Jak działać efektywniej w mediach społecznościowych? 6 pytań

by Magda

jak-dzialac-efektywniej-social-media

W mediach społecznościowych czeka na nas dużo wyznań. Z jednej strony chcemy osiągać nasze cele, a z drugiej strony angażować społeczność. Trzeba znaleźć złoty środek, by zrealizować to, co chcemy, a jednocześnie stworzyć ciekawą komunikację.

Nie jest to jedyne wyzwanie.

Kolejnym z nich jest duża ilość postów, treści. Jak przyciągnąć uwagę i przebić się z naszym komunikatem? Jak wciągnąć odbiorców w rozmowę?

Dodatkowo „walczymy” z algorytmami – ciężko jest dotrzeć do naszych odbiorców, Facebook zmniejsza zasięgi. Oczywiście jest opcja płatnej reklamy – powiesz. Tak, to świetny sposób na dotarcie do obecnych odbiorców, jak i do nowych osób. Jednak reklama nie załatwi wszystkiego :)

Jednym słowem – wcale nie jest tak prosto :) Mnie także to dotyczy i nie jestem wyjątkiem. Szukam różnych sposobów i stawiam na działanie.

Jest jeszcze jeden element: strategia.  Coraz bardziej liczy się nie to czy, ale to jak działamy. W dzisiejszym poście zadam kilka pytań, które pozwolą Ci działać skuteczniej w mediach społecznościowych. Poszukaj na nie odpowiedzi. Nie ignoruj ich, bo są ważne (nawet, jeśli nie zawsze poszukiwanie odpowiedzi może wydawać się ciekawym zajęciem :) ). Być może już słyszałaś te pytania. Pozostaje jeszcze kwestia, czy znasz na nie odpowiedzi i czy wykorzystujesz tą wiedzę w swoich działaniach.

Jeszcze jedna moja uwaga: nie podam Ci magicznych sztuczek. Nie wierzę w nie. Dużo ważniejsze jest przygotowanie, poszukiwanie odpowiedzi, sprawdzanie i testowanie.

Oto moich 6 pytań.


JAK DZIAŁAĆ EFEKTYWNIEJ W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH? 6 PYTAŃ

 

Pytanie 1: Dlaczego tutaj jesteś? Co chcesz osiągnąć?

To pytanie od którego zaczynamy swoje działania. Wracamy też do niego co jakiś czas. Chodzi o cele w mediach społecznościowych. Jakie są Twoje cele? Co chcesz osiągnąć poprzez swoje działania w mediach społecznościowych?

To bardzo ważne pytanie, choć czasem aż korci, by je pominąć. Może łatwiej przychodzi Ci tworzenie kreatywnych postów, jednak znając swoje cele możesz ocenić skuteczność swoich działań. Widzisz czarno na białym czy podejmowane działania zbliżają do realizacji celów czy też konieczna jest modyfikacja.

Jak wyznaczyć swoje cele?

Zanim przystąpiszdo ich wyznaczenia, przyjrzyj się aktualnej sytuacji. Zobacz, gdzie teraz jesteś. Sprawdź, co działa, a co trzeba zmodyfikować. Zapisz aktualne liczby.

Teraz czas na wyznaczenie celów. Powinny być one konkretne, ale i realne. Wyraź je w liczbach.  Jeśli chcesz zwiększyć ruch na blogu z mediów społecznościowych to zapisz liczby. Jeśli chcesz zwiększyć zaangażowanie na swoim profilu – napisz, do czego dążysz.

Weź pod uwagę także przedział czasowy.  Cele możesz wyznaczyć na krótszy, jak i dłuższy czas – miesiąc, 3 , 6 miesięcy (lub dłużej).

Twoje cele będą zależne od Twojej sytuacji. Ja mogę mieć zupełnie inne cele niż Ty. Określ to, co jest dla Ciebie ważne. Takim celem może być zwiększenie sprzedaży, wzrost zaangażowania na profilu, liczba udostępnień postów, ruch na Twojej stronie czy blogu. Może to być także wzrost liczby obserwujących na profilu.

Często jest tak, że cele przenikają się i łączą. Ustal ich więcej. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż to istotne może być budowanie zaangażowanej społeczności czy zapis na listę email.

Określ także, jak zmierzysz swoje cele. Dobierz konkretne mierniki. Zapoznaj się z narzędziami, miejscami, które pozwolą Ci sprawdzić efekty Twoich działań. Swoje cele możesz zapisać w dowolnej formie – w programie czy zeszycie, w tabeli stworzonej przez Ciebie.

Gdy masz już cele – pozostaje tylko określić, jak je zrealizujesz. Podejmując działania w mediach społecznościowych, myśl o swoich celach. Tworząc treści, uwzględnij to, jaki cel mają one zrealizować.

