Jak stworzyć newsletter, który będzie chętnie czytany? 9 wskazówek, które Ci w tym pomogą

by Magda

jak-stworzyc-newsletter-chetnie-czytany

Po co mam wysyłać newsletter? Nie chcę wysyłać spamu – może tak myślisz? Mam nadzieję, że nie, ale jeśli o to się obawiasz to w moim artykule chcę Ci pokazać, jak stworzyć newsletter, który będzie chętnie otwierany i czytany. Newsletter, który nie będzie spamem, ale wartościowymi i ciekawymi informacjami, które wysyłasz do swoich czytelników.
Nie jest sztuką zbudować listę email, ale wyzwaniem jest prowadzenie regularnej komunikacji poprzez ten kanał w taki sposób, aby Twoje maile były nie tylko czytane, ale i polecane innym osobom. Sztuką jest sprawić, abyś otrzymywała informacje zwrotne „czytam każdy Twój newsletter”, „czekam na wiadomości od Ciebie”, „dziękuję za Twoje maile”. Pokażę Ci, że jest to możliwe. Zebrałam 9 wskazówek, aby Twoje maile były wyczekiwane :)

LISTA EMAIL – PO CO I JAK JĄ BUDOWAĆ?

Nie wiem, czy masz już swoją listę email czy nie. Jeśli tak i jesteś zadowolona ze swoich działań w tym temacie to proszę – omiń ten punkt i przejdź do dalszych wskazówek. Jeśli nie to poniżej znajdziesz kilka postów na temat listy email oraz newslettera. Nie będziesz musiała szukać w zakamarkach mojego bloga.

Jeśli zastanawiasz się po co jest Ci potrzebna lista email to zajrzyj do tego posta → 5 powodów, dla których warto budować listę email

A co mam zrobić po kolei? Nie ma sprawy – przejdź do moich wskazówek → Jak stworzyć przyciągający newsletter w 6 krokach?

Lead magnet, prezent za zapis na listę email? Co wybrać i dlaczego? Przygotowałam o tym post → Jak stworzyć przyciągający lead magnet, czyli prezent za zapis

Promocja, powiększanie swojej listy jest dla Ciebie wyzwaniem? (albo po prostu chcesz by rosła!) – przejdź do posta → Sposoby na budowanie listy mailingowej

Mam już czyste sumienie. Jeśli potrzeba Ci jakiegoś elementu, brakującego puzzla to we wcześniejszych postach znajdziesz odpowiedź. Teraz możemy iść/przejść dalej.

JAK STWORZYĆ NEWSLETTER, KTÓRY BĘDZIE CHĘTNIE CZYTANY? 9 WSKAZÓWEK, KTÓRE CI W TYM POMOGĄ

 

Wskazówka 1: Znajdź pomysł na swój newsletter

Może zabrzmi to banalnie, ale uwierz mi, że banałem nie jest. Widziałam już sporo pytań od osób, które wysyłają już wiadomości i wciąż zastanawiają się o czym pisać do swoich czytelników. Jest też inna sytuacja: masz już listę email, ale nie wysyłasz regularnego newslettera, bo zastanawiasz się, co w nim napisać, więc milczysz.
Co teraz?
Weź kartkę papieru, notatnik i wypisz swoje pomysły. Przede wszystkim pomyśl o swoich odbiorcach – co jest dla nich ważne, czego szukają, jakie mają pytania. Pomyśl co będzie dla nich wartościowe i interesujące. Wskazówki z Twojej tematyki, narzędzia, pigułki wiedzy, video, inspiracje, ważne wydarzenia, kulisy, historię?
Nie wysyłaj tylko newsletterów, w których piszesz 2 zdania i umieszczasz link do swojego posta blogowego albo do swojej oferty i tyle. Takich maili nie chcemy czytać.
Tak – newsletter jest dobrym miejscem, aby informować o postach blogowych, ofercie, promocjach, ale nie zatrzymuj się tylko na tym! Daj wartość swoim czytelnikom.
Pomyśl także jakie newslettery Ty lubisz czytać, które przyciągają Twoją uwagę, które otwierasz i czytasz chętnie.
Jeśli kompletnie brakuje Ci pomysłu to wybierz kilka propozycji i zapytaj swojej społeczności – o czym chcą czytać.
Dodaj jakiś element „wow” – coś co wyróżni Twój newsletter. Może jakiś ciekawy zwrot? Przemyć swój styl, osobowość, poczucie humoru.

 

Wskazówka 2: Wartościowe treści

Pisałam już o tym wyżej, ale dlatego że jest to ważny punkt to podkreślę go.
Twój newsletter nie może być tylko zbiorem linków, promocji, najnowszych ofert. Nie chcesz czuć się jakbyś spamowała – wiem o tym.
Wiadomości wysyłane na skrzynki Twoich czytelników dają Ci szansę pokazania siebie jako eksperta, poznania, polubienia, zbudowania zaufania. To Twój kolejny kanał komunikacji. Wykorzystaj go dobrze, aby dać wartość, aby zaciekawić, zainspirować. Nawet jeśli wysyłasz maila sprzedażowego – wzbogać go o ciekawe przykłady, wskazówki, pokazanie innej perspektywy, historię.
No dobra – to o czym pisać?
Kilka pomysłów poniżej:
wskazówki
inspiracje
tutoriale
narzędzia
ważne wydarzenia
kulisy firmy, backstage
Twoja historia, historia Twoich klientów
promocje, oferta
posty blogowe
dodatkowe materiały (video, pdf, checklisty) 

 

Wskazówka 3: Określ cel wiadomości

Zanim napiszesz kolejny newsletter, określ jego cel. Na czym Ci zależy? Co chcesz, aby Twoi czytelnicy zrobili? Czy chcesz skierować do najnowszego postu na blogu? Czy chcesz zaprosić na transmisję na żywo? Podzielić się swoją wiedzą? Oczywiście jest tak, że w jednej wiadomości możesz mieć kilka celów, ale określ ten nadrzędny. Pomyśl, gdzie chcesz skierować swoich odbiorów.
W swojej wiadomości umieść wyraźne wezwanie do działania (jeśli chcesz skierować w konkretne miejsce, np. strona z ofertą, post blogowy). Możesz umieścić wyraźny przycisk – pamiętaj o zgodności z identyfikacją wizualną. Możesz podlinkować tekst,ale wtedy pamiętaj o pogrubieniu, kontrastującym kolorze. Daj po prostu jasno znać, gdzie chcesz przekierować swoich czytelników.
Nie umieszczaj 10 przycisków (tak, trochę wyolbrzymiam) kierujących w różne miejsca. Umieść jeden, maksymalnie dwa.

 

Wskazówka 4: Wybierz chwytliwy tytuł

Tytuł maila jest jedną z ważniejszych rzeczy, które sprawiają, że otworzymy wiadomość lub zignorujemy. Oczywiście – nie jest najważniejszy, bo gdy Twoja treść będzie ciekawa, interesująca to Twoi czytelnicy będą czekali na wiadomość od Ciebie. Chwytliwy, intrygujący nagłówek zachęca do otwarcia wiadomości. Śmiem wątpić, że wiadomości od Ciebie są jedynymi, które otrzymuje Twój czytelnik. Często tych wiadomości otrzymujemy sporo, więc zadbaj o dobry tytuł. Dobrze sprawdzają się liczby, pytanie, zdanie wyrwane z kontekstu, coś zaskakującego.
Przejrzyj maile, które otrzymujesz. Które tytuły zwracają Twoją uwagę?
Możesz także przeprowadzić test. W wielu programach do wysyłki email masz możliwość wykonania testu A/B. Wtedy do części osób wysyłasz mail z jednym nagłówkiem, a do drugiej z drugim. Zobaczysz wtedy, który ma większą otwieralność.

◊  Czy chcesz popracować wspólnie nad działaniami w mediach społecznościowych czy internecie? Zapoznaj się z możliwościami indywidualnej współpracy.

Wskazówka 5: Zadbaj o spójność graficzną newslettera

W każdym miejscu zadbaj o spójność graficzną Twojej marki, konsekwencję. Lista email to także Twój kanał komunikacji. Nie może być tak, że nagle odbiorca zacznie się zastanawiać” czy jestem w dobrym miejscu?”. Dysonans – tego chcemy uniknąć. W swoim newsletterze wybierz kolory zgodne z Twoją identyfikacją wizualną, stwórz spójne grafiki. Jeśli chcesz – dodaj swoje zdjęcie.
Jest jeszcze jeden plus jeśli chodzi o spójność – oszczędzasz czas. Stwórz szablon swojego newslettera. Gdy będzie gotowy, będzie mogła go tylko edytować przy kolejnej wysyłce (np. dodasz inną grafikę).
W wielu programach do tworzenia newsletterów znajdziesz przyjazne kreatory za pomocą których stworzysz szablon swoich wiadomości. Poniżej zdjęcie jak to wygląda w systemie, z którego ja korzystam, czyli MailerLite.
kreator MailerLite

 

Wskazówka 6: Regularność

O regularności dużo już pisałam przy okazji mediów społecznościowych. I tak – w newsletterze też jest ona ważna.
Bądź w stałym kontakcie ze swoimi czytelnikami i buduj z nimi relacje oraz zaufanie.
No dobra – tylko jak często pisać? Tutaj nie ma jednej złotej odpowiedzi. Weź pod uwagę swój czas, zasoby. Zdecyduj czy Twoje maile będą długie czy krótkie, co w nich będziesz pisać.
Możesz wybrać stały dzień do wysyłki wiadomości, wtedy wyrobisz w swoich czytelnikach nawyk zaglądania do skrzynki w poszukiwaniu maila od Ciebie :)
Możesz pisać wtedy gdy masz coś wartościowego do przekazania (to mój sposób).
To co mogę podpowiedzieć – staraj się nie pisać rzadziej niż raz na miesiąc.

 

Wskazówka 7: Sprawdzaj statystyki

Tak jak wszędzie :) W swoim programie do wysyłki newslettera powinnaś mieć dostęp do kilku statystyk. Sprawdzaj je i wyciągaj wnioski.
Co warto mierzyć?
– liczbę zapisów na Twoją listę email (procent konwersji – ile osób wejdzie na stronę zapisu, ile się zapisało)
– otwarcia newslettera – ile procent z Twoich czytelników otwiera wiadomości od Ciebie (OR – Open rate)
– kliknięcia w linki – ile osób klika w link
To oczywiście podstawowe statystyki, jest ich dużo więcej. Zwróć także uwagę na jakie maile odpowiadają Twoi czytelnicy. Czy są maile, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem? Wiadomości, na które otrzymujesz dużo odpowiedzi? Jeśli tak to wyciągnij wnioski.

 

Wskazówka 8: Dodaj coś ekstra

Fajnie jest dodać do swoich wiadomości element ekskluzywności. Co znów wymyśliłam? Nagradzaj swoich czytelników, że są ze sobą. Możesz umieścić dodatkowe materiały, wskazówki których nie publikujesz w innych miejscach, możliwość zadania Tobie pytania, specjalne oferty dla swoich czytelników.
To tylko kilka pomysłów.
Zastanów się co możesz dać wyjątkowego swoim odbiorcom, aby pomyśleli „wow, fajnie, że zapisałam się na ten newsletter”.

 

Wskazówka 9: Łatwa możliwość wypisania się z newslettera

Nie trzymamy nikogo na siłę. Nie ukrywaj tego, że z Twojej listy email można się wypisać. Tak samo łatwo, jak można dołączyć, tak samo prosto można wypisać się.
To normalne, że część osób wypisuje się z Twojej listy email. Część osób zapisała się po to, aby otrzymać darmowy prezent, część osób nie jest już dłużej zainteresowana Twoją tematyką.
Zadbaj o to, aby łatwo można było wypisać się z Twojej listy email. W każdym newsletterze, który wysyłasz.
U mnie taka informacja znajduje się na dole każdego maila.
wypisanie się z listy

Jeśli masz ochotę i jeszcze nie dołączyłaś to poniżej możesz zapisać się do mojego newslettera :) Otrzymasz informacje z zakresu mediów społecznościowych, a jako prezent – lista 19 pomysłów na posty w mediach społecznościowych.

listy-angazujace-posty

 


Regularnie wysyłany newsletter pozwoli Ci zbudować relacje, pozycję eksperta i zaufanie. Tylko od Ciebie zależy, jak wykorzystasz ten kanał komunikacji. Podejdź do tego z głową i planem działania :)
Teraz Twoja kolej.

Czy wysyłasz newsletter? Co znajdziemy w wiadomościach od Ciebie?


oferta_Magdalena_Bek

Może Ci się spodobać