, angażuj, pytaj o zdanie. Pamiętaj, że ważna jest społeczność.
Wzywaj do działania, daj znać na czym Ci zależy. Treści to także świetna okazja ku temu, by dowiedzieć się więcej o swoich klientach czy czytelnikach, by tworzyć lepsze treści czy ulepszyć swoją ofertę. Rozmawiaj, słuchaj, reaguj.
Zadbaj również o różnorodność formatów , przyciągaj uwagę, zainteresuj. Sprawdzaj, co działa, co się podoba Twoim odbiorców, a co warto zmienić. Oprócz treści – ważny jest także aspekt wizualny. Pamiętaj również o nim.
◊ Jesteś obecna w serwisach społecznościowych, w internecie ale czujesz, że „coś” nie działa? Zastanawiasz się, jakie treści publikować i w jaki sposób prowadzić komunikację z odbiorcami? Przejdź do strony z ofertą i zobacz co możemy zrobić razem.
5. Promocja, czyli czy informujesz o swoich profilach i ofercie?
Media społecznościowe mogą być świetnym narzędziem, aby promować biznes czy blog. Jest dużo miejsc, w którym możesz o tym poinformować. Teraz pytanie : czy wykorzystujesz te miejsca? Czy informujesz o tym, co oferujesz?
Poniżej znajdziesz trzy sposoby.
Sposób 1 : Wykorzystanie miejsc na profilach
W każdym serwisie istnieje kilka miejsc, w których możesz poinformować o tym, czym się zajmujesz. Zacznij od drobnych rzeczy.
- Na Facebooku wykorzystaj zdjęcie w tle i zdjęcie profilowe, by umieścić opis oraz linki. Na samym zdjęciu także możesz poinformować o ofercie, promocji. Wykorzystaj przycisk pod zdjęciem w tle (przycisk call to action). Na profilu umieść linki.
- Wykorzystaj opcję przypiętego posta – na Facebooku, Twitterze.
- Na Twitterze, LinkedIn również możesz wykorzystać zdjęcie w tle, aby przekazać ważne informacje.
- LinkedIn- możesz poinformować o tym, co robisz poprzez opis, w sekcji Doświadczenie czy Projekty. Możesz pochwalić się osiągnięciami, a także opiniami od Twoich klientów.
- Umieszczaj posty związane z Twoją ofertą, opowiadaj historię, stosuj wezwanie do działania. Umieszczaj opinie klientów. Pokaż produkt w użyciu. Opisuj detale, pokazuj proces tworzenia. Na Instagramie możesz wykorzystać Instagram Stories czy Galerię zdjęć. W ten sam sposób możesz promować swój blog.
- Na Facebooku możesz wykorzystać sekcję Sklep i/lub Usługi.
Usługi będą widoczne u góry Twojego profilu. Możesz umieścić cenę, krótki opis oraz zdjęcie. Aby wprowadzić przejdź do ustawień, wybierz „Edytuj stronę”, dodaj kartę, a następnie wprowadź swoją usługę. Inną opcją jest sekcja Sklep na Facebooku. Możesz umieścić w niej swoje produkty i przekierować na stronę zewnętrzną (do sklepu, oferty) lub do Messangera (ta opcja nie jest dostępna na wszystkich kontach). Produkty ze sklepu możesz także oznaczyć na zdjęciach, video czy pokazie slajdów.
Jeśli chcesz przeczytać o tym, jak technicznie założyć Sklep na Facebooku i dowiedzieć się o możliwościach – przejdź proszę do notatki na moim fanpage.
Sposób 2 : Wyjdź poza swoje profile.
Pokaż, w czym jesteś ekspertem. Przede wszystkim – daj znać, że istniejesz. Zaprezentuj to, co robisz. Nie bój się wyjść do ludzi. Daj się poznać i zauważyć. Jeśli będziesz „zamykać się” na swoim profilu – jak inne osoby mają trafić na Ciebie ? Postaw na aktywność w mediach społecznościowych!
W grupach (na Facebooku, LinkedIn) możesz pokazać się jako ekspert. Bądź szczodra, pomagaj, dziel się wiedzą i doświadczeniem. W ten sposób informujesz – czym się zajmujesz, w czym jesteś dobra. Wieść o Tobie podawana jest dalej, a inne osoby wiedzą – z czym mogą się do Ciebie zwrócić. W ten sposób możesz znaleźć nowych klientów czy czytelników. To także okazja do nawiązania ciekawej współpracy i szansa na poznanie świetnych ludzi ! :)
Postaw na rozmowę. Oprócz grup, bądź aktywna na innych profilach, ale i blogach czy forach. Po prostu pokaż kim jesteś i czym się zajmujesz !
Oczywiście istnieją także grupy, czy posty promocyjne – tutaj także możesz pokazać swoje miejsce, ofertę. To dobra okazja ku temu. Jednak oprócz promocji, postaw na pomoc, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Zyskasz więcej niż myślisz.
Sposób 3 : Płatna reklama
Innym sposobem, by poinformować o ofercie, blogu jest płatna reklama. Nic zaskakującego. W ten sposób możesz w szybszy sposób dotrzeć do nowych osób, przypomnieć się fanom , a sama możesz poświęcić czas na coś innego. System reklamowy Facebooka (piszę o tym, bo ma sporo możliwości ) oferuje Ci różne formy reklamy, jak i cele do wyboru. Zawsze zacznij od tego, co chcesz osiągnąć. Skoncentruj się na grupie, a następnie…testuj.
Oprócz informowania o swojej ofercie, blogu – informuj o swoich profilach. Możesz to robić zarówno w innych serwisach, wykorzystując opisy, jak i newsletter, informacje na stronie www, blogu czy stronie z podziękowaniem.
6. Twoje zadania i aktywności
W tym punkcie przychodzi mi do głowy słowo „obowiązki”, ale nie lubię tego stwierdzenia i wolę zamienić je na „zadania”. Skoncentruj się na budowaniu społeczności. Postaraj się, by osoby odwiedzające Twój profil czuły się dobrze.
Angażuj, dyskutuj, zadawaj zapytania. Ułatw kontakt z Tobą.
Kilka wskazówek
♦ Odpowiadaj na zapytania, moderuj dyskusję, zadawaj pytania.
♦ Odpowiadaj na wiadomości prywatne i oznaczenia.
♦ Pytaj swoich odbiorców o zdanie, opinię.
♦ Zadbaj o wysoki wskaźnik odpowiedzi. Warto także ustawić automatyczną odpowiedź, by przekazać krótką informację w czasie, gdy nie jesteś dostępna.
♦ Ułatw osobom obserwującym kontakt z Tobą.
♦ Doceniaj swoją społeczność.
♦ Współpracuj z innymi markami, osobami – razem można więcej. Gdy o kimś wspominasz – oznaczaj go – będzie miał szansę odpowiedzieć.
Przygotowałam dla Ciebie listę : audyt -Instagram. Możesz ją odebrać, klikając w przycisk. Trafi wprost na Twojego maila.
Media społecznościowe to dobre narzędzie do realizacji celów, jednak to od nas zależy, jak je wykorzystamy. Masz wiele możliwości by pokazać czym się zajmujesz, w czym jesteś dobra. Masz także szansę spotkać tutaj klientów, czytelników bloga. To także dobre miejsce, by budować społeczność wokół tego, co robisz. To także okazja, by poznać świetnych ludzi – dziękuję za rozmowy, które możemy prowadzić :) A jeśli jeszcze nie rozmawiałyśmy to wszystko przed nami.
Teraz Twoja kolej.
Czy przeprowadzasz audyt w mediach społecznościowych? Daj znać,
które punkty realizujesz najlepiej :)
Ps. Miłego dnia, Magda