 

Pytanie 2: Do kogo mówisz?

Określ jasno, do kogo chcesz trafić poprzez swoje działania. Poznaj jak najlepiej swoich odbiorców.

Nie opieraj się tylko na danych demograficznych, ale pójdź dalej. Kim są te osoby? Czego szukają? Jak możesz odpowiedzieć na ich zapytania i potrzeby? Jak możesz je zainteresować? Czym więcej będziesz mieć informacji, tym łatwiej będzie Ci tworzyć ciekawą komunikację.

 

Zadaj sobie pytanie: Jak możesz pomóc swoim odbiorcom?

 

Postaraj się także dowiedzieć, jakie tematy są ciekawe dla Twoich odbiorców? Czemu mieli by z Tobą rozmawiać?

Jeśli będziesz tworzyć treści, które nie są interesujące, ciężko będzie budować zaangażowaną społeczność. Taka społeczność to nie tylko wyższe zasięgi na Twoim profilu, ale znacznie więcej. Zyskasz osoby, które będą polecać Twoje miejsce, mówić o Tobie. W ten sposób dotrzesz do nowych osób. To jeszcze nie wszystko. Dowiesz się więcej o potrzebach swoich odbiorców, zobaczysz co jest dla nich ważne. To wszystko będziesz mogła wykorzystać zarówno w tworzeniu swoich postów blogowych, prezentów, oferty czy w rozwijaniu swoich profili.

 

Jak dowiedzieć się więcej o swoich odbiorcach?

Na szczęście jest na to kilka sposobów. Wykorzystaj dane, które już posiadasz. Zajrzyj do Google Analytics – oprócz danych demograficznych, zobacz także jakie artykuły są popularne na Twoim blogu, jakie pojawiają się komentarze i o co pytają Twoi odbiorcy.

Sprawdzaj dane na swoich profilach w mediach społecznościowych. Przyjrzyj się, jakie posty cieszą się zainteresowaniem, a jakie przechodzą bez echa. Zajrzyj do statystyk, przyjrzyj się popularnym formatom i treściom.

Możesz także skorzystać z narzędzi do analityki, jak Sotrender, gdzie znajdziesz więcej danych i raportów.

Dodatkowo, możesz skorzystać z narzędzi do monitoringu internetu (Brand24SentiOne). Możesz w nich nie tylko śledzić wzmianki na temat marki i pojawiające się komentarze. Możesz zobaczyć o czym mówi się w Twojej kategorii, tematyce. Przyjrzyj się, jakie pojawiają się pytania, jakie są obawy, problemy czy wątpliwości. Te wszystkie informacje są świetną bazą pod Twoje treści, jak i podejmowane działania na Twoim profilu.

Postaw także na rozmowę i zadawanie pytań. Rozmawiaj ze swoją społecznością, pytaj co jest potrzebne, przyjrzyj się pytaniom. Zobacz także, jakie otrzymujesz zapytania w wiadomościach, mailach czy podczas rozmów.

Poświęć także chwilę i zajrzyj do grup na Facebooku związanych z Twoją tematyką. To prawdziwa kopalnia jeśli chodzi o inspiracje do treści, jak i jeden ze świetnych sposobów na lepsze poznanie swoich odbiorców.

Pamiętaj, że to proces. Swoich odbiorców będziesz z czasem poznawała coraz lepiej, a co za tym idzie – Twoje działania będą jeszcze bardziej skuteczne.

Czy chcesz porozmawiać o Twoich działaniach w mediach społecznościowych i/lub komunikacji w internecie? Umów się na darmową 15-minutową rozmowę.

Pytanie 3: Jak będziesz prowadzić swoje profile?

Pewnie się nie pomylę, jeśli napiszę, że profili, które zajmują się taką samą lub podobną tematyką do Twojej jest wiele (lub chociaż kilka!). Może nam się wręcz wydawać, że skoro inne osoby poruszają podobne tematy to czy jest jeszcze miejsce na nasz profil. Czy jest coś, czym możemy zainteresować?

Myślę, że masz duże pole do popisu! Liczy się Twój pomysł, ale i styl. Nikt inny nie przekaże wiedzy tak, jak Ty. Nikt nie ma takiej osobowości. Spraw, by Twoje miejsce było ciekawe i wyjątkowe.

Łatwo się mówi, prawda? Jest na szczęście kilka sposobów na to, by było łatwiej :) Zacznij od inspiracji. Zobacz, jak swoje profile prowadzą osoby z branży. Nie kopiuj, ale zobacz, co Ci się podoba, a co nie. Przyjrzyj się , co możesz zrobić lepiej. Przyglądaj się reakcjom społeczności, zobacz co cieszy się zainteresowaniem. Na tej podstawie określ swój wyróżnik, myśl przewodnią. To będzie odróżniać Cię od innych miejsc. Zapisz – co będzie wyróżniać Twoje profile, co będzie w nich interesującego.

Określ swój wyróżnik

 

Prowadząc swój profil, dobrze wykorzystaj miejsca, które masz dostępne. Informuj w nich o tym, co istotne. Zadbaj o to, by zrobić dobre pierwsze wrażenie – uzupełnij informacje na swoim profilu, umieść linki do ważnych dla Ciebie miejsc.  Wykorzystaj przestrzeń, jak zdjęcie w tle, by poinformować o tematyce lub o promocji, zapisie na wydarzenie.

Skorzystaj także z funkcji, które oferują Ci poszczególne serwisy, zarówno z proponowanych rodzajów postów, jak i z dodatkowych opcji (np. Sekcja Sklep na Facebooku czy Usługi). Stworzyłam dodatkowe video na temat tych funkcji, poniżej znajdziesz linki.

Video – sekcja Usługi

Video – sekcja Sklep

 

Zadbaj także o spójność na swoim profilu. Nie chodzi tylko o elementy Twojej marki, ale i o przekaz. Czy po wejściu na Twój profil jest jasne, co na nim znajdziemy? Czy opis, który umieściłaś odpowiada treściom, które są opublikowane? To bardzo ważne, bo decydując się na konkretną tematykę od razu wiemy, czego się spodziewać. Osoby z Twojej społeczności mogą także polecać Twoje miejsce osobom, które szukają takich informacji.

 

Pytanie 4: O czym będziesz pisać?

Wiele razy już pisałam, jak ważne są wartościowe treści. Nic się nie zmieniło w tym temacie. Wciąż jednak widzę profile, gdzie jest sporo do zrobienia w tym temacie.

Postaw na wartościowe treści

Twoja komunikacja w mediach społecznościowych powinna z jednej strony realizować Twoje cele, a z drugiej strony być ciekawa i angażująca. Jest to prawdziwym wyzwaniem. Często przecież jesteśmy w mediach społecznościowych, by dowiedzieć się czegoś ciekawego, znaleźć trochę rozrywki czy porozmawiać ze znajomymi.

Tworząc komunikację, znajdź złoty środek. Nie pisz tylko o swojej ofercie, ale nie przesadź też w drugą stronę – nie umieszczaj tylko treści rozrywkowych, bo one nie realizują Twoich celów (chyba, że taki masz styl lub cel profilu). Stwórz komunikację „po środku” – miksuj treści, stosuj różnorodne formaty, ale i zaskakuj.

Nie umieszczaj tylko treści promocyjnych, ale oprócz nich postaw także na pokazanie historii, kulis, luźniejsze treści. Publikuj posty, które pokażą, że jesteś ekspertem, pomagaj i rozwiązuj problemy.

Umieszczając treści na swoich profilach trzymaj się kilku zasad:

umieszczaj treści związane z firmą/ blogiem,

postaw na różnorodność,

stosuj różne formaty,

wykorzystaj nowości,

zobacz, jakie treści możesz wykorzystać ponownie w innej formie (recykling),

sprawdzaj, eksperymentuj, testuj.

 

Nie bój się różnych form. Obecność w mediach społecznościowych to praca na „żywym organizmie”. Sprawdzaj co działa, co nie, badaj reakcje, a następnie powtarzaj, to co działa i modyfikuj to co nie przynosi rezultatów. Czasem zaskocz i spróbuj inaczej!

Postaw na dialog, nie monolog. Angażuj swoją społeczność i postaw na rozmowę, badanie potrzeb i odpowiadanie na nie. Przygotowałam post blogowy na ten temat. Możesz w nim zapoznać się z szerszym spojrzeniem, jak i zaczerpnąć inspiracji, jeśli chodzi o angażujące posty →  Jak budować zaangażowaną społeczność na Facebooku? 19 pomysłów na posty.

 

Pytanie 5: Gdzie będziesz obecna?

Wybierz miejsca, w których będziesz obecna w mediach społecznościowych. Gdzie założyć swoje profile? Ile ich wybrać? To częste pytania, które otrzymuję.

Odpowiedź na to pytanie jest prosta: bądź tam, gdzie są Twoi odbiorcy. Gdy dobrze ich znasz – wiesz, gdzie przebywają i spędzają czas. Jeśli masz wątpliwości, możesz skorzystać z raportów, statystyk czy zapytać wprost.

Bądź tam, gdzie Twoi odbiorcy

Dobierz format do siebie. Jeśli filmy nie są Twoją mocną stroną, nie musisz zakładać kanału na YouTube. Może lepszą formą dla Ciebie będzie audio bądź tworzenie postów z przyciągającymi grafikami. Może robisz świetne zdjęcia – wykorzystaj to na Instagramie. Nie zniechęcam Cię oczywiście do przełamywania swoich barier (a przeciwnie – popieram takie podejście), jednak nie rób nic na siłę.

Nie musisz też być wszędzie. Weź pod uwagę swój czas i zasoby, którymi dysponujesz. Zastanów się, jaki masz pomysł na kolejny serwis i jakie treści w nich umieścisz.

Z drugiej strony, nie koncentruj się tylko na jednym serwisie. W miarę Twoich możliwości, docieraj do odbiorców poprzez różne kanały komunikacji. Tutaj świetnie sprawdzi się recykling treści. Działaj sprytnie. Zobacz, jak możesz wykorzystać treść na różnych profilach, ale i pokazując ją w innej formie. Na Facebooku możesz umieścić video, a na na Instagramie możesz pokazać kulisy jego powstawania, następnie możesz wybrać najważniejsze elementy i stworzyć post czy serię postów. Dystrybuuj treść w różnych miejscach i stwórz ciekawą komunikację.

Pytanie 6: Jak będziesz docierać do odbiorców?

Obecność w mediach społecznościowych to nie tylko umieszczanie postów na swoich profilach. Postaw na aktywność i docieraj do nowych osób – swoich czytelników czy klientów.

Przyciągaj świetnymi i wartościowymi treściami i zachęcaj do udostępnień. Stosuj wyraźne wezwanie do działania (tzw. call to action). Twórz treści, które będą polecane dalej.

Informuj o swoich profilach w różnych miejscach – w różnych miejscach na swojej stronie czy blogu (np. strona „o mnie”, posty blogowe, strona z podziękowaniem). Umieść linki do swoich profili, wykorzystaj wtyczki, za pomocą których poinformujesz o swoich miejscach. Jeśli posiadasz newsletter – informuj także w nim, gdzie jesteś obecna. Wykorzystaj także profile by… poinformować o swoich innych profilach :) Napisz na Facebooku, że posiadasz także profil na Instagramie i odwrotnie. Proste, prawda?

Postaw na pomoc i pokaż, że znasz się na tym co robisz. Dołącz do grup na Facebooku, związanych ze swoją tematyką. Nie koncentruj się tylko na wątkach promocyjnych, ale rozmawiaj, pomagaj. W ten sposób inne osoby zauważą, czym się zajmujesz, będą wiedziały, gdzie Ciebie szukać. Pokazujesz, w czym jesteś dobra, a to sprawia, że inne osoby mogą polecać Ciebie. Jeśli nie ma wartościowych grup w Twojej tematyce, możesz założyć swoją.

Bądź tam, gdzie są Twoi odbiorcy – we wspomnianych grupach na Facebooku, zajrzyj na inne profile. Bądź tam aktywna i rozmawiaj.

Polecaj treści innych osób, oznaczaj je w postach. Gdy postawisz na współpracę, możesz więcej. Dzięki temu, inne osoby także mogą polecać Twoje miejsce. Zawsze kieruj się tym, co jest wartościowe dla Twojej społeczności.

Nie byłabym sobą, gdybym nie napisała o reklamie na Facebooku. To także świetny sposób na dotarcie do nowych osób. Poświęć trochę czasu, by poznać możliwości reklamy i przetestuj. Koniecznie zainstaluj też piksel na Twojej stronie, by obniżyć jej koszty. Zachęcam Cię również do zapoznania się z moim artykułem na ten temat Piksel Facebooka, czyli przydatny fragment kodu.

Twoja aktywność w mediach społecznościowych, wcale nie musi zająć całego dnia :) Wyznacz sobie na nią konkretny czas (15-20 minut). Postaw na systematyczność, a zobaczysz efekty swoich działań. 


Media społecznościowe są dobrym narzędziem, dzięki któremu możesz dotrzeć do nowych osób, zarazić pasją, być w kontakcie ze swoją społecznością. Od Ciebie zależy, jak wykorzystasz ich możliwości. Czasem jest tak, że coś nie działa. Uwierz mi – mam tak samo :) Nie zrażaj się wtedy, tylko szukaj sposobów na to, by działać skuteczniej. Innym razem trzeba zrobić kilka kroków w tył i zweryfikować swoje założenia albo… odpowiedzieć sobie na kilka pytań.

 

A teraz Twoja kolej.

 

Jakie są Twoje wyzwania w mediach społecznościowych?

Nad czym pracujesz?

 

Ps. Udanego tygodnia, Magda

wspolpraca_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać