[WYWIAD] Jak budować markę w internecie? Wywiad z Anetą Wierzbicką

by Magda
budowanie marki Aneta Wierzbicka
Seria wywiadów z przedsiębiorczymi kobietami

Ten post jest częścią serii wywiadów z kobiecymi markami. Chcę pokazać marki, które działają w internecie. Dowiedzieć się, w jaki sposób budują marki, relacje z odbiorcami, co się u nich sprawdza, a co je zaskoczyło. Dlaczego? Moim celem jest zainspirowanie, zachęcenie do próbowania nowych sposobów, testowanie.

1 marka na miesiąc. Łącznie w 2021 roku pokazanie 12 wspaniałych marek.

W czwartym poście z serii moim gościem jest Aneta Wierzbicka, która opowie w jaki sposób buduje swoją markę i dociera do klientów, dlaczego własna strona internetowa jest tak istotna oraz o wyborze działań, które w zgodzie z nami.

Zajrzyj na stronę internetową Anety.


1.Opowiedz o swojej marce – czym się zajmujesz, w jaki sposób pomagasz innym osobom?

Jestem projektantką wnętrz, home stagerką i inwestorką w nieruchomości. Na co dzień projektuję wnętrza od zera i przeprowadzam spektakularne metamorfozy :) Jestem też specjalistką od poddaszy. Działam w Poznaniu oraz online od 2015 roku.


Osobom prywatnym pomagam stworzyć wymarzony dom, a profesjonalnym inwestorom w nieruchomości-szybciej sprzedać, lub wynająć mieszkanie za pomocą pięknych aranżacji.

Wybrałam te dwie grupy, bo ich potrzeby są mi najbliższe. Sama należę do obu – mam rodzinę, której potrzeby ewoluują w czasie i na bieżąco dostosowuję do nich nasz dom, ale mam także najemców, którym muszę zaprezentować mieszkanie tak, aby zechcieli w nim mieszkać i to również wychodzi mi bardzo dobrze.

To, co w moich działaniach jest niezmienne bez względu na to co urządzam, to przytulność, energetyczne kolory, świetnie wykorzystany budżet i zaskakujące układy funkcjonalne. Uwielbiam też udowadniać, że aby mieszkać lepiej, często wcale nie musimy robić remontu generalnego-wystarczy dobry pomysł. Lubię ułatwiać ludziom życie.

Kocham elastyczność i oferty szyte na miarę, dlatego można ze mną pracować na kilka różnych sposobów – od pojedynczej konsultacji po realizację pod klucz z profesjonalną sesją zdjęciową. Lubię tę różnorodność, bo każda z form współpracy ma swoje zalety i bardzo rozwija mój warsztat.

2.Jak wyglądały Twoje początki, jeśli chodzi o działania w internecie. Od czego rozpoczęłaś i dlaczego?

Tym, co było dla mnie oczywiste była własna strona internetowa, którą stworzyłam samodzielnie przy pomocy specjalistycznego kursu – dzięki temu nauczyłam się obsługi WordPressa i uniezależniłam we wprowadzaniu wszelakich zmian na stronie, co okazało się bardzo przydatne.

Wraz ze stroną powstał blog oraz newsletter, umieściłam na niej również swoje portfolio i wtedy właśnie pojawili się pierwsi prawdziwi klienci. Własne miejsce w sieci okazało się kluczowe – bez niego nawet moi znajomi nie rozumieli do końca czym się zajmuję.
Od początku można też było pobrać na mojej stronie prezent w postaci e-booka o aranżacji wnętrz prywatnych i tych na wynajem i sprzedaż.

Trudno mi było rozpocząć działania w social mediach, ponieważ do tej pory nie posiadałam nawet konta na Facebooku ;) Po prostu nie miałam takiej potrzeby. Strona główna Facebooka wydawała mi się jednym, wielkim chaosem.

Na szczęście były to już czasy, w których w Internecie pojawiło się sporo specjalistek edukujących w temacie podstaw własnego biznesu online i tak trafiłam na kurs o tym jak założyć i prowadzić swój fanpage.

Cieszę się, że kilka mądrych osób przekonało mnie do korzystania z Facebooka – mimo, że mój fanpage nie jest prowadzony książkowo, to jednak na przestrzeni lat okazał się świetnym narzędziem do komunikacji i kreowania własnej marki.

3.Z jakich działań zrezygnowałaś i dlaczego? Co się u Ciebie nie sprawdziło?

Mimo dużej wiedzy na temat skutecznych działań marketingowych w Internecie, korzystam z niej w dość ograniczonym zakresie.

Głównym powodem jest chyba niechęć do “wyskakiwania ludziom z lodówki” w mediach społecznościowych, bo sama tego nie lubię na innych profilach.


Drugim powodem jest zwyczajny brak czasu. Własną działalność rozpoczęłam dwutorowo-ucząc się bycia projektantem i przedsiębiorcą. W pierwszej kolejności zależało mi na tym, aby być dobrą w swoim fachu i największy nacisk kładłam na szlifowanie warsztatu. Marketing zszedł trochę na drugi plan, ale nie na zawsze-mam mnóstwo pomysłów na swoją działalność w sieci i ciągle poszerzam swoją strefę komfortu o kolejne działania.

4.W jaki sposób prowadzisz swoją komunikację w internecie? Co sprawdza się u Ciebie najlepiej?

Oprócz własnej strony www, która jest najważniejszym, ale jednak dość statycznym miejscem, zdecydowanie najbardziej lubię możliwości, które stwarza Facebook.

Instagram nie jest moim ulubionym narzędziem, jego obsługa jest zbyt wymagająca sama w sobie, a ja nie chcę żyć pod dyktando narzędzia, tylko z niego korzystać.

Facebook daje świetne możliwości-publikacja zdjęć, postów, ankiet, usług, recenzji, tworzenie zamkniętych grup, kursów online, sklepów, reklam i to wszystko w jednym, wygodnym i swobodnym miejscu, z poziomu komputera, a nie telefonu – totalnie user friendly.

Bardzo lubię też wszelkiego rodzaju działania video-długo bałam się tej formy, ale pokonałam strach i coraz więcej tworzę w taki sposób. Jestem zapraszana na lajwy i webinary jako ekspert i świetnie odnajduję się w tej roli. Po każdym takim wystąpieniu przybywa mi odbiorców i klientów.

W tym roku poprowadziłam też swoje pierwsze wyzwanie “Remont bez frustracji 2021”, które okazało się dużym sukcesem. Przeprowadziłam dobrą kampanię marketingową przed wydarzeniem, dałam mnóstwo konkretnej treści na video i wieczornych lajwach, zebrałam świetne recenzje, a kilka osób zdecydowało się po tym wydarzeniu na współpracę ze mną. Na pewno będę chciała powtórzyć ten proces.


Do mojego newslettera codziennie dołączają nowe osoby i oprócz bezpłatnego e-booka otrzymują również sekwencję powitalną w której prezentuję swoje projekty oraz styl pracy. W ten sposób mogą się szybko zorientować, czy nadajemy na tych samych falach, a w razie czego mają też opcję umówienia się na 15 minut bezpłatnej rozmowy wstępnej.


Bardzo pomaga mi też moja wirtualna asystentka, która ma prawdziwą żyłkę biznesową i zachęca mnie nieustannie do poszerzania działań w social mediach. Naszym kolejnym dużym projektem ma być mój sklep.

5. Co było Twoim najważniejszym odkryciem, jeśli chodzi o budowanie marki w internecie?

Zdecydowanie sam Facebook :) Wcześniej nie miałam pojęcia, że jest to tak wszechstronne narzędzie. Kojarzył mi się z plotkami, a okazało się, że mogę w nim nie tylko kreować swoją markę, ale też niesamowicie efektywnie edukować się w tematach, które mnie interesują, a to też jest dla mnie bardzo ważne. Ogrom wiedzy na temat projektowania, czy prowadzenia firmy mam właśnie stąd.

Dużym odkryciem były dla mnie również przyjaźnie i współprace, które zawieram w Internecie. To się naprawdę dzieje! Mam spore grono sprawdzonych kobiet, z którymi wspieramy się nawzajem, kupujemy od siebie, polecamy swoje usługi, działamy w mastermindach i bardzo się lubimy. Bardzo mi odpowiada takie środowisko, siła kobiet. Większość z nich poznałam na biznesowych kursach. To, że mam grono osób, które myślą podobnie i do których zawsze mogę się zwrócić jest bezcenne. Tak samo liczne współprace krzyżowe :)
Wyłuskanie tych kilku idealnych sprzymierzeńców jest w Internecie o wiele łatwiejsze niż w realu-takie jest moje kilkuletnie doświadczenie, a kompletnie się tego nie spodziewałam. Tak samo tego, że dzięki onlajnom równie często jak w Poznaniu będę pracować w Warszawie czy Wrocławiu. Uwielbiam ten brak granic :).

Cieszę się, że od początku miałam w ofercie zdalne konsultacje, które w mojej branży były bardzo niedoceniane. Teraz, kiedy wiele osób musiało się tego dopiero nauczyć, ja miałam już gotowe schematy działania tak aby zdalnie pracować równie efektywnie jak stacjonarnie.

6.Co było największym wyzwaniem dla Ciebie, jeśli chodzi o działania w internecie? Jak sobie poradziłaś?

Największym wyzwaniem było tzw. “wyjście z szafy” i to trwa do dziś, na szczęście postępy są ogromne i idzie mi coraz lepiej. Większa pewność siebie przychodzi z każdym nowym projektem i z każdą opinią od zadowolonego klienta.

Kolejną dużą barierą były i są technikalia-nie lubię tej strony Internetu. Każdy nowy interfejs to dla mnie droga przez mękę. Umiem sporo, ale sporo już deleguję i to jest ogromna ulga.

Trudno też było mi stworzyć strategię swoich działań marketingowych, a jeszcze trudniej się jej trzymać. Dobrze wiem, że regularne działania są najlepsze, ale nie potrafię narzucić sobie systematyczności. Udaje się tylko zrywami i po latach prób postanowiłam to zaakceptować. Nie wszystko jest dla każdego. Ja bardzo lubię skupiać się maksymalnie na jednym zadaniu i doprowadzić je do końca, a niestety marketing końca nie ma.

Mam za to sukces na polu planowania i realizacji harmonogramu rocznego mojej pracy projektowej. Tu akurat bardzo potrzebowałam jakiejś powtarzalności, a długo nie wiedziałam jak rozłożyć siły. W tej chwili jest dla mnie jasne co w którym miesiącu będę robić, jak planować kolejne współprace i kiedy odpoczywać.

7.W jaki sposób budujesz relacje ze swoją społecznością?

Moja społeczność uwielbia łatwe patenty i piękne zdjęcia, zwłaszcza efekty “przed i po” i to staram się pokazywać. Bardzo lubiane są też rozmaite case studies.

Zauważyłam, że większe zaangażowanie jest przy publikacji zwykłych domów, np. po metamorfozie, niż po publikacji pięknych, wystylizowanych wnętrz. Ludzie kochają metamorfozy bo są dostępne praktycznie dla każdego – wystarczy chcieć. Można o nich przeczytać na moim blogu, w newsletterze i w mediach społecznościowych. Kilka razy pokazywałam też metamorfozy w formie video odcinków w miarę jak postępowały prace.


Były też cykle edukacyjnych grafik, czy cotygodniowe odpowiedzi na pytania na fanpage, jest sekwencja meili oraz zaproszenie do rozmowy po pobraniu e-booka, były warsztaty wnętrzarskie na żywo, a ostatnio właśnie pierwsze wyzwanie, po którym nie mogę doczekać się następnego.

Video to jednak zdecydowanie najlepszy format na przedstawienie siebie i swojej marki-zwłaszcza osobistej. Cieszę się, że w końcu oswoiłam i ten format. Aby zobaczyć mnie “na żywo” nie trzeba szukać w czeluściach mediów społecznościowych-wystarczy wejść w zakładkę z wywiadami na mojej stronie. Wiem, że sporo osób, które decydują się na współpracę wcześniej je ogląda i łatwiej im dzięki temu wyobrazić sobie jak się ze mną pracuje.

Oprócz tego dbam o to, aby moja oferta była widoczna i czytelna. Nie trzymam też w tajemnicy cennika-to już na starcie eliminuje zapytania, które dla obu stron byłyby zwyczajną stratą czasu.

Jestem miła, uczciwa i nie udaję kogoś, kim nie jestem – to chyba też dość ważne w komunikacji :)

Przykład zdjęcia “przed-po” Anety

8.Jakie działania w internecie chcesz wypróbować w 2021 roku?

Rozpoczęłam ten rok od wyzwania i chciałabym przygotować jeszcze co najmniej jedno.

Dużym planem na ten rok jest także uruchomienie sklepu, w którym będzie można kupić zarówno materiały video, jak i indywidualne konsultacje, a w przyszłości e-booki.

Chciałabym także, aby więcej moich realizacji pojawiło się na Pintereście, bo uwielbiam to miejsce. Pierwsze kroki już zostały poczynione.

Od niedawna jestem adminką grupy Tanie Urządzanie – nie miałam jeszcze kiedy jej rozkręcić, ale liczę na to, że zacznie się w niej dziać więcej, zwłaszcza że jestem specem od niedrogich rozwiązań. Rokręcenie grupy wymaga jednak czasu i pracy – a tego ostatnio nie miałam z uwagi na bardzo wysoki sezon w mojej branży.

Nieśmiało zaczynam zastanawiać się co zrobić z rosnącą liczbą klientów, dla których nie mam wolnych terminów. Zapewne przydałaby się pomoc drugiego projektanta, ale to jeszcze nie jest plan na ten rok.

9.Podziel się 3 wskazówkami dla innych osób – w jaki sposób budować swoją markę w internecie? Co jest według Ciebie istotne?

Autentyczność i działanie zgodnie ze sobą-poszerzaj strefę komfortu, ale nie za wszelką cenę. Daj sobie czas, jeśli go potrzebujesz. Każdy z nas ma inną sytuację-życiową, branżową. Nie porównuj się z innymi 1:1, ale czerp inspirację z ich działań i bierz dla siebie to, co najbardziej z Tobą współgra.

Dbaj o najwyższą jakość tego, co sprzedajesz i uczciwie mów o swoich produktach-nie ma nic gorszego, niż PR, który jest przerostem formy nad treścią, a jest wiele osób, które robią wokół siebie szum, za którym niestety nie idzie obiecywana jakość. Rozczarowani klienci to pamiętają i…przekazują dalej.

Nigdy nie zapominaj, że masz jeszcze życie poza pracą :) Możesz być wszędzie, ale nie musisz. Zacznij od jednego-dwóch kanałów komunikacji i stopniowo dodawaj kolejne. Bycie wszędzie jest możliwe, ale jest też wymagające. Przemyśl co możesz skalować i delegować-niekoniecznie od razu, ale stwórz wstępny plan.


Zajrzyj do miejsc Anety w sieci:


Aneta Wierzbicka – projektantka wnętrz, home stagerka, inwestorka, absolwentka poznańskiego Uniwersytetu Ekonomicznego oraz studiów podyplomowych “Aranżacja Wnętrz” w School of Form przy Uniwersytecie SWPS.

Na co dzień udowadnia, że to przede wszystkim dzięki dobrym pomysłom, a nie zawrotnym budżetom można stworzyć wymarzony dom.

Swoją ofertę kieruje do osób prywatnych oraz profesjonalnych inwestorów w nieruchomości, ponieważ sama reprezentuje obie grupy i zna ich potrzeby od podszewki.

Wnętrza dla siebie urządza od zawsze, a od 2014 roku działa także na poznańskim rynku nieruchomości na wynajem i sprzedaż.

Może Ci się spodobać