5 skutecznych sposobów na promocję bloga

by Magda

5-sposobow-na-promocje-bloga

Nie wiem, czy wiesz, ale w momencie publikacji tego posta (29.08.2017 r.) mój blog ma równo rok. Początkowo miałam napisać post z posumowaniem, ale takie pojawiło się w lipcu. Pomyślałam, że napiszę coś hiper przydatnego. Taki będzie ten post.

Gdy zakładasz blog, nikt nie wie o jego istnieniu (może poza rodziną, kilkoma znajomymi). Kilka postów czeka na blogu, może kilka masz napisanych na zapas – takie posty „na start”. Blog świeci pustkami, a przecież Twoje treści są ciekawe i wartościowe. Gdzie są Czytelnicy, pytasz?

Wiem, jak to jest, bo sama to przechodziłam jeszcze rok temu. Blog dopieszczony i gotowy na przyjęcie gości, a tu… cisza. Byłam jednak zdeterminowana i chciałam, by moje treści dotarły do dużej grupy. Dlaczego? By podzielić się wiedzą. Po prostu. Postawiłam na konkretny plan i wzięłam się do działania.

Jeśli prowadzisz blog (a może masz swój biznes?) ludzie muszą dowiedzieć się o jego istnieniu. Ty możesz w tym pomóc (wręcz napiszę, że powinnaś). Treści w internecie jest mnóstwo, więc Twoim zadaniem jest sprawić, by odbiorcy trafili właśnie do Ciebie.

Niezbędna jest promocja.

W dzisiejszym artykule przedstawię Ci 5 sposobów na promocję bloga. Znajdziesz także dodatkowe narzędzia. Zaczynamy!


5 SPOSOBÓW NA PROMOCJĘ BLOGA

1. Zbuduj zaangażowaną społeczność wokół bloga

Czy to proste zadanie? I tak i nie :) Wiem, wiem – miało być o prostych sposobach. Będzie to proste zadanie, jeśli tylko dobrze się przygotujesz i będziesz obserwować, pytać, rozmawiać. Poniżej kilka wskazówek.

Zdecyduj, kto jest Twoim odbiorcą, do kogo piszesz. Dowiedz się, jak najwięcej o swoich Czytelnikach – jakie są to osoby, co lubią, a czego nie? Gdzie spędzają czas w internecie, jakie blogi czytają?

Przyjrzyj się, jakie tematy są ciekawe, czego szukają Twoi odbiorcy i jak możesz im pomóc. Czasem coś co wydaje się Tobie ciekawe, niekoniecznie musi takie być dla Twoich Czytelników. Czasem jakiś post wydawał mi się przydatny, po czym przeszedł bez echa. Tak też bywa. Ale wiesz co? Dzięki temu, że spróbowałam – dowiedziałam się czegoś nowego.

Pytaj swoją społeczność, obserwuj, wspólnie podejmujcie decyzje. Zobacz, jakie tematy, o których piszesz np. w mediach społecznościowych cieszą się zainteresowaniem. Zapytaj o temat kolejnego posta. Przyglądaj się – jakie pytania pojawiają się w Twoim temacie. Zapisuj wszystko. Skorzystaj z narzędzi, które ułatwią Ci to zadanie (lista poniżej).

Twórz treści, które będą chętnie udostępniane i polecane (w mediach społecznościowych, w podsumowaniach blogowych). W ten sposób dotrzesz do nowych osób.

Dbaj o swoją społeczność. Twórz dodatkowe materiały. Rozmawiaj, dyskutuj, pytaj o zdanie, pomagaj. Bądź sobą. Oczywiście… twórz dobre treści. Postaw na wysoką jakość.

Gdy zbudujesz zaangażowaną społeczność, pojawią się polecenia – Ciebie, Twoich postów i bloga. Monitoruj wzmianki na Twój temat, by podziękować za polecenia. Drobny gest, a jednak ważny.

Poprzez osoby, które polecają Twoje miejsce – dotrzesz do nowych Czytelników.

Narzędzia, które mogą być przydatne:

Answer the public poszukiwanie tematów, inspiracji na  posty blogowe.

Ubersuggest –  poszukiwanie tematów, inspiracji na posty blogowe.

Buzzsumonarzędzie pozwoli Ci znaleźć najbardziej popularne artykuły z innych stron lub po wpisanych hasłach.

Brand24narzędzie pozwoli Ci monitorować wzmianki na Twój temat, znajdować dyskusje związane z Twoją tematyką.

 

2. Posty gościnne, wywiady, podcasty

Pokaż się większej publiczności. Posty gościnne to świetna okazja ku temu, by dotrzeć do nowych Czytelników. To szansa, by pokazać, czym się zajmujesz, w czym jesteś dobra. Dodatkowo możesz nawiązać ciekawe znajomości czy współprace blogowe.

Możesz poczekać na takie zaproszenia lub… sama zaproponować napisanie posta. Łatwiej będzie odezwać się do osób, które już znasz i zaproponować napisanie posta. Gdy nabierzesz odwagi – śmiało możesz napisać maila do osób jeszcze Ci nie znanych (lub tych, które kojarzysz z wirtualnego świata) i zaproponować wartościowy temat. Inną opcją jest umieszczenie ogłoszenia w grupach na Facebooku. Poszukaj postów ze współpracą i tam przedstaw swoją ofertę. Napisz, co możesz zaoferować.

Ważna wskazówka: poprzez posty gościnne docieraj do osób, które mogą być zainteresowane Twoją tematyką. Napisz treść,  która wniesie wartość. Nie musisz być wszędzie.

A teraz odwróć sytuację. Zaproś inne osoby do napisania artykułu u Ciebie. W ten sposób dostarczysz wartościowych treści swoim odbiorcom. Zapraszając inne osoby, zwiększasz swoje szanse na bycie zaproszoną. Każdy zyskuje. Osoba, która napisze u Ciebie post gościnny, często udostępnia taki post na swoim profilu w mediach społecznościowych. To oznacza dotarcie do nowych osób. Ja na blogu posiadam zakładkę „Gościnnie”, gdzie zaprosiłam już kilka wspaniałych Dziewczyn, które zechciały podzielić się swoją wiedzą. Zobacz, ile jest tam cennych wskazówek!

Ważna wskazówka: możesz zaprosić kilku gości do napisania artykułu. Spojrzenie z perspektywy większej ilości osób jest ciekawe, bo każda z nich dzieli się swoimi doświadczeniami, wskazówkami. Zobacz przykład takiego postu → Moje sposoby na prowadzenie bloga. Wskazówki 8 kobiet.

 

Jeszcze inną formą dotarcia do nowego grona osób jest udział w wywiadzie czy podcaście. Być może bardziej odpowiada Ci taka forma?

 

Narzędzia, które mogą być przydatne:

plik, np. Google Sheets – do sporządzenia listy miejsc, w których możesz napisać post gościnny.

sposoby-promocja-bloga

3. Promuj swój blog w mediach społecznościowych

Na ten temat mogłabym napisać osobny artykuł, jednak w tym miejscu umieszczę kilka wskazówek. Media społecznościowe to świetne miejsca zarówno do promocji bloga, jak i biznesu. Dlaczego? Tam przebywają Twoi klienci i Czytelnicy. Zobacz na aplikacje w Twoim telefonie. Co widzisz? Ja widzę ikony mediów społecznościowych, programy do zarządzania nimi plus narzędzia do realizacji zadań (jest jeszcze szkicownik i aplikacja do ustawiania bloków czasowych zgodnie z techniką Pomodoro). Poniekąd żyjemy w internecie, przebywamy w mediach społecznościowych. Szukamy tutaj rozrywki, informacji, kontaktu ze znajomymi, poznajemy nowych ludzi.

Załóż profile w mediach społecznościowych. Określ jasny cel – po co tutaj jesteś, do czego dążysz? Wiesz już do kogo chcesz dotrzeć. Poszukaj – gdzie przebywają Twoi czytelnicy.

Czy musisz być wszędzie? Nie. Na początek skoncentruj się na 1-2 profilach, później możesz być obecna w większej ilości miejsc. Weź pod uwagę to, gdzie znajdziesz odbiorców, swoje zasoby i możliwości. Stwórz ciekawą komunikację na swoich profilach. Postaw na wartościowe (i różnorodne treści).

Postaraj trzymać się swojego tematu. Gdy piszesz blog o zdrowym stylu życia – umieszczaj posty, które są z tym związane. Gdy piszesz o podróżach – niech takie treści znają się na Twoim profilu. W ten sposób będzie można łatwo (i szybko) skojarzyć, czym się zajmujesz. Trzymając się tematu, osoby będą polecać Twoje miejsce innym, które będą poszukiwać informacji w Twoim temacie. To bardzo ważne.

Postaw na aktywność, zarówno na innych profilach, jak i w grupach facebookowych. Rozmawiaj i pomagaj. Nie myśl tylko o promocji. Gdy będziesz dzielić się swoją wiedzą, zainteresowane osoby trafią na Twój profil (dodaj koniecznie do swojego osobistego profilu link do fanpage). Zadbaj o to, by gdy na niego trafią, znalazły tam wartościowe treści.

Wskazówki:

♦ dobrze uzupełnij swoje profile w mediach społecznościowych – umieść link do bloga, informację o zapisie na newsletter, zadbaj o czytelny opis (pokaż wartość z obserwowania profilu),

♦ twórz treści powiązane z tematyką bloga,

♦ zadbaj o różne formy: atrakcyjne grafiki, video, live, Instagram Stories,

♦ twórz treści, które nie tylko informują, ale i bawią, edukują, niosą coś wartościowego, wywołują emocje,

♦ śledź nowości,

♦ docieraj do Czytelników poprzez różne serwisy, wykorzystaj formaty, które są dostępne,

♦ publikuj regularnie,

♦ postaw na aktywność na innych profilach – podziel się wartościową poradą, opinią,

♦ bądź aktywna w grupach na Facebooku (tam, gdzie są Twoi odbiorcy) – pokaż, w czym jesteś dobra, pomagaj i doradzaj. W wielu grupach znajdziesz posty promocyjne. Nie koncentruj się tylko na nich. Poprzez uczestnictwo w grupach udzielaj porad, dziel się wartościowymi poradami, pomagaj,

♦ umieszczaj nazwę swojego bloga/ logo na grafikach,

♦ polecaj artykuły z innych blogów, profili – pamiętaj wtedy  o oznaczeniu fanpage, współpracuj,

♦ zainwestuj w reklamę na Facebooku.

 

Narzędzia, które mogą być przydatne:

Buffer, Hootsuite – programy do programowania postów w mediach społecznościowych.

Canva, Spark Adobe – programy do tworzenia grafik w mediach społecznościowych.

♦ Banki zdjęć – przejdź do strony, by pobrać darmową listę.

Asana, Trello – narzędzia do tworzenia harmonogramu.

Lekki planer – planer do stworzeni harmonogramu.

 

 

4. Stwórz dodatkowe materiały 

Kolejnym sposobem na promocję Twojego miejsca w sieci są super pomocne dodatkowe materiały. Zastanów się, co będzie przydatne dla Twoich Czytelników i stwórz je. Gdy stworzysz coś wartościowego, prezenty będą polecane dalej, będą udostępniane w mediach społecznościowych.

Poproś swoją społeczność o udostępnienie Twoich materiałów. Jeśli są przydatne – mogą także posłużyć innym osobom. Wśród materiałów, które stworzysz mogą być takie, które dostępne są od razu – po kliknięciu. Ja rekomenduję także stworzenie prezentów za zapis na listę e-mail (gdy masz biznes jest to wręcz obowiązkowa pozycja!). W ten sposób pozostaniesz w kontakcie ze swoimi Czytelnikami czy klientami.

Możesz także stworzyć dedykowany hashtag dla swoich materiałów i poprosić o umieszczanie zdjęć wraz z hashtagiem. Koniecznie udostępnij wtedy taki post u siebie, by docenić swoich Czytelników (działa wtedy także społeczny dowód słuszności). To kolejny sposób na dotarcie do nowych osób.

U mnie na blogu znajdziesz osobną stronę z materiałami – lekkie materiały.

Jest jeszcze jedna korzyść z tworzenia dodatkowych materiałów. Gdy jesteś aktywna w grupach na Facebooku zauważysz, że część pytań powtarza się (tak, dobrze myślisz – to inspiracja do stworzenia czegoś wartościowego!). Możesz wtedy skierować do swojego prezentu, oczywiście jeśli zezwala na to regulamin grupy.

Narzędzia, które mogą być pomocne:

Canva , Adobe Illustrator – do tworzenia PDF.

Combine PDF – program do łączenia PDF.

Google Drive – umieszczenie plików w chmurze.

MailerLite – narzędzie do obsługi e-mail marketingu.

 

 

5. Zadbaj o SEO

Zanim napiszę cokolwiek o SEO, jeszcze jedna moja uwaga: piszesz dla ludzi, nie dla wyszukiwarek. To Twoi Czytelnicy są najważniejsi, nie roboty Google. To, co możesz zrobić to sprawić, by Twój wpis był łatwiej odnaleziony pośród innych treści.

Przyglądaj się tematom, które są ciekawe. Stwórz listę słów kluczowych, uzupełnij ją o synonimy. Do stworzenia listy słów kluczowych i sprawdzenia, czego szukamy posłużą Ci wymienione wcześniej narzędzia (Ubersuggest, Answer the public). Dodatkowo możesz skorzystać z auto-uzupełnienia Google i planera słów kluczowych. Zobacz, jakie pytania pojawiają się na blogach czy forach. Myśl, jak Twój odbiorca.

Kilka wskazówek:

♦ umieść słowa kluczowe w tytule, w nagłówku, w tekście (używaj ich naturalnie) , a także w opisie meta,

♦ słowa kluczowe zawrzyj także w opisie obrazka i w tekście alternatywnym,

♦ sformatuj tekst, używając nagłówków H1, H2, H3 itd.,

♦ urozmaicaj swój tekst zdjęciami, by lepiej się go czytało,

♦ zadbaj o linki zewnętrzne (np. poprzez pisanie postów gościnnych, gdzie będzie umieszczony Twój link),

♦ publikuj regularnie posty na blogu,

♦ zadbaj o szybkie ładowanie się strony,

♦ dostosuj stronę do urządzeń mobilnych.

 

Przy optymalizacji wpisu pod kątem wyszukiwarek, pomocna może być wtyczka SEO by Yoast. Posiada system „lampek”, które informują o tym, co warto poprawić w tekście. To oczywiście narzędzie, które ma pomóc – nie załatwi wszystkiego, ale jest dobrym pomocnikiem.

 

Narzędzia, które mogą być przydatne:

Wtyczka SEO by Yoast – pomocne narzędzie do optymalizacji postów blogowych.

Answer the public – narzędzie do poszukiwania tematów postów, słów kluczowych.

Ubersuggest – narzędzie do poszukiwania tematów postów, słów kluczowych.

Autouzupełnianie Gooogle – narzędzie do poszukiwania tematów postów, słów kluczowych.

Synomimy.pl – wyszukiwanie synonimów.


 

Czy mam jeszcze jakieś rady? Jeszcze jedną. Dodaj swoją osobowość. To ona sprawi, że Twoje miejsce będzie jedyne w swoim rodzaju.

Teraz Twoja kolej.

Jakie są Twoje sposoby na promocję bloga? Daj znać w komentarzu.

 

Ps. Udanego dnia, Magda


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